LED ZEPPELIN: TĚŽCE ZKOUŠENÍ BOZI ROCKOVÉHO OLYMPU
Ten srpnový den dvacátého
devátého roku zaválo neodbytné nutkání Roberta Johnsona z Delty až někam
na sever do plání poblíž Chicaga. Černý mládenec si sedl na kraj silnice,
neumětelsky brnkal na odřené dřevo a pokorně čekal. Tichý stín zvolna zakryl
oblohu, Johnson zvedl v úžasu zrak, vstal a svou kytaru pozvedl
v ústrety obřímu zjevení. V dáli zahřmělo, nebe náhle potemnělo, zářivý paprsek
z nebeského korábu rozdrnčel struny v ďábelském riffu… obloha se
stala blankytnou, a doutník Zeppelinu se čtyřmi kynoucími siluetami na
kapitánském můstku zvolna odplouval do dáli. Robert Johnson pocítil, jak jeho
kytara prozřela a oživla prorockým znamením z budoucnosti… magický kruh se
uzavřel.
OSOBY A
OBSAZENÍ
Každý
ze čtyř členů kapely byl pro výsledný styl a sound Led Zeppelin nezastupitelný.
Samozřejmě, že osou byla geniální kytara Jimmyho Page. Mistrův rejstřík sahal
od chytlavě melodického bluesového feelingu přes propracovanou noblesu
akustických vyhrávek či jednoduchých a neuvěřitelně účinných riffů až po
exhibičně rychlé laufy. Přitom všem však zůstávala jeho hra svým zvláštním
zalamovaným a zasekávaným stylem nezaměnitelná i pro laika. Stratosférický
ječák Roberta Planta se stal pro většinu fans prvotním poznávacím znamením, na
koncertech byl velký Narcis hlavním tahounem. Zkuste si však představit Led
Zeppelin bez kanónově dunivých, vizuálně i zvukově až giganticky objemných
bicích Johna „Bonzo“ Bonhama – nelze ani omylem, že? Nejnenápadnějším členem
kvarteta byl bezesporu basák John Paul Jones. Jeho zásadní přínos spočíval
především v pevně kráčející base a pečlivé aranžérské studiové práci. Svůj
podíl na výsledném zvuku zvyšoval album za albem. Výjimečné osobnosti pohromadě
ještě neznamenají mimořádnou kapelu, u Led Zeppelin se talenty členů ne
sečetly, nýbrž přímo znásobily.
Jimmy
Page
Nelze
jinak než začít u zakladatele a kytaristy Led Zeppelin. Narodil se jako James
Patrick Page 9. ledna 1944 v Hestonu (hrabství Middlesex).
Už jako kluk propadl kouzlu akustické a zakrátko i elektrické kytary, legenda praví, že jeho prvním elektrickým nástrojem byla v patnácti letech československá šestistrunka značky Resonet Grazioso (pro vývoz přejmenovaná na Futurama)! Mezi kytaristy, kteří měli na mladého muzikanta největší vliv, se v encyklopediích objevují rokenroloví bardi Scotty Moore, Cliff Gallup a James Burton, bluesman Robert Johnson i folkaři Bert Jansch a John Renbourn. Virtuózní roubování vlastního stylu různými vnějšími vlivy – a přitom bez ztráty originality – je pro Pageovu hru typické. Jedinečný zvuk dosahoval originálním prohazováním různých typů strun i zvláštním kombinovaným laděním.
První angažmá Page nastoupil v dvaašedesátém u rhythm & bluesové skupiny Neil Christian And The Crusaders. Nejstarší dochovanou nahrávkou s Jimmyho lehce twangující kytarou je zřejmě Diamonds (1963), realizovaná pro bývalé členy Shadows – Jeta Harrise a Tonyho Meehana. V téže době dokončuje Page studia na umělecké škole a stává se vyhledávaným studiovým hráčem. Výčet nahrávek z let 1963-1966 obsahuje desítky položek pro neznámá i slavná jména, namátkově: The Who, The Rolling Stones, Toma Jonese, Chrise Farlowea a mnohé další. Připomeňme si čtyři neznámější: světoznámou Cockerovu verzi beatlesovské With A Little Help From My Friends, Here Comes The Night skupiny Them, možná i You Really Got Me The Kinks a Hurdy Gurdy Man písničkáře Donovana, na níž je ke slyšení baskytara Johna Paula Jonese. Sběratele u Pageova studiového námezdnictví většinou odkazuji na dva CD bootlegy: James Patrick Page Session Man: Vol.1 a
Vol. 2. Oba jsou poměrně snadno
k sehnání, i když za větší peníz. Jimmy rozhodně neusínal na vavřínech,
neustále studoval bluesovou hru starých mistrů, občas chodil na hodiny
k Johnu McLaughlinovi. V pětašedesátém se mu splnil první sen,
nahrávat s autentickým americkým bluesmanem – do swingujícího Londýna
přijel Sonny Boy Williamson. I když session nijak extra nedopadla, šlo o zlomový
okamžik.
V polovině roku 1966 nastupuje Jimmy Page k The Yardbirds, kde se nejdříve coby baskytarista (!) staví vedle Jeffa Becka, další legendy světové rockové kytary. Oba se dobře znali už od přelomu padesátých a šedesátých let. Beckova nevyzpytatelnost hned v říjnu vyvrcholila jeho odchodem. Krátké dvoukytarové období Page & Beck zachycuje Antonioniho Zvětšenina (Blow Up), v níž se oba objeví ve Stroll On. Jimmy Page nejdříve nahrál s The Yardbirds několik singlů, umístěných souhrnně na Greatest Hits, a podílel se na Little Games (1967). V roce 1971 vyšel u CBS z období jeho působení živák Live Yardbirds: Featuring Jimmy Page – byl ale po Jimmyho zásahu stažen z prodeje.
Rozpad The Yardbirds v polovině roku 1968 během amerického turné zastihl Page připraveného. Basák Chris Dreja a on byli rozhodnuti pokračovat coby The New Yardbirds. Dreja však z projektu záhy vycouvá, a tak Jimmy Page, společně s ex-producentem The Yardbirds, Peterem Grantem, angažuje osvědčeného studiového parťáka Johna Paula Jonese. Ještě předtím však Page nachází pěvecký klenot – zlatovlasého a hlavně zlatohlasého Roberta Planta, jehož mu doporučil vokalista Terry Reid ze skupiny Peter Jay And The Jay Walkers poté, co kvůli čerstvému podpisu smlouvy s hitmakerovým producentem Mickiem Mostem odmítnul nabízený post zpěváka The New Yardbirds. Page nezaváhal, a společně s Grantem navštěvuje v Birminghamu koncert skupiny Hobbstweedle – a je rozhodnuto! Krátce poté, pro změnu na Plantovu přímluvu, kompletuje sestavu The New Yardbirds Robertův spoluhráč z Band Of Joy – bicmen John Bonham.
Už jako kluk propadl kouzlu akustické a zakrátko i elektrické kytary, legenda praví, že jeho prvním elektrickým nástrojem byla v patnácti letech československá šestistrunka značky Resonet Grazioso (pro vývoz přejmenovaná na Futurama)! Mezi kytaristy, kteří měli na mladého muzikanta největší vliv, se v encyklopediích objevují rokenroloví bardi Scotty Moore, Cliff Gallup a James Burton, bluesman Robert Johnson i folkaři Bert Jansch a John Renbourn. Virtuózní roubování vlastního stylu různými vnějšími vlivy – a přitom bez ztráty originality – je pro Pageovu hru typické. Jedinečný zvuk dosahoval originálním prohazováním různých typů strun i zvláštním kombinovaným laděním.
První angažmá Page nastoupil v dvaašedesátém u rhythm & bluesové skupiny Neil Christian And The Crusaders. Nejstarší dochovanou nahrávkou s Jimmyho lehce twangující kytarou je zřejmě Diamonds (1963), realizovaná pro bývalé členy Shadows – Jeta Harrise a Tonyho Meehana. V téže době dokončuje Page studia na umělecké škole a stává se vyhledávaným studiovým hráčem. Výčet nahrávek z let 1963-1966 obsahuje desítky položek pro neznámá i slavná jména, namátkově: The Who, The Rolling Stones, Toma Jonese, Chrise Farlowea a mnohé další. Připomeňme si čtyři neznámější: světoznámou Cockerovu verzi beatlesovské With A Little Help From My Friends, Here Comes The Night skupiny Them, možná i You Really Got Me The Kinks a Hurdy Gurdy Man písničkáře Donovana, na níž je ke slyšení baskytara Johna Paula Jonese. Sběratele u Pageova studiového námezdnictví většinou odkazuji na dva CD bootlegy: James Patrick Page Session Man: Vol.
V polovině roku 1966 nastupuje Jimmy Page k The Yardbirds, kde se nejdříve coby baskytarista (!) staví vedle Jeffa Becka, další legendy světové rockové kytary. Oba se dobře znali už od přelomu padesátých a šedesátých let. Beckova nevyzpytatelnost hned v říjnu vyvrcholila jeho odchodem. Krátké dvoukytarové období Page & Beck zachycuje Antonioniho Zvětšenina (Blow Up), v níž se oba objeví ve Stroll On. Jimmy Page nejdříve nahrál s The Yardbirds několik singlů, umístěných souhrnně na Greatest Hits, a podílel se na Little Games (1967). V roce 1971 vyšel u CBS z období jeho působení živák Live Yardbirds: Featuring Jimmy Page – byl ale po Jimmyho zásahu stažen z prodeje.
Rozpad The Yardbirds v polovině roku 1968 během amerického turné zastihl Page připraveného. Basák Chris Dreja a on byli rozhodnuti pokračovat coby The New Yardbirds. Dreja však z projektu záhy vycouvá, a tak Jimmy Page, společně s ex-producentem The Yardbirds, Peterem Grantem, angažuje osvědčeného studiového parťáka Johna Paula Jonese. Ještě předtím však Page nachází pěvecký klenot – zlatovlasého a hlavně zlatohlasého Roberta Planta, jehož mu doporučil vokalista Terry Reid ze skupiny Peter Jay And The Jay Walkers poté, co kvůli čerstvému podpisu smlouvy s hitmakerovým producentem Mickiem Mostem odmítnul nabízený post zpěváka The New Yardbirds. Page nezaváhal, a společně s Grantem navštěvuje v Birminghamu koncert skupiny Hobbstweedle – a je rozhodnuto! Krátce poté, pro změnu na Plantovu přímluvu, kompletuje sestavu The New Yardbirds Robertův spoluhráč z Band Of Joy – bicmen John Bonham.
Narodil
se 20. 8.1948 (West Bromwich, hrabství Staffordshire) jako Robert Anthony
Plant. Ve třinácti objevil Elvise, v patnácti se nechával otcem vozit
zpívat do bluesového klubu, v šestnácti utíká z domova. Vystřídá několik
muzikantských štací v místních středoanglických kapelách. V jedné z nich – The Crawling
King Snakes – se nakrátko potkává s „Bonzem“ Bonhamem, co si již v té době
vylepšoval zvuk kopáku hliníkovou fólií.
Prvním stálejším Plantovým angažmá je pak blues & soulová grupa Listen.
Hledači talentů si nemohli nevšimnout neobyčejného hlasového rozsahu mladého
zpěváka, a tak Robert Plant na podzim šestašedesátého roku nahrává (pod
hlavičkou Listen) pro firmu CBS svůj první singl You Better Run, nasládlou písničku převzatou z repertoáru
amerických The Young Rascals. Ani další singl, již pod jeho vlastním jménem
nahraná italská slaďárna Our Song z
jara 1967, nebyl pro dynamického pěvce tím pravým ořechovým. Teprve třetí SP –
bluesově laděná balada Long Time Coming
z roku 1967 – naznačuje, jaký byl už tehdy Robert Plant kovopěvec.
Paralelně se sólovými aktivitami, pokračuje Plant v účinkování se skupinou Band Of Joy, inspirovanou tvorbou kalifornských skupin – jejich uvolněného a psychedelií podbarveného folk rocku – Moby Grape, Love a Buffalo Springfield. Po plantovském období Band Of Joy zůstalo pouze několik osamocených zkušebních nahrávek z roku 1968, soustředěných na vzácném kompilačním EP The Band Of Joy With Robert Plant And John Bonham. Vrcholem je vypjatá verze Hey Joe. Poslední předzeppelinovskou nahrávkou Roberta Planta je bluesová Operator, nazpívaná pro Alexise Kornera. (Většina zmíněných skladeb vyšla v roce 2003 na kompilačním 2CD Sixty Six To Timbuktu.)
Paralelně se sólovými aktivitami, pokračuje Plant v účinkování se skupinou Band Of Joy, inspirovanou tvorbou kalifornských skupin – jejich uvolněného a psychedelií podbarveného folk rocku – Moby Grape, Love a Buffalo Springfield. Po plantovském období Band Of Joy zůstalo pouze několik osamocených zkušebních nahrávek z roku 1968, soustředěných na vzácném kompilačním EP The Band Of Joy With Robert Plant And John Bonham. Vrcholem je vypjatá verze Hey Joe. Poslední předzeppelinovskou nahrávkou Roberta Planta je bluesová Operator, nazpívaná pro Alexise Kornera. (Většina zmíněných skladeb vyšla v roce 2003 na kompilačním 2CD Sixty Six To Timbuktu.)
Vlastním
jménem John Baldwin (Sidcup, Kent, 3.6.1946). Narodil se do rodiny varietních
umělců. V šesti začal hrát na klavír, brzy si osvojil i další nástroje.
V šestnácti už vystupoval s vlastní skupinou. Na baskytaru začal hrát
u Jeta Harrise a Tonyho Meehana, kterým ve studiu nahrál některé party Jimmy
Page. Podobně jako on, i John Baldwin se výrazně etabloval na prudce se
rozvíjející anglické hudební scéně, které chyběli kvalitní muzikanti, schopni
nahrát své party z jedné vody načisto, tedy levně a rychle. John se
podílel na desítkách dobových nahrávek, spolupracoval s vícero rockovými i
popovými hvězdami. Vypíchněme spolupráci s The Yardbirds, Herman’s Hermits,
Jeffem Beckem, Rodem Stewartem a Donovanem, pro něhož aranžoval Sunshine Superman a Mellow Yellow. Často stál i na opačné straně mixážního pultu, v
roli producenta, hudebního režiséra anebo aranžéra. Mimo jiné spolupracoval s
producentskými esy: Mickiem Mostem a Andrewem Loogem Oldhamem.
John
Henry Bonham se narodil 31.5.1948 v Redditchi v hrabství
Worcestershire jako syn tesaře. Už coby dítě prý rád do všeho bušil kladívkem.
Nebylo mu ještě ani deset, když si ze sudů a plechovek sestavil první „bicí“. Brzy
se z něj stal další úspěšný záškolák. Po útěku ze škamen (v šestnácti)
pracoval krátce v otcově firmě, jeho hlavním zájmem však již tehdy bylo
bubnování. O rok později se oženil a hrál v A Way Of Life. Díky statné
figuře a přímočaré nátuře se stal brzy nejhlučnějším bicmenem střední Anglie.
Tak jako Plant, i Bonham prošel několika místními bandy, aby nakonec zakotvil
po jeho boku v Band Of Joy. Účastnil se všech zmíněných nahrávek souboru. Po rozchodu
se přidává k americkému folkaři Timovi Roseovi, potulujícímu se Velkou
Británií. Zájem o jeho služby prý projevili i Joe Cocker a Chris Farlowe. Pak
jej jednoho dne vyhledal kámoš Robert Plant…
–
Důležitou
součástí úspěchu Led Zeppelin, již nemůžeme opomenout, byl bezesporu mohutný
manažer kapely Peter Grant (5.10.1935 – 21.11.1995), dokonalý znalec americké
koncertní scény a mentality amerických fanoušků. Byl to on, kdo nasměroval Led Zeppelin
do Ameriky, vymyslel „anti-singlovou“ strategii pro Spojené království, a
udržoval kolem Zeppelínů fluidum tajemna. Finanční zájmy svých hochů chránil
dokonale, skupina se nikdy nedostala – na rozdíl od spousty jiných slavných –
do finančních potíží. Legendární je Grantova zuřivost, s jakou postupoval vůči
obchodním partnerům. Při jeho zápasnických rozměrech nebylo divu, že jeho
přesvědčovací metody byly účinné. Po rozpadu LedZep Peter Grant své aktivity
v hudebním průmyslu výrazně omezil. Zemřel na srdeční selhání v roce 1995.
Pro
další pasáž jsem si vypůjčil část titulku památného článku Jiřího Černého z
Melodie (6/1975).
Jsme zpět na koncertu Roberta Planta se skupinou Hobbstweedle. Jimmy Page vzpomíná: „Jeho hlasový rozsah byl neuvěřitelný. Myslel jsem si, počkej chvilku, tady něco nehraje, jak to, že není známý? Musí být divný, nebo co. Pak jsem se s ním seznámil a zjistil, že je to normální, skvělý kluk. Stále nevím, proč už tehdy neprorazil.“ Page pozval Planta k sobě domů, k pokecu jim hráli Buddy Guy, Muddy Waters, Elvis, Incredible String Band, Joan Baez a mnozí další. Prostě všehochuť, při které se navzájem oťukávali a každou další skladbou ujišťovali, jak si jsou – až na hippie scénu – hudebně blízcí. Page nastínil Plantovi svou vizi The New Yardbirds coby hudby „světla a stínu“, a ten na oplátku doporučil na post bubeníka svého starého parťáka „Bonza“ Bonhama. V téže době se ozývá Pageovi John Paul Jones, jehož na Jimmyho inzerát v Disc Magazine upozornila manželka. Led Zeppelin, pardon – ještě stále The New Yardbirds – jsou na světě. Kotevní lana jsou napnuta k prasknutí – jen vzlétnout.
První zkouška nové formace je součástí legend. V malé místnosti si společně nejdříve zajamovali Train Kept A Rollin’ z repertoáru The Yardbirds. Page vzpomíná: „Bylo to prostě neuvěřitelné,“ a Jones přidává: „Jimmy to odpočítal, a celá místnost explodovala.“ Přidali pár fragmentů pozdější Dazed And Confused – a vše bylo nad slunce jasné, funguje to! Ještě pár týdnů se zkoušelo u Page doma, hned poté následovalo turné po Skandinávii, stále pod názvem The New Yardbirds.
Po návratu do Londýna nahrává kapela v říjnu 1968 ve studiu Olympic své první album – pár týdnů po založení, za nějakých 36 hodin práce. Page, stále hledající nový název, si vzpomíná na hlášku o „kapele letící k zemi jako olověný zeppelín“, kterou před pár měsíci hodil do placu Keith Moon z The Who při session s Jeffem Beckem. Malá úprava Lead na Led, a ambicemi natlakovaný Led Zeppelin mohl vystřelit do výšin.
První britské vystoupení se konalo 15. října 1968 na univerzitě v Surrey. Následovalo krátké turné, zatím bez většího zájmu médií. Led Zeppelin se proto na doporučení manažera Petera Granta přesunuli na vánoce do USA, kde nahradili The Jeff Beck Group po boku Vanilla Fudge. Série dalších domácích vystoupení už měla větší úspěch, navíc se začalo v žebříčcích prosazovat první album, které se nakonec propracovalo až na pozici #6 v domovině a #10 v zámoří.
Jsme zpět na koncertu Roberta Planta se skupinou Hobbstweedle. Jimmy Page vzpomíná: „Jeho hlasový rozsah byl neuvěřitelný. Myslel jsem si, počkej chvilku, tady něco nehraje, jak to, že není známý? Musí být divný, nebo co. Pak jsem se s ním seznámil a zjistil, že je to normální, skvělý kluk. Stále nevím, proč už tehdy neprorazil.“ Page pozval Planta k sobě domů, k pokecu jim hráli Buddy Guy, Muddy Waters, Elvis, Incredible String Band, Joan Baez a mnozí další. Prostě všehochuť, při které se navzájem oťukávali a každou další skladbou ujišťovali, jak si jsou – až na hippie scénu – hudebně blízcí. Page nastínil Plantovi svou vizi The New Yardbirds coby hudby „světla a stínu“, a ten na oplátku doporučil na post bubeníka svého starého parťáka „Bonza“ Bonhama. V téže době se ozývá Pageovi John Paul Jones, jehož na Jimmyho inzerát v Disc Magazine upozornila manželka. Led Zeppelin, pardon – ještě stále The New Yardbirds – jsou na světě. Kotevní lana jsou napnuta k prasknutí – jen vzlétnout.
První zkouška nové formace je součástí legend. V malé místnosti si společně nejdříve zajamovali Train Kept A Rollin’ z repertoáru The Yardbirds. Page vzpomíná: „Bylo to prostě neuvěřitelné,“ a Jones přidává: „Jimmy to odpočítal, a celá místnost explodovala.“ Přidali pár fragmentů pozdější Dazed And Confused – a vše bylo nad slunce jasné, funguje to! Ještě pár týdnů se zkoušelo u Page doma, hned poté následovalo turné po Skandinávii, stále pod názvem The New Yardbirds.
Po návratu do Londýna nahrává kapela v říjnu 1968 ve studiu Olympic své první album – pár týdnů po založení, za nějakých 36 hodin práce. Page, stále hledající nový název, si vzpomíná na hlášku o „kapele letící k zemi jako olověný zeppelín“, kterou před pár měsíci hodil do placu Keith Moon z The Who při session s Jeffem Beckem. Malá úprava Lead na Led, a ambicemi natlakovaný Led Zeppelin mohl vystřelit do výšin.
První britské vystoupení se konalo 15. října 1968 na univerzitě v Surrey. Následovalo krátké turné, zatím bez většího zájmu médií. Led Zeppelin se proto na doporučení manažera Petera Granta přesunuli na vánoce do USA, kde nahradili The Jeff Beck Group po boku Vanilla Fudge. Série dalších domácích vystoupení už měla větší úspěch, navíc se začalo v žebříčcích prosazovat první album, které se nakonec propracovalo až na pozici #6 v domovině a #10 v zámoří.
Led Zeppelin se vznášel výše a výše. Při jarním americkém turné ’69 začala kapela pracovat na druhém LP. Většina materiálu pro něj vznikla na cestách. Až na vykradený The Lemon Song Howlin’ Wolfa veskrze autorské album se stalo přelomovým bodem v kariéře Led Zeppelin – obsadilo první pozice v USA i GB. Pobyt v Top žebříčcích se dal počítat na roky, například v Anglii to bylo 138 týdnů!
„Hodně jsme cestovali, Jimmyho riffy přicházely – rychlé a zuřivé. Mnoho jich vzniklo při vystoupeních, zvláště během dlouhých improvizovaných sekcí v Dazed And Confused. Ty dobré momenty jsme si pamatovali a přenesli do studia.“ – John Paul Jones
–
Po dvou a půl letech konečně nastává v hektickém životním stylu členů kapely zvolnění. Page s Plantem odjíždějí v poklidu pracovat na horskou chatu Bron-Y-Aur, ukrytou ve Walesu. Poklidná přírodní scenérie se vepsala do uvolněné nálady písní. LP bylo dokončeno v létě 1970 v nových studiích firmy Island, mix následně obstaral Page v americkém Memphisu. Odpočatá kapela v té době již absolvovala šesté americké turné (srpen – září).
Po krátké dovolené se počátkem roku 1971 Led Zeppelin uchylují do pronajatého domu Headley Grande, kde pomocí mobilního studia The Rolling Stones nahrávají většinu základů nového alba. Oproti mohutně propagované trojce byla čtyřka promyšleně obestřena závojem tajemna. Namísto názvu alba a skupiny – jen čtyři blíže neurčené symboly. Žádná kampaň, napětí mezi kapelou a firmou Atlantic by se kvůli těmto nezvyklostem dalo krájet. O to větší se však dostavil úspěch.
Popularita Led Zeppelin dosáhla v té době maxima, stala se z nich nejpopulárnější světová skupina. Od listopadu 1971 do března 1972 stvrzují LZ svou pozici na anglickém a australskoasijském turné, na něž po krátkém studiovém období (duben – květen) navazuje letní (osmé) americké. Na podzim pak skupina dokončuje páté album, zimní čas tráví na domovských pódiích. Album Houses Of The Holy vychází po měsíčním odkladu v březnu roku
–
Až do listopadu 1973 LZ víceméně odpočívají, někteří v Africe. Poté ve svých domovech dotáčejí filmové sekvence k připravovanému dokumentu, přebírají ceny, vypisují odměnu za stopu po penězích ukradených během posledního turné, zkrátka běžné starosti muzikantských milionářů. První listopadové session k připravované novince ve studiích Headley Grange pokračovalo po krátké přestávce takřka po celý další rok. Peter Grant v lednu vyhlašuje založení nového sublabelu firmy Atlantic – Swan Song Records, na kterém budou vycházet všechna další alba Led Zeppelin. Členové souboru se mimo nahrávání věnují občasným koncertním jamům, například s Bad Company a CSN&Y. Vše směřuje k vydání monumentálního dvojalba a nastartování dalšího megaturné.
„Jimmy je člověk, který žije hudbou. Často pracuje usilovně i doma a potom přinese kapele do studia hotovou kostru písně. Postupně do ní každý z nás přidává svou osobitost. Jako když roste květina do krásy. Například Ten Years Gone byla usilovně seskládána z několika fragmentů, naproti tomu Trampled Underfoot či Custard Pie z nás vytryskly samy od sebe.“ – Robert Plant
V listopadu 1974, tři měsíce před vydáním Physical Graffiti, zahajují LZ zkoušky na plánované dvojdílné světové turné, nastartované lednovým dvojkoncertem v Rotterdamu a Bruselu. Po přesunu do USA absolvuje čtveřice sadu úspěšných koncertů (i když zpočátku zkomplikovaných Pageovým úrazem na ruce), z nichž poslední se odehrál 27. března 1975 v Los Angeles. Neuvěřitelný zájem o vstupenky přinutil Led Zeppelin odehrát během týdne pět květnových koncertů v londýnské aréně Earl’s Court. Následuje plánovaná dovolená, a náhle je vše jinak...
4. srpna 1975 Robert se svou ženou Maureen těžce havaruje na ostrově Rhodos. Oba jsou letecky přepraveni do Velké Británie. Kapela ruší celé následující turné, Plant na vozíčku se léčí v USA, Page nelení a začíná spolu s ním práce na novém albu. Již v listopadu práce vrcholí frekvencemi v mnichovských studiích Musicland. Plant se staví na nohy v lednu 1976, kdy absolvuje v New Yorku promo rozhovory, Page zatím mixuje koncertní záznamy, Bonham sděluje obecenstvu koncertu Deep Purple, že brzy vyjde nové album Led Zeppelin.
Plantovo zranění prakticky zrušilo veškeré koncertní aktivity Led Zeppelin i v roce 1976. Kapela se soustřeďuje na dohotovení plánovaného filmu a současné vydání LP verze. Na podzim však oznamuje, že v únoru 1977 obnoví koncertní činnost dalším (jedenáctým) americkým turné. V téže době vychází Zeppelinům první oficiální živák.
1. dubna 1977, tedy 2 měsíce opožděně oproti původním plánům, zahajují LZ v Dallasu další koncertování, které po etapách a několika incidentech pokračuje až do tragického 26. července, kdy se Plant dozvídá o náhlé smrti svého pětiletého syna Karaka na virovou infekci. Samozřejmě, že veškeré další plánované akce kapely jdou stranou, zbytek turné se ruší, zdrcený Robert nadlouho mizí do ústraní, ostatní rovněž utíkají do soukromí. Tisk začíná spekulovat o konci Led Zeppelin, novinářské hyeny přiživují fámy o zeppelinovském prokletí. V prosinci přichází Page s dementi rozchodu, přesto uběhne ještě několik měsíců, než se v květnu 1978 Led Zeppelin opět sejdou, aby začali znovu zkoušet a plánovat budoucnost. V následujících týdnech se jednotliví členové objevují v roli hostů na akcích svých muzikantských přátel, Robert Plant příležitostně koncertuje s místními bandy ve střední Anglii, jamuje se skupinou Dr. Feelgood, hostuje na koncertu Davea Edmundse. V říjnu zahajují Led Zeppelin nácvik nového materiálu, v listopadu odlétají do Stockholmu zahájit nahrávání, pokračující až do vánoc, které Jimmy Page obětuje mixování. Do konce února 1979 jsou závěrečné práce ukončeny.
„Nebylo to nejuspokojivější album. Byl to přechodový, odrazový můstek k tomu, co mělo přijít...“ – Jimmy Page
Led Zeppelin se vrátili před publikum v plné síle v létě roku 1979. Kapela, která se stala symbolem rocku sedmdesátých let, uzavírala dekádu na vrcholu popularity, mj. sedmkrát zabodovala v prestižní anketě Melody Makeru. Její dvě gigantická srpnová vystoupení na festivalové monstrakci v Knebworthu (Led Zeppelin završovali oba koncertní dny!), těsně před vydáním In Through The Out Door, se stala pro domácí fanoušky událostí, vstoupivší do legend. Na přelomu let
Smrt
Johna Bonhama utnula Led Zeppelin na prahu osmé dekády, lze tedy jen
spekulovat, jak by bluesově těžkotonážní Zeppelin proplul érou všudypřítomných
syntezátorů. Možná by se jako „otec zakladatel“ postavil do čela nastupujícího
metalu. Kdo ví…
Sólové dráhy zbývajících členů Led Zeppelin vydají na samostatné podtéma. Zmiňme tedy bodově jen některé události, vážící se přímo k odkazu LZ. Nejdříve si však připomeňme poslední, dá se říci, že takřka regulérní album, a sérii Remasters.
Sólové dráhy zbývajících členů Led Zeppelin vydají na samostatné podtéma. Zmiňme tedy bodově jen některé události, vážící se přímo k odkazu LZ. Nejdříve si však připomeňme poslední, dá se říci, že takřka regulérní album, a sérii Remasters.
Remasters. Na podzim roku 1990 vychází obsáhlá retrospektiva tvorby Led Zeppelin. Jimmy Page společně s Georgem Martinem postupně zvukově pročistil, a místy i novým mixováním upravil celý katalog Led Zeppelin! Tuto záslužnou práci vytěžila firma Atlantic několikrát. Nejdříve byly vydány dvě verze (6LP/4CD + 3LP/2CD), v roce 1993 vyšel druhý díl (3LP/2CD). Komplety obsahují několik perel a skvělé doprovodné publikace (1. díl ve formátu LP). Například béčko singlu Immigrant Song, akustickou vychytávku Hey Hey What Can I Do, pár skladeb z BBC Sessions (vydaného kompletně až v roce 1997 na 2CD) a speciálně ve studiu připravenou poctu Bonzovi, „umělou“ dvojskladbu Moby Dick / Bonzo’s Montreux. Stojí za to oba komplety vlastnit, i když byla následně postupně – a v téže zvukové úpravě – vydána všechna řadová alba. Zajímavý je i 10CD Box Complete Studio Recordings (21.9.1993) se všemi studiovými alby pěkně pohromadě (a několika bonusy navíc!) v alternativním balení. Věřím, že nejeden fanda má tak své Zeppíky dvakrát, třikrát, čtyřikrát...
–
Vraťmě
se částečně zpět v čase. V prosinci 1981 se trojice spolu s Peterem
Grantem účastnila dobročinné tomboly, kde rozdávala ceny. Bylo to nadlouho
poslední veřejné vystoupení pozůstalých členů.
V průběhu let průběžně docházelo k ojedinělým setkáním tří zbývajících členů LZ. V pětaosmdesátém vystupují na Live Aid, za bicími seděl Phil Collins a Tony Thompson (oba z Genesis), v osmaosmdesátém na čtyřicátém výročí firmy Atlantic už bubnoval Jason Bonham. Ani jedno vystoupení se nevyvedlo podle představ. O něco později LZ hrají na oslavě narozenin Plantovy dcery, o Bonhamově svatbě (1990) už byla řeč. V roce 1995 byli Led Zeppelin uvedeni do Rokenrolové Síně slávy. Po boku Planta, Page a Jonese stáli Jason a Zoé Bonhamovi. O pár dní později přebírá John Paul Jones za LZ v Los Angeles další bilanční cenu. Při všech těchto akcích se neuvěřitelně zvedla vlna emocí, tiskem okamžitě kolovaly zaručené zprávy o reunionu i mnohamiliónových nabídkách.
V průběhu let průběžně docházelo k ojedinělým setkáním tří zbývajících členů LZ. V pětaosmdesátém vystupují na Live Aid, za bicími seděl Phil Collins a Tony Thompson (oba z Genesis), v osmaosmdesátém na čtyřicátém výročí firmy Atlantic už bubnoval Jason Bonham. Ani jedno vystoupení se nevyvedlo podle představ. O něco později LZ hrají na oslavě narozenin Plantovy dcery, o Bonhamově svatbě (1990) už byla řeč. V roce 1995 byli Led Zeppelin uvedeni do Rokenrolové Síně slávy. Po boku Planta, Page a Jonese stáli Jason a Zoé Bonhamovi. O pár dní později přebírá John Paul Jones za LZ v Los Angeles další bilanční cenu. Při všech těchto akcích se neuvěřitelně zvedla vlna emocí, tiskem okamžitě kolovaly zaručené zprávy o reunionu i mnohamiliónových nabídkách.
Stálejší
spolupráci navázala dvojice Page & Plant. Vedle dvou společných alb No
Quarter (1994), kde s podtitulem Unledded zahráli poloakusticky
staré zeppelinovské fláky, a Walking Into Clarksdale (1998), jež
svým stylem a soundem zřetelně evokuje Led Zeppelin, byť se oba protagonisté
oficiálně tomuto připodobňování vehementně bránili. Faktem však je, že na
tehdejších společných koncertech hráli Page & Plant klenoty z katalogu Led
Zeppelin o sto šest, to jsme mohli nakonec slyšet i na dvou koncertech v Praze,
skutečné schody do nebe, i když samotná Stairway
To Heaven zazněla provokativně jenom v několikavteřinové Pageově citaci
úvodních akordů…
Kdo na pražských koncertech dvojice Page & Plant byl, jistě dosvědčí, že duch Led Zeppelin vznášející se nad pódiem měl jasné a čitelné kontury.
Osudy Roberta Planta a Jimmyho Page se čas od času protínaly i po ukončení stálé spolupráce. Sem tam se poblíž vyskytnul i John Paul Jones. Detaily zájemci naleznou v knize Led Zeppelin – Všechny koncerty a pak ten pásek.
V roce 2007 došlo k události, která již vstoupila
do dějin. Led Zeppelin se rozhodli jednorázově vystoupit na počest zemřelému
spoluzakladateli Atlantic Records, Ahmetu Ertegunovi. Losovačka o 20000 lístků,
tisícinásobně zájemců, emoce vyšponované do krajnosti. Za bicí samozřejmě
nemohl usednout nikdo jiný než Jason Bonham. 10. prosince 2007 se londýnská O2
Arena stala středobodem hudebního světa. Online komentáře přímo z haly
zaplavily web, BBC měla v zákulisí reportéra Davida Sillita.
Jak píše Neils Daniels: „Čelili patrně nejvyššímu očekávání v dějinách rockových koncertů, přesto je Led Zeppelin ještě překonali. Rock And Roll nikdy nezněl lépe.“
Škoda přeškoda, že touhy všech fanoušků světa se
nenaplnily, a koncert v O2 Areně zůstal navždy osamoceným démantem.
Závěrečné dějství zeppelinovské ságy rezonuje médii několik posledních měsíců. Dlouho očekávané promítání a vydání památného koncertu z roku 2007 vyneslo Led Zeppelin na titulní strany takřka všech hudebních magazínů.
FAKTOGRAFIE
Kdo na pražských koncertech dvojice Page & Plant byl, jistě dosvědčí, že duch Led Zeppelin vznášející se nad pódiem měl jasné a čitelné kontury.
Osudy Roberta Planta a Jimmyho Page se čas od času protínaly i po ukončení stálé spolupráce. Sem tam se poblíž vyskytnul i John Paul Jones. Detaily zájemci naleznou v knize Led Zeppelin – Všechny koncerty a pak ten pásek.
Jak píše Neils Daniels: „Čelili patrně nejvyššímu očekávání v dějinách rockových koncertů, přesto je Led Zeppelin ještě překonali. Rock And Roll nikdy nezněl lépe.“
Závěrečné dějství zeppelinovské ságy rezonuje médii několik posledních měsíců. Dlouho očekávané promítání a vydání památného koncertu z roku 2007 vyneslo Led Zeppelin na titulní strany takřka všech hudebních magazínů.
Neautorizovaná, sběratelská
vydání CD, LP a videí čítají u Led Zeppelin stovky neustále přejmenovávaných a
mnohonásobně duplicitních položek – záměrně je neuvádím. Jedná se o oblast
zajímající pouze úzce vymezený okruh fanoušků, sběratelů těchto rarit, a ti
jsou většinou v této speciální problematice jako doma, jsou navzájem
v kontaktu, a jsou díky internetu dobře informováni. Zájemcům o tuto
problematiku doporučuji nejproslulejší knižní titul pro sběratele artefaktů LZ:
The Illustrated Collector’s Guide to Led
Zeppelin (Volume II) od Roberta
Godwina (1998). I „obyčejný“ fanoušek si má ale z čeho vybírat.
OFICIÁLNÍ ALBOVÁ
DISKOGRAFIE:
I 1969
II 1969
III 1970
IV 1971 (nepojmenované)
Houses Of The Holy 1973
Physical Graffiti 1975 (2LP)
Presence 1976
The Song Remains The Same 1976 (2LP, live)
In Through The Out Door 1979
Coda 1982 (výběr z
neuveřejněných skladeb)
Poznámka: přesná data vydání
jednotlivých alb se u různých zdrojů rozcházejí o dny, po křížové kontrole z
několika zdrojů byla užita data z publikace Davea Lewise – Led Zeppelin – A Celebration.
OFICIÁLNÍ KOMPILACE A
LIVE:
Remasters 1990 (3LP/2CD nebo 6LP/4CD jako Boxed Set)
Remasters II (Boxed Set 2) 1993 (3LP/2CD)
The Complete Studio Recordings 1993 (10CD box)
BBC Sessions 1997 (4LP/2CD,
live)
Early Days: Best Of LZ Volume One 1999 (2LP/1CD, 1-4LP)
Latter Days: Best Of LZ Volume Two 2000 (2LP/1CD, 5-8LP)
Early Days & Latter Days 2002 (2CD)
How The West Was Won 2003 (3CD, Live)
Mothership 2007 (2CD/4LP)
Definitive Collection 2008 (12CD box)
Celebration Day 2012 (2CD/3LP)
OFICIÁLNÍ VIDEA S LED
ZEPPELIN:
The Song Remains The Same 1976 (VHS, DVD 1999, BluRay 2008)
–
vedle hudebních
čísel z koncertů léta 1973 obsahuje i záběry ze zákulisí a soukromí
Supershow 1986
–
film z března
1969, vedle Led Zeppelin (Dazed And
Confused) jsou k vidění mj. i Eric Clapton a Stephen Stills
Whole Lotta Love 1997
–
promo video
obsahuje zejména live záznamy z Royal Albert Hall (1970), Earl’s Court (1975),
Knebworth (1979/1980)
Led Zeppelin DVD 2003 (2DVD)
Celebration Day 2012 (DVD,
BluRay)
LED ZEPPELIN NA WEBU:
www.led-zeppelin.com – bio, diskografie, videoukázky, čerstvé novinky o členech, k tomu oficiální forum fanoušků se stovkami vláken – základní stránka pro bádání.
Poznámka: desítky komentovaných zeppelínovských odkazů najdete v knize Robert Plant… Neila Danielse
ČESKY A SLOVENSKY PSANÁ
LITERATURA O LED ZEPPELIN:
Led Zeppelin – A Celebration (Dave Lewis, 1991)
33 + 333 světových kytaristů (Vítězslav Štefl, Muzikus 1997)
Schody do nebe
(Richard Cole a Richard Trubo, 1992)
Led Zeppelin
(Tony Horkins, 1998)
Led Zeppelin – Příběh skupiny a její hudby 1968 – 1980 (Keith Shadwick, 2009)
Led Zeppelin – Fotografie Neala Prestona (2009)
Kladivo bohů – Sága Led Zeppelin (David Stephen, 2009)
Všechno o Led Zeppelin – Ilustrovaná historie… (Jon Bream, 2009)
Led Zeppelin – Ilustrovaná biografie (Thomas Gareth, 2010)
Led Zeppelin – Muzeum v knize (Chris Welch, 2010)
Když po zemi
kráčeli obři
(Mick Wall, 2011)
Led Zeppelin –
Všechny koncerty a pak ten pásek (Dave Lewis & Simon Pallett, 2011)
Robert
Plant, Led Zeppelin, Jimmy Page & léta sólové kariéry (Daniel Neils,
2012)
Každá z knih je svojská,
kdybych měl doporučit cokoliv jiného než koupit všechny, vybral bych jako
základ:
Led Zeppelin – Příběh skupiny a její hudby 1968 – 1980, pro muzikologickou obsažnost a faktografickou hutnost, Led Zeppelin – Všechny koncerty a pak ten pásek, se kterou dostanete za pár kaček obsáhlý výčet koncertů a dalších událostí, a nakonec Led Zeppelin – fotografie Neala Prestona kvůli parádním obrázkům.
RUNOVÉ SYMBOLY &
JINÁ „MYSTÉRIA“
Remasters 1990 (3LP/2CD nebo 6LP/4CD jako Boxed Set)
The Song Remains The Same 1976 (VHS, DVD 1999, BluRay 2008)
www.led-zeppelin.com – bio, diskografie, videoukázky, čerstvé novinky o členech, k tomu oficiální forum fanoušků se stovkami vláken – základní stránka pro bádání.
Poznámka: desítky komentovaných zeppelínovských odkazů najdete v knize Robert Plant… Neila Danielse
Led Zeppelin – A Celebration (Dave Lewis, 1991)
Led Zeppelin – Příběh skupiny a její hudby 1968 – 1980, pro muzikologickou obsažnost a faktografickou hutnost, Led Zeppelin – Všechny koncerty a pak ten pásek, se kterou dostanete za pár kaček obsáhlý výčet koncertů a dalších událostí, a nakonec Led Zeppelin – fotografie Neala Prestona kvůli parádním obrázkům.
Je nepochybné, že Led
Zeppelin si tak trochu ze svých fanoušků vystřelili, když se rozhodli na čtvrté
album umístit namísto názvu runové znaky, potažmo metafyzické symboly jejich
osobností. John Paul Jones a John Bonham si ty své vybrali z knihy o
runových znacích (Rosicrucians). Bonhamovy tři protínající se kruhy mají
znázorňovat ženu, muže a dítě, tedy rodinu. Humorné výklady hovoří o bicí
soupravě a pivu Ballantine. Jonesův symbol prý vyjadřuje kompetentní a věřící
osobu. Plant si se svým pérem v kruhu docela vyhrálJ Nechal se inspirovat egyptskou bohyní spravedlnosti a
slušnosti Ma’at. Největší záhadou je Pageovo Zoso. Rockoví záhadologové našli
podobu s alchymistickým označením rtuti, pyramidami, 666, Kerberem…
V poslední době se objevily i výklady spojující Zoso se symbolikou
přicházející smrti, tantrickým sexem, ba dokonce odhaleným tajemstvím vesmíruJ Sám Page prý na otázku ohledně významu Zoso
zareagoval jen jednou v roce 1994, kdy s úsměvem odvětil: „Frying
tonight.“ V jednom
rozhovoru ze sedmdesátých let údajně Page vysvětlil, že Zoso je alchymistický
termín pro Electrum (slitinu zlata a stříbra). Mezi vykladači Led Zeppelin se
najdou i tací, kteří spatřují satanistické rituály i ve způsobu Pageovy hry,
například se postupně obrací do čtyř stran a nakonec kytaru vztyčí vzhůru – jde
prý o očistný rituál od negativních vibrací přicházejících z publika. Zoso
je podle tohoto výkladu stylizovaným amalgámem staletých alchymistických
symbolů pro znamení Kozoroha, Saturnu a jeho prstenců. Prapůvod lze údajně
najít v okultní knize černé magie z 16. století (podle wikipedie Ars Magica Arteficii z roku 1557, kterou napsal Gerolamo Cardano). Každý si může vybrat či vymyslet své vlastní Zoso… Podle mě žádný význam nemá, byla to jen taková Pageova srandička,
znamení vyobrazené ve staré knize se mu zkrátka zalíbilo.
Podsouvat Jimmymu Pageovi
černou magii, potažmo jej s vážným ksichtem vinit, že svou údajnou
smlouvou s ďáblem nese vinu na neštěstích, pronásledujících kapelu a její
členy, má stejnou „úroveň“ jako napadnout sběratele historických zbraní ze snah
o rozpoutání války, anebo vině za střelbu magorů.
Jimmy se především zajímal o mytologii, sbíral stará umělecká díla, rukopisy a další artefakty. Aleister Crowley jej zajímal ne jako alchymista a satanista, ale jako historická osobnost, kolem níž je spousta tajemna, a to má Jimmy rád. Jimmy nikdy alchymii ani satanismus nepraktikoval. Že měl na jednom koncertním plášti znaky zvěrokruhu? Že Zoso může být inspirováno starými alchymistickými symboly? Že zkoumal, jak to ten Crowley dělal s babama? No a co?! Že nějaký čas vlastnil jeho dům, obdivoval jej a velebil coby génia? Dovozovat z toho cokoliv jiného, než že je Jimmy majetný, zvídavý, vnímavý, a rád provokující, je hloupost.
Všichni ti hledači temna a vykladači všehomíra rovněž zapomínají na jednu podstatnou věc, na britský humor, který je svázán s domovinou a její historií, a spoustě mimoňů i proto nic neříká. Vysvětlujte to ale pošukům z výboru kalifornské sněmovny, kteří na žádost jakýchsi popletených baptistických kazatelů vyslechli Stairway To Heaven pozpátku a „uslyšeli“ prý „Here’s To My Sweet Satan“…
Pokud se nějaká magie kdy u Led Zeppelin odehrála, bylo to na první zkoušce kdesi v suterénu na Gerard Street…
SÓLOVÉ AKTIVITY
Jimmy se především zajímal o mytologii, sbíral stará umělecká díla, rukopisy a další artefakty. Aleister Crowley jej zajímal ne jako alchymista a satanista, ale jako historická osobnost, kolem níž je spousta tajemna, a to má Jimmy rád. Jimmy nikdy alchymii ani satanismus nepraktikoval. Že měl na jednom koncertním plášti znaky zvěrokruhu? Že Zoso může být inspirováno starými alchymistickými symboly? Že zkoumal, jak to ten Crowley dělal s babama? No a co?! Že nějaký čas vlastnil jeho dům, obdivoval jej a velebil coby génia? Dovozovat z toho cokoliv jiného, než že je Jimmy majetný, zvídavý, vnímavý, a rád provokující, je hloupost.
Všichni ti hledači temna a vykladači všehomíra rovněž zapomínají na jednu podstatnou věc, na britský humor, který je svázán s domovinou a její historií, a spoustě mimoňů i proto nic neříká. Vysvětlujte to ale pošukům z výboru kalifornské sněmovny, kteří na žádost jakýchsi popletených baptistických kazatelů vyslechli Stairway To Heaven pozpátku a „uslyšeli“ prý „Here’s To My Sweet Satan“…
Pokud se nějaká magie kdy u Led Zeppelin odehrála, bylo to na první zkoušce kdesi v suterénu na Gerard Street…
ROBERT PLANT
Zpěvák to má nejtěžší.
Struny, blány, klapky vyměníte, gumy v krku ne. Robert už v březnu
jedenaosmdesátého vystupuje s Honeydrippers, a o rok později vydává Pictures
At Eleven s Philem Collinsem a Cozym Powellem u bicích, za další
pak The
Principle Of Movements s knopflerovsky průzvučnou Big Log. V roce 1984 vychází Honeydrippers:
Volume One, nějaký čas obráží Plant s Big Town Playboys a
rokenrolem university, vydává Shaken’N’Stired (1985). Osmdesátá
léta završují Now And Zen (1988) a Manic Nirvana (1990). Na každé
z uvedených sólovek se dají vyzobnout – jako rozinky v jinak plané
bábovce – skvělé skladby, to bylo ale pro nás, rockery, hodně málo od někoho
jako Robert Plant. Z nespoutaného démona se na celou dekádu stal
přistřihlý elasťák. Stačí si na výběrovce Sixty Six To Timbuku (2003, kde se
doslova vyhnul prvním dvěma sólovkám) poslechnout Upside Town z roku 1987 v sousedství Promises Land, pocházející z Plantova rockerského prozření a
znovuzrození na albu Fate Of Nations (1993), které svými
folkovými reminiscencemi evokovalo jednu z poloh LZ. V té době
přijíždí do Česka na svůj první koncert (26.5.1993, Praha, hala Slavie) – byl
famózní. Spolupráce s Jimmym v polovině devadesátek, i další sólovky Dreamland
(2002) a Mighty ReArranger (2005) už jen stvrdily návrat ztraceného
syna.
Zcela zásadní zlom ve stylu i
soundu nastal navázáním spolupráce s bluegrassovou zpěvačkou Alison
Krauss. Robert Plant přiznává, že právě ona mu pomohla nalézt sebe sama coby
pocuchaného zpěváka v letech, jinými slovy: zbavila jej zeppelinovského
„prokletí“ neboli zpěvu nuceně šroubovaného přes závit. Spousta rockerů jí
proto nemůže přijít na jménoJ Kontrast mezi oběma hlasovými polohami Roberta Planta vynikne, když si
za sebou pustíte Raising Sand a Celebration Day, a uvědomíte si, že
je dělí pouhých pár měsíců! Hádejte, v které nahrávce je Robert
přirozenější a ve větší pohodě… Album Band Of Joy (2010) je pro mne
potvrzením, že rocker Robert Plant se uvelebil v muzice, která je mu
blízká už jen proto, že s ní vyrůstal. Já mu jeho posun plně schvaluju, proč by
měl na stará kolena skákat salta pro potěchu sedících seladonů…
JIMMY PAGE
Z pozůstalých tří členů Led
Zeppelin se jejich odkazu nejvíce věnoval Jimmy Page, hned na počátku
osmdesátých let začal shromažďovat a organizovat záznamy, de facto sám dal
dohromady LP Coda i Remasters.
Jak sám tvrdí, kytary se po smrti Bonza dlouho ani nedotkl.
V dvaaosmdesátém zaskočil spolu s Robertem Plantem diváky
mnichovského koncertu Foreigner, když se při přídavku – klasickém rokecu Little
Richarda Lucille – náhle zjevili na
pódiu. Párkrát si takové malé pódiové setkání v průběhu let zopakovali.
Kultovními se staly oba soundtracky s Pageovou účastí: jeho vlastí Death
Wish II (1982) a Jonesův Scream For Help(1985).
V pětaosmdesátém Jimmymu vyšlo společné album s Royem Harperem Whatever
Happened To Jugula? a eponymní deska pod hlavičkou jeho nového
bluesrockového souboru Firm s Paulem Rodgersem (Free) u mikrofonu,
začínajícím basákem Tonym Franklinem a bicmenem Chrisem Sladeem (MMEB, Uriah
Heep, Ozzy, atd.). Do roka následovala dvojka Mean Business. Dlouho
očekávaná sólovka Outrider (1988) nezklamala ani nenadchla. Robert Plant si na ní
střihnul The Only One, ostatní
skladby si pěvecky rozdělili Chris Farlowe (Colosseum) a John Miles. Celou
desku odbubnoval Jason Bonham. Povedené
album Coverdale . Page (1993) vnímám jako ťafku Robertovi. Asi
zabrala, když se zanedlouho na pár let dali zase dohromady.
Na přelomu milénia se Jimmy Page přidává k The Black Crowes, jeho velkým obdivovatelům, výsledkem je Live At The Greek (2000).
V roce 2008 zve ze střechy double-deckeru na závěrečném ceremoniálu olympiády v Pekingu všechny do Londýna na OH 2012. Na jaře letošního roku spouští na svých stránkách výhradní prodej jím signovaného limitovaného vydání vinylu Lucifer Risong (And Other Sound Track), zachycujícího avantgardní hudbu, určenou původně k stejnojmennému filmu Kennetha Angera z roku 1972, kde ale nakonec nebyla využita.
JOHN PAUL JONES
Na přelomu milénia se Jimmy Page přidává k The Black Crowes, jeho velkým obdivovatelům, výsledkem je Live At The Greek (2000).
V roce 2008 zve ze střechy double-deckeru na závěrečném ceremoniálu olympiády v Pekingu všechny do Londýna na OH 2012. Na jaře letošního roku spouští na svých stránkách výhradní prodej jím signovaného limitovaného vydání vinylu Lucifer Risong (And Other Sound Track), zachycujícího avantgardní hudbu, určenou původně k stejnojmennému filmu Kennetha Angera z roku 1972, kde ale nakonec nebyla využita.
Mimo zář reflektorů, o to
usilovněji a systematičtěji se John Paul Jones věnoval své hudební kariéře, ve
které se nemusel zdaleka tolik – jako Plant a Page– rvát s odkazem Led Zeppelin. Pouhý výčet
jeho spoluprací a hostování před i za pultem by zabral několik stran, proto
uvedu jen pár známějších jmen: Diamanda
Galás, R.E.M., Heart, Ben E. King, Peter Gabriel, Foo Fighters, Lenny Kravitz,
Cinderella, The Mission, Brian Eno, Paul McCartney…
V roce
1985 dal dohromady soundtrack Scream For Help, na kterém se
podílel i Jon Anderson z Yes. Do širšího povědomí se vrátil společnou
prací s avantgardní zpěvačkou Diamandou Galás Sporting Life (1994).
Vlastní album Zooma ale vydal až v roce 1999. Jde o jakýsi instrumentální
muzikantský book, ve kterém John předvádí širokou paletu svého stylového i
aranžérského záběru. Druhou, a zatím i poslední sólovku Thunderthief vydal
v roce 2001. Od té doby se občas k někomu připojí na turné anebo
vypomůže ve studiu, ať již jako hráč anebo producent.
V roce 2009 dal dohromady mezigenerační Them Crook Vultures. V sestavě je Dave Grohl (Foo Fighters, Nirvana) a zpěvák Josh Homme z Queens Of The Stone Age. Stejnojmenné debutové album vzbudilo zaslouženou pozornost, zní jako Queens Of The Stone Age – občas lehce cinknutí starým syrovým Zeppelinem.
Nedávno – v září 2012 – John Paul Jones zahrál v Royal Albert Hall na charitativní akci po boku Briana Maye, Iana Paice, Bruce Dickinsona a Alice Coopera.
JASON BONHAM
V roce 2009 dal dohromady mezigenerační Them Crook Vultures. V sestavě je Dave Grohl (Foo Fighters, Nirvana) a zpěvák Josh Homme z Queens Of The Stone Age. Stejnojmenné debutové album vzbudilo zaslouženou pozornost, zní jako Queens Of The Stone Age – občas lehce cinknutí starým syrovým Zeppelinem.
Nedávno – v září 2012 – John Paul Jones zahrál v Royal Albert Hall na charitativní akci po boku Briana Maye, Iana Paice, Bruce Dickinsona a Alice Coopera.
Představím pár slovy i
mladého Bonhama. Odmala měl k bicím blízko jako málokdo. V sedmnácti bubnoval
u pomprockové formace Airrace (zopakoval si při jejím nedávném reunionu),
o dva roky později byl členem podobně zaměřených Virginia Wolf. Bylo jen
otázkou času, kdy se objeví po boku otcových kumpánů. Page doprovodil na albu Outrider,
se všemi třemi si zahrál poprvé na akci k 40. výročí Atlantic Records. Na
přelomu osmé a deváté dekády zakládá svou vlastní hard & heavy soubor Bonham.
Výčet všech jeho aktivit by vydal na menší telefonní seznam. Výběrově pár jmen:
UFO, Foreigner, Healing Sixes, Motherland, Little Steven, Paul Rodgers. Za zásadní
považuji zejména jeho angažmá v Black Country Communion – pro mě jediných
důstojných pokračovatelů odkazu Led Zeppelin. Jakkoliv za sebou bude věčně
vláčet ocelovou kouli nepřekonatelného odkazu jeho otce, solidní renomé si
vydobyl i jako Jason, a ne jen syn velkého Johna.
–
Došel jsem k názoru, že nejblíže měl a má k Led Zeppelin Jimmy Page. Žádná z jeho desek se neodklonila od rockové podstaty, samozřejmě nepočítaje soundtracky, které jsou svébytnou disciplínou. Dlužno poznamenat, že žádná výrazněji neuspěla, i to může být katalyzátorem jeho zásluh a snah. Nejvíce rozkolísanou sólovou kariéru má za sebou Robert Plant, jeden čas se propadl až k diskotékové muzice, vrátil se ale zpět. Postupně si rozšířil muzikantské vědomí o moderní crossover i world music, aby nakonec našel svůj klid v poklidném country a blues rocku – a jako jediný ex Zeppelin se stále vznáší vysoko v oblacích zájmu médií i širší veřejnosti. John Paul Jones zůstává vytříbeným všeumělem, nikdy se nezaprodal, jeho jméno je zárukou kvality. Zároveň ale málokdo ví, čím se zrovna zabývá.
RADIO JEREVAN NEWS
Zalovil jsem v éteru a
objevil na vlně sixsixsix proslulou zpravodajskou stanici. Během pouhého týdne
jsem se dověděl několik zásadních novinek, které konečně nastavují Zeppelinům
zrcadlo.
Alison Krauss si konečně
vyrazila s pořádnými tvrďáky. Jimmy Page se ukázal jako talentovaný bendžista,
jeho bluegrassové obrození je výsledkem dlouholetého utajeného poslechu country
& western. John Paul Jones se na stará kolena našel u housliček a appalačského
kontrabasu. Robert Plant uvedl, že nechápe, proč oba jeho kolegové tak dlouho
potlačovali své nejniternější já. On má svůj coming out dávno za sebou. Podle posledních zpráv by se na
celosvětovém turné měl objevit i ukulelista Jason Bonham. Doufáme, přátelé
táborových ohňů, že konečně dojde i na reunion Greenhorns. Koncert Led
Zceppelin Alison Kraussové, Fešáci Nedvědi by měl po letech zaplnit Strahov…
…
Led Zeppelin se po dvou letech opět vydávají na další turné. Kulisy ve tvaru třísetmetrového doutníku převáží 666 kamionů a doprovodných vozidel. Jimmy Page si nechal vyrobit speciální rohatou kytaru s totálně přeházenými strunami. Robert Plant má čerstvě přitažené kolíky u zdigitalizovaných hlasivek, a jeho současný ultrazvukový rozsah pokrývá osm oktáv. John Paul Jones si vzal na starosti sehrání sedmdesátičlenného doprovodného bandu, mj. s dechovou a smyčcovou sekcí, pěti kytaristy, šesti bubeníky, dvanácti zpěvačkami a třemi zdravotními sestrami. Podle zlých jazyků je připraven i mrazící box. Prognostik Zeman slibuje, že by měl padnout pekingský návštěvnický rekord 2.252.163 diváků, dosažený The Rolling Stones na jejich jubilejním 30. Last Tour. Turné by mělo vyvrcholit na Řípfestu pod čerstvě oholenou homolí. Bahna a fekálií je podle zkušených organizátorů připraveno i tentokrát víc než dost.
…
V hipviphurá salónku Havlova letiště se sešla celá dvacítka zbývajících fans, aby se pokochali reprodukovanými Led Zeppelin, a mohli na vlastní oči spatřit polehávající svatou trojici Roberta, Jimmyho a Johna, která pomocí tiků a posunků odpověděla na pár otázek a vyjádřila před odletem do Brna radost nad shledáním s Pepou, Karlem, Lojzou a jejich rodinami. Zkrátka, legendy stále žijí!
–
Ačkoliv to tak nevypadá, jsem přesvědčen, že kdyby John žil a Led Zeppelin pokračovali, fungovali by podobně institucionálně jako Rolling Stones. Jednou za dekádu „novou“ desku, a k tomu tři čtyři megaturné s obratem ve stovkách milionu dolarů. Nic víc, nic míň.
–
Došel jsem k názoru, že nejblíže měl a má k Led Zeppelin Jimmy Page. Žádná z jeho desek se neodklonila od rockové podstaty, samozřejmě nepočítaje soundtracky, které jsou svébytnou disciplínou. Dlužno poznamenat, že žádná výrazněji neuspěla, i to může být katalyzátorem jeho zásluh a snah. Nejvíce rozkolísanou sólovou kariéru má za sebou Robert Plant, jeden čas se propadl až k diskotékové muzice, vrátil se ale zpět. Postupně si rozšířil muzikantské vědomí o moderní crossover i world music, aby nakonec našel svůj klid v poklidném country a blues rocku – a jako jediný ex Zeppelin se stále vznáší vysoko v oblacích zájmu médií i širší veřejnosti. John Paul Jones zůstává vytříbeným všeumělem, nikdy se nezaprodal, jeho jméno je zárukou kvality. Zároveň ale málokdo ví, čím se zrovna zabývá.
…
Led Zeppelin se po dvou letech opět vydávají na další turné. Kulisy ve tvaru třísetmetrového doutníku převáží 666 kamionů a doprovodných vozidel. Jimmy Page si nechal vyrobit speciální rohatou kytaru s totálně přeházenými strunami. Robert Plant má čerstvě přitažené kolíky u zdigitalizovaných hlasivek, a jeho současný ultrazvukový rozsah pokrývá osm oktáv. John Paul Jones si vzal na starosti sehrání sedmdesátičlenného doprovodného bandu, mj. s dechovou a smyčcovou sekcí, pěti kytaristy, šesti bubeníky, dvanácti zpěvačkami a třemi zdravotními sestrami. Podle zlých jazyků je připraven i mrazící box. Prognostik Zeman slibuje, že by měl padnout pekingský návštěvnický rekord 2.252.163 diváků, dosažený The Rolling Stones na jejich jubilejním 30. Last Tour. Turné by mělo vyvrcholit na Řípfestu pod čerstvě oholenou homolí. Bahna a fekálií je podle zkušených organizátorů připraveno i tentokrát víc než dost.
…
V hipviphurá salónku Havlova letiště se sešla celá dvacítka zbývajících fans, aby se pokochali reprodukovanými Led Zeppelin, a mohli na vlastní oči spatřit polehávající svatou trojici Roberta, Jimmyho a Johna, která pomocí tiků a posunků odpověděla na pár otázek a vyjádřila před odletem do Brna radost nad shledáním s Pepou, Karlem, Lojzou a jejich rodinami. Zkrátka, legendy stále žijí!
–
Ačkoliv to tak nevypadá, jsem přesvědčen, že kdyby John žil a Led Zeppelin pokračovali, fungovali by podobně institucionálně jako Rolling Stones. Jednou za dekádu „novou“ desku, a k tomu tři čtyři megaturné s obratem ve stovkách milionu dolarů. Nic víc, nic míň.
Co nám vlastně napověděla zářijová londýnská Celebration Day tiskovka s pozůstalými členy Led Zeppelin?
Řekl bych, že mnohé, i když ani ne tak díky trefným otázkám novinářů, jako spíše
v reakcích na ty stupidnější. Nebudu chodit kolem horké kaše. Je jasné, že
žádný návrat Led Zeppelin už nebude! Konec.
DOZVUKY
KONCERTU
Nejsilnější vzpomínka z koncertu? Jones: „… pěkné … šlapalo to … se
mi ulevilo, když byl konec.“ Plant:
„Úleva. V mé současné životní etapě byl
návrat k té musice pozoruhodný zážitek. Přistupoval jsem k tomu
z jiného úhlu pohledu. Zvládnout to byl skoro zázrak, ale zároveň zábava.“
Page: „Nejsilněji si pamatuji, jak jsem šel po schodech nahoru na pódium, a
potom až úplný konec.“
Již z odpovědí na úvodní otázku je patrno, že zatímco novináři
bezmála řičeli svatým nadšením, Jimmy Page, Robert Plant i John Paul Jones
opatrně bruslili mezi porcelánem. Nechtěli novinářům ani světu napadrť rozbít
všechny sny a touhy, zároveň však dali najevo zřetelný odstup od úvah o další
existenci Led Zeppelin, v případě Roberta chvílemi dokonce i od samotné
hudby kvarteta, viz jeho stá a de facto stále stejná odpověď na posté položenou
otázku ohledně Stairway To Heaven: „Sem tam bojuju s nějakými texty
z různých období.“
Kdo ještě měl sebemenší pochybnosti o definitivním konci Led
Zeppelin, toho muselo dorazit Robertovo odseknutí na „Říkali jste si
během vystoupení v prosinci 2007, nebo i po něm, něco ve smyslu: Bylo
to skvělé, užili jsme si to a bavilo by nás udělat toho víc. Pokud ano tak co
vás zastavilo?“: „Vlastně můžu se
vás taky na něco zeptat? Viděli jste vy všichni tady film? A užili jste si to?
Potom jsme udělali svoji práci.“
Podlézavou otázku o vrcholných živých verzích Page samozřejmě
využil ke konstatování: „Verze písní,
které jsme kupříkladu poprvé dělali v roce 1969, se v letech 1973 až 1975
hodně měnily a modifikovaly. Na koncertu jsme se snažili předvést to nejlepší ,definitivní‘
provedení.“ Jones jen doplnil: „Já si
myslím, že nám technologie taky do určité míry pomohla. Hodně mikrofonů, hodně
kamer, všechno vypadalo fantasticky a taky tak znělo.“
Provokativní – ale k podstatě věci směřující – dotaz na míru dodatečných úprav vyprovokoval především Planta k ostré reakci: „We’re not going to tell you that! Really – fucking cheek! We were perfect!“ („To vám neřeknem! Opravdu – to je kurva drzost! Byli jsme perfektní!“). Pak ale přiznal úpravy v jeho vokální lince na konci Kashmiru. Page připustil pár dalších – jak ale zdůraznil, drobných – oprav.
Z dalšího vyplynulo, že vydání Celebration Day bylo svým
způsobem nad rámec původních plánů. Nikdo nečekal, že by se z jednoho
jediného – navíc premiérového – koncertu kapely, co spolu nehrála spoustu let,
dal publikovat kompletní záznam. Podařilo se i díky Dicku Carruthersovi
a jeho týmu.
Mé osobní dojmy z projekce Celebration Day byly ty, že
autenticita zvítězila na celé čáře nad nutkáním vylepšovat původní záznam.
Ostatně, Plant si nejproblematičtější vypjaté pasáže transponoval do své
dnešní, trochu vytahanější huby. Řekl bych, že se trefil do svých současných
hlasových možností dokonale, když musel, tak „podlaďoval“ s citem pro
proporce každé skladby, dřívějším erbovním ječákem šetřil, a na každý se
viditelně připravoval jako Bob Beamon před svým fenomenálním skokem do dálky.
CO
JEŠTĚ K LED ZEPPELIN ZAZNĚLO?
Provokativní – ale k podstatě věci směřující – dotaz na míru dodatečných úprav vyprovokoval především Planta k ostré reakci: „We’re not going to tell you that! Really – fucking cheek! We were perfect!“ („To vám neřeknem! Opravdu – to je kurva drzost! Byli jsme perfektní!“). Pak ale přiznal úpravy v jeho vokální lince na konci Kashmiru. Page připustil pár dalších – jak ale zdůraznil, drobných – oprav.
Pár slov k výběru úvodní skladby (Good Times Bad Times), tedy tématu, které diskuse poblázněné části
fanoušků Led Zeppelin před pěti lety nafoukla do nesmyslných rozměrů, kdy se
pseudofilozofovalo a pseudodokazovalo, až se z postižených hlaviček
kouřilo. Samotní Led Zeppelin zkrátka na úvod zahráli první skladbu prvního
alba, a bylo vymalováno.
Samozřejmě, že padla i obligátní otázka na vzpomínky na sedmdesátky a předem očekávaná odpověď, že ano, zavzpomínali… A Jason bubnuje skvěle a Zeppeliny má v malíku, na to taky není třeba se po x-té ptát.
MUZIKA,
BLUES, VČERA A DNES
Zajímavější část rozhovoru se týkala širších hudebních témat: současné hudby a vztahu zúčastněných k blues.
Když se díváte na dnešní hvězdy, nezdá se vám, že dřív to byla
větší sranda?
Page: „Jo. Určitě ve smyslu tvoření hudby a posouvání se dále bez všech těch záludností, co na hudebníky dnes číhají. My jsme se nemuseli starat o žádnou z těchto věcí. Jako muzikanti jsme jen dělali hudbu a šířili ji prostřednictvím koncertů. To bylo mnohem jednoduší a pro muzikanty pohodlnější.“
Plant: „Tehdy nebyly žádné přehledy o kariéře jiných kapel a tak podobně. Nikdo z kapel, které s námi hrávaly, nečekal, že to může být víc než jen… zážitek. Taky v průběhu nahrávání jsme netušili, že budeme někdy na nějaké takovéhle konferenci, kde budeme vypadat jako banda fotbalových manažerů, která dává rozhovor na konci zápasu. Lidé, které jsme potkali během naší cesty, byli do určité míry jako bandité. Každý si to užíval, a tak je nesmyslem se ptát na věci jako: ,Nemyslíte, že byste to mohli udělat znova?‘ Skvělé bylo, že jsme byli spokojení s tím, co jsme zrovna dělali, a to byl náš jediný cíl v našem kreativním životě. A mluvili jsme asi před hodinou o tom, jak se dá změnit úhel a koncept hudby, a že bychom byli schopni rozjet své hudební nápady v jakýkoliv čas. Nebyly žádné pochybnosti jako: ,Co si myslíš o tom teď?‘ Bylo to pořád o přemýšlení o čemkoliv, třebas zda bych neměl radši dodělat úkol z francouzštiny.“
Jones: „Já zapomněl otázku. Já jsem mimo.“
Samozřejmě, že padla i obligátní otázka na vzpomínky na sedmdesátky a předem očekávaná odpověď, že ano, zavzpomínali… A Jason bubnuje skvěle a Zeppeliny má v malíku, na to taky není třeba se po x-té ptát.
Zajímavější část rozhovoru se týkala širších hudebních témat: současné hudby a vztahu zúčastněných k blues.
Page: „Jo. Určitě ve smyslu tvoření hudby a posouvání se dále bez všech těch záludností, co na hudebníky dnes číhají. My jsme se nemuseli starat o žádnou z těchto věcí. Jako muzikanti jsme jen dělali hudbu a šířili ji prostřednictvím koncertů. To bylo mnohem jednoduší a pro muzikanty pohodlnější.“
Plant: „Tehdy nebyly žádné přehledy o kariéře jiných kapel a tak podobně. Nikdo z kapel, které s námi hrávaly, nečekal, že to může být víc než jen… zážitek. Taky v průběhu nahrávání jsme netušili, že budeme někdy na nějaké takovéhle konferenci, kde budeme vypadat jako banda fotbalových manažerů, která dává rozhovor na konci zápasu. Lidé, které jsme potkali během naší cesty, byli do určité míry jako bandité. Každý si to užíval, a tak je nesmyslem se ptát na věci jako: ,Nemyslíte, že byste to mohli udělat znova?‘ Skvělé bylo, že jsme byli spokojení s tím, co jsme zrovna dělali, a to byl náš jediný cíl v našem kreativním životě. A mluvili jsme asi před hodinou o tom, jak se dá změnit úhel a koncept hudby, a že bychom byli schopni rozjet své hudební nápady v jakýkoliv čas. Nebyly žádné pochybnosti jako: ,Co si myslíš o tom teď?‘ Bylo to pořád o přemýšlení o čemkoliv, třebas zda bych neměl radši dodělat úkol z francouzštiny.“
Jones: „Já zapomněl otázku. Já jsem mimo.“
Je to kouzelné, když spolu hrajete. Cítíte podobnou chemii u nějaké z nových kapel?
Jones: „Většina dnešního popu je založena na psaní jednotlivých písniček. Všichni se vláčejí po pódiu s vlastními mikrofony a hrají velmi jednoduše a přímočaře, což jsme takhle my nikdy nedělali. Vždycky jsme pracovali s více nástroji dohromady. Ale zdá se, že to tak už dnes nikdo nedělá. Jsem tím trochu nemile překvapený. Takže z mého pohledu vám nemohu vypíchnout žádnou současnou kapelu.“
Page ve své odpovědi zdůraznil kořenovost staré rockové muziky: „S blues a rock’n’rollem jsem si začal jako -náctiletý. Můžu si je pustit kdykoliv, a vždy mě to bude bavit, přestože jsme se za ta léta všichni stali mnohem více eklektickými.“
Plant naproti tomu popsal svůj vývoj a posun ve vnímání muziky, vyjímám: „Věc se má tak, co je to blues, a zda se vám líbí country blues... tolik dveří a komnat se otevřelo v průběhu posledních čtyřiceti let v přístupu ke zpěvákům, jakými jsou a byli kupříkladu King Solomon Hill a někteří fantastičtí kluci z Delty, kteří hrají, hráli, pouze na pár místech ve svém okolí, ale výrazně ovlivnili spoustu ostatních. Třebas Willie Brown, o kterém zpívá Robert Johnson v Cross Road Blues. Odkaz těch starých hráčů, to je moje srdeční záležitost, jsem pohnut jejich životy. Dá se říci, že – stejně jako my o pár desítek let později – přišli z jiné doby. Blues a rock’n’roll jsou pulsem mého života.“
Robert Plant se dnes už musí do role Zeppelína doslova nutit i na tiskovkách, nechce se mu dál rvát stárnoucí hlasivky přes závit, ani se převlékat do mládežnických kostýmů a šulinopóz hardrockové ikony. Jeho současná přirozenost je po boku Alison Krauss, muzikantů navazujících na country blues anebo starých kámošů z Band Of Joy. John Paul Jones má k Led Zeppelin ryze obchodní vztah, nepochybně by na lukrativní nabídku kývnul. Posledním zeppelinovským srdcařem tak zůstává Jimmy Page. A to je pro znovuzrození největší rockové legendy všech dob sakra málo…
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2012
Komentáře
Okomentovat