1983: OSTRÝ DORTOVÝ NŮŽ BRYANA ADAMSE
Cuts Like A Knife je spolu se Summer Of 69 dlouhodobě nejhranější
skladbou na Bryanových koncertech, hrál ji víc jak tisíckrát. A samotné
stejnojmenné album je po Reckless a Waking Up The Neighbours
třetí největší zásobárnou koncertních setlistů. Současně je ale také posledním
opusem, o který se rockeři nemuseli dělit s ječícími fanynkami a popíky.
Bryan
Adams zahájil svou muzikantkou kariéru na přelomu sedmdesátých a osmdesátých
let nahráním (de facto ve dvou lidech) bezejmenného debutu, vydaného počátkem roku
1980. O rok později pokračoval deskou, You Want It, You Got It. Alba ani
vydané singly sice nijak zásadně nebodovaly, nicméně otevřely Bryanovi cestu do
klubů a některých rádií. Adams se navíc objevil na pódiích po boku Kinks a
Foreigner, a podařilo se mu konsolidovat sestavu doprovodných muzikantů.
Tvořili ji: kytarista Keith Scott, klávesák Tommy Mandel, bubeník Mickey Curry
a baskytarista Dave Taylor. Parta rozjívených mládenců – jak dokazuje rozhovor
pro německou televizi z roku 1983, jenž je k vidění na youtube – spolu
vydržela až do roku 1998. Keith a Mickey jsou s Bryanem Adamsem dodnes.
Třetí
Adamsovo LP, Cuts Like A Knife, vyšlo 18. ledna 1983 a stalo se souběžně
jedním z prvních titulů vydaných na kompaktním disku. V USA jedna a
Kanadě vícenásobná platina. V Evropě zprvu víceméně oslovilo jen komunitu
vyznavačů a sledovačů severoamerické pomprockové a AOR scény. My, černí burzovní
makléři, jsme měli díky Pepovi Horvathovi, zvanému Pompéz, a jeho importérům, vše
podstatné ihned a z první ruky, takže také Bryana Adamse od jeho prvního alba. Okamžitě
nás zaujal svým chraplavě drsným hlasem i líbivým a současně rockovým soundem,
kdy například na Cuts Like A Knife nechyběly
hammondky, což bylo v éře synthie odevšad naprosto ojedinělé. Ve sborech
mu občas vypomáhali borci jako Lou Gramm z Foreigner, což možná byla
splátka za dřívější koncertní spolupráci. Cuts Like A Knife
jsme proto řadili na roveň Subject...Aldo
Nova (Aldo Nova) či Gowan (Lawrence
Gowan) a dalších alb tehdejších kanadských noviců AOR/pomp žánru.
Bryan
Adams byl svěží, neohraný, a lehce stylem i soundem zapadl mezi matadory. Čím
se kupříkladu liší Take Me Back od
hitů Alice Coopera? Anebo This Time
od refrénovek Bruce Springsteena? Ničím podstatným. Bryan Adams byl
v třiaosmdesátém rockerem, co skládal a hrál prima stadiónovky všech
druhů. S psaním mu vydatně pomáhal Jim Vallance, jeho spoluhráč z debutu, dříve
(pod pseudonymem Rodney Higgs) bubeník a hlavní skladatel skupiny Prism
frontmana Rona Tabaka, jejíž alba z konce sedmdesátek patřila k ozdobám
kanadského (hard) rocku. Ostatně, Bryan Adams napsal už v roce 1978 pro
Prism skladbu You Walked Away Again. Jim Vallance skládal hity nejenom s Bryanem, jeho
písničky se objevují na albech Kiss, Bonnie Raitt, Glass Tiger, Tiny Turner, Toronto,
Fast Forward, Black’N’Blue, Johna Wettona, Ozzyho, Aerosmith a desítek dalších.
Co se týče spolupráce dvojice Adams-Vallance,
Jim uváděl, že spíše než o psaní šlo o budování písně z fragmentů a
nápadů, „Bylo to jako luštění hádanky.“ Díky tomu, že Vallance byl mimo jiné multiinstrumentalista,
mohl společně s Adamsem dotvářet skladby aranžérsky i zvukově, jejich
společná dema se v podstatě překrývají s konečnými verzemi, „Dave a
Mickey víceméně přenášeli moje demoverze na alba, basu a bicí samozřejmě
ovládali mnohem lépe než já!“
Vallance
v jednom rozhovoru z roku 1988 prozrazuje, že sborové „na-na-na“
v titulní písni je opravdu inspirováno finále Hey Jude, odrhovačkou Na Na
Hey Hey Kiss Him Goodbye Steam (v ČSSR byla známější obhroublá verze
germánského tria Jeronimo) i Lovin’, Touchin’, Squeezin’
od Journey.
Jedinou
ryze Adamsovou skladbou na albu je balada Straight From The Heart. Autor k ní řekl: „Napsal
jsem ji, když mi bylo 18 let, jedna z prvních písní, které jsem kdy složil. Byl
jsem ve Vancouveru, preludoval na klavíru, a prostě se zjevila. Nějaký čas poté
můj přítel Bruce Fairbairn produkoval album pro Iana Lloyda, a chtěl po mně pro
něj skladbu. Postupně ji časem nahrálo vícero kolegů, včetně Bonnie Tyler.
Nakonec jsem Straight From The Heart zařadil
do svého repertoáru a stala se mým prvním velkým úspěchem.“
U
kritiků Bryan Adams rozhodně neměl na růžích ustláno. Například Errol Somay album
Cuts
Like A Knife ve své recenzi (Rolling Stone, číslo 395
z 12. května 1983) v podstatě zaříznul, vyčítá mu kdeco, počínaje
podbízivostí trhu a rozhlasovým dramaturgům, přes kopírování druhých, kdy
jmenuje Foreigner a Billyho Squiera, a nakonec album označí za nevýrazné.
„Děkuji, ne,“ končí Somay svou recenzní pitvu zaživa. Melody Maker pak psal o
sacharidovém rocku, čili obrovské homoli cukru.
V květnu
1983 vyjíždí Adams na turné s Journey, a balada Straight From The Heart se stává jeho prvním hitem (US #10).
V srpnu pak singl Cuts Like A Knife
zdolává US #15 a album dosahuje na americkou platinu a US#8. V říjnu
pokračuje koncertováním v Anglii, kterou si tak zamiluje, až se do ní
nakonec přestěhuje. Rok 1983 uzavírá s bilancí 283 (!) koncertů.
–
Z dnešního
úhlu pohledu je Cuts Like A Knife sbírkou chytlavých nepřeslazených rockových
písniček, které si může notovat doslova každý. Takové se dnes už nerodí. Aspoň
ne pod světly ramp.
Jaromír Merhaut pro Rock History 1983
Komentáře
Okomentovat