ROCKMAN TOM SCHOLZ: MOZEK I TĚLO BOSTON
BOSTON zaujímají v dějinách pompézního
rocku výsostné postavení. Jejich stvořitel, kytarista Tom Scholz, má navíc své zvláštní
renomé. Zatímco všichni ostatní stylotvorní mistři šesti strun dospěli ke své
jedinečnosti výhradně herní technikou, Tom ze zapsal do dějin coby tvůrce
novátorského zvuku pomocí vlastního technického vynálezu, geniálně jednoduchého
kytarového zesilovače/efektoru Rockman, připomínajícího tvarem, velikostí i
sluchátkovým výstupem walkmana. Pouhé čtyři základní kombinace komprese,
zkreslení, stereo chorusu a echa, postačovaly k tomu, aby si každý adept mohl
zahrát na pompézmana BOSTON.
Kapely jsme se ve Sparku před lety letmo
dotkli v sedmém pokračování seriálu Příběhy progresivního rocku odstavcem:
Zdaleka nejúspěšnější akvizicí pompézního rocku se stali BOSTON kytaristy Toma
Scholze, u něhož se vzácně snoubilo technické nadání s hudebním. Debutového LP
z roku 1977 se dodnes prodalo na 25 milionů. Hlavním rozpoznávacím znamením byl
kantilénově klenutý tenor Brada Delpa a „rotující“ kytara Toma Scholze. I druhé
LP, „Don’t Look Back“ (1978), najdete v TOP 20 světově nejprodávanějších desek
sedmdesátých let. Čtyřnásobně platinový reunion z roku 1986, „Third Stage“,
zněl taktéž slibně, a baladická vážka „Amanda“ se vznášela na vrcholu americké
i kanadské hitparády …
CIVIL
Tom Scholz se narodil 10. března 1947
v Toledu ve státě Ohio v dobře situované rodině stavitele luxusních domů.
Střední školu absolvoval v Ottavě, poté absolvoval slovutný MIT (Massachusetts Institute Of Technology), včetně
postgraduálu. Nějakou dobu pracoval u firmy Polaroid jako produktový inženýr.
Ve svém volnem čase rád stavěl modely letadel, konstruoval motokáry, zabýval se
elektrotechnikou. Mimoto studoval hru na klavír.
Je vegetariánem, zakladatelem
charitativní organizace DTS, zabývající se ochranou zvířat, organizuje
potravinové banky, buduje přístřešky pro bezdomovce, chrání práva dětí i
homosexuálů.
Je podruhé ženat, z prvního
manželství má syna Jeremyho.
ŠÍLENÝ VĚDEC ZE SKLEPA
Co se týče hudby, je považován
za výstředního perfekcionistu, přistupujícího k hudbě také z pohledu
inženýra. V srpnu 1976 společnost Epic Records dokonce uvedla debutové album
BOSTON s odvážným reklamním sloganem: „Lepší hudba díky vědě,“ což Tom
Scholz považoval za kec, byť nahrávky z velké části vytvořil sám ve svém
sklepním studiu, které si postavil a z velké části i vybavil vlastní hlavou
vymyšlenými a rukami postavenými nahrávadly. Jeho posedlost detailem
způsobila, že trvalo pět let, než bylo průkopnické album hotové.
Najdeme na něm podstatou stále
hard rock, avšak povýšený na novou úroveň díky síle melodií, vrstevnatým
aranžím a technologicky moderní produkci. Zmíněný firemní slogan Scholz přesto
nenáviděl. Nebo ne?: „Hrozná myšlenka. Ano, své technické zázemí a
znalosti jsem při práci na desce použil, ale samotná hudba neměla nic
společného s vědou. Hudba byla mým únikem z tohoto světa.“ A
pokračuje: „Faktem je, že pracuju v suterénu. Ale
vědec? Absolvoval jsem několik stupňů technického vzdělání. Nejsem si
jistý, dělá-li to ze mě vědce. To, co dělám, je, že rád navrhuji věci, které
vyřeší konkrétní problém, takže občas přijdu s nějakou pomůckou anebo postupem.
Pro někoho jde o ,čarodějnictví’, a mě považují za šíleného vědce ze sklepa …
Možná to není úplně nezasloužené pojmenování … Abych řekl pravdu, ne že by se mi
nelíbilo.“ Smích.
PODIVÍN
John Kalodner byl za svého působení
v hudebním průmyslu vysoce postavený muž v A&R, výkonný ředitel jejich
značky Geffen, muž v pozadí úspěchu ASIA, AEROSMITH, WHITESNAKE, i
katalyzátor spolupráce Coverdale & Page.
Se Scholzem spolupracoval počátkem
tisíciletí na bostonském albu „Corporate America“. Později pro Classic
Rock odhalil pozadí svého pracovního vztahu se Scholzem: „Každý den mě ve
své staré Hondě vyzvedl na smluveném parkovišti a odvezl do sklepa. A večer zase
zpět do stejného nákupního centra. Byl tak paranoidní, že nechtěl, abych
věděl, kde bydlí. A to jsme společně pracovali na jeho
nahrávce! Miluji jeho hudbu i všechny talenty, jimiž disponuje, je takřka
nemožné s ním normálně pracovat.“
PRUĎAS
Scholz je ve své
nenávisti k hudebnímu průmyslu naprosto otevřený: „Ze vší existující zábavy,
včetně televize a filmů, je hudební průmysl tím nejhorším, nejpokleslejším. V
mnoha případech doslova přitahuje spodinu.“ Jeho tvrdý názor má původ
v druhé polovině sedmdesátých let, v období vrcholného úspěchu
BOSTON, kdy se Scholz dostal do sporu s šéfem CBS Walterem Yetnikoffem.
Scholz byl hippie,
vegetarián a citlivá duše, upřednostňující umění před obchodem, Yetnikoff
pak dle svého vlastního přiznání tvrdý chlápek šňupající kokain.
Nepřátelství mezi
umělcem a vydavatelstvím vypuklo naplno při nahrávání druhého alba „Don’t Look
Back“. Gigantický úspěch debutu, jehož se za dva roky prodalo osm milionů
kopií, vedl k nesmlouvavému nátlaku na Scholze, aby v rámci svého
údajného závazku na deset alb během šesti let, co nejrychleji dokončil další položku.
Scholz sice album
dokončil v roce 1978, ale jak sám říká: „Rozhodně jsem neskrýval, že
nahrávka byla vydána předtím, než byla úplně hotová.“ Yetnikoff si naproti
tomu vybavuje, jak jej slušný Scholz v laufu okřikl „se neposer!“ a jak
si pořád na něco stěžoval, na barvu oblohy například. Asi se fakt neměli rádi…
BOJOVNÍK NA DVOU FRONTÁCH
Dvojky se prodaly čtyři
miliony kusů, což je bezesporu hodně, zároveň ale ve srovnání s debutem
jen polovina.
Scholz se zařekl, že už
nikdy nepřipustí vydání nehotového alba. A skutečně, nikdo s ním nehnul.
Na třetím elpé BOSTON pracoval svým tempem, nenechal se zastrašit ani
zadržováním honorářů za první dvě alba, ani žalobou o 20milionů dolarů pro
údajné porušení smlouvy. Nezlomila jej zrada baskytaristy Frana Sheehana a
bubeníka Siba Hashiana, kteří se postavili za CBS, a později dokonce Scholze
zažalovali s nárokem na 20% značky BOSTON: „Ti kluci přišli odnikud,
naučili se hrát moje písničky, díky tomu zbohatli, a mě žalují?!“.
Nezastavil jej ani bolestivý odchod kamaráda Barryho Goudreaua.
Svůj postoj k firmě objasnil
v dopisu Yetnikoffovi: „Někteří lidé z Epic mají zjevně pocit, že bych měl
být potrestán za mé odmítnutí obětovat kvalitu a vydat záznam, který je
poznamenán spěchem. Nikdy nezveřejním druhořadý záznam, jen pro naplnění
kapes, CBS či mých.“
Souboj Davida
s Goliášem nakonec vyhrál Tom Scholz, a třetí album BOSTON, „Third Stage“,
vydal v roce 1986 u konkurenční MCA. Jako prvního CD na světě se jej prodaly
více jak čtyři miliony kusů, singl „Amanda“ se pak stal prvním sólo megahitem
kapely. „Byl jsem husou, co snášela zlatá vejce, a když v roce 1981
nepřicházely další dostatečně rychle, bylo zjevně rozhodnuto husu
zaříznout," napsal v roce 2002 v otevřeném dopise na fanouškovské
stránce Boston.org.
JÁ, JÁ, JÁ, JENOM JÁ
„Když nahrávám, pracuji
ve značné míře sám. Současně mám ale schovanou spoustu poděkování od
hudebníků, se kterými jsem kdy pracoval.
Nejsem psychoanalytik, prostě jen člověk maximálně soustředěný a
zaměřený na dosažení cíle. Vždy ke všemu přistupuji s myšlenkou, že cokoliv
udělám, udělám to jak nejlépe dovedu."
Schulzova tvůrčí metoda,
kdy ve své izolovanosti funguje současně jako autor, aranžér, multiinstrumentalista,
zvukař i producent, vykazuje všechny znaky posedlosti kontrolou.
Má k tomu jednoduché
vysvětlení: „Proč byste opouštěli něco, co vždy fungovalo a přivedlo vás na
úroveň, se kterou jste spokojeni? Nemyslím si, že by jakýkoliv umělec,
který si sám sebe váží, ustoupil od toho, co musí udělat jen proto, že by to
bylo těžké. Umění je vedle mých blízkých naprosto nejdůležitější věcí
v mém životě.“ A pokračuje: „Neposlouchám jinou hudbu než projekt,
na kterém pracuji, protože bych byl ovlivněn, byť jen podprahové. Nekoupil jsem
si žádné album od doby, kdy vyšla první bostonská deska. Naposledy v roce
1973 ,Truth’ Jeffa Becka, druhé album LED ZEPPELIN a ,Rides Again’ JAMES
GANG." Věříte Tomovi? Já v jeho neposlouchání druhých moc ne.
TECHNIK S CITLIVOU
DUŠÍ
Scholz rád pracuje se
starou analogovou technikou, a tak „Walk On“ (1994) i „Corporate America“ (2002)
nahrával na stejné magnetofony jako první album. „Tuto výbavu používám od
začátku, můj 24 stopý páskáč je 35 let starý a stále kvalitní. Miluji věci, co
fungují i když zestárnou: moje auto, jemuž je 17 let, jednomotorové letadlo, se
kterým letám 32 let, i můj třicetiletý telefon.“
Coby elektrotechnik a
celoživotní fanda kvalitního zvuku Tomovi rozumím. Též mám rád staré analogové
audio strojovny, zejména magnetofony a gramofony, na něž je radost pohledět.
Digitální záznam dnes parametrově převyšuje analog ve všech směrech, jeho
editační a efektové možnosti jsou takřka nekonečné – což může být i problém, protože
snadno u svých uživatelů vyvolá pocit, že jsou vyvolenými mistry zvuku.
V drtivé většině nejsou, a následně trpíme při poslechu všichni. Analogová
záznamová technika vyžaduje znalosti i cit, nejenom umělecký, nýbrž i
technický. Nýmandi neměli v minulosti nárok profesně uspět, analog odhalil
jejich neumětelství velice rychle. Tom Scholz patří v tomto ohledu
k naprosté světové špičce, zná úskalí nahrávání i muzicírování ze všech
stran, a proto nepotřebuje digitální berle k tomu, aby došel ke svému
zvukovému cíli. Klobouk dolů.
VŠECHNO CHCE SVŮJ ČAS
Na otázku, zda soucítí s
Axlem Roseem, jenž 14 let vyráběl „Čínskou demokracii“, odpovídá
s potutelným úsměvem dvouznačně: „Musím se omluvit za svou nevědomost.
Vím, kdo je Axl Rose, ale neznám Čínskou demokracii."
Zároveň ale uznává, že 11
let mezi alby BOSTON je dlouhá doba a že jeho způsob práce jde často na úkor
rodiny. „Pracuju téměř každý den, nejméně 40 hodin týdně, obvykle o něco
více. Když nahrávám, často zůstávám ve studiu dlouho do noci. Máte nápad,
a je jedno kolik je hodin, nezáleží na tom, že je neděle nebo pondělí nebo Den
díkůvzdání. Prostě musíte práci udělat.“ Svou manželku Kim, popisuje Tom jako
mimořádně trpělivou: „Neznám dovolenou, jednou za čas někam na dva tři
dny vyrazíme, mám rád turistiku a freestyle bruslení. Většinu času ale trávím
plně soustředěn na hudbu.“
(NE)PŘÍTEL? ANI JEDNO
Není divu, že Tom Scholz
odmítá diskutovat o smrti Brada Delpa, trademarkového zpěváka BOSTON, po jehož
sebevraždě v březnu 2007 byl deníkem Boston Herald de facto obviněn ze
zapříčinění Bradova duševního stavu a nepřímo tedy i zavinění tragédie. Tomovy
žaloby pro pomluvu byly několika soudními instancemi zamítnuty s tím, že
šlo o vyjádření názoru, nikoliv pomluvu. Přitom se během procesu prokázalo, že
spouštěčem Bradova činu bylo nalezení jím instalované skryté kamery
v ložnici sestry jeho snoubenky. Opusťme raději smutné téma a vraťme se
k muzice.
Když Tom Scholz začal
nahrávat první bostonské album, Brad Delp byl jediným spolupracovníkem. Šlo
o zázračné spojení, Bredův tenor dokonale zapadal do Tomova velkolepého zvuku.
„Práce s Bradem byla
vždy zábavná," vzpomíná Scholz. „Samozřejmě,
že ve studiu byly chvíle, kdy jsme měli jiné nápady a klepali jsme si jeden
z druhého na hlavu, ale většinu času jsme si naši hudbu opravdu užívali.
Rád žertoval, například uprostřed nahrávání začal imitovat nějakého jiného
vokalistu. Když jsme pracovali naplno, moc jsme toho nenamluvili a mimo studio
se nescházeli. Na druhou stranu, společné roky na cestách i naše veganství nás sblížili
nejenom jako kolegy muzikanty.“
POŘÁD HRAČIČKA
Když se Tom Scholz
rozhovoří o letošních nových remasterech dvou klasických alb BOSTON, stává se znovu
klukem, co s nadšením popisuje svůj jeřáb postavený z Merkura: „Proces
byl velmi složitý. Důvodem je, že alba byla původně míchána pro vydání na
vinylu, což je něco úplně jiného než 16-ti bitové CD. Byl jsem po prvním
poslechu kompaktních disků s nahrávkami BOSTON velmi zklamaný.
Před 40 lety se míchalo
ručně, což u tak komplikované produkce s mnoha stopami trvalo strašně
dlouho a bylo nevratné. Musel jsem se popasovat s tím, že nahrávky budou
poslouchat lidé uvyklí na současné zvukové trendy a výsledky dnešních
neomezených studiových možností.
Takže jsem se posadil,
poslouchal jednu po druhé všechny skladby na CD a dělal si poznámky o všem, co
nevycházelo tak, jak jsem kdysi doufal anebo na CD verzi zkrátka neznělo dobře,
od úvodní basové noty ,More Than A Feeling’ až k poslední notě na
konci ,Don't Look Back’.
Původní analogové
master pásy jsme převedli na 24 bitový digitál. Vzal jsem své poznámky, zapojil
své zkušenosti nasbírané za desítky let poznávání fyzikálních vlastností zvuku,
vlivu změn dynamiky i frekvenčních úprav na naše dojmy z hudby. Dnešní
technologie nám umožnily vylepšit dodatečně údernost nástupů bicích, jas
činelů, pevnost baskytary, zdůraznit kytary i vokály – a to vše při současném
zachování autenticity původních nahrávek.
Odvedli jsme v těch
osmi dnech obrovské množství práce, pracovali 12-14 hodin denně, pak jen spali
a občas se najedli.“
A my se těšíme na
výsledek! A na to, že Tom Scholz nahraje pod hlavičkou BOSTON další hudbu.
Boston (1976)
Nejslavnější sklepní album všech dob.
Pět let strávil Tom Scholz ve svém suterénu, aby do záře reflektorů vynesl
trumfové eso, jež navždy změnilo podobu amerického hard rocku.
Mám k té desce i svůj vlastní
osobní vztah. „Boston“ mě totiž spolu s „Leftoverture“ od KANSAS a „Bat Out Of
Hell“ Meata Loafa vítal v sedmasedmdesátém v civilu. Desítky, možná i
stovky poslechů v krátké době se člověku dostanou pod kůži. Kdykoliv proto
slyším úvodní tóny „More Than A Feeling“ sedím u svého magiče
Tesla B43A a blaženě si užívám svobody i pompézní muziky v čele se
vzpínající se rotující Tomovou kytarou i Bradovými nadpozemskými vokálními
oblouky.
******
Don’t Look Back (1978 )
S celkovými sedmi miliony zářezy na pultech
dvacáté nejprodávanější americké album sedmdesátých let. A přesto byl Tom
Scholz naštvaný, hlavně tedy proto, že bylo vydáno uspěchaně a nedokončené.
Je pravdou, že oproti debutu působí méně uhlazeně a
načančeně, a že trvá jen čtyři minuty přes půlhodinu, zároveň však má rockovější
jiskru i sound. Publikum neváhalo a vytáhlo dvojku BOSTON na první místo
severoamerických žebříčků. Firma následně svou zlatou husičku naporcovala na
tři singly, takže z osmi skladeb alba se jich šest ocitlo na A(B) stranách
SP!
Titulní kus je rockovým hymnem srovnatelným s „More Than A Feeling“, a „Feelin’ Satisfield“
zábavnou a na poměry kapely údernou rockárnou.
*****
Third Stage (1986)
S velkým napětím očekávané album. Pompézní rock
kraloval v polovině osmdesátek nejen americkým žebříčkům, desítky mladých
kapel nahrávaly jedno lepší elpé jak druhé, a průkopníci žánru osm let mlčeli.
Samozřejmě se objevily i názory, že BOSTON už nemají
co říci. Takovým potměšilcům a pochybovačům vyrazilo „Third Stage“ dech. Dílo
přivádí na scénu lehkonohá balada „Armanda“, která i přes absenci tehdy
povinného videa okamžitě vzlétla na nejvyšší příčku v USA a Kanadě.
Vzpomínám si, jak na ostravské i brněnské černé burze hrála krátce po vydání
z každého druhého pirátského kazeťáku. I mého, samozřejmě.
Šlo o první album BOSTON, vydané rovnou na LP a CD.
Scholz se nenechal zlomit nastupující módou šedesátiminutových alb se spoustou
vystýlek, a držel se stopáže pod čtyřicet minut.
Náladově i aranžérsky rozkošatělé dílo s přesahem
od hard po art, reflektuje v textech téma různých životních období. Scholz
na „Third Stage“ poprvé použil namísto původního studiového svůj kapesní
kytarový procesor Rockman.
***** a půl
Walk On (1994 )
Za dalších osm let se toho od posledního alba událo hodně,
z původní klasické sestavy BOSTON už nezbyl kámen na kameni.
Nejpodstatnější změna se udála u mikrofonu, kam překvapivě namísto Brada Delpa,
působícího v té době u RTZ, nastoupil Fran Cosmo z předchozího
Goudreaouva truc podniku, ORION THE HUNTER.
Úvodní árie „I Need Your Love“ ani balada „Livin’ For You“
nenechávají nikoho na pochybách, že BOSTON rovná se Tom Scholz, a že i
s úplně jinými muzikanty dokáže vytvořit hudbu, co si nijak zásadně nezadá
se staršími alby – a dá se užít i dnes, protože zní dokonale mimočasově.
Je zároveň pravdou, že hudební svět devadesátek byl úplně jiný a
nebyl naladěn na podobné melodické krasojízdy, takže pozice #7 americké
hitparády byla úspěchem především díky zbyvším nostalgikům.
*****
Corporate America (2002)
Přestože se u mikrofonu střídali Brad Delp i Fran
Cosmo, a na desku bylo osmnáct let času, dopadla u posluchačů jak sedláci u
Chlumce. Prodala se jí padesátina debutu.
Přitom jde z velké části, přes různé nečistoty a
úchylky, pořád o na první signální rozpoznatelné BOSTON, zejména díky
Rockmanovi. Abych byl přesný, tak u některých skladeb ani Rockman
s identifikací nepomůže, viz jinak celkem vzývaná titulní skladba, která
je na můj vkus příliš poplatná době vzniku, zejména elektronickými bicími a
hnusným vocoderem.
Osobně jsem přesvědčen, že Scholzovi na přelomu
tisíciletí spadl řemen. Dříve by bylo nemyslitelné, aby přenechal skladatelské
otěže kolemjdoucím příbuzným některého člena doprovodné kapely, a nechal na
desce hrát v různých kombinacích na dvacet lidí.
„Jediné album BOSTON, které neposlouchám,“ prozradil
Scholz. Mám to stejně.
***
Life Love & Hope (2013)
Před osmi lety jsem do Sparku k tehdejší novince
napsal: Škoda jen, že se Tomovi nepovedlo za ta léta napsat další hit,
kompozičně je „Live, Love & Hope“ oproti zlatým sedmdesátkovým časům
ředina, jakkoliv umně aranžérsky a muzikantsky zamaskovaná, to si přiznejme.
Zesnulý Brad Delp se na novince objevuje hned čtyřikrát, zčásti jde ale o variace
věcí z předchozího alba „Corporate America“. Na svém místě naštěstí zůstal
styl a sound BOSTON., reprezentovaný otcem zakladatelem, jehož vrstvené kytary
sladce barví, rotují, vazbí a vzpínají se k nebesům jako kdysi, až máte
pocit, že se vracíte do školních let, „Last Day Of School“…
Tehdejšímu P.S. „Doufám, že mi Tom nadělí další
album dřív než k mým sedmdesátinám,“ dám ještě pár let šanci:-)
**** a půl
ORION THE HUNTER
Orion The Hunter (1984)
Album, jehož poslech je povinností pro každého fanouška a
vyznavače soundu BOSTON, přestože na něm Tom Scholz nejenže neúčinkuje, ale
možná je i nenávidí.
Barry Goudreau dal po svém vyhazovu z kapely dohromady
projekt, do nějž angažoval delpovsky znějícího zpěváka Frana Cosma, jakož i (okrajově)
Brada Delpa samotného, a v němž on sám velmi zručně napodobil všechno
bostonské, co se jen dalo.
LP „Orion The Hunter“ se u zasvěcených burzovních
vyznavačů pompézního rocku stalo kultem okamžitě poté, co je Pepa Horváth
přinesl mezi nás. Dodnes onen vinyl zdobí mou sbírku. Druhou skladbu, nadýchnutou
refrénovku „So You Ran“, považuju za jeden z největších rádiových hitů, co
nebyl v žádném rádio vysílán.
*****
PANDORA’S BOX
ROCKMAN
Z laického pohledu je
Rockman krabička, ne nepodobná walkmanu, rozšiřující v domácích podmínkách
tonální charakteristiky kytary způsobem, jenž byl do té doby vyhrazen pouze
studiovým zařízením. Pověsíte na řemen, nasadíte sluchátka, případně zapojíte
per line in do hifiny, hrábnete do strun a jste BOSTON.
V jednoduchosti je
síla, rozhodující je nápad a provedení. V podstatě jde o analogový předzesilovač
z nástrojové na linkovou úroveň a variantní (čistý/zkreslující) kompresor
signálu, doplněný o echo/chorus. Přesto se nikomu nedaří Rockmana rovnocenně
napodobit pomocí softwarového pluginu do kteréhokoliv ze stovek protoolsů na
trhu.
Není divu, že se kouzlítka
prodaly desetitisíce, a že se jeho použití nebrání ani slovutní kolegové,
namátkově Neal Schon, Carlos Santana, David Gilmour, Michal Pavlíček, plus
samozřejmě spousta dalších. Každý chce být Rockman.
Jaromír Merhaut pro SpRK 2021
Komentáře
Okomentovat