MADE IN REPERTOIRE RECORDS: GRAVY TRAIN, BAKERLOO, QUATERMASS
Repertoire Recorda byla malá vydavatelská firma, zaměřená na reedice mého gusta. V katalogu měla 200 interpretů a do tisícovky alb. Mezi jinými figurují jména jako BIRH CONTROL, BLACK WIDOW, FUZZY DUCK, GENTLE GIANT, MAY BLITZ, MOUNTAIN, SPOOKY TOOTH, YARDBIRDS. Její řada REPUK byla zvukově i provedením to nejdokonalejší, co se dodnes dá v této oblasti sehnat za pozemské peníze. [Perex editován 2020]
GRAVY TRAIN
Originalita britských rockových hledačů GRAVY TRAIN byla vystavěna na kontrastu takřka všudypřítomné hravé flétny, úporně tlučených bicích a valivě zkreslené kytary. Nervní skřípavý škrcený hlas Normana Barratta pak osobitost soundu podtrhoval. Mně osobně zní jejich folk/heavy jako JETHRO TULL přikovaní k IRON BUTTERFLY.
U zrodu GRAVY TRAIN stál Norman Barratt, známý jako kytarista a zpěvák, co vystřídal Jimmiho Pagea v LORD SUTCH & HEAVY FRIENDS, podivuhodného to seskupení kolem již zemřelého ulítlého sixties excentrika Davida Sutche. Norman se narodil v roce 1949 v Newton le Willows, mezi Manchesterem a Liverpoolem. Svou hudební kariéru začal v místních skupinách THE HUNTERS a NEWTON’S THEORY, s nimiž přesídlil koncem šedesátých let do Londýna.
GRAVY TRAIN brzy po založení v březnu 1969 (Manchester) podepisují
kontrakt s progresivním labelem Vertigo a narychlo nahrávají a vydávají svou
prvotinu. V případě této skupiny nemohu sloužit žádnými příběhy, nejsou prostě
k dispozici, o to více se popisně soustředím na hudbu samotnou.
Gravy Train (1970)
“Gravy Train“ (1970) začíná v „The New One“ tullovskou flétničkou, v polovině doslova přefiknutou Barrattovým řezákem. Zprvu podobně laděnou „Dedication To Sid“ rozvinou dvojzpěvy Barratta a Hughese, navazující psychedelické vyhrávky ostře vazbené kytary, trilkující flétny a alto-tenorových saxofonů. Bluesovku „Coast Road“ s dalším gradujícím propletencem kytary, flétny a saxíků a kontrastně ležérním rytmickým doprovodem považuji za jeden z vrcholů alba. Na jednoduchou úderku „Enterprise“ navazuje „Think Of Life“ s parádním ústředním hardrockovým riffem a poletující flétnou. Závěr debutu patří trochu zbytečně natažené 16-ti minutovce „Earl Of Pocket Nook“, z větší části tvořené pro mne nezáživnou instrumentální pasáží.
(A Ballad of) A Peaceful Man (1971)
(A Ballad of) A Peaceful Man (1971)
je oproti poměrně syrovému debutu od první noty slyšitelně zaoblenější a
propracovanější, skladby mají svá akustická zákoutí, předehry, mezihry,
objevují se orchestrální pasáže, varhany a mellotrony, skladby jsou navzájem propojeny.
Album otevírá expresivně zpívaná balada „Alone In Georgia“, plynule
přecházející v skvěle vystavěný, střídavě melancholický a pateticky vypjatý
titulní opus. V linii pokračuje „Jule’s Delight“ s čarovnou flétnovou mezihrou
a sólující basou. Rané CAMEL evokuje zprvu akusticky perlivá, posléze
mellotronově sladkobolná a nakonec kytarově syrová „Messenger“, v níž Norman
Barratt prokládá v pianissimech svůj skřípák niternými hlasovými polohami.
Úderný riff „Can Anybody Hear Me“, hraný flétnou (!), plus křičící Barratt
evokují vzpomínky na debut. Uriášovské chóry, santanovská rytmika, colosseovská
pasáž se saxíkem – to vše mi rezonuje v „Old Tin Box“. Šťavnatá odpichovka „Won’t
Talk About It“ je kombinací JETHRO TULL s WHO. Zklidnělá „Home Again“ uzavírá
album, patřící svou kvalitou do zlatého fondu rocku.
Během roku 1972 přesídlují GRAVY TRAIN k firmě Dawn.
Second Birth (1973)
Second Birth (1973). „Morning Coming“ je zvláštní složeninou jednoduchého riffu, byrdsovských backgroundů a baskytarových prostocviků. Nezvykle tvrdou „Peter“ označují někteří hudební publicisté za nepovedenou kopii GRAND FUNK RRAILROAD. Něžná, opět westcoastově zpěvavá „September Morning News“ pak připomíná CROSBY, STILLS, NASH & YOUNG – docela dobré rozpětí, což? :-) „Motorway“ zastupuje na trojce takzvaný progresivní rock, bohužel ne moc povedený – je to v podstatě neustálý sled pártaktových motivků, rytmických laufů a cvičebnicových instrumentálních meziher. „Fields And Factories“ je taktéž pokusem o prokomponovaný kus, chybí však chytlavý hlavní motiv, je to zase takový neuspořádaný slepenec. Jednoduchému popěvku „Strength Of A Dream“ se „slide“ kytarou by naproti tomu pár oživujících vsuvek prospělo. „Tolpuddle Episode“ je rodnou sestrou „September Morning News“. Závěrečná titulka „Second Birth“ je klasický progresivistický kousek a docela spraví chuť. Z neznáma vyhrabané bonusové rock’n’boogie „Goodtime Girl“ představuje GRAVY TRAIN v roli zpomalených STATUS QUO. „Second Birth“ je koncepčně dosti rozhárané album, nemá tvář. Jako jediné album doposud nevyšlo u Repertoire.
Staircase To The Day (1974)
Staircase To The Day (1974) posunulo
Gravy Train směrem k rockovému hlavnímu proudu. Dva z hostů například hrají na
syntezátory. „Starbright Starlight“ je přizdobená neagresivní hardrockovka s
rozdrnčenými kytarami a doprovodnými syntíky. Zaměnitelná (např. s NAZARETH z
období „Exercises“) je i jižanská balada s piánem a slide kytarou „Bring My
Life On Back To Me“. Hlavní motiv „Never Wanted You“ mně taky cosi sakra
připomíná – no vzpomenu si až to nebudu potřebovat – jo, zrychlenou „After
Midnight“ od J.J.Calea. Titulní osmiminutový opus, inspirovaný částečně
klasickou hudbou, viz. bachovské intro, se zvolna rozvíjí kolem ústředního
motivu do košaté krásy, v gradujícím finále se stylově přidávají mellotrony a
chóry. Zpět na zem, soulově šponovaná hardrocková „Going For A Quick One“ má
šťávu, i když je pro G.T. netypická. Barratovo „bowieovské“ zaříkávání
ozvláštňuje akustickou pár-akordovou „The Last Day“. Cembalo a piáno kralují ve
snové „Evening Of My Life“. Závěrečný opus „Busted In Schenectady“ je druhým
vrcholem alba – silnými motivy nabušená osmiminutovka z nezvyklými nástroji
typu „cosmic clavinet“, wah-wah kytarou a snad přímo z floydovské „One Of These
Days“ převzatou pulsní pádivou rytmikou. Čtvrté album sice také nemá osobitost
prvých dvou, na rozdíl od předchozího však naštěstí oplývá kvalitními silnými
písněmi.
Po rozpuštění GRAVY TRAIN se Norman Barratt stal aktivním věřícím a v hudební
kariéře pokračoval v rámci křesťanských skupin. V roce 1977 vydal u firmy Word
Records se skupinou ALWYN WALL BAND album „The Prize“. Na přelomu sedmé a osmé
dekády působil v MANDALA BAND a VICTOR BROX BLUES TRAIN. V roce 1980 formuje
svůj BARRATT BAND a o rok později s ním vydává „Playing In The City“. Poté se
pro evropsko-americké turné dává znovu dohromady s Larry Normanem (ALWYN WALL)
a nahrává s ním „Alwyn’s Invisible Warfare“ (1982) a živák „Friends On Tour“
(198?). Časem obnovuje BARRATT BAND a vydává dvě další elpé „Voice“ (1983) a „Rock
For All Ages“.
Znechucen poměry u vydavatelů Barratt omezuje své aktivity na hraní v kostele ve
svém bydlišti. Jako příležitostný studiový hráč spolupracuje mj. s Paulem
Youngem ze Sad Café, Mike Rutherfordem z GENESIS a Andy Prattem.
Po překonání vleklých zdravotních potíží s očima, které jej vyřadily na čtyři
roky z muzikantského života, pracuje dnes Norman Barratt pro křesťanské
vydavatelství DML.
BAKERLOO
Britské jazz-blues-rockové trio, založené kolem roku 1965. Kapela creamovského typu, tvrdší, kovovější, neprávem zapomenutá.
Skupina měla domovskou adresu Tamworth, Staffordshire, UK. Zprvu se jmenovala THE
BAKERLOO BLUES LINE a tvořilo ji trio: Dave "Clem" Clempson, Terry
Poole, John Hinch.
BAKERLOO
vystoupili počátkem roku 1969 v Marquee před LED ZEPPELIN, v téže době Hinche
vystřídal u bicích Keith Baker. Mládenci měli společného producenta (Jim
Simpson) s EARTH alias BLACK SABBATH. Právě po boku EARTH, LOCOMOTIV a TEA
& THE SYMPHONY absolvuje trio malé letní turné. Vychází singl "Driving
Backwards" / "Once Upon a Time".
Jediné LP „Bakerloo“ vyšlo v
prosinci 1969 a původní vinyl je dnes velmi ceněnou (cca 70 anglických liber)
sběratelskou raritou. Přes svou určitou koncepční nedotaženost je album skvělou
ukázkou progresivního kvasu oné doby.
Bakerloo (1969)
Hned úvodní skladba „Big Bear Folly“ nabádá ke srovnání Clema s ultrarychlým Alvinem Leeem (T.Y.A.), v blues Willie Dixona „Bring It On Home“ si lze BAKERLOO takřka splést s CREAM & debutovým Cepelínem. Zpestřením je "Drivin' Bachwards", což není nic jiného než zajímavá jazzrocková úprava Bachova "Bourée", které známe i v podání JETHRO TULL. V této jediné skladbě hostuje trumpetista Jerry Salisbury. „Last Blues“ - v úvodu i ve finále zadumaný Poole a space psychedelie, v mezihře, která je jak z jiného světa, vládne zběsilá ostrá pichlavá i nahalená hardrocková Clempsonova kytara. Parade Art&Hard Rock. „Gang Bang“, instrumentální - především Bakerova - blues-hardrocková předváděčka. V "This Worried Feeling zní Clempson k nerozeznání od Petera Greena z raných FLEETWOOD MAC (a bandu Johna Mayalla). Takhle nádherně napodobenou smutnou i křičící Greenovu kytaru jsem jinde neslyšel. I Daveúv zpěv se mi zdá stylizovaný do Mistrovy podoby. Silové modrooké nebeské blues. „Son of Moonshine“, 15-ti minutové tvrdé bluesování ve stylu LED CREAM, někteří publicisté dokonce užívají označení proto-metal.
V každém případě tahle kompozice ukazuje potenciál BAKERLOO nejprůrazněji.
Žádná uondaná roztahovaná, ale parádně navršená
a nabušená přehršle motivů, vyhrávek, laufů, sólíček, soubojů ...
Bohužel pro BAKERLOO, krátce před vydáním desky akceptoval Clempson nabídku od jazzrockové
legendy COLOSSEUM, kde nahradil Jamese Litherlanda a prožil své vrcholné tvůrčí
období, kdy se během dvou let účastnil na třech celosvětově zásadních albech.
Později nahradil Petera Framptona u hardrockových HUMBLE PIE. Dlouhé roky pak
působil jako vyhledávaný studiový kytarista, až do COLOSSEUM reunionu v roce
1994. Přestože Dave "Clem" Clempson nedosáhl slávy Alvina Leea nebo
Erika Claptona, právem jej můžeme považovat za britskou kytarovou extratřídu.
Počátkem roku 1970 se Jim Simpson ještě pokusil BAKERLOO resuscitovat v sestavě
Baker, Simpson, George Northall (sax), Adrian Ingram (kytara), Kirk St.James
(zpěv). Uskupení BAKERLOO 2 dokonce vyjelo do Němec, hrálo v Marquee, pak se
přejmenovalo na HANNIBAL, něco nahrálo a zaniklo.
Jak vzpomíná Northall, BAKERLOO 2 alias HANNIBAL hrálo hodně jazzově, prý víc
než COLOSSEUM.
Baker a Poole se po rozpadu stávají nakrátko členy MAY BLITZ, jejichž styl a
sound je přirovnáván k CREAM. Baker se jako bicmen URIAH HEEP účastní nahrávání
jejich druhého alba "Salisbury". Oba se později zjevují v sestavě
Graham Bond Bandu.
QUATERMASS
Anglické trio QUATERMASS zformoval v září 1969 drummer Mick Underwood, který prošel do té doby celou řadou ostrovních skupin, například: JET HARRIS AND THE JET BLACKS, THE OUTLAWS, HERD - kde potkal Petera Framptona, anebo EPISODE SIX s Ianem Gillanem. V lokálních DOMINATORS stanul po boku Blackmorea. Baskytarista a zpěvák John Gustafson pamatoval Cavern i Star Club (THE BIG THREE / THE MERSEYBEATS). Dominantním prvkem soundu QUATERMASS byly mohutné klávesy Pete Robinsona (ex Chris Farlowe) s nepřeslechnutelným inspiračním vlivem nakřáplých hammondek Jona Lorda z DEEP PURPLE i prstolamů Keitha Emersona z classicalrockových NICE.
Celkový
styl a „no guitar“ organ sound QUATERMASS kombinoval masivní rockovou rytmickou
podezdívku s pseudoklasicistickými ornamenty hammondů. Jako když se propojí již
zmínění DEEP PURPLE s NICE.
Quatermass (1970)
Debut QUATERMASS to je varhanní hardrock jako poleno! Tam, kde se Emerson vydává kam se mu zamane a Lake s Palmerem mu hráčsky sekundují, tam Robinson svými gigantickými, lordovsky rozdrnčenými hammondkami poslouží Gustafsonovi. Je prostě znát, kdo byl v které kapele pánem. ELP - to je spojení ornamentů klasiky s rockem, u Quatermass je jejich classical rock vyztužen pravým blues hardrockem a medvědím Johnovým zpěvem.
Přiznám se, že do ELP jsem se zamlada musel tak trochu nutit, QUATERMASS mi
zavoněli okamžitě, i když ex post. Šli takříkajíc rovnou na věc a s pořádným
důrazem. Kdo chcete slyšet, jak dokáží hammondy sázet těžkotonážní riffy,
neváhejte a shánějte „Quatermass“.
Bohužel, i přes příznivé recenze tento skvostný debut s nádherným přebalem od
Hipgnosis příliš neuspěl. V dané stylové oblasti tzv. classical rocku s
převahou kralovali ELP. QUATERMASS sklízeli jakés takés úspěchy na kontinentu,
v Německu a Itálii. Částečně si napravili chuť i na malém americkém turné. Ani
to již nezabránilo rozpadu v dubnu 1971.
Mick Underwood poté
pokračoval ve své bohaté muzikantské kariéře. Nejdříve u PEACE Paula Rodgerse
(FREE, BAD COMPANY, dnes s QUEEN), v 70-80.letech hrál se SAMMY, STRAPPS, GILLAN
bandem a mnoha dalšími. John Gustafson měl ještě za existence QUATERMASS
angažmá na elpé Jesus Christ Superstar (part Simona Zealotese), po rozpadu se
dal do holportu s dvěma bývalými členy ATOMIC ROOSTER (Johnem Cannem, Paulem
Hammondem) a založil hardrockové BULLET a následně HARD STUFF. Dále
spolupracoval s Bryanem Ferrym a ROXY MUSIC, byl taktéž ve skupině Iana Gillana
a v roce 1973 se objevil v ansáblu BALTIK se skandinávským kytaristou Janne
Schafferem.
Pete Robinson působil nejdříve v souboru CONTRABAND, posléze v SUNTREADER
(1973-76), aby zakotvil v BRAND X, jazz-rockové bokovce Phila Collinse z GENESIS.
Najdeme jej také mj. na albech Yvonne Ellimanové, Murraye Heada (pěvci z
originální studiové sestavy Jesus Christ Superstar), Ruperta Hinea a desítkách
dalších. Robinson rovněž komponuje filmovou hudbu.
Jak u se občas stává, zaprášená značka byla oživena.
Bicman Mick Underwood se rozhodl uvést na scénu projekt QUATERMASS II, s novými
kumpány a pozměněným soundem. Q II hrají melodický hardrock staré školy, však
také tři ze čtyř pánů něco pamatují. Kdo z hardrockových fanoušků by neznal
jména Nick Simper a Don Airey, že :-)
Long Road (1997)
Album „Long Road“ (1997) je docela fajn připomínka toho, jak má znít gruntovní hardrock s patinou. Klasičtí QUATERMASS však navždy zůstanou pozapomenutou vzpomínkou pro „nenapravitelné“ nostalgiky a mlsouny.
Jaromír Merhaut (Psáno pro magazín Spark 2/2008)
Komentáře
Okomentovat