GRAND FUNK RAILROAD
V polovině šedesátých let působilo i v jednom z amerických „automobilových“ měst, Flintu ve státě Michigan, hned několik desítek mládežnických rockových souborů. Z našeho pohledu byli zajímaví především: Robin & The Hoods, The Derelicts a Geneseeans, kde získával ostruhy Mark Farner (nar. 29.9.1948), The Jazz Masters s bicmenem Donem Brewerem (nar. 3.9.1948, první angažmá ve třinácti v Red Devils) a ? And The Mysterians s baskytaristou Melem Schacherem (nar. 3.4.1951). Nesmíme zapomenout na působení tamního rozhlasového DJ Terryho Knighta (původním jménem Terry Knapp), jehož přičiněním vzniká z Jazz Masters soubor The Pack, později přejmenovaný na Terry And The Pack, se sestavou: Terry Knight – zpěv, Mark Farner – basa, Don Brewer – bicí, Curt Johnson – kytara, Bob Caldwell – klávesy.
Tah angažovat Terryho Knighta jako manažera byl svým způsobem geniální. Jeho frustrace z dosavadních neúspěchů jej mobilizovala v úsilí konečně to natřít všem těm, kteří jej jako hudebníka podceňovali. Půjčil si 500 dolarů, zaplatil za studiový čas v Clevelandu a začal s nahrávkami obcházet firmy. Na jaře 1969 v Buffalu, státě New York, zorganizoval první vystoupení GFR. Byl k neutahání, staral se doslova o každý každý aspekt činnosti kapely, byl její tiskový mluvčí, produkoval záznamy, organizoval mediální podporu. Bohužel, zástupci gramofonových firem mu zatím ukazovali palcem dolů. Knight byl z finančních důvodů nucen přijmout roli uvaděče a doprovázeče britské modelky Twiggy na jejím americkém turné. K této epizodě se váže zajímavá historka, kdy manažer Twiggy Justin de Villeneuve údajně zatelefonoval Paulovi McCartneymu zprávu o novém velkém talentu. Knight se prý vydal do Londýna, a i když se od Beatla nedočkal přímé pomoci, tak samotný fakt schůzky s ním prý přinutil firmu Capitol jednat a podepsat smlouvu. Toliko legenda.
V rychlém sledu vychází v polovině 1970 třetí LP Closer To Home se zralejším, kompozičně a aranžérsky rozvitějším rukopisem. Stylově se GFR pozvolna vzdalují strohé bluesové formuli. Orchestrálně podepřená titulní skladba se stala favoritem mnoha fanoušků. Mimochodem, trojka byla prvním LP GFR, vydaným později i na CD.
V roce 1971 změnili Mark, Don a Mel styl své studiové práce. Ne, že by se hudba nějak výrazně proměnila, stále se jednalo o vybetonovaný hardrock s bluesovým ocasem, přístup k nahrávání se stal méně pudovým a více rafinovaným. Namísto doposud dominujícího silného a intuitivního bluesového pocitu, navozujícího dojem živého hraní, kladlo jejich páté album Survival důraz na propracovanost. Hitovými singly vytaženými z alba byly covery Feelin’ Alright a stoneovská předělávka Gimme Shelter.
Po šestce vyvrcholily delší dobu doutnající spory mezi kapelou a manažerem Knightem. Členové kapely měli pocit, že jsou loutkami v rukách mocného šéfa a ne pány svých hudebních osudů, že se často rozhoduje o nich bez nich. Knight vyhrožoval žalobami promotérům, kteří nasmlouvali s rebelujícími GFR smlouvy na koncerty, dal odstranit obří poutače, a pomocí soudního opatření chtěl nechat zablokovat veškerou činnost skupiny. Soudní spory zcela paralyzovaly činnost GFR; Capitol vyplnil nečekaný výpadek 2LP kompilací s všeříkajícím názvem Mark, Don & Mel. Jediným pozitivem těchto dnů bylo přibrání hráče na klávesové nástroje Craiga Frosta coby řádného člena kapely. Doposud tento soused z Flintu jen příležitostně hostoval. Novým producentem se stal Andy Cavaliere, jejich bývalý roadie.
Kapela dočasně zkracuje název na Grand Funk, je to další z právních důsledků sporů s Knightem. Dlouhá řada zlatých a platinových alb si žádala posvěcení korunovačním klenotem. Takovým se v roce 1973 stalo deváté album s patetickým názvem We’re An American Band a slavným zlatavým přebalem (v omezeném nákladu i vinylem), uvnitř něhož kapela pózovala takřka nahá, pouze vlastenecky přioděná do hvězd a pruhů. Poprvé se výrazně kompozičně projevil Brewer, jehož titulní, dodnes nejen v amerických rádiích obehrávaný song se stal největším hitem kapely! Doposud (s dvěma výjimkami) psal veškerý materiál Mark Farner. Vynikající produkce Todda Rundgrena navršila sound GFR do nebývalé bombastičnosti. Tatam byla raná úspornost a úpornost ve výrazu. Výsledek překvapivě zněl – při vší té pompě, okázalosti a nešlechtěnosti – jako ryzí GFR. Už napořád je toto LP považováno za naprostý umělecký vrchol Grand Funk (Railroad).
Desáté album Shinin’ On se proslavilo pseudopsychedelickým třídimenzionálním přebalem, jehož účinek samozřejmě vynikl při nasazení přiložených 3D červeno-zelených brýlí. Stylově elpíčko plynule navazovalo na slavného předchůdce, produkce se opět ujal Todd Rundgren, jenž obohatil sound několika dalšími efekty. Překvapivým superhitem číslo jedna se stala coververze (původně zpěvačka Little Eva v roce 1962) typické šedesátkové roztleskávačky The Loco-Motion. Jako singl vyšla i titulní Shinin’ On. Album bylo zlaté a platinové, během pouhých osmi týdnů se prodal milión a dvě stě tisíc kopií! Capitol Records vyhlásila, že GF(R) dosáhli třiatřicáté platiny.
Koncertní dvojalbum Caught In The Act, v pořadí dvanáctá dlouhohrající deska, ukázalo přetrvávající sílu živých GFR a je dodnes populární a žádané. Klasická předváděčka největších hitů.
S pořadovým číslem třináct vychází poslední LP pro Capitol. Bizarní přebal Born To Die s kvartetem zastlaným v otevřených rakvích si přímo říkal o různé výklady. Hudební styl GFR se konečně výrazně odklonil od předcházejícího komerčního azimutu, kapela se vrací k rockovému feelingu, ovšem změněná doba měla už své nové hrdiny. Nástup punku rozmetal i naděje GFR na návrat na výsluní popularitry, navíc kompozicím již chyběla dřívější chytlavost a samospádová samozřejmost.
Farner pracuje sólově (viz Mark Farner ministory), zbytek GFR zakládá spolu s kytaristou Billym Elworthym formaci Flint (viz Flint ministory).
1981-1982
Grand Funk obnovují v lednu 1981 svou činnost ve složení Mark Farner, Don Brewer a Dennis Bellinger, který nahrazuje Mela Schachera. Craig Frost v té době působí v bandu Boba Segera. Zhruba po roce vychází koncertní Grand Funk Lives! v produkci Andyho Cavalierea a Boba Destockiho. Jako host na klávesové nástroje se objevuje Lance Duncan. Playlist obsahuje vedle obvyklých starých pecek i obě skladby z čerstvého singlu Y-O-U/ Testify.
Tatáž sestava nahrává studiovku What’s Funk?, která vychází takřka bez povšimnutí v lednu roku 1983. Rutinní produkce se ujalo námezdní duo Gary Lyons & Cliff Davies. Mezi desítkou bezkrevných skladeb se těžko hledá favorit.
Počátkem roku 1996 dochází k reunionu Grand Funk Railroad v takřka nejslavnější sestavě, kdy chybí pouze Craig Frost. Je nahrazen klávesákem Howardem Eddym. První koncert se odehrává 27. května 1996 v městě Raleigh ve státě New York. Během následujících šesti týdnů stihnou veteráni objet v pohodě třináct štací.
Pod dojmem úspěšného návratu na pódia a v reakci na tragické události v bývalé Jugoslávii připravují GFR celoamerické turné, otevřené velkolepým charitativním koncertem věnovaným Bosně. Společenský lesk a přesah dodá i účast Detroitského symfonického orchestru, řízeného Paulem Schacherem, plus několika hostujících muzikantů, mimo jiné kytaristy a zpěváka Petera Framptona a saxofonisty Alta Reeda.
A protože se celá událost nahrávala a byla vydána pod názvem Bosnia i jako 2CD, mohou si tento rockový svátek užít i ti, co si rádi připomenou hudbu svého mládí v novém kabátu. 20. dubna 1997 se v The Palace of Auburn Hills rozezněly velebné tóny převzaté ze slavného Kubrickova filmu „2001 – Vesmírná odyssea“, které sloužily GFR jako intro od nepaměti, aby – jako setkrát v minulosti – předaly štafetu nářezovce Are You Ready. První polovinu koncertu odehrála kapela sama, jako za starých časů. Tato část měla dva vrcholy, prvním byla směs tří songů Paranoid, Sin’s A Good Man’s Brother a Mr. Limo Driver, druhým obě žebříkové jedničky, The Loco-Motion a We’re An American Band. Po přestávce se ke Grand Funk Railroad připojil již zmíněný orchestr. Předehra plynule přešla ve skvělou verzi táhlé Mean Mistreater. Pompézní symfonické ztvárnění převážně pomalých hardrockových songů působí překvapivě soudržně a dodává kompozicím nový rozměr.
V březnu uvádí satelitní televizní stanice VH-1 pořad „Behind The Music“, věnovaný Grand Funk Railroad. 15. června vychází 3CD antologie s názvem 30 Years Of Funk. Vedle známých hitů, doposud nevydaných rarit (i z repertoáru The Pack) a live záznamů obsahuje i pár nových (!) studiových skladeb – In the Long Run, All I Do a Pay Attention To Me, plus malou 50stránkovou publikaci ve čtvercovém formátu velikosti CD s podrobnou biografií GFR. Vychází speciální CD reedice We’re An American Band s dokonalou replikou originálního zlatého přebalu, doplněnou i o další artefakty.
Poslední dekádu Grand Funk Railroad čas od času vyrážejí na turné. Začínají na jaře, končí na podzim. Každoročně tak 35-40 koncertů. Jen namísto arén obrážejí GFR kasina. Akcí se už neúčastní Mark Farner. Dva původní členy GFR Dona Brewera a Mela Schachera doplňuje zpěvák Max Carl (38 Special, Jack Mack And The Heart Attack, Max Carl And The Big Dance), kytarista Bruce Kulick (12 let s Kiss, jinak spolupráce s Michaelem Boltonem, Meatem Loafem, Billym Squierem) a klávesák Tim Cashion (ten působil mj. v bandech Boba Segera a Roberta Palmera).
Dovětek
Grand Funk
Railroad patří mezi ty hardrockové formace,
které, přestože jejich členové byli technicky průměrnými muzikanty, dokázaly
vytvořit Originál a současně oslovit masy fanoušků. Opět se neubráním srovnání
s podobně fungujícími Black
Sabbath. Ti však, na rozdíl od GFR,
měli větší štěstí, jejich temně úderná formule posloužila po letech coby základ
takzvanému doom metalu, a žije proto v dalších a dalších kapelách.
U GFR bylo plné vyznění jejich stylu a soundu příliš svázáno s osobní účastí Marka, Dona a Mela (+ Craiga), kouzlo jejich hudby je nepřenosné. Ovšem i tak existují příklady, kdy GFR inspirovali, byť podprahově. Stačí si poslechnout některé momenty prvních alb Pearl Jam nebo Master Of Reality.
Ačkoliv zbytky Grand Funk Railroad ještě nějaký čas budou nejspíš fungovat, bude to už jen paběrkování, stačí se podívat na záběry ze současných koncertů. Jedině kdyby se odhodlal postavit do čela Mark Farner, to si umím představit poslední vzepjetí klasických GFR někde na pořádném festivalu, třebas v Evropě. To bych jel i na kole J
V každém případě ale Grand Funk Railroad budou napořád jedním z pilířů, nesoucích veškerý i budoucí tvrdý rock.
Jaromír Merhaut 2001, revize 2010 pro Rock+
Mark Farner
Po prvním rozpuštění GFR
v sedmdesátém sedmém nahrál Mark Farner dvě sólová alba pro Atlantic
Records, Mark Farner (1977) a No Frills (1978).
Od poloviny 80. let až do
reunionu GFR na konci milénia se Farner věnoval převážně křesťanské hudbě a
obchodní činnosti v oblasti ekologických potravin. Svou doprovodnou skupinu
pojmenoval The Godrockers, vydal
tři studiová alba a jednu kompilaci: Just Another Injustice (1988), Wake
Up (1989), Some Kind Of Wonderful (1991) a Closer To Home (1992).
V roce 1988 získal zvláštní
cenu jako objev v oblasti duchovní hudby. V roce 1995 byl členem All-Starr
Bandu Ringa Starra. S odkazem Beatles se potkává ještě v roce 2002,
kdy se po boku Jacka Bruce, Todda Rundgrena, Erika Carmena, Alana Parsonse a
Christophera Crosse účastní akce „A Walk Down Abbey Road“.
Po reunionu na konci devadesátých
let odchází Mark Farner opět na sólovou dráhu a setrvává na ní dodnes. Se svou
kapelou N’rG přehrává repertoár GFR věrohodněji než kdokoliv jiný. Vnímám
paralelu s Kenem Hensleym a Uriah Heep.
S N’rG nahrál živák Live N’rG (2003), v roce 2006 vydal album For The People, na kterém ke svému jménu přidal přídomek Rock Patriot, tak jako na zatím posledním živáku Extended Versions (2006).
Flint
V době, kdy Mark Farner nahrával sólově (během prvního rozpadu Grand Funk Railroad), zformovali rodáci z Flintu Don Brewer, Mel Schacher a Craig Frost stejnojmennou skupinu, jež vydala dvě alba, Flint (1978) a Layin’ It On The Line (1979). Přesněji řečeno, druhé LP CBS odpískala po dohotovení, je znám seznam skladeb i katalogové číslo.
Don Brewer na vznik Flint vzpomíná: „Devět měsíců po rozpadu GFR jsme neudělali nic, pak jsme najednou stáli ve studiu a hráli jak – o život.“
Původní syrové materiály později doplnil svou kytarou Todd Rundgren, saxofonista Jimmy Hall i další muzikanti. Nahrávání se účastnil dokonce i Frank Zappa. „Chtěli jsme tam mít i zpěvačky, z toho ale naštěstí –sešlo,“ vybavuje si Brewer.
Live sestava byla posílena o druhého bubeníka Rona Tromblyho (jazzmana, rovněž z Flintu) i klávesáka Chucka Rowea. Z desítek zkoušených kytaristů nakonec uspěl John Escosa II.
Bez Farnera neměli Flint kouzlo Grand Funk.
jméno příjmení nástroje sestavy
Mel Schacher baskytara A B D
Don Brever bicí A B C D
Craig Frost klávesy B C
Dennis Bellinger baskytara C
Howard Eddy klávesy D
pre-Grand Funk Railroad
Label rok titul interpret
Label & katalog sestava titul měsíc/rok US NR- ocenění
Capitol 307 A On Time 8/69 27 - platina
Atlantic Records SD-18232 Mark Farner 1977
Atlantic Records SD-18232 No Frills 1978
Frontline RO-9033 Just Another Injustice (The Godrockers) 1988
Frontline RO-09060 Wake Up (The Godrockers) 1989
Frontline FLD9217 Some Kind of Wonderful (The Godrockers) 1991
Frontline FLD9296 Closer to Home (kompilace)(The Godrockers) 1992
Lissmark LMN 1051 Live N’rG (N’rG) 2003
Boinkmore... 783707370408 For The People (Rock Patriot) 2006
Boinkmore... 828768363829 Extended Versions (Rock Patriot) 2006
Flint
Columbia JCT 35574 Flint 1978
Columbia JCT 36113 Layin’ It On The Line 1979
Komentáře
Okomentovat