RAW MATERIAL
Další zapomenutá anglická kapela z přelomu šedesátých a
sedmdesátých let. V jejím eklektickém stylu a soundu se prolínalo vícero
vlivů: jemná pinkfloydovská sixties psychedelie, nesmělé hardrockové výhonky,
artrockové postupy i inspirace jazzem.
Sám slovutný rockový historik a publicista Mark Brennan v sleeve
note na reedičním vydání dvojky přiznává, že o Raw Material toho moc známo není,
a dokonce vyzývá kohokoliv, kdo ví o dalších osudech členů, aby se mu ozval. Připomíná
mi to bývalou bílou mapu Still Life. Co je tedy známo? Skupinu založili dva
kamarádi z univerzitních studií, zpěvák, klávesák Colin Catt a basák Phil Gunn.
K sobě přibrali: saxofonistu, flétnistu Mikea Fletchera, jenž působil u
raných Steam, kytaristu Davea Greenea a bicmena Paula Younga.
V září 1969 skupina vydala u firmičky Evolution Records singl Time And Illusion/Bobo’s Party (áčko s varhanami jak od Inglea z Iron Butterfly), do ledna 1970 následovaly: Hi There Hallelujah/Days Of The Fighting a třetí SP Traveller Man Parts 1 and 2. Většina skladeb ze singlů se stala součástí LP Raw Material, ty původně nezařazené byly doplněny jako bonusy u CD reedice z roku 1993. Jen dvě kompozice pocházejí z dílny kapely, tři pro ni složil producent Ed Welch, zbývající jsou převzaté. První album má pel konce šedesátých let, je kaleidoskopicky hravé, rozevláté, objevuje se vibrafon i beatnická poezie podmalovaná mellotronem.
V září 1969 skupina vydala u firmičky Evolution Records singl Time And Illusion/Bobo’s Party (áčko s varhanami jak od Inglea z Iron Butterfly), do ledna 1970 následovaly: Hi There Hallelujah/Days Of The Fighting a třetí SP Traveller Man Parts 1 and 2. Většina skladeb ze singlů se stala součástí LP Raw Material, ty původně nezařazené byly doplněny jako bonusy u CD reedice z roku 1993. Jen dvě kompozice pocházejí z dílny kapely, tři pro ni složil producent Ed Welch, zbývající jsou převzaté. První album má pel konce šedesátých let, je kaleidoskopicky hravé, rozevláté, objevuje se vibrafon i beatnická poezie podmalovaná mellotronem.
Druhé, stylem i soundem již výrazně „sedmdesátkové“ album
Time
Is… (1971) se nahrávalo po příchodu druhého sólového kytaristy Cliffa
Harewooda (na původním přebalu není k nalezení, viz foto). Část recenzentů
u dvojky konstatuje přílišnou míru vnějších inspirací, počínaje Atomic Rooster
přes riffy à la Colosseum ,
Uriah Heep až po vytěžování VDGG (Ice
Queen vs Killer). Osobně jsem
nadzvednul obočí při Empty Houses,
jejíž úvodní pasáž by skvěle zapadla na Argus od Wishbone Ash J
Na obou LP stojí svými výraznými riffy v popředí
saxofon Mikea Fletchera. Jeho flétna spíše jen dokresluje náladu. Klávesy
Colina Catta sólují, bouří i podmalovávají, kytary Greenea a Harewooda se hebce
linou, jen občas říznou.
Za vrchol tvorby Raw Material považuju obě svity z Time Is…, Insoled Lady a Sun God, pohybující se na spojnici Colosseum – Camel.
Ani na jednom z obou LP Raw Material netlačí na pilu, je to takový komorní rock, jehož vnitřní pnutí a krásu odhalí jedině pozorný poslech, podobně jako o dekádu později u Dire Straits, aniž bych je chtěl přirovnávat stylem a soundem. Časté příměry Raw Material k Van der Graaf Generator podle mě nereflektují zcela rozdílnou celkovou náladu hudby. To už Kuře v hodinkách má k Time Is… blíž než k Pawn Hearts.
Po vydání druhého alba skupina ještě v prosinci roku 1971 vydává singl s cover verzí Ride On Pony od Free, a končí.
Po rozpadu Raw Material se Dave Greene objevuje v Shoot.
V sestavě Deep Feeling na stejnojmenném albu z roku 1971 je uveden
David Green (4- – 8strunná baskytara, flétna, zpěv), fotka na zadní straně je
taky nadějná, že by? Ovšem nevěřil bych, kolik po Anglii jezdí jazzových saxofonistů
Mikeů Fletcherů… Opar tajemna se stále vznáší nad Raw Material.
Přestože Raw Material neprorazili mezi davy, ani
nepatřili k výrazným progresivistům, zaslouží si pozornost nejenom ulítlých
sběratelů starých šutrů.
Za vrchol tvorby Raw Material považuju obě svity z Time Is…, Insoled Lady a Sun God, pohybující se na spojnici Colosseum – Camel.
Ani na jednom z obou LP Raw Material netlačí na pilu, je to takový komorní rock, jehož vnitřní pnutí a krásu odhalí jedině pozorný poslech, podobně jako o dekádu později u Dire Straits, aniž bych je chtěl přirovnávat stylem a soundem. Časté příměry Raw Material k Van der Graaf Generator podle mě nereflektují zcela rozdílnou celkovou náladu hudby. To už Kuře v hodinkách má k Time Is… blíž než k Pawn Hearts.
Po vydání druhého alba skupina ještě v prosinci roku 1971 vydává singl s cover verzí Ride On Pony od Free, a končí.
Colin Catt – zpěv, klávesy A, B
Phil Gunn – baskytara, akustická kytara A, B
Mike Fletcher – saxofon, flétna, harmonika, zpěv A, B
Dave Greene – kytara A, B
Paul Young – bicí A, B
Cliff Harewood – kytara B
Poznámka: saxofonista Mike (Mick, Michael) Fletcher se na přebalu druhého alba objevuje i jako Fletscher, Dave Greene je pro změnu na debutu Dave Green, a Cliff Harewood jako by neexistoval.
Diskografie:
LP
Raw Material (Evolution Z 1006) 1970 (reedice CD: Background HBG 123/2, 1993)
Time Is… (RCA Neon NE 8) 1971(reedice CD: Repertoire REP4469-WP, 1994)
LP
Raw Material (Evolution Z 1006) 1970 (reedice CD: Background HBG 123/2, 1993)
Time Is… (RCA Neon NE 8) 1971(reedice CD: Repertoire REP4469-WP, 1994)
45s:
Time And Illusion/Bobo’s Party (Evolution E 2441) 1969
Hi There Hallelujah/Days Of The Fighting (Evolution E 2445) 1969
Traveller Man Parts 1 & 2 (Evolution E 2449) 1970
Ride On Pony/Religion (RCA Neon NE 1002) 1971
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2012
P.S. 2020
Time And Illusion/Bobo’s Party (Evolution E 2441) 1969
Hi There Hallelujah/Days Of The Fighting (Evolution E 2445) 1969
Traveller Man Parts 1 & 2 (Evolution E 2449) 1970
Ride On Pony/Religion (RCA Neon NE 1002) 1971
P.S. 2020
Komentáře
Okomentovat