1983: 11110111111: KOMPAKTNÍ DISK NÁŠ VEZDEJŠÍ…
Z naprostého
nočního ticha přicházejí modulované tóny telegrafních drátů, doprovázené
vzdáleným hřměním. Dokonalá sluchátková iluze opuštěné okresky a prérijních
dálav v úvodu Telegraf Road Dire
Straits byla na jaře třiaosmdesátého mým prvním a navždy nezapomenutelným poslechovým
seznámením s cédéčkem. Hudební kompaktní disk se onoho roku vydal do světa, aby
si jej zakrátko na celých pětadvacet let podmanil.
TEORETICKÉ
MINIMUM
Nebojte
se, nebude to bolet. Naše smysly vnímají svět analogově, spojitě. Kmitavý pohyb
vzduchu vnímáme sluchovým ústrojím jako zvuk v širokém pásmu kmitočtů
v rozsahu cca. 20 až 20000 Hertz. Co je frekvenčně pod slyšitelným pásmem,
nazývá se infrazvukem, co je nad ním, pak ultrazvukem. Mimo frekvenční rozsah
je důležitým zvukovým parametrem i hlasitost, kterou vnímáme v rozmezí práhů
slyšení a bolestivosti. Grafické znázornění, kdy vodorovná osa zachycuje
kmitočet a svislá akustický tlak (resp. intenzitu) představuje sluchového pole.
Subjektivně vnímáme zvuk logaritmicky, geometrický nárůst hodnot vnímáme
lineárně.
U
reprodukované hudby by bylo zdánlivě ideální, kdyby celá audio soustava (včetně
nahrávky samotné) dokázala přenést všechny zvuky hudebních nástrojů a hlasů
beze změny. Z mnoha důvodů je to technicky nemožné a posluchačsky nepraktické.
Kdo slyšel například saxofon z metru, ví svéJ
Snaha
o vytvoření kvalitativního rámce, jenž by definoval základní parametry
solidního elektroakustického řetězce, vedla v roce 1966 ke vzniku normy
pro Hi-Fi DIN 4550, jež se stala celosvětovou mantrou. Hi-Fi, High Fidelity,
čili vysoká věrnost vstoupila do vesmíru audiofilů.
Kvalita
analogových magnetických páskových záznamů má své fyzikální limity, zejména co
se týče dynamického rozsahu a souvisejícího harmonického zkreslení. U LP desek
se navíc přidávaly problémy s kolísáním, přeslechy, preechem, nerovnoměrnou
kvalitou mezi začátkem a koncem každé strany desky, mechanickým opotřebováváním
při přehrávání, různou kvalitou výlisků.
Prudký
rozvoj miniaturizace a počítačových technologií umožnil v sedmdesátých
letech vývoj digitalizace zvuku. Své síly spojily koncerny Sony a Philips.
Výsledkem
byl formát kompaktního disku pro audio záznam, standardizovaný technickou
specifikací v tzv. Red Book z roku 1980. Ze spousty parametrů
vyčleňme ty dva nejdůležitější: frekvenční a dynamický rozsah. Díky vzorkovací
frekvenci – čili kolikrát za sekundu je zvuk „změřen“ – 44100 Hz bylo s malou
rezervou dosaženo potřebného frekvenčního rozsahu do 20000 Hz. Proč tomu
tak je, zasahuje do vyšší matematiky, zájemci se mohou dotázat strýčka
Googla na tzv. Nyquistův teorém. Dynamický rozsah
formátu předurčovala 16 bitová kvantizace, což znamená, že systém je schopen
zachytit dvě na šestnáctou (65536) amplitudových úrovní signálu v rozmezí
-32768 do +32767. Protože akustický tlak pracuje s „napěťovým“ logaritmem,
vychází nám teoretický dynamický rozsah, jenž je formát schopen přenést, 96dB,
v praxi o něco menší. To sice dynamicky nepokrývá reálný zvukový svět od
mrtvé komory po start rakety, nicméně hudební s rezervou.
Fyzicky
se na kotouček o průměru 12 cm v pětikilometrové spirále od středu po okraj
vyrazily matricí více jak 3 miliardy prohlubní, kdy každý přechod mezi dírou
(landem) a rovinou (pitem) znamenal logickou hodnotu 1. Dohromady tvoří
jedničky a nuly na 640 MB dat.
Nemá
smysl v Rock History popisovat matematické metody, jimiž systém zajišťoval
opravu vadně vylisovaných, poškozených, či špatně načtených dat. Musí nám
stačit fakt, že vše v praxi fungovalo docela dobře, i když původní optimistické
zprávy o bezchybně hrajících kompaktních discích poškrábaných ze všech stran se
časem ukázaly jako půlpravdy, viz dále.
SRÁŽKA
S REALITOU
Pomineme-li
tiskové konference s předváděním prototypů a mezikusů, pořádané
od konce sedmdesátých let, prvním praktickým výsledkem snažení bylo
uvedení přehrávače Sony CDP-101 na japonský trh na podzim 1982 spolu
s prvním CD titulem, 52nd Street (1978) Billyho Joela.
V Evropě se zhruba v téže době dávala do pohybu německá lisovna
v Hannoveru. První jí vyrobenou plackou bylo album Visitors (1981) od Abby.
Do
konce roku 1982 bylo na trhu prvních pár desítek titulů a tři základní modely
přehrávačů, již zmíněný Sony CDP-101, Philips CD 100 a Hitachi DA-1000.
Pravá
digitální exploze nastala ve světě s jarem 1983, kdy se díky masivní
reklamní a informační kampani v nejenom hudebních a technických médiích dostaly
kompaktní disky do povědomí všech hudebních fanoušků. Desítky modelů přehrávačů
a stovky vydaných titulů, tak vypadala světová bilance CD a spol. za celý
třiaosmdesátý.
V ČSSR
jsme se o novince dozvídali z kusých zpráv v Technickém magazínu a jarní
týdenní veletržní ochutnávky. První obsažný článek, osvětlující detailněji technické
principy i parametry CD, vyšel v Téčku 6/1983. Díky tomu se komunitě
tuzemských hi-fi fanoušků dostalo od samého začátku zasvěcených a přitom
poutavě a pochopitelně podaných informací. S jedinou výjimkou, která však
měla poměrně dlouhodobé důsledky v povědomí laické veřejnosti. Autor totiž
na závěr své populárně odborné statě, zřejmě pro odlehčení textu, napsal,
cituji: „Měl jsem možnost vidět desku nošenou dva týdny v kapse společně
s mincemi a klíči – povrch vypadal otřesně. Přesto při poslechu nebylo
sluchem žádné narušení signálu postřehnutelné.“ Džin byl vypuštěn z láhve,
výrok začal žít svým životem. Ještě po létech poskytoval například alibi všem
neopatrným, kteří vraceli poškrabané CD v půjčovnách s tím, že
kompaktní disk můžou přeci nosit naholo v kapse a pořád bude hrát bezchybně.
Ono to platí pouze při drobných radiálních rýhách ze strany odrazivé vrstvy,
těch může být opravdu mnoho, a skutečně nevadí. Stačí ale souvislé tangenciální
poškození, čili kruh, způsobený většinou tím, že u některých méně kvalitních
přehrávačů docházelo k fyzickému kontaktu čočky s roztočeným
kompaktním diskem (cca. 3-8 otáček za sekundu). Menší poškození ze strany hraní
se dají přeleštit. Nezkoušejte ale amatérsky, není to zdaleka jednoduché.
Fatální důsledky má bohužel jakékoliv drobné poškození, jež projde „zezadu“ skrz
potisk a slaboulinkou krycí vrstvu pouhých 0,1 mm (!) na odrazivou vrstvu a
poškodí ji. Tam už není co leštit…
PRVNÍ OSOBNÍ SETKÁNÍ
S CD
Od
roku 1978 jsem si – za mými spolupachateli propašované DM – nechával čas od
času posílat německými zásilkovými Music-Show a Saturn LP desky. Od konce roku
1982 jsem pak do každé objednávky psal dovětek, aby – až budou k dispozici
– mně poslali nejenom LP, ale i CD verzi toho kterého titulu. A tak jednoho
březnového dne roku 1983 za bdělého dohledu soudružky „komisařky“ jsem si vyzvedl
a rozbalil v břeclavské celnici krabici s pravým pokladem: první
várkou kompaktních disků na Moravě, ne-li ČSSRJ
Bryan
Adams – Cuts Like A Knife, Dire Straits – Love Over Gold, Journey –
Escape,
Simon & Garfunkel – Collection, ABC – The
Lexicon Of Love, Toto – Hydra, Charlie – Charlie,
Jon & Vangelis – Friends Of Mr. Cairo.
Zakrátko
sbírku doplnily: Barclay James Harvest – Ring Of Changes, Paul Young – No
Parlez, Mike Oldfield – Crises, Jon & Vangelis – Private
Collection, Moody Blues – Present, Status Quo – 12
Gold Bars, Bonnie Tyler – Faster Than The Speed Of Night. Pokud
mě paměť neklame.
Podzimní
a později i jarní brněnské veletrhy byly od počátku sedmdesátých let
sladkohořkou událostí, kdy davy jako u vytržení hodiny zíraly ve stáncích Sony,
Philips, Blaupunkt a pár dalších, na magnetofony, rádia, repráky, gramce – o
nichž si mohly nechat jen zdát. Čas od času putoval ke mně domů aspoň prospekt,
to když se některému z bohorovných PZOmanů už nechtělo dále hledět na můj
ksicht.
V dubnu
1983 jsem ovšem nakráčel k pultu Sony pevným krokem, odstrčil pár řadáčů,
ještě před nedávnem mých spoluzoufalců, a vyskládal z igelitky Malboro před
zkoprněného zastupiče hromádku kompaktních disků s kategorickým
požadavkem, ať mi je postupně pustí do sluchátek z vystaveného CD
přehrávače Sony CDP-101, v kterém zoufale točil celý den jen promo cédo.
V
mžiku byla moje maličkost povýšena na celebritu, jíž si zakrátko přišli
s prosíkem vypůjčit od Philipse. Nakonec mě ukecali a cédéčka jsem svým
novým „kamarádům“ zapůjčil, přijel si pro ně poslední den výstavy a v zákulisí
nerušeně užíval několik hodin muziku bez lupanců s tichem mezi tóny. Úžas
z obého se mi přímo laserově vpálil navždy do paměti. Kdykoliv z ticha
začnou pobroukávat dráty Telegraph Road,
sedím blažen v pavilonu C v křesle u Philipsů…
Douška.
Kamarád M.Š. si v létě 1983 koupil za celoročních dělnických 30 litrů CD
player jenž byl spolu s mou sbírkou několika desítek kousků CD týden u mě
a týden u něj. Zlínské duo King & KingJ
BILANCE ZTRÁT A
NÁLEZŮ
Na
jedné straně ztráta galerijní krásy LP přebalu a doprovodných rituálů, na druhé
čirý zvuk bez lupanců, ruchů a dalších již zmíněných nectností (kolísání, jiná
kvalita na obvodu a u středu desky, značná citlivost na stav jehly i zacházení,
prach, nečistoty). Co je víc? Toť byla nadlouho věčná otázka, jež i dnes
rezonuje v témže obecném gardu: digitál vs analog.
Osobně
jsem před oněmi více jak třicet lety dal přednost kompaktním diskům. Krásné a
strojařsky dokonalé analogové mašinky, gramofony a magnetofony, mám od té doby spíš
na koukání, pohlazení a vzpomínání. A nostalgii zklidním elektronkami
v signálové cestě své audio sestavy a občasným listováním a kocháním se zbytkem
sbírky vinylů.
Jenže,
ve hře digitál vs analog bylo/je vícero rovin, než jen uživatelská,
posluchačská. Nástup kompaktních disků se stal například spouštěčem patnáctiletého
kontinuálního nárůstu prodejů hudby. Masově se prodávaly nejenom novinky, ale i
CD reedice starších titulů, spousta hudebních fanoušků nahrazovala ohrané
vinyly novými kotoučky. Po LP deskách – od roku 1990 až do nedávna – takříkajíc
neštěkl pes.
Hudebníkům
poskytnul kompaktní disk souvislou tvůrčí plochu více jak 70 minut, což se
bohužel časem ukázalo spíše danajským darem, kdy tvůrci běžně cpali na cédéčka
všechno, co ve studiu natočili, samozřejmě kolikrát na úkor kvality. Opět malý
přeskok do současna. Je paradoxem, že odhmotněný digitál, ruku v ruce se
změněnými podmínkami v hudebním průmyslu a úbytkem peněz v něm, vede
k likvidaci klasických hudebních alb a návratu k jednotlivým skladbám,
stačí se podívat na statistiky, kdy všem kralují downloady a streamy
jednotlivých písniček.
Studiovým
zvukařům umožnily jedničky a nuly dříve nepředstavitelné postupy. Bohužel, jen
ti osvícení je využili ku prospěchu hudby samotné. A tak zde dnes máme – namísto
reálu se blížícímu zvuku hudebních nástrojů – na pár decibelů slisovanou
hlukovou hmotu, valící se na nás ze všech stran jako přemaštěné karbanátky.
Vraťme
se raději do roku 1983, kdy jsme se všichni – zatím jen v představách – radovali
z „ohlušujícího“ ticha explodující muziky, byť na čisté DDD (= kompletně
digitálně zaznamenanou, masterovanou a vydanou nahrávku) a milionové prodeje musel
svět počkat na Brothers In Arms v pětaosmdesátém. A na cenově dostupné tuzemské
přehrávače a placky ještě podstatně déle.
Přese
všechno jsme byli svědky a účastníky – zrodu malého technického zázraku a
dalšího zásadního artefaktu pop kultury – v přímém přenosu.
HI-FI
VIDEOREKORDÉRY
Výrazně
ve stínu premiéry kompaktního disku se v roce 1983 odehrálo další zajímavé
audio-video představení: videorekordérů s kvalitním zvukem, zaznamenaným
na pásek – stejně jako obraz – pomocí rotačních hlav. Novinku stihli uvést na
trh takřka souběžně oba tehdejší hlavní kohouti, Sony se svým Betamaxem a JVC
s VHS.
Hi-Fi
videorekordéry se rázem dostaly i do hledáčku audiofilů, protože představené
parametry vysoce převyšovaly dosažitelné hodnoty u cívkových i kazetových
magnetofonů, a v podstatě se kryly s parametry kompaktního disku. Technický
princip byl poměrně jednoduchý a odvozený od již známých a zavedených analogových
technologií.
Pásek
se ve videorekordérech pohybuje hlemýždím tempem plus minus tří centimetrů za
sekundu. Tomu odpovídají i chabé audio parametry podélného záznamu, naprosto
nepoužitelné pro hudbu. Například frekvenční rozsah končí u 8-10 kHz.
Frekvenčně
modulovaný záznam přes rotační hlavy, kdy k páru video hlav přibyly na šikmém bubnu
dvě audio hlavy, umožnil v domácích podmínkách přenést CD kvalitu na
pásek. Avšak za první Hi-Fi videorekordéry Betamax/VHS se sázelo na černý
burzovní stůl 30-35000 československých, a to byl v polovině 80. let více
jak celoroční běžný příjem! Není divu, že největší odbyt měly luxusní video
stroje na Ostravsku, tehdejší havíři na nějakou tu kačku hledět nemuseli, tři
čtyři měsíce jedli jen v kantýně, a luxusní video bylo doma. Náklady na
jedno nahrané CD byly oproti originálu zhruba pětinové, proto se zejména
v lepší veksl audio/video společnosti i přes počáteční vysokou investici
uchytily a rozšířily.
Složitá
mechanika vyžadovala kvalitní pásky a bezprašné prostředí, jinak docházelo
k nepřesnému navazování pracovních bodů, kdy záznam/přehrávání přecházelo
z jedné hlavy na druhou, což mělo za efekt bzučivý pazvuk na pozadí
záznamu. V ČSSR navíc neexistoval autorizovaný servis, takže často
nastupovali brouci Pytlíci, vybavení krátkým šroubovákem a nekonečným
sebevědomím.
–
Rok 11110111111
sice nebyl z ryze hudebního pohledu přelomový, pokud perimetr rozšíříme i
na související technickou stránku věci, nenajdeme v historii významnější.
Jaromír Merhaut (Publikováno v magazínu Rock History 1983)
Komentáře
Okomentovat