1968 03: KDYŽ HI-FI DOPUTOVALO DO ČSSR
Hudba a zvuk jsou si navzájem navěky souzeni. Hudba se bez zvuku neobejde vůbec, a pro zvuk je hudba nejkrásnějším lidstvem stvořeným obsahem. Hudba a zvuk (HaZ) byl také název měsíčníku pro rozhlas, hudbu a elektroniku, vycházejícího v letech 1967 až 1971, jak jsme se v krátkosti zmínili před rokem. Ročník 1968 se stal cenným autentickým zdrojem o tehdejším tuzemském dění na poli audio techniky.
Na
přelomu let 1967/68 vznikl Československý hifiklub, jenž se na dvacet let stal
oázou i pro mnohé rockery. Bezmála v každém městě vznikla pobočka, kde se
vedle muziky a audio techniky diskutovalo a debatovalo o lecčems. Hifikluby
měly nemalou zásluhu na relativně slušném povědomí široké veřejnosti o kvalitní
reprodukční technice. Největší bedny mívali doma bigbíti a metalisti. Dnešní
mladí už jen peckují a kelímkují…
MAGAZÍN
HUDBA A ZVUK
Jen v krátkosti ke vzniku. První číslo 1/1967 bylo dáno do
tisku 15. 12. 1966. V úvodním slovu časopis deklaroval zaměření na „širokou
oblast vzájemných vztahů hudby a techniky.“ Vysokou odborně technickou a
muzikologickou úroveň zaštítili mimo jiné: otec zakladatel – Jiří Janda, technici
Ladislav Svoboda, Miroslav Láb, Jiří Burdych, Tomáš Salava, muzikolog Lubomír
Fendrych, a další osobnosti.
Stěžejní byla spolupráce HaZ s pražským Klubem
elektroakustiky při filosofické fakultě, založeným taktéž Jiřím Jandou. Svazarm
poskytl „politické“ krytí. Při porovnání s dnešním magazínem Stereo udeří do
očí rozdíly v přístupu k tématům. Osvěta versus marketing, pojmy vs
dojmy, nebe a dudy.
Magazín HaZ se nebál poukázat na až propastné mezery mezi audio
technikou u nás a ve světě. Díky jeho přispěvatelům se k široké veřejnosti
dostávaly zasvěcené informace z oblasti audiotechniky, včetně náleven
k pochopení jednotlivých termínů i souvislostí. Problémy oficiální výroby
se nezametaly pod stůl, ba naopak, v HaZ se citovalo a patřičně
komentovalo o stošest, byť to některým odchyceným soudruhům evidentně nebylo po
chuti, viz přepisy diskusních panelů.
Záběr měsíčníku byl široký. Vedle domácí audiotechniky se
komplexně recenzovaly hudební nahrávky vážné i populární hudby, své místo měla
hudební teorie i rozhlasová praxe, četné byly upoutávky i reporty z akcí,
odkazy na zahraniční hifi periodika, poradenství a zázemí pro hifi kluby.
ČESKOSLOVENSKÝ HI
FI KLUB & KLUB ELEKTROAKUSTIKY
Nejenom
čtením živ byl hudební fanda a technický zvídavec. Nadějný rok 1968 byl i rokem
vzniku Československého hifiklubu s mnoha desítkami poboček po celé
republice. Organizace se představila v čísle 11-12/1967 HaZ, programově
navázala na osmiletou tradici pražského Klubu elektroakustiky. Iniciátorem byl
opět Jiří Janda, snílek, neúnavný vizionář a organizátor.
Oficiální
produkce zvukových zařízení Tesly měla oproti zahraničí spoustu restů, a tak
musela aspoň zčásti vypomoci „lidová“ tvořivost, zaštítěná špičkami oboru. Druhým
důvodem vzniku a následného masivního rozšíření hifiklubů byl bigbít. Mladí muži
doslova lačnili po výkonných a kvalitně hrajících aparaturách. Poslouchat doma
z magiče jedničku LED ZEPPELIN na vykuchaném rodičovském dráťáku nebylo
ono.
Na
paralelní trh a do kutilských dílen se tak díky hifiklubům a Klubu
elektroakustiky dostaly kvalitní gramofony, zesilovače, reprosoustavy, tunery a
konvertory, potažmo detailní návody k jejich stavbě. Pro svou mechanickou
složitost odolaly nadšencům pouze magnetofony, ty se zasekly v tuzemském
monopolu Tesly.
Prvními
vlaštovkami se staly v roce 1967 zesilovač TW30 a gramofon SG 3. Hlavním
limitem byla nedostatečná součástková základna, proto například konstruktéři
osadili zesilovač TW30 germaniovými tranzistory. Určité povolení opratí nicméně umožnilo
osvíceným ředitelům jednotlivých Tesel iniciativně vyplnit mezery na trhu, a
tak například Tesla Orava vyráběla pro členy hifiklubu reprosoustavy KE 20 a KE
30, přesně podle návodu v HaZ.
Sebekrásnější
audio technika by bez muziky byla jen sošným artefaktem. Hi fi kluby proto
často pořádaly poslechové pořady z běžně nesehnatelných zahraničních elpé desek.
Čs.
hi fi klub se koncem roku 1968 pustil i do vydavatelské činnosti, čímž navázal
na výstavní rychlovku Raye Conniffa (viz dále). V čísle 12/1968 HaZ se
objevila reklama na LP „Greatest Hits“ anglické skupiny DAVE DEE, DOZY, BEAKY,
MICK AND TICH, jejíž „Legend Of Xanadu“ kralovala celou druhou polovinu roku
Houpačce. Pamětníci vědí, že kvalitou provedení i zvukem LP desky s logem
Čs. hi fi klubu vysoce převyšovaly běžný tuzemský standard, a snesly přímé
srovnání se západní produkcí.
OSPALÝ TUZEMSKÝ
NÁSTUP STEREOFONIE
Zatímco
na západě od našich hranic bylo v osmašedesátém stereo již několik let
masově rozšířené, v ČSSR se teprve v tomto roce zjevil na trhu první
stereomagnetofon Tesla B43A. Na veletrzích a výstavách se natřásala designem
(uvnitř elektronky) moderní stereofonní hudební skříň Preludium (a sesterské stereo
rádio Dirigent). V gramofonech byla situace o něco lepší, Tesla Litovel
zavedla již v roce 1962 na trh stereofonní šasi HC302 s krystalovou
přenoskou VK311. V roce 1968 přišlo do prodejen první hi-fi gramošasi značky
Tesla, HC 410 konstruktéra Vlastimila Kaprálka.
Na
zkušební rozhlasové stereofonní vysílání studia A z března 1964 postupně
navazovaly další pokusy, někdy až bizarní, kdy například jeden kanál vysílal
rozhlas a druhý televize. Pravidelného rozhlasového vysílání jsme se dočkali až
v roce 1969.
Tesla
se místy doslova brodila bahnem takzvaného plánovaného hospodářství, navázaného
ke všemu na RVHP, kde se centrálně a takříkajíc po vojensku určovalo, který
stát bude co vyrábět! Není divu, že jsme tehdy na západ vyváželi vloženou
korunu za padesátník, a že USA byl objem výroby spotřební elektroniky na osobu
15x větší. O moderních křemíkových tranzistorech si mohli všichni v ČSSR
nechat zdát.
Vrcholem
oficiální teslácké stereo produkce byla objednávková sestava Tesly Litovel,
Supraphon STUDIO 1, představená detailněji v HAZ 7 a 10/68, za 8600,-Kčs,
což představovalo před půlstoletím plus minus půlroční mzdu. Sestava se
skládala z již zmíněného gramofonu Tesla HC 410, zesilovače ZC 20 a
reprosoustav RK 60. Byla, a dodnes je, překrásná.
MAGNETOFON NÁŠ
VEZDEJŠÍ
Bezmála
polučním snem každého mladého muže byl v oné době magnetofon. Po
nezničitelných elektronkových parostrojích Sonet, Sonet Duo a Sonet B3, přišla
v roce 1964 řada B4, jejímž vrcholem byl již zmíněný B43A. Dejme slovo
virtuálnímu museu historické radiotechniky: „Stolní čtyřstopý třírychlostní
stereofonní cívkový magnetofon. Rychlost 4,75; 9,53; 19,05 cm/s, kmitočtový
rozsah 50-18000Hz (19 cm/s), ovládání úrovně záznamu, hlasitosti, basů, výšek a
vyvážení kanálů. Cívky o průměru 15 cm, jeden indikátor záznamu, funkce přepisu
ze stopy na stopu a další záznamové funkce, ovládané tlačítky. Mechanika
odvozená z typu B4. Dřevěná skříň a víko, plastové dno a panel. Bez
reproduktorů, verze B43 má vestavěné reproduktory na bocích - širší skříň.“
Současně
se na scéně objevil první kazeťák Tesla A3, navíc přenosný, takže pomalu ale
jistě končila éra Pluta a Uranu přes rameno.
Každé
LP se díky magnetofonům šířilo geometrickou rychlostí. Nahrávky sice násobným
kopírováním z pásku na pásek ztrácely zvukový lesk, ideologicko-diverzní
sémě však nikoliv, bigbít se coby antibolševník šířil nezastavitelně dál a dál
až k poslednímu uchu v zapadlé vísce.
V druhé
polovině šedesátek magnetofon postupně víc a víc nahrazoval rozhlasové lovení
jednotlivých písniček v éteru. Důvodů bylo několik. Jednak rockoví
muzikanti objevili a bohatě začali využívat možnosti dlouhohrající desky, a
celé LP desky se v rádiích běžně nevysílaly, navíc byly přeci jenom už
v druhé polovině 60. let dostupnější i v ČSSR, a nakonec měly i x-té
páskové kopie lepší kvalitu než odchyty z AM pásem.
Šedesátá
byla dobou rituálů, zahraniční elpíčka voněla nejen dálavami, svlékání
z celofánového přebalu a první nasazení jehly do drážky bylo rajcovní jak dobývání
panenské spolužačky, stejně tak mělo ale své kouzlo i nahrávání půjčené ohrané
fošny na první vlastní magič. Plavně se točící vinyly a kotouče magnetofonu
měly uhrančivost ohně.
I
po desítkách let si mnozí pamatujeme zvuky přepínačů, v prstech stále
cítíme hmatovou odezvu každé páčku či ovládacího knoflíku všech svých tranďáků,
magnetofonů, gramofonů.
HIFI EXPO –
PRAHA 68
Po
devět dnů (26. 5. až 2. 6. 1968) se stal pražský palác U Hybernů středobodem
tuzemského audio vesmíru. Vystavené přístroje, čili zhmotnělé obrázky z
propašovaných světových hifi magazínů a jednoho a půl ročníku HaZ, musely
návštěvníkům způsobit šok.
Dejme
slovo pamětníkovi, Miroslavovi Lábovi, a jeho autentické vzpomínce na Jiřího
Jandu (1926-1999), části týkající se výstavy Hifi Expo 68.
K hifi
výstavě patří audiofilská gramofonová deska, a tak byl
s neuvěřitelnými potížemi vydán první hifi titul Ray Conniff [pozn.:
CBS/Supraphon, Čs. hi fi klub (0)1 13 0487]. Na poslední chvíli před zahájením
výstavy projížděl trasu Loděnice-Praha a zpět Míla Nosál na mopedu a průběžně
v gramofonkách zastavoval a obnovoval výrobu první hifi desky tak, aby
odpovídala svému označení. Protože rozsah aktivit byl pro časopis a hospodářské
zařízení Klubu elektroakustiky společensky riskantní, byla založena celostátní
organizace Československý hi fi klub. Po další výstavě Hifi Expo v paláci
U Hybernů, v době krátké ekonomické nepozornosti hospodářských orgánů, se
nám podařilo pod Jirkovým vedením vytvořit prostředky, pro jejichž legalizaci,
jak pravil náš právník, bylo nutné zřídit podnik služeb, který měl
označení Hifi Servis.
Protože
jsem v té době sdílel s Jirkou jednu ze dvou místností redakce Hudby
a zvuku (opět absurdně umístěnou ve vile Armádního vysílání Čs. Rozhlasu), byl
jsem jeho, na první pohled šílenými nápady dost poznamenán. Mezi zábavné
okamžiky patřilo vymýšlení aprílových témat časopisu Hudba a zvuk. Po prvním
“odborném článku, kterým byl popis zesilovače s nulovým zkreslením,
následovaly reproduktorové soustavy s objemem 30.000 litrů, ale především
vykopání prehistorického gramofonu na Klaudiánce, včetně jeho dokonalého
zrestaurování na základě teoretických prací Dennikena a jeho prezentaci opět na
výstavě HiFi Expo. Protože se původní přenoska nedochovala, byla nahrazena
v té době snad nejkvalitnějším snímačem Shure V15 II. U amerického
zástupce firmy Shure vzbuzoval prehistorický gramofon nepříčetnou závist.
Později některé další náměty Jirka pod firmou Lirpa publikoval v americkém
Audiu. V rámci časopisu bylo vytvořeno konto, ze kterého se platily různé
vývojové úkoly. A tak byl dokončen první český kalotový reproduktor, řada
konvertorů pro druhý program ČTV (tehdejší televizní přijímače kromě prvního a
druhého pásma neuměly přijímat nic), gramofony, mixážní pulty, ozvučovací
reproduktorové soustavy a další. Těch nápadů se ročně podle našeho redakčního
plánu realizovalo alespoň třicet. Hlavním výstupem potom byly přístroje
výrobního programu podniku Hifi Servis. Zesilovač Transiwatt TW 30 byl doplněn
světovým unikátem, polystyrenovými třípásmovými reproduktorovými soustavami RS
20P. Fakt, že Jirka jako většina tehdejších amatérů nenáviděl vinutí cívek,
vyústil v to, že světově unikátní hifistický tuner je měl vyleptané na
plošném spoji, a tak se rozjel projekt podporující čerstvě zahájené stereofonní
vysílání Československého rozhlasu.“ Tolik Miroslav Láb, taktéž významná osoba
hifistického hnutí, dodnes činný profesionál.
Výstavě bylo věnováno celé
zářijové číslo HaZ. I z dnešního pohledu je tehdejší špičková audio
technika pokoukáníčkem. Dánská firma Bang & Olufsen vystavovala
futuristické řady Beomaster a Beovox. Až kultovní oblíbenost gramofonů značky
Dual v ČSSR předznamenaly měniče 1015 a 1019. Americkou hifi krásu
reprezentoval stereo receiver Fisher 550-T (před několika lety byl vystavený
kus nabízen na prodej). Grundig, reprezentoval mimo jiné nabušený stereo
přijímač s nízkým profilem – RTV 600. Královská sestava Revoxu: tuner A76,
zesilovač A50 a magnetofon A 77 funguje mnohým zahraničním audiofilům
spolehlivě dodnes, stačí se porozhlédnout po netu. Gramofonové přenosky Shure
se staly v Československu doslova etalonem zvukové kvality, vrcholný model V-15
pak občas splněným snem. Raménko SME 3009 stálo nepochybně modelem pro tuzemské
P1101. Podniky Tesla si na Expu musely vystačit s již jmenovanými
přístroji.
Jaromír Merhaut (Publikováno v magazínu Spark 3/2018)
Komentáře
Okomentovat