1970 08: BYLO LÉTO, TVRDÉ LÉTO, TAK JAK LÉTO MÁ BÝT …
... hardrocková invaze poprvé
Odmala, od šedesátého roku
minulého století, jsem se těšíval na prázdninový týden s našima
v chatce číslo 16 na pláži Vranovské přehrady. Stavěl jsem si z písku
hrady, po pár letech potají poprvé potáhnul z cigára, od nějakých dvanácti
okukoval dírkama ve sprchách holky a lovil se svým tranďáčkem na betonu u zakončení
stometrového kotvícího lana stožáru doposud neslyšené stanice. A od
sedmašedesátého pak chodil poslouchat k maringotkám/stánkům bigbít
z magičů. Jejich pásky jsem znal nazpaměť, vždycky se ale vedle Lilky
Ročákové a jejího „Bylo léto“ objevilo něco rajcovního jako „Rock’n’Roll Music“
ve verzi BEATLES i jiného nového, aktuálního. V sedmdesátém se tak vedle „Oh
Darling!“ z „Abbey Road“ vyřítilo z amplionu něco nebesky neskutečného:
„Child In Time“ … a já si do notýsku napsal DIEP PARPL, coby fonetický přepis
hlaholu výčepního. A od té doby mě Dítě času i Párpli provází životem.
Před deseti lety jsem na
příhody spojené s přelomovým LP „In Rock“, a také uriášovskou jedničkou „Very
'eavy... Very 'umble“ zavzpomínal v Klenotech Sparku. A letos v červnu si
dal malé repete. Proto dnes nahlédneme
do rockové historie prostřednictvím vzpomínek jednoho z jejích hlavních hybatelů,
Kena Hensleye.
A POVSTAL HARD ROCK …
Ročník sedmdesát byl
z pohledu tvrdého rocku zcela zásadním. Díky prvotinám URIAH HEEP a BLACK
SABBATH, plus svým způsobem též „debutem“ nových DEEP PURPLE, se řízná muzika
doslova přes noc oprostila od reliktů sixties soundu, a vytvořila svou vlastní zvukovou
estetiku, fungující v podstatě dodnes – a nejenom v tvorbě doposud
aktivních jmenovaných spolků. Je zajímavé, že LED ZEPPELIN, díky nimž hard
& heavy revoluce de facto začala, se najednou ocitli uprostřed pelotonu, jakkoliv
je „folková“ trojka fenomenální. Jen pro úplnost a v malém předstihu: čtyřkou
z jedenasedmdesátého to ale všem následníkům Cepelíni zase natřeliJ
V knize Kena
Hensleyho „Blood on The Highway“ lze najít související pasáž: „Rok 1970 byl pro hard rock velmi speciální.
Pokud chcete, orámovaný „Whole Lotta Love“ a „Stairway To Heaven“.
V Birminghamu byli čtyři chlapíci, kteří se pokoušeli stát blues rockovou
kapelou a přitom vytvořili něco, co se později začalo označovat jako heavy
metal. Vedle nich (mám samozřejmě na mysli BLACK SABBATH) pak DEEP PURPLE
začali psát svou další kapitolu s „In Rock“. JETHRO TULL, YES a spol. byli i
nadále součástí stejných turné a URIAH HEEP vydali svůj debut. Při pohledu zpět
se zdá, že stěží byl pro hlasitou rockovou hudbu některý jiný rok důležitější
než 1970. A
přesto, jediná věc, kterou o těch časných dobách můžu říct (nemluvím za nikoho
jiného ve skupině, ale čistě jen za sebe): bylo mi vlastně jedno, co dělají
všichni ostatní kolem nás. Bylo super, že jsme měli vystoupení s DEEP
PURPLE, BLACK SABBATH, THE MOODY BLUES, ale nesrovnával jsem, co jsme dělali
my, s tím, co tvořili oni. Ve srovnávání se je často obsaženo jakési
soutěžení. A soutěživost pro mne nikdy nebylo nic, co by mělo hrát roli, když
si sednu ke klavíru nebo kytaře, když hraji nebo když skládám. […]
Tím chci říct, že se mi kupříkladu líbili DEEP PURPLE,
protože miluji Ritchieho hru, ale nesnášel jsem srovnávání, poněvadž mimo
sestavu (zpěv, kytara, varhany, basa a bubny) jsme neměli vlastně nic
společného. Soustředil jsem se na nás, a vnímal, že máme opravdu příležitost
prosadit se, být součástí něčeho velkého, takže jsem zaměřil všechnu svou
energii na hraní a psaní.“
Je pravdou, že nevraživost
častokrát vnášejí mezi muzikanty novináři. Konflikty se vždycky dobře
prodávají. Stačí pár potměšilých otázek, ze souvislosti vytržených výroků, plus
nějaké promile, a už to jede:- ) Samozřejmě, jak jsem již při různých retro
písánkách zmínil, i my, posluchači/kámoši jsme se dokázali pohádat o kokotinách
– kdo je rychleší kytarista, zda-li Blackmore, nebo Lee či Box, kdo ze zpěváků
má větší ječák, Plant, Gillan, Byron, potažmo ránu na buben. V nácti budiž,
ale v dospělosti?
… A SPOLU S DALŠÍMI I HEEP
Debut URIAH HEEP jsme
zevrubně ve Sparku probrali několikrát, dnes si spolu s Kenem připomeneme
některé méně známé zajímavosti z prvopočátků URIAH HEEP.
„Heep vlastně vznikli v tom okamžiku, kdy se
skupina SPICE rozhodla začlenit k sobě klávesy a jejich basák, Paul Newton
(se kterým jsem spolupracoval v jedné sestavě THE GODS) doporučil mne.
Hrál jsem tehdy na kytaru s Cliffem Bennettem a nemyslím si, že kluci byli
nějak zvlášť uhranuti mou hrou, když se na mne přišli podívat. Ale byl jsem
pozván k jejich manažerovi do kanceláře v Londýně. Ken Hensley zlanařen s kytarou v ruce?
„Jejich manažer Gerry Bron vedl Sydney Bron Music,
tehdejší dobře etablované, úspěšné a velmi uznávané hudební nakladatelství,
takže už jen prostředí mi učarovalo. Já byl jen hladový, ambiciózní a lehce
ovlivnitelný kluk, co se týká věku teprve krátce ne náctiletý, a co se týká mentální
dospělosti, tak to mi nebylo ani deset.
Skupina už tehdy ve studiu pracovala na písních pro
svou první nahrávku u nově spuštěné značky Vertigo (patřící Philipsu), a
všechno, co říkali, znělo tak slibně, profesionálně a skýtalo spoustu možností.
Takže jsem souhlasil, že odejdu od Cliffa Bennetta a přidám se k SPICE.
Během toho prvního rozhovoru se mne taky zeptali, jaké bych chtěl varhany
(žádné jsem tehdy neměl) a já řekl, že Hammond M102 by byly fajn, skok nahoru
ve srovnání s L100, na něž jsem hrál u THE GODS. Zmínil jsem, že konečným
cílem by byly B3, ale že asi budou příliš drahé. Řekli mi, abych si jedny
sehnal, což jsem záhy udělal – a management mi je koupil! Teda! To byl ale
začátek! Byl jsem hrozně spokojené štěně!“ Hammondův příběh jsem četl poprvé až v Kenově knize. Mimochodem,
když jsem se jej před zlínským koncertem v roce 2002 ptal na osud Mini-Moogu
z pětky, tak mi s povzdechem povyprávěl, jak mu slavný syntík už před
drahně lety ukradli kdesi na letišti, a rozpovídal se o dávných problémech s pódiovým
laděním kláves – v souvislosti s frekvenční nestabilitou té které
elektrické sítě na stage. (A to jsme ani jeden netušili, co se Kenovi za pár let
přihodí na Řípfestu.)
„Začali jsme intenzivně zkoušet a během krátké doby se
zrodilo několik nových písní. Byl jsem ještě vázán vydavatelskou smlouvou, což
bylo výsledkem spolupráce THE GODS s Drew Harveyem a Derekem Blockem,
takže moje jméno muselo být vynecháno.“
Jde o zcela zásadní Kenovo
sdělení. Vždycky jsem přemítal, proč sakra není uveden jako spoluautor ani u
jedné skladby z jedničky, když tam trčí z každé druhé noty?
„Během zkoušek bylo učiněno rozhodnutí, že skupina dostane
naprosto novou identitu. Jméno URIAH HEEP bylo vybráno, protože na našeho
manažera vyskočilo z televize během oslavy sta let od smrti Charlese
Dickense. Nevím, proč oslavujeme fakt, že někdo je již 100 let mrtvý a ani si
vlastně pořádně nepamatuji, jak jsme se rozhodli změnit jméno, ale myslím, že
to ani není důležité! Takže jsme pokračovali na prvním albu, začali jsme měnit
bubeníky a zhruba v době, kdy bylo ´…Very ´eavy… Very ´umble´ vydáno, jsme
začali vystupovat po Velké Británii.“
„POKUD TATO
SKUPINA USPĚJE, MUSÍM SPÁCHAT SEBEVRAŽDU …“
Podobně jako artrock, tak
ani ambiciózní hardrock to neměl u hudebních kritiků jednoduché, zvláště u těch
nahlížejících na rock z levičáckých pozic. Ano, i světonázor měl zcela
zásadní vliv na kritikovo vnímání toho či onoho. Stačí si přečíst některé
z prací Davea Lainga, programově navazujícího na teze Johna Rockwella. Oba
považovali rockovou progresi sedmdesátých let za bezcenně prázdnou. A leckteří
další publicisté se k nim přidali, viz David Pichaske, jenž z našeho
pohledu sofistikované formy rocku 70’ považuje za vyumělkované, přechytralé,
nesrozumitelné. Své o tom ví i Ken Hensley: „Britský
hudební tisk se už od začátku rozhodl kapelu odepsat, protože byla ,povrchní’,
,falešná’, ,medializovaná’, ,neměla žádnou podstatu’ blá blá blá. Do dnešních
dnů se přístup britských novinářů k URIAH HEEP nijak zásadně nezměnil. A posluchači
nám říkali pravý opak.Tiskové oddělení pro nás připravovalo výstřižky všech
článků, my je všechny četli – a bylo to fakt dost depresivní.
Předstírali jsme, že nám na tom nezáleželo. Ale ve
skutečnosti strašně moc. Takže potom, co jsme získali zlaté a stříbrné desky ve
spoustě zemí (včetně Británie), jsem složil ,You Can´t Keep A Good Band Down’
[,Dobrou kapelu u dna neudržíš´], abychom je zkrátka poslali do prdele.
Lidi milovali, co jsme dělali, kupovali lístky na
koncerty, kupovali naše alba. Přesto Británie zůstala jedním z našich
nejslabších trhů. Bylo to kvůli tisku? Po pravdě bych jim nechtěl přiznat
takový vliv. Důvodem k tomu je, že si nemyslím, že jejich úkolem je kapelu
udělat nebo zničit, ale spíše podávat zprávu o tom, co se děje, popisovat vývoj
v tomto obchodu, na této scéně. Přesto mají pocit, že jsou mnohem
důležitější. Nedokážou psát o nikom ze sedmdesátých nebo dokonce počátku
osmdesátých let bez toho, aby použili přídavné jméno ,vrásčitý’. Proč?
Určitou pachuť
k URIAH HEEP šlo vycítit také u řady českých hudebních publicistů,
tíhnoucím k nezávislé a avantgardní scéně, namátkově mohu jmenovat Pepu
Vlčka anebo Vojtěcha Lindaura. Naopak nestoři hudební publicistiky se širším
žánrovým záběrem, především Jiří Černý a Mirek Tůma, byli vždy podstatně shovívavější.
Mimořádný kousek se ovšem
povedl elévce Melisse Mills z amerického Rolling Stone: „Pokud tato skupina uspěje, musím spáchat
sebevraždu. Od prvního nástupu víte, že je už nechcete nikdy slyšet. Uriáš
je desátým odvarem JETHRO TULL, jen ještě nudnějším. Nedokážou vytvořit
výrazný zvuk; vše, co hrají, je založeno na opakujících se akordových
riffech.
Podle přiložených promo informací strávil URIAH HEEP minulý
rok ve studiu, zkoušeli a psali písně. Jejich málo zkušeností nepochybně
přispěla ke špatné kvalitě záznamu. Kdyby hráli naživo v klubech, byli by
vyhozeni z pódia, a my ušetřili čas, peníze i vinyl.“ Není divu, že se tahle infantilní slátanina pravidelně
objevuje na medailových pozicích nejhorších recenzí všech dobJ „Stále čekáme,
až to udělá,“ odpovídal Hensley s nadsázkou na otázky k Melisse
Mills ještě v polovině sedmdesátých let. Když se však později ocitnul
pracovně v redakci RS a po autorce sháněl, dověděl se, že ji od psaní brzy
přesunuli do dopisového oddělení a pak stejně odešla do nicoty…
–
A hardrock se stal na pár
let natlakovanou parní lokomotivou celé rockové scény.
Jaromír Merhaut pro Spark 2020
Komentáře
Okomentovat