ALICE COOPER: TŘI ZASTAVENÍ U MILIONU ŠKLEBŮ ALICE COOPERA
Gilotinu,
kuře, horrory a shockrocky si odbudeme právě teď v perexu. Hotovo. Vincent
Damon Fournier, potažmo Alice Cooper, je totiž natolik silné a obsažné téma, že
by bylo škoda plýtvat slovy a prostorem na tisíckrát vyřčené a napsané.
Impulsem
k „jinému“ pohledu na věc a bádání/dumání „co a jak“ se pro mne stal jeden
zapomenutý rozhovor z roku 1969, období, které je stále vnímáno jako něco
nesouvisejícího a nesourodého s pozdější slavnou érou. Syrová dobová
výpověď má vždy jednu obrovskou výhodu, není zatížena zpětným zrcátkem a
korektivy. Lze v ní najít „pravdu“, dá-li se to tak nazvat. Prý dvě tváře
Alice Coopera, čtu teď všude. Tak schválně, počítejte…
1969: ZAČÁTEK
Alice
Cooper je bezmála půlstoletí fenoménem světové rockové scény. Pro 99% fanoušků
se zrodil až třetím albem „Love It To Death“. První dvě jsou vnímána jako
úletová, nemající nic společného s pozdějším glam rockem a hard rockem. Když
si ale přečtete rozhovor s Alice Cooperem z léta roku 1969,
s překvapením zjistíte, že pozdější stylizace nebyla pouhou náhodou, nýbrž
prolnutím uměleckých ambicí a způsobů prezentace kapely made in pozdní sixties s módní
vlnou glamu.
BEATLES, ZAPPA A
TI DRUZÍ
Alice
Cooper opakovaně zdůrazňuje, že je produktem městské a televizní Ameriky: „Lidé, kteří nás ještě neviděli, jsou
šokováni, protože si myslí, že Alice Cooper musí být nějaká folková zpěvačka. Oni
neví, co od nás můžou čekat. Náš přístup je přímým produktem televize a
filmů, protože to je místo, kde se dnes ,odehrává’ Amerika. Mediální kult
sexu a násilí, to byl náš vliv. Nevyrostli jsme na blues. TV nejvíc
ovlivnila právě mou generace, a to se snažíme přenést na pódium. Prostě
necháte konat své nízké pudy, přidáte aspekty společnosti, všechno to násilí a
bordel, a přetavíte do hudby a pódiového vystoupení.“ Samozřejmě, že i
AC a jeho kolegové byli nastartování britskou invazí se jmény jako BEATLES,
ROLLING STONES, YARDBIRDS a THE WHO, které Alice v interview přímo jmenuje.
Avšak jedním dechem dodává: „To bylo zhruba
před pěti lety, dnes na nás má vliv především Frank Zappa. Způsob jakým
hrajeme je ovlivněn i tím jak žijeme – ve městech, v LA, New Yorku, na místech
kde je chaos a nikdy nevíte co se v příštím momentě semele. A to je
naše hudba - nikdy nevíte, co se stane.“
Ano,
často bývá v souvislosti s prvním albem zmiňován zásadní vliv Franka
Zappy. Jenže ono vše bylo trochu složitější. Na jednu stranu Alice Cooper říká:
„Identifikovali jsme se s Frankem.
Jsme jím ale víc postiženi než ovlivněni. Pochopili jsme, že myslí stejným
způsobem jako my, a tak jsme si dokonale sedli. Dostali jsme se na jeho
label, a věříme, že to vyjde,“ na druhou přiznává: „Frank chtěl desku produkovat, zjistili jsme ale, že nemáme stejný
názor na věc, nebyl na stejné cestě jako my. Začal to, ale říkali jsme, že
nejsme spokojeni s pocity, které z nahrávek máme. Album je nyní více naše, než
to, co produkoval Frank. Myslím, že se pokoušel vyrobit levnější obraz, než
jsme si vysnili. No, teď je to náš koncept. Frankova je jen malba na
obalu. Původně jsme použili Salvadora Daliho, dokonce jsme dostali od něj
povolení, Frank však našel svou malůvku, jež se opravdu hodně hodila
k naší muzice. Snažíme se obecně být co nejvíce účastni při realizaci,
protože pak jsme to opravdu my.“
ODVAZ NA PÓDIU A
NEJISTOTA VE STUDIU
ALICE
COOPER zněli na koncertech jinak než ve studiu. „Nemůžete nikdy dostat na záznam vizuální stránku věci, ani onu energii
koncertu, byť byste sebevíc chtěli. Navíc jsme nikdy předtím nenahrávali
album, jen pár singlů,“ vysvětluje Alice, a dodává: „Chtěli jsme živější a surový sound, ne typický
studiový. Prostě jsme nastavili magnetofony a zaznamenali jen to, jak jsme
tehdy hráli. Dnes hrajeme podstatně jinak. Kdybychom album dělali teď,
bylo by dost jiné.“
Na
otázku, jak se vyvíjela divadelní forma jejich vystoupení na festivalu
v Seattlu, AC odpovídá: „Prostě jsme
ke své muzice postupně přidali nějaké nápady, až vznikl celek, na kterém jsme
se shodli. Známe se všichni ze střední školy a pokračovali jsme společně i na
vysoké umělecké. Začali jsme kombinovat světla s divadelními rekvizitami a
postupy – to je celé. Stále na svém představení pracujeme, přidáváme,
ubíráme, vybrušujeme. Nesnažíme se napodobovat ,Tommy’ anebo jiné rockové
opery, spíše se blížíme hudebnímu divadlu. Navíc se pokoušíme naše věci, které
jsme nahráli, různě měnit, koukat na ně z jiných úhlů, chvílemi
improvizujeme.“
„Přemýšleli jste
někdy o symfonii?“
ptá se Mike Quigley. „Chtěli
bychom přibrat symfonický orchestr a nechat jej aby například minutu hrál
cokoliv, co do ní dokáže vměstnat,“ odpovídá Alice Cooper. Možná si
v tu chvíli vybavil finále „A Day In The Life“ z beatlesovského „Seržanta“.
Koncem
šedesátých let bývalo na koncertech někdy docela divoko. I přes bezmála krvavé
zážitky s Hells Angels, kteří se do kapely málem pustili na pódiu, si
Alice Cooper tehdy zachovával humor i zvláštní úhel pohledu. Na otázku „Co by se stalo, kdybyste byli zavražděni?“
reagoval replikou: „Jste zavražděni -
skvělá věc, publicita, Hollywood ...“ A co se týče rozdivočených fans, vnímal
zamlada situaci až nezvykle: „Obvykle se
na popových festivalech setkávají lidé jen pod jevištěm. To je
špatné, opravdu bych je rád viděl skákat na jevišti. Oceňuji
publikum, které reaguje na hudbu, a i když skočí na pódium a snaží se nás
porazit, myslím, že je to fantastická reakce, že opravdu naši hudbu vnímají.“
K šéfovi se přidal bubeník Neal Smith, kterého nerozhodil ani dotaz, jak
by se cítil, kdyby mu někdo z diváků rozkopal bubny: „Stalo se to párkrát, a jak říká Alice, skvělá reakce. Teď, když
jsme hráli v parku Panhandle v San Franciscu v Polo Grounds, asi před čtyřmi
nebo pěti měsíci, lidé přišli na jeviště a začali mlátit do bubnů a činelů a
pak jedna holka skočila přímo do kopáku. Pokud se tak stane, musím hrát na tom,
co zbylo. Pokud něco padne, snažím se udělat to nejlepší s tím, co
zbylo, takže je to spontánní věc.“
A
přidal: „Naše hudba a vystoupení jsou
směsí rockové show a divadla. Nevíme co bude dál, jak se budeme vyvíjet, kde
budeme například za šest měsíců. Neexistuje žádný konečný cíl, to by nás příliš
omezovalo. Může se stát cokoliv a to je ono.“ Alice: „Nechceme jakkoliv omezovat své dílo. Tvoříme spontánně. A my to tak
prostě necháme. Na pódiu máme velmi volnou choreografii. Některé prvky
plánujeme, ale pak se něco stane a svému publiku takříkajíc utečeme. Než něco
přijme za své, už jsme jinde. Rádi své fans dráždíme. Někdy křičí ,Wow!’, jindy
po nás lidi hážou kde co. Reagují a to je nádherné. Lepší, než když jen sedí
a nedělají nic.“
Z rozhovoru
vyplývá, že Alice Cooper se svou kapelou prožíval překotný tvůrčí kvas. Necítil
se být čímkoliv/kýmkoliv svázán/vázán, ani publikem, tradicemi, či Frankem.
V této všeobjímající svobodě lze najít klíč k jeho následnému rozhodnutí
rapidně proměnit svůj styl a sound, a přitom si uchovat svou výjimečnost a
originalitu. Jiným příběhem je už to, že v důsledku úspěchu tuto svobodu
do značné míry navždy ztratil.
2017: KONEC?
Je
poučné konfrontovat hledačského Alice Coopera z roku 1969 se současným
bilancujícím.
„Celá moje kariéra
byla paranormální,“
parafrázuje Alice Cooper název svého nového alba v rozhovoru pro Rolling
Stone, které ač nekoncepční vnitřně napříč skladbami spojuje téma duševních chorob
a apokalyptických vizí.
Zatímco
koncem šedesátek AC žil vymýšlením nových neokoukaných postupů, dnes se na
turné spíše zajímá, jaké bude kde horko a jak si na turné v podstatě
vylepší kondici. „Bývám
po turné v lepší podobě, než před ním, ztratím asi dva centimetry v pase.“
Co
se týče nového alba, AC v podstatě přiznává návrat k jednoduchosti. „Naučil jsem se psát tříminutové písňě a
vyprávět příběhy posloucháním Chucka Berryho.“ Na otázku, zdali se
s ním setkal, odpověděl: „Jo, jo. Byl zábavný, protože skutečně věděl, že nás
všechny ovlivnil. Trochu arogantní, ale zábavný.“
Z nouze cnost? Těžko říct. Výsledek klade příliš mnoho
otazníků, na které si ale musíme zatím najít odpovědi sami, protože všechny
současné rozhovory jsou víceméně marketingovými promo produkdy a nejdou na dřeň.
Takže se sice všude v magazínech dovíme, jak probíhalo první
setkání s bubeníkem U2, Larrym Mullenem JR.: „Přišel a řekl: ,Potřebuji vidět všechny texty.’ Já na
to: ,Co tím myslíš?’ On: ,Nehraju podle basy, poslouchám texty a
interpretuji texty.’ Říkám si, no to je skvělé. Je to úplně nový způsob,
jak se na bubnování dívat.", ale už ne muzikantské důvody tohoto spojení, pokud
tedy vůbec nějaké byly.
Anebo namísto příběhů z tvůrčí
kuchyně čteme fráze: „Vždy si myslíš, že
další album bude nejlepším. Jsem si jistý, že i Paul McCartney si stále
myslí, že dosud nenapsal své nejlepší skladby. Takže stále děláte alba.“
JE ALICE BRUCE NEBO CAITLYN?
Výjimkou je story ke skladbě „Genuine American Girl“, nahrané původní
slavnou sestavou. „Měli jsme tehdy
na přelomu šedesátých a sedmdesátých let docela zvrácený smysl pro humor, převlíkali
jsme se například do ženských šatů. Takže když teď Neil přinesl píseň ,Chci
opravdovou americkou dívku’, zapracovali jsme na ní a výsledkem bylo ,Ne,
chci být skutečná
americká dívka’. Všichni jsme se na sebe podívali: ,Jo, dokonalé.’ Hrával
jsem golf s Bruce Jennerem, desetibojařským šampionem, chlapem po kterém před 40
lety šílela půlka Američanek. A dnes je z něj žena, Caitlyn. A
i tom to je.“
RS:
„V pozdně šedesátých letech měla původní podoba
ALICE COOPER nálepku kapely transvestitů. O co vám tehdy šlo?“
AC:
Sranda byla, že jsme všichni měli
přítelkyně z kapely GTOs, co s náma byla na turné a mě vždycky napadlo ,Když
už máme kožené kalhoty a kožené boty, proč si taky nedat jejich šaty, celé
potrhané a od krve?’. Publikum je z toho samozřejmě vyjevené ,O co tady sakra
jde?’ ale vy jim to naschvál nikdy nevysvětlíte. Chtěli jsme prostě překračovat
všechny meze, byl to víc vzdor než cokoliv jiného, nikdo v kapele nebyl teplý a
nikdo nebyl transvestita. A to byl prvopočátek našeho glamu. Nám prostě nevadilo
plivnout do tváře tomu, co si většinová společnost myslí. Říkával jsem ,Naše
kapela půjde kdykoliv proti komukoliv, i kdybychom si třeba měli oblíkat
(ženské) šaty’."
Kruh se symbolicky uzavřel. Alice Cooper končí aktuální rozhovor
pro Rolling Stone tam, kde náš dnešní příběh před bezmála půlstoletím začal.
HOLLYWOOD VAMPIRES
„Paul McCartney
otevřel pouzdro a my zírali na jeho levorukou Hofnerku, nejslavnější kytaru
světa,“ vzpomíná
AC na událost z roku 2015 a usmívá se: „,Tady
to je, můžete ji vyndat’, řekl tehdy Paul." „Vlastně jsem měl šanci ji vzít do ruky, bylo to jako držet svatý
grál," přidává Steve Perry, druhý z aktérů. „,Je to jen kus dřeva’, pokračoval Paul a začal si na ní brnkat, já na
to ,Svatý kecy!’“, navazuje Cooper. „Pro
nás byla tahle baskytara symbolem toho, proč jsme začali hrát muziku.“ Ano,
i nejslavnější rockové hvězdy mají své sny a vzory.
HOLLYWOOD
VAMPIRES byli projektem muzikantko-herecké trojice Cooper-Perry-Depp, k níž
se připojili další slavní. Album otevírá stylový draculovský proslov největšího
hollywoodského upíra, Christophera Lee. Až na dvě LP rámující skladby jde o
covery starých pecek THE WHO, LED ZEPPELIN, SPIRIT, DOORS, Harryho Nilssona,
BADFINGER, T. REX, Lennonova PLASTIC ONO BANDu, THE JIMI HENDRIX EXPERIENCE,
SMALL FACES, LOVE, PINK FLOYD a „School’s Out“ z kuchyně AC.
Vedle
Brouka Paula, co šel kolem Deppova domu, když zrovna nahrávali jeho „Come And
Get It“, a přidal se, se zastavili například Dennis Dunaway ze staré Cooperovy kapely, Dave
Grohl, Perry Farrell, Slash, Brian Johnson, Robbie Krieger, Zak Starkey, Joe
Walsh a Kip Winger. Na produkci dohlížel Bob Ezrin, kdo jiný.
Jeden
by neřekl, co může odstartovat stejnojmenná banda opilců z pijáckého klubu
vyvolených v podkroví Rainbow Bar & Grill na Sunset Boulevard 9015. Členy
původních Hollywood Vampires byli počátkem sedmdesátek mimo organizátora AC:
Harry Nilsson, John Lennon, Keith Moon, Bernie Taupin, Klaus Voormann, Joe
Walsh, Ringo Star, Mal Evans, Keith Emerson. Jen tak potměšile na okraj, neumím
si představit setkání fanoušků jmenovaných. Pro hudební rozdíly by se nejspíš
brzy pozabíjeli…
Z
těch několika, co přežili, jsou na desce Joe Walsh a Alice Cooper. Nahrát album
pro charitu a zároveň vzdát poctu kamarádům, bylo společným nápadem. „Řekli jsme si: ,Uděláme album,“
vybavuje si AC, a pokračuje: „Nikdy
jsem neudělal covery, takže jsem řekl: ,Rád bych nahrál skladby na počest všech
našich mrtvých opilých přátel, chlapců, s nimiž jsme pili, a teď jsou pryč.’“
Samotné
album je šťavnaté jako dobře propečený steak od Mistra šéfkuchaře. Samozřejmě,
chutě povzbudí už samotný pohled na seznam pecek, ale i ta největší rocková
klasika se dá snadno pohřbít, když to kapele nešlape jak má, hvězdní hosté
nehvězdní hosté. Muzikantská konstelace kolem projektu HOLLYWOOD VAMPIRES vyšla
na jedničku s hvězdičkou! Skladby chlapi hrají po svém a přitom neprzní
původní záměr, máte pocit, že se ve studiu všichni náramně bavili, kecali,
vzpomínali, čas od času vyskočili a střihli další šupu, na kterou zrovna přišla
řeč. Kdybych měl vybrat jednu jedinou skladbu, byla by to Dixonovka „Whole
Lotta Love“ z repertoáru LED ZEPPELIN v nabroušeném podání Briana
Johnsona z GEORDIE a AC/DC.
1969-2017: MEZITÍM
ANEB LETEM
COOPEROVÝM LP SVĚTEM
Až
na totálně sebedestruktivní (a proto v komentovaném přehledu alb
vynechané) období v osmdesátých létech nahrával Alice Cooper svojskou a
dobrou, byť různou, muziku. 2K+ jsme až na jednu výjimku vynechali z toho
důvodu, že všechna alba prošla recenzně Sparkem v době vydání.
Upozornění
k bodování: jde o bodíky rozlišující kvalitu v rámci tvorby AC, tudíž
neplatí ani obvyklé tabulkové přívlastky.
Pretties For You
(1969)
Navzdory
roztěkané barrettovské surrealistické psychedelii pozorné ucho nalezne i doteky
budoucna, například v „Reflected“, později přepracované na „Elected“, či v základním
motivu „Sing Low, Sweet Cheerio“, ale i jinde v melodických postupech či
náznacích riffů. De facto neexistující, přesto dodnes mýtická účast Franka
Zappy, dojmům z alba spíše škodí, protože leckoho uvede v omyl anebo
v opačném gardu odradí od poslechu. Lapidárně napsáno, nápady přesáhly
muzikantské schopnosti kvinteta. Přesto lze desku doporučit nejenom z ryze
archeologických důvodů.
***
Easy Action (1970)
Bubeník
Neal Smith vzpomíná, že producent David Briggs jejich hudbu doslova nenáviděl a
nazval ji „psychedelickým hovnem“. A pak se divte, že výsledek odfláknul, jak
jen šlo. „Return Of The Spiders“ má opravdu původ v éře Fournierovy kapely
PAVOUCI, i když nepřímo. Podle Dennise Dunawaye odkazovala na „Wipe
Out“ THE SURFARIS, slyšenou na jednom školním koncertu v Phoenixu
v provedení kapely bratra jeho už napořád ženy Cindy. Jo, a ten bratr se
jmenoval/jmenuje Neal Smith. Oproti ambicióznímu debutu je druhé album už jen
chaotické, kapela jakoby nevěděla kudy kam. Naštěstí ne nadlouho. Až na pár
budoucnost náznakově předjímajících kousků, jako například „Laughing At Me“, LP
pouze pro badatele.
**
Love It To Death
(1971)
Zcela zásadní album, nejenom pro kariéru Alice Coopera. Tajemné,
potemnělé, syrové, iniciační. Spouštěcím impulsem proměny psychedliků
v hardrockery byl Cooperův návrat domů, do drsanského Detroitu, centra
automobilového průmyslu. „Důvodem, proč
se naše hudba tak změnila, když jsme se dostali do Detroitu, byl ten, že diváci
nám namísto znamení míru hrozili pěstmi,“ vzpomíná (a dělá si tak trochu srandu)
Alice.
Podstatný byl i několikaměsíční letní výcvikový kemp producenta
Boba Ezrina, kde všechny přinutil pilovat hraní a biflovat komponování.
Výsledkem bylo právě LP „Love It To Death“. AC: „Pomohl vytvořit nové ALICE COOPER, rozmontoval nás a nakonec znovu
seskládal jinak dohromady.“ Kapela byla v takové formě, že mohla začít
dobývat svět.
Dennis Dunaway ve své autobiografii vzpomíná: „,I’m Eighteen’ je píseň, která přinesla jídlo na náš
stůl. Původně to byla dlouhá píseň s bluesovými varhanami, ke které jsme
přidali akordy, Alice foukačku a všichni dohromady nějaká slova. Pak kohosi
napadlo zaměřit se na naši cílovou skupinu, osmnáctileté, kteří stále žijí doma
s rodiči a mají peníze na nákup desek. To byl začátek. Tehdy jsme už
věděli, jak psát skladby a vytvořit show, ale nevěděli jak napsat hitový singl.
To nám ukázal Bob Ezrin. Vzal onu dlouhou bluesovou skladbu a pomohl nám
vyházet všechno nadbytečné. Zabralo jen jedno odpoledne, než se z bluesového
jamu vyloupnul hitového singl.“
******
Killer
(1971)
Album stvrzující směr a pozici ALICE COOPER zaznamenalo dílčí
úspěch v US/UK (21/27) Top. Nebylo tak černé jako „Love It To Death“.
Vidina komerčního úspěchu začala převažovat nad hledačstvím nového.
„Killer"
je nejlepším rockovým albem, který kdy Alice Cooper udělal,“ napsal
punker John Lydon.
Dennis Dunaway: „,Killer’ je
v podstatě zachyceným snem o odsouzenci jdoucím na smrt, jemuž jsem ve snu
četl myšlenky: ,Co jsem udělal, abych si zasloužil takový osud?’ Já byl prostě
na cestách často tak unavený, že mě podobné příběhy v noci pronásledovaly. Tak
jsem si je začal zapisovat.“
*****
School’s
Out (1972)
Album, díky němuž vpadli
ALICE COOPER do záře reflektorů (US #2/UK #7/Kanada #1). Titulní skladbu, jež
se stala jedničkou ve Velké Británii, jsme vyřvávali o prázdninách
dvaasedmdesátého kde se jen naskytla příležitost – na mejdanech, koupáku,
kolotočích, zábavách. ALICE COOPER začali svůj sound zkrášlovat a vrstvit
směrem k pompéznímu rocku.
Kdesi jsem zachytil, že kapela prý v roce 1972 utratila za
pivo přes 30000 tehdejších dolarů.
DD: „,Luney Tune’ je píseň,
jíž John Lydon označuje jako nejděsivější píseň, kterou kdy slyšel. Ha
ha! Je to mimochodem jeden z mých snových textů.“
*****
Billion
Dollar Babies (1973)
Jednička na všech světových žebříčcích. Deska s peckama, jimž
od podzimu 1972, kdy politická satira „Elected“ vtrhla do rádií, nešlo uniknout.
Excelentní zpracování skladby Rolfa Kempfa, „Hello Hooray“, ukázalo, že ALICE
COOPER pod studiovým vedením Boba Ezrina vyrostli z provinčních snaživců
v sebejisté mezinárodní hvězdy. „Můj
první skutečný vpád do ,rockové vznešenosti’," poznamenal ke skladbě
Bob Ezrin v roce 1999. Luxusní titulka jak od LED ZEPPELIN, co skladba, to
zářez do repráků. Dokonalé LP.
Warner Bros. navíc album luxusně a stylově vybavili do podoby
megapeněženky z reliéfem krokodýlí kůže a zlaté pečetě, uvnitř s platem
kartiček a zasunutou „miliardovou bankovkou“ pro začátekJ
******
Muscle
Of Love (1973)
Nedoceněné album, tak trochu dodnes schované mezi dvěma
megaúspěšnými a slavnými tituly. Jestli to bylo kvůli „cenzorskému“ pytlíkovému
přebalu, ukrývajícímu poamericku to opravdové pod ním, těžko říct. Spíš chyběl
singlový vyslanec do rádií. Muzika samotná je totiž bezchybná, albová. Úvodní
„Big Apple Dreamin’ (Hippo)“ startuje lordovskými zdrsněnými hammondkami. Celkově
je „Muscle Of Love“ propracovaným kusem, nevytlučeným obehráváním
v rozhlasových stanicích. Bohužel labutí píseň původní party ve složení:
Alice Cooper, Glen Buxton, Michael Bruce, Dennis Dunaway, Neal Smith.
*****
Welcome
To My Nightmare (1975)
Nová etapa, nová sestava, a hned vrchol možného, často
s puncem nejlepšího Cooperova alba. Monumentální dílo po všech stránkách. „Potřeboval jsem na úvod alba píseň, aby
doslova nastavila pódium pro Noční můru ... chtěli jsme něco strašidelného,
ale jazzového.“ Kytarista Dick Wagner dodává: „Seděli na našich zahradních židlích a já na své akustické kytaře pár
akordy naznačil riff a najednou Alice Cooper zpívá ,Vítejte v mé noční můře -
myslím, že se vám bude líbit’."
******
Alice
Cooper Goes To Hell (1976)
K „I Never Cry“ AC lakonicky poznamenal: „Vyznání alkoholika. Podařilo se mi vypít většinu svých emocí. Když
jsem tam tak seděl, nedokázal jsem si vzpomenout na poslední chvíli, kdy jsem
plakal.“
****
Trash
(1989)
Po mrzkém desetiletí konečně návrat na vítěznou vlnu, tentokrát
v blyštivé metalické verzi. Proplánová halekačka „Poison“, ani žádná jiná
z jednoduchých refrénovek, sice nemají kouzlo tajuplných sedmdesátkových
kousků, na druhou stranu ale přivedly Alice Coopera zpět do světa úspěšných a
žádaných muzikantů. Nejraději mám hrozičskou „Hell Is Living Without You“. V éře
větrákových videoklipů s babama kam se podíváš se navíc musel AC cítit
jako ryba ve vodě. (UK #2/US #20)
*****
Hey
Stoopid (1991)
„Hey Stupid“ je o poznání temnější a tvrdší než „Trash“. Alice
Cooper dal jasně najevo, že si našel a podmanil novou výrazovou parketu.
Největším hitem se vedle titulky stala další refrénovka, „Feed My Frankenstein“.
Album i v době grunge celkem bodovalo v žebříčcích (UK #4/US &47).
****
The
Last Temptation (1994)
Jediné LP/CD z poloviny devadesátek. Alice Cooper se stále držel
svého metalického soundu konce osmdesátých let. Album se opět dostalo
v Anglii do první desítky, bodovalo i na kontinentu, za oceánem už ale
žádná velká sláva. (UK #6/US #68). Ze dvou singlů přežil dodnes
v rozhlasových rotacích „Lost In America“. „It’s Me“ je pak posledním
singlem, co bodoval v britské Top (# 34).
***
Welcome
2 My Nightmare (2011)
Navázat
na proslulé LP „Welcome To My Nightmare“ z roku 1975 napadlo producenta
Boba Ezrina. Nově zrozená Noční můra kolem své starší sestry krouží, dotýká se
jí, opičí po ní. Podobně jako Loafův Netopýr.
Studiem
prošlo na třicet muzikantů, hostů a spoluautorů. V několika skladbách si
zahrají i členové slavné sestavy ALICE COOPER. Michael Bruce, Dennis Dunnaway a
Neal Smith včleňují do novinky nefalšovanou patinu. Stará parta umí i
postrašit, „When Hell Comes Home“ pokrývá temný sabbatovský riff, a když
na scénu přijde zaříkávač, vraždění neviňátek může začítJ Bob Ezrin kočíroval všechny, co prošli
studiem, k tomu, aby „Welcome 2“ začínala tam, kde „jednička“ skončila, jakkoliv
to zní coby promo fráze. Říkává se, že nevstoupíš dvakrát do stejné řeky.
Welcome 2 je výjimkou.
*****
a půl
–
Co napsat závěrem?
Snad jen malé připomenutí, že Cooperovi dluží spousta muzikantů. On boural
konvence a nastavoval svůj ksicht, schytával rány médií i veřejnosti.
Následníci přišli takříkajíc k hotovému. Bowie nosil
v jedenasedmdesátém ženské šaty až jako druhý v pořadí, Marc Bolan sice
v 1975 definoval na „Bolan’s Zip Gun“ gangsterský glam, jenže Alice Cooper
jej už předtím prožil. Malcolm McLaren a Vivienne
Westwood vylepšili v sedmasedmdesátém punkáčům garderobu, kdo ale vytáhnul
dávno před nimi na světla reflektorů sado & maso rekvizity? Kdo
předznamenal „goticky“ naparáděný vzhled Siouxsie a Banshees? Kdo nastartoval
představivost KISS? A co Gwar? A Marilyn Manson? Alice, Alice, Alice, Alice,
Alice…
–
„Všichni se mě ptají,
jaká je moje oblíbená píseň Alice Cooper. Je to nemožné jako vybírání vašeho
oblíbeného dítěte. Všechny jsou malými psycho dramaty. Některé jsou hezké,
zábavné, dokonce i romantické. Jiné bizarními nočními můrami. Ale všechny byly
napsány pro vás nebo o vás. Některé z nich jsem hrál milionkrát. Jiné si
sotva pamatuju. Upřímně, nemám oblíbenou píseň Alice Coopera. Možná jsem ji
ještě neudělal.“
Alice Cooper v předmluvě k boxu Život a zločiny Alice Coopera (1999)
„Znám slova všech písní
Alice Coopera.“ John Lydon
Jaromír Merhaut pro Spark 2017
Komentáře
Okomentovat