TICHÝ ODCHOD WAGNERA ROKENROLU: JIM STEINMAN (1947-2021)
"Patřili jsme k sobě srdcem i duší."
Meat Loaf
Vdechnout duši třetímu
nejprodávanějším albu všech dob a odejít bezmála v ústraní? Ano, i to se
může v dnešní informačně přepálené době stát. Skladatel, textař,
producent, divadelní dramatik, největší rockový symfonik, Richard Wagner
rock’n’rollu, otec Pekelného netopýra i brácha Masáka Loafa … tím vším profesně
Jim Steinman byl.
Když se devatenáctého
dubna na jeho facebookové stránce objevil smutný vzkaz, informující o Jimově
odchodu na věčnost, zaregistrovaly v našich končinách událost stroze jen
osvícené kulturní rubriky několika deníků. Mohykán Jim Steinman si zaslouží
více.
„Nikdy jsem nechtěl
hudbě obětovat život.
Nemyslel jsem si, že
jsem dost dobrý hudebník.“
Jim Steinman se narodil 1.
listopadu 1947 na Long Islandu v židovské rodině učitelky a středostavovského
podnikatele. Od mládí projevoval umělecké sklony, jeho středoškolská esej „Tři
největší americké vynálezy“ uspěla v jednom soutěžním kole deníku Newsday.
Bakalářský titul získal na Amherst College v roce 1969. Ještě předtím ale
zkomponoval muzikál „The Dream Engine“, jímž předurčil svou veškerou další
tvorbu.
Příběh odehrávající se ve
vzdálené budoucnosti je postaven na půdorysu věčného příběhu prokleté lásky,
kdy se mladý vůdce povstalců zamiluje do dcery svých úhlavních nepřátel.
V původní realizaci si Jim Steinman zahrál titulní roli.
V roce 1972 se po
boku bývalého spolužáka, Barryho Keatinga, účastnil muzikálové adaptace opery
Richarda Wagnera, „Das Rheingold“.
Coby skladatel zaznamenává
první drobný úspěch, když jeho skladbu „Happy Ending“ v třiasedmdesátém
nazpívala Máří Magdaléna Yvonne Elliman.
Podstatnější ale bylo
tehdejší Steinmanovo setkání s Marvinem Leem Adayem, přezdívaným Meat
Loaf.
"Díkybohu, že jsme
s Loafem nevěděli, jak se dělají alba,
protože by ,Bat Out Of
Hell’ nikdy nevzniklo.“
SÍLA NEVĚDOMOSTI
Přestože, nebo možná právě
proto, že chtěl Jim Steinman dělat především divadlo a muzikály, začal pracovat
se svým novým parťákem na písničkách pro společné album, do něho se přelily
některé skladby z Jimova nedokončeného petropanovského muzikálu
„Neverland“, odvozeného z „The Dream Engine“.
„Nechtěl jsem, aby to byla jen hromada
písní. Záměrem bylo v posluchači vyvolat pocit, že vstupuje do
filmového/divadelního představení,“ řekl Jim Steinman v jednom
rozhovoru pro Classic Rock. V části písní („Paradise
By The Dashboard Light“, „Two Out of Three Ain’t Bad“, „For Crying
Out Loud“) se odrážel teenagerský, přímočaře pudový a současně pohádkově
romantický pohled na sex a život vůbec.
„Jako zmatený teenager
jsem v přímém přenosu prožil revoluci, od potlačování sexu na počátku 60.
let až ke zcela svobodnému na konci dekády. Do prdele, pamatuji si, jak jsem se
třásl jako list, když jsem měl mít poprvé sex. Vyděšený jsem dělal všechno
špatně,“ zavzpomínal Jim na své
uvedení mezi chlapy.
Více než dva roky Steinman
i Meat Loaf usilovně pracovali a zkoušeli, přesvědčovali, než sehnali
vydavatele. Čelili posměškům vrcholných managerů, že nemají tucha, jak má
vypadat rocková píseň. Nahrávání nakonec začalo v pětasedmdesátém, ve
šťastné konstelaci se při něm sešel hvězdný tým v čele s producentem
a kytaristou Todem Rundgrenem, jenž na plac přivedl hráče ze své UTOPIE a na
Steinmanovo přání i dva členy Springsteenova E-STREET BANDu, klavíristu Roye
Bittana a bubeníka Maxe Weinberga. Práce trvaly dva roky, deska nakonec vyšla
21. října 1977.
A stalo se, byť ne hned,
co nikdo nečekal, „Bat Out Of Hell“, s démonickou malůvkou Richarda
Corbena na přebalu a bombastickým rokenrolem uvnitř, se postupně stal
odhadovanými 50 miliony prodaných kusů třetím nejprodávanějším albem všech dob.
Vinylové reedici Pekelného netopýra jsme se shodou okolností věnovali
v únorové rubrice Asfalt and more.
„Ztratil hlas, ztratil
dům a do značné míry i mysl.“
VŠE ŠPATNÉ PRO NĚCO DOBRÉ
Fatální hlasové i jiné
problémy přetíženého Meata Loafa vedly k tomu, že pokračování „Bat Out Of
Hell“, s pracovním názvem „Renegade Angel“, se rozpadlo na dva de facto
souběžné projekty. Jim Steinman se rozhodl nazpívat již připravené skladby sám,
v části s dopomocí Roryho Dodda, a vydat jako své sólové album. „Bad
For Good“ vyšlo v dubnu 1981 a dostalo se v několika žebříčcích do
první desítky. Bezprostředně po jeho dokončení ale do studia nastupuje jakž
takž uzdravený Meat Loaf a vzniká rychlovka „Dead Ringer“, vydaná počátkem září
téhož roku! Dvojka sice nezopakovala úspěch debutu, což by bylo nejen vzhledem
k okolnostem proti přírodě, přesto udržela vysoko nastavenou laťku (#1
v UK).
A tak máme k poslechu
namísto jedné plánované desky dvě. A sakra dobré! Ostatně, Meat Loaf postupně
nazpíval a na svá další alba umístil většinu skladeb z „Bad For Good“.
Jim Steinman mezitím
zjistil, že po jeho skladbách a produkci je velká poptávka u dalších pěvců.
Nejúspěšnější se stala spolupráce s Bonnie Tyler, pro níž
v třiaosmdesátém napsal její největší hit, „Total Eclipse Of The Heart“
(číslo jedna všude možně) a produkoval svým svojským způsobem album „Faster
Than The Speed Of Night“ (#1 v UK). Mezi hráči opět najdeme Roy Bittana, Maxe
Weinberga i Ricka Deringera. Zkrátka, fešný Meat Loaf v sukni.
V době, kdy americký
singlový vrchol okupovala Bonnie Tyler, vyšplhala na druhé místo Steinmanova
balada „Making Love Out Of Nothing At All“ v podání AIR SUPPLY. Aby toho
nebylo v onom roce málo, Barry Manilow svou verzí Jimovy „Read ’Em And
Weep“ dosáhl #1 ve specializovaných AOR žebříčcích v Kanadě i USA.
PANDORA’S BOX
Pouhý výčet tehdejších
úspěšných spoluprací Jima Steinmana s hvězdami rocku i popu by sám o sobě
zabral několik stran Sparku, proto jen namátkově pár jmen: Billy Squier, Ian
Hunter, Rory Dodd, Ellen Foley, Sisters Of Mercy, Zemanova oblíbená punková
kapela Iron Prostate, a další a další. Jeho skladby se objevují ve filmech i na
wrestlingových zápasech, je osloven Andrewem Lloydem Webberem, aby napsal texty
pro Fantoma opery, je na roztrhání. Nevyvede se akorát spolupráce s DEF
LEPPARD, kdy si takříkajíc nepadli vzájemně do oka.
Svůj další projekt nazval
Jim Steinman PANDORA’S. Po boku s Bittanem a Rundgrenem se pro tentokrát obklopil
spoustou zpěvaček, mezi nimiž zářila parťačka z nejvěrnějších, Ellen
Foley, jež si na dvoualbu „Original Sin“, vydaném v roce 1989, střihla
několik sólových partů. Dalšími pěnicemi byly Gina Taylor, Elaine Caswell,
Deleria Wilde a Holly Sherwood. To se to nahrávalo. Sound alba je přes pár
vypůjčených skladeb samozřejmě ryze steinmanovský.
PROČ NEVSTOUPIT DVAKRÁT DO
STEJNÉ ŘEKY?
Počátkem devadesátých let,
po několika setkáních a vyléčení vzájemných drobných záděrek, se spolupráce
Meat Loaf & Jim Steinman rozběhla jako za starých časů. Samozřejmě
s Toddem Rundgrenem po boku.
Ve studiích se během
nahrávání potkali i další pamětníci z éry původního Netopýra. Roy Bittan
svým úderným klavírem ozdobil většinu skladeb, Ellen Foley si střihla
s Masákem další duet, své hlasy opět přidali Rory Dodd a Kasim Sulton.
V roce 1993 tak
vychází dlouho očekávané pokračování „Bat Out Of Hell“, s přídomkem „Back
In To Hell“.
LP/CD se okamžitě ocitá na
špičce mnoha hitparád, včetně americké, anglické, australské. Zvukem, názvem i
videoklipem bombastická desetiminutovka „I’d Do Anything For Love (But I Won’t
Do That“ dosáhne vrcholu ve 28 státech světa! Není divu, že byla oceněna cenou
Grammy za nejlepší vokální rockový výkon. Pokud chcete vidět, jak vypadají
klipy s hollywoodským rozpočtem, příběhem i stopáží, pusťte si videoverze
„I’d Do Anything For Love (But I Won’t Do That“, anebo „Rock and Roll Dreams
Come Through“, popřípadě „Objects in the Rear View Mirror May Appear Closer
Than They Are“ – všechny v režii Michaela Baye.
Také v polovině
devadesátých let je Jim na roztrhání. Pro Celine Dion napsal a se svým týmem
nahrál baladu „It’s All Coming Back To Me Now“, Webberovi otextoval jeho
muzikál „Whistle Down The Wind“, produkoval hudbu několika soundtracků, začal
pracovat na muzikálu „Bat Out Of Hell 2100“, o dvacet let později uvedeném na
scénu pod názvem „Bat Out Of Hell: The Musical“.
A POTŘETÍ? UŽ NE...
Ne vše se v novém tisíciletí
povedlo. Za své vzala spolupráce se zpěvačkou Karine Hannah, nevyšel ani
muzikál „Garbo“, pro nějž Steinman připravoval texty. Desítky dalších drobných
spoluprací dotažených do konce necháme archivářům.
Velké věci se začaly dít
poté, co Meat Loaf oznámil na jednom turné třetí pokračování „Bat Out Of Hell“,
samozřejmě s výraznou autorskou spoluúčastí Jima Steinmana. Hitmakerem
Desmondem Childem produkované album „Bat Out Of Hell III: The Monster Is Loose“
vyšlo v říjnu 2006 poté, co mimosoudní dohodou skončila bratrovražedná pře
Jima a Loafa o název.
Na rozporuplném výsledku
se mimo jiné problémy podílela produkční/hráčská absence Steinmana a jeho týmu.
Album se tak i přes občasné shovívavé recenze, kdy pochvalu sklízel za svůj
pěvecký výkon pouze Meat Loaf, prodávalo v setinových množstvích oproti
památnému prvnímu dílu trilogie. Bez Jima Steinmana u kniplu Netopýr nevzlétl
k výšinám, jen tahal žížalky ze země.
EPITAF
V roce 2012 byl Jim
Steinman uveden Meatem Loafem do Síně slávy skladatelů. O rok později získal
čestný doktorát na své alma mater, v roce 2016 vydává Meat Loaf album
„Braver Than We Are“ s pouhými dvěma novými Jimovými skladbami, ostatní
byly předělávkami starších kusů. Mimo Ellen Foley se nahrávání neúčastnil nikdo
ze staré netopýří party. V roce 2017 vychází jevištními umělci nazpívaná albová
verze „Bat Out Of Hell: Musical“.
Až po Jimově smrti
prozradil Meat Loaf smutnou pravdu o svém parťákovi: „Byl nemocný mnohem
déle, než lidé tušili. Před třinácti lety dostal první mrtvici, učil se znovu
mluvit, nedávno se situace opakovala. Měl operované srdce, trojitý bypass.“
Bezprostřední příčinou
smrti bylo dle vyjádření nemocnice v Danbury v Connecticutu selhání
ledvin.
–
Jim Steinman odlétl spolu se svým Netopýrem někam do
vesmírných dálav. Nám pro radost i vzpomínání zanechal tady dole svůj
pekelnický ohňostrojový rokenrol.
Jaromír Merhaut pro Spark 2021
Komentáře
Okomentovat