PŘÍBĚHY PROGRESIVNÍHO ROCKU (XI)
OUTSIDEŘI NOVÉHO
TISÍCILETÍ
Přelom
tisíciletí zastihnul neoprog v situaci, kdy na jedné straně zavedené
kapely relativně úspěšně fungovaly a vydávaly další a další alba, avšak z
nových jmen se do extraligy žádné – až na pár výjimek (BEARDFISH, THE MARS
VOLTA, KARMAKANIC) – nedostalo. Hvězdné projekty typu TRANSATLANTIC, PLANET X, THE
TANGENT, THE LENS, apod., za novice samozřejmě nemůžeme považovat.
Scéně
tedy nadále – zejména na pódiích – kralovali staří harcovníci KING CRIMSON,
KANSAS, YES, KAIPA, JETHRO TULL, RUSH. Své si řekla i osmdesátková generace:
MARILLION, PENDRAGON, IQ, DREAM THEATER, PALLAS, atd., plus devadesátkoví „již“
matadoři: PORCUPINE TREE, SPOCK’S BEARD, THE FLOWER KINGS, AYREON, TOOL, GLASS
HAMMER, MAGELLAN.
Všem
jmenovaným, i mnohým dalším se na stránkách Sparku dostalo nejedenkrát
pozornosti, dnes si proto připomeneme několik jmen z nekonečných řad outsiderů,
jimž k průlomu chybělo někdy málo, jindy více čehokoliv potřebného –
štěstím počínaje a konstelací hvězd či talentem konče.
Coby
tahák jsem použil tabulku dobře hodnocených progových alb první 2K+ dekády
z www.progarchives.com. Připojil
jsem pár základních údajů a své krátké poslechové dojmy.
FLAMBOROUGH HEAD
Holandská
kapela, jež zaujala na přelomu milénií naháněče anglického labelu Cyclops.
Dodnes aktivní FLAMBOROUGH HEAD vydali sedm alb.
Poznámkový blok: nahalené,
rozechvělé, přímočaré, nijaké zpívání; soundem reminiscence na kdekoho: CAMEL,
PINK FLOYD, trio GENESIS; kompozičně řídké, triviální. Spíše pro archeology.
Trio
z Francie, jehož ústřední postavou byl multiinstrumentalista a zpěvák
Serge Barbaro. V roce 2001 vydala skupina své první, a nadlouho i poslední
eponymní album. Nedávný reunion završila dvojka „…Just Suggesting“
(2013).
Poznámkový blok: synthie tepich v duchu GENESIS, když zůstali
jenom tři, občas zazní klávesový riff, častěji fanfáry, vokál Sergeho je chvějivý,
naléhavý, s obloukem ve forte. Kompozice poměrně lineární, rozvolněné, jen
občas rytmicky zčeřené, atmosféra slavnostní, ale ne slunná, spíše jakoby pod
mrakem. Lepší průměr.
Původně
se jednalo o jednoalbový projekt klávesáka Roba Reeda, jenž měl štěstí na
vokalistku Christinu Murphy (Booth), jejíž hlas bývá srovnáván s Annie
Haslam (RENAISSANCE) i Stevie Nicks (FLEETWOOD MAC). MAGENTA funguje dodnes.
Poznámkový
blok: dominující zpěvavá kytara, často zdvojená, ztrojená, slyšitelně
oldfieldovská; zpěvné melodie s lehce folkovým, trubadúrským akcentem,
ornamentální struktura skladeb, celková atmosféra radostné hravosti, ozdobená
jasným dívčím vokálem. Doporučuji.
Milánský
zpěvák a flétnista Simone Rossetti stál u zrodu sestavy, která hned svým prvním
albem „Ghost“ (2001) zaujala všechny vyznavače neoprogu, odvozeného od GENESIS.
Poznámkový
blok: požitkářská kopie Gabrielových GENESIS / Fishových MARILLION. Nápaditý
zpěvák i instrumentace. Spousta artrockových zákoutí, zátiší, ale také pompy a
katedrál. Velké dynamické i náladové rozpětí. Hudba, jež potěší každého, kdo si
chce „po novu“ užít náladu raných GENESIS/MARILION. Výrazu THE WATCH ale nechybí
ani rockové koule. Doporučuji.
Neoprog
z Hamburku. Dodnes čilá skupina vydala jedenáct alb.
Poznámkový blok: celkem
anonymní neoprog, jemuž se nedá skoro nic zásadního vytknout co se týče formy, samotný
obsah bohužel pokulhává. Kompozice jsou ploché, muzikanti i zpěvák jakoby
utahaní = celek působí jako kavárenský rockový valčíček. Kapela sice občas na
pár mžiků přepne na turbo, jenže řemen jí zase brzy spadne, a dál proplouvá na
volnoběh… Jen pro kompletisty.
Švýcarský
band, pro nějž byla inspirací CLEPSYDRA, ostatně, kytarista Lele Hofmann byl
jejím členem, a mozek SHAKARY, Scandy, byl coby zvukař u zrodu alba „More
Grains Of Sand“. Skupina nahrála v rozmezí let 2000-2002 dvě alba.
Poznámkový
blok: rockově operní záležitost, proaranžovaná scenérie, zvukový obal místy
evokuje Wayneovu „Válku světů“. Tremolově zpěvavá kytara připomíná PENDRAGON.
Občas převezmou roli sólového nástroje housle. Sem tam zazní syntíkové
„čembalo“. Zpěvák trochu zalykavý, ale s velkým rozsahem. Doporučuji.
Francouzská
skupina, fungující v letech 1999-2005. Ústřední postavou byl zpěvák a
multiinstrumentalista Vynce Leff.
Poznámkový blok: rytmicky,
aranžemi i kompozičně členité dílo, zpěvák je ve forte pasážích zajíkavý,
v pianissimech má slušný falzet i prsní barvu. Přímý vliv jednoho
konkrétního interpreta se nekoná, jde o koláž různých inspirací. Mezi nimi ovšemže
nechybí „povinní“ GENESIS/MARILLION. Tremolová kytara opět evokuje PENDRAGON, sem
tam se nad scénou otevře pinkfloydovský „kosmos“ z období „Dark/Wish“, anebo
zjeví najazzlý pokus o GENTLE GIANT. Lehký nadprůměr.
Víceméně
one-man nizozemský projekt klávesáka Gerbena Klazingy, co dá čas od času pro
každé album dohromady poměrně ustálenou sestavu muzikantů, v čele
s vokalistou Markem Smitem.
Poznámkový blok: výrazná melodická kytara, gilmourovsky
hladká. V podstatě jednoduché skladby, někdy až obyčejné refrénovky s průhledným
„prog“ nátěrem v podobě honosných klávesových rejstříků a již zmíněné
kytary. Spousta klišé, de facto slepenec mnohokráte použitých témat, schémat,
vzorců. Kulisovka.
Neoprog
z Kanady. Kytarista Simon Caron je velkým fanouškem Davida Gilmoura,
Andyho Latimera, Stevena Rotheryho – a je to na všech šesti albech RED SAND slyšet.
Poznámkový blok: stoprvní MARILLION. Extra-tremolová kytara, jež se vzpíná nad
celou hudební krajinou. Hlas Hemela je barvou a technikou tuctovější, avšak
dostatečně naléhavý, jak si artrock žádá. Povinnost pro MARILLION a spol.
fanoušky.
I
v Miami na Floridě se může ujmout neoprog anglického střihu. Skupina
vydala během let 1998 – 2013 pět alb a jedno DVD.
Poznámkový blok: ve forte
přeexponovaný, tenký, přiškrcený vokál, naproti tomu má Steve Katsikas
v pianissimech slušný hlavový vokál. Instrumentace i aranže působí
neuspořádaně, jakoby se muzikanti chvílemi nedohodli jak hrát, například jde
pichlavá instrumentace proti vokálem rozněžnělé náladě skladby. Celek působí až
nervózně. Jen pro kompletisty.
Americký
baskytarista Ken Jaquess dal pro debut K2, „Book Of The Dead“
(2005), dohromady bezmála hvězdnou sestavu.
Poznámkový blok: trochu dýchavičný
Shaun Guerinse, snažící se o Fishe/Gabriela, instrumentálně syntíkově
nahoukané, uměle nacinkané, hráčsky nevýrazné. Účast britského kytaristy Allana
Holdswortha a klávesisty Rya Okumoty přitom slibovala mnohé. Celkově MARILLION
po 1001J
Průměr.
MINDGAMES
Košatý
belgický neoprog. U zrodu MINDGAMES stáli zpěvák Bart Schram a baskytarista
Eric Vandormaal. Do dnešních dnů skupina
nahrála čtyři alba.
Poznámkový
blok: housle, klavír, akustické kytary, synth-cembalo, zpěvná kytara,
převažující baladický půdorys, patetický vokál – vše, řeklo by se, na svém
místě, ale výsledek škobrtá, chybí elegance, švih, nadhled, múzy – dohlížející na
kompozice. Stokrát převařené maso, co dávno ztratilo tvar, vůni, barvu, chuť… Jen
pro kompletisty.
FROST*
Na
počátku všeho byla touha hitmakera Jema Godfreye vymanit se z obručí popu
pro masy. Na šest měsíců se v roce 2004 izoloval od svodů světa,
komponoval a nahrával demoverze. Když pak prostřednictvím kytaristy Johna
Mitchella (ARENA) sehnal hudebníky, schopné realizovat jeho plány, mj. Johna
Jowitta (IQ, JADIS), zrodili se FROST*a album „Milliontown“.
Poznámkový blok: Mezi
2K+ neoprogery zaujímají Frost* celkem výsadní
postavení. A právem. Oproti druholigovým nápodobám představují řádový skok
v nasazení i nápadech. Každá nota skrývá napětí i tajemství, a jakkoliv
kapela víceméně přebírá, popřípadě evolučně rozvíjí progrocková schémata a úzy.
Instrumentace je sice předváděčková, exhibující, avšak se smyslem pro proporce
a tvar. Rozprostřít na deskách pár chytlavějších melodických motivů navíc, jak
to uměli artrockoví klasici, a vše by bylo dokonalé. Vřele doporučuji.
THE
D PROJECT
Skupinu
dal, coby hvězdný projekt, dohromady Stefane Desbiens, zpěvák a kytarista ze
SENSE. V prvotní sestavě se objevili mimo jiné – Tomas Bodin (FLOWER
KINGS), Martin Orford (IQ) a Fred Schendel (GLASS HAMMER). V různých
sestavách pak THE D PROJECT nahráli ještě tři alba.
Poznámkový blok: syntíkový „sitár“ a podmořský
šerosvit rozetne jako blesk natremolovaný kytarový šleh – toliko slibný úvod
„The Sagarmatha Dilemma“. Jinak: pozdní PINK FLOYD, „Division Bell“ nedaleko, do
toho nějaké to rytmické zaperlení ala YES, popřípadě klávesový tepich
v duchu raných GENESIS, plus další ingredience odtud i z tama… Nepůvodní,
ale poslouchatelné, kvízové. Nevyužitý potenciál.
ALSO
EDEN
Skupina
z jihozápadu Anglie se proklamativně drží tradic britské prog školy napříč
dekádami. Vydala v průběhu let čtyři alba. Svůj styl a sound definovala na
prvním z nich, „About Time“ (2006).
Poznámkový
blok: sound Wayneovy „Války světů“ v úvodu, pak mix
z ranku GENESIS/MARILLION, ve vypjatých pasážích kombinace 2K+ módní
rytmiky s poměrně jednoduchými přilípnutými nápěvy. V baladických
mezihrách a skladbách trochu trčí kompoziční nenápaditost a aranžérská
povrchnost. Jednostrunný vokalista se snaží stylizovat do Fishe/Gabriela.
Průměr.
APPLE
PIE
Ruská
akvizice na poli progresivního rocku. Mládenci z Kurska se vydali hráčsky
náročnou cestou ve stopách SPOCK’S BEARD a DREAM THEATER. APPLE PIE doposud
vydali dvě alba, „Crossroad“ (2007) a „The Gates Of Never“
(2013).
Poznámkový blok: hutný hardrockový spodek, škoda rušivých syntíků, ty by slušely spíše
nějaké jazzrockárně. Rytmicky hodně z RUSH, pro mladší čtenáře:
z DREAM THEATER, kytara zajímavě kombinuje melodickou zpěvnost a elegantní
střelhbitost. Zpěv ne moc povedený, nevýrazný, nouzový – muzikantský. Celkově
nadprůměr.
Německou
kapelu dali dohromady v roce 2004 klávesista/saxofonista Marek Arnold plus
bubeník Ulf Reinhardt. Dodnes aktivní ansábl vydal čtyři různorodě hodnocená
alba.
Poznámkový
blok: fanfarónská melodika s letmými odkazy na středověké trubadúry,
pompézní sound s dominujícími klávesami, ale i „flétnou“, „žesti“, tedy
jejich syntíkovými náhražkami. Opět barvou a originalitou nevýrazný chlapský zpěv.
Vokalistka Anne Trautmann krajinu naštěstí prosluní. Kusovkový pokus o „rapmetal“,
či co („Step Into My World“), je ale těžkým a zbytečným úletem mimo perimetr. Kočkopes.
Promarněná šance.
Bratři
Davisové, Paul a Jack, založili VIENNA CIRCLE v roce 2006. Po dvou letech
dospěli k vydání „White Clouds“. V roce 2013 přidali „Silhouette
Moon“.
Poznámkový
blok: vysokootáčková zpěvná kytara dominuje soundu ve vypjatých instrumentálních
pasážích. Tuctový hostující ženský vokál (Gemma Burch), řízná rytmika,
kontrastní předěly, doprovodné klávesy ctí ducha sedmdesátek. Průměr.
Skupina
z jihu Anglie nahrála prozatím dvě alba, „Eyes of the World“ (2006) a
„Template For A Generation“ (2009).
Poznámkový
blok: military marš + hammondky na úvod. Měkký falzet Declana Burkeho zdobí
pomalé pasáže, jeho lehce nakřáplý prsní vokál pak ty říznější, v nichž se
kapela díky chytlavým refrénům dostává na dohled AOR FM. Celkově dobře
poslouchatelné, melodicky i aranžemi přítulné. Zajímavý tip.
LEAP
DAY vznikli po jako reakce na zdařilé vystoupení pod hlavičkou KING EIDER LIVE
BAND na Progfarm 2007.
Poznámkový
blok: říznější progrockárna s melodickými kytarovými zpěvohrami. Trochu
přehlazený a technicky slabý vokál ale docela nudí. Průměr.
–
A
na víc se nedostalo. SUBSIGNAL, MORPHELIA, SILHOUETTE, AIRBAG, AISLES, a další
rozpracovaní pozapomenutí interpreti 2K+ prog scény v mém posluchačském
poznámkovém bloku, si budou muset počkat ne některé příště. Ostatně, nic
nebrání zvídavým čtenářům Sparku, aby se sami vydali po stopách zajímavého
neoprogu, a o své úlovky se s námi všemi podělili.
Příště
se ocitneme ve žhavé současnosti.
Jaromír Merhaut pro Spark 2016
Komentáře
Okomentovat