SPOOKY TOOTH: ZUB, CO NIKDY NEBOLÍ (1)
Spooky
Tooth bohužel patří mezi ty anglické skupiny z přelomu šesté a sedmé
dekády, které – ač jejichž přínos pro rozvoj rockové muziky byl zcela zásadní -
zůstaly širším publikem nedoceněny. Do pokladnice klasického rocku přispěli
Spooky Tooth novotvarem, kdy se v psychedelickém oparu a těsném sousedství
razantního hardrocku vlní soul a vznáší gospel.
The
V.I.P.s (The VIP’s)
Příběh Spooky Tooth započal v létě z 1963 na severozápadě Anglie (Carlisle, Cumbria), když kytarista a klávesák Jimmy Henshaw, bicmen Walter Johnstone, kytarista Frank Kenyon a zpěvák Mike Harrison (3.9.1942) založili beatovou skupinu The VIP’s. Johnstone a Kenyon spolu dříve působili v The Teenagers. Záhy po vzniku se k sestavě přidává baskytarista Greg Ridley (23.10.1947) se zkušeností v místních bandech Dino The Danubes, The Dakotas a The Ramrods, odkud se znal s Harrisonem.
VIP’s
vydali u RCA v roce 1964 rhythm & bluesový singl Don't Keep
Shouting At Me/She's So Good, dnes sběratelskou raritu z nejdražších.
Ještě předtím vznikl pro label Oak jednostranný acetát How Many. Na
podzim pětašedesátého se mládenci vydávají ve své modré dodávce Commer do Londýna,
centra bigbítového všehomíra. Jejich dočasný útočištěm se stává sklepní byt
kdesi na Berwick Street. V letech 65-66 patřili VIP’s k londýnským
klubovým atrakcím, hráli ale i v Star Clubu v Hamburku.
Původní sestava VIP’s nahrála pro CBS ještě další tři singly, pod názvem The Vipps Wintertime, u Island a v produkci Guy Stevensena postupně vznikly: I Wanna Be Free/Don't Let It Go/Smokestack Lighting (říjen 1966) a Straight Down To The Bottom/In A Dream (únor 1967).
To jsme ale trochu předběhli. Na podzim šestašedesátého se zpět domů z Německa vrací bubeník Walter Johnstone. Na mládence se v téže době ale usmálo štěstí v podobě manažera Spencer Davis Group a zakladatele labelu Island, Chrise Blackwella, jehož zaujal zvuk kapely. Kolem hlavní Blackwellovy hvězdy, sedmnáctiletého Steva Winwooda, se pohybovala celá řada muzikantů, mezi nimi bubeník Mike Kellie a kytarista Luther Grosvenor. Právě Mike dostal rychlé telefonické lano od VIP’s, kdy se musel v řádu hodin rozhodnout, zda-li se skupinou odcestuje do Francie a Německa. Steve Winwood kolegiálně pomohl přemluvit otce Petera Kellieho, a tak se mladý muzikant mohl druhý den ráno vypravit se svou soupravou Ludwig na nádraží Paddington, kde na něj čekal odvoz do Blackwellovy kanceláře na Oxford Street a setkání se členy VIP’s.
V pařížské
Olympii se VIP’s stali součástí show UNICEF, ve které se svým několika-skladbovým
setem vystoupili po boku Marlona Branda a Dannyho Kaye. Mimo jiné představili i
svůj nový singl I Wanna Be Free,
který se díky mediální pozornosti kolem akce vyšplhal ve Francii až na
medailové místo.
Po angažmá ve Star Clubu, VIP’ cestují po Anglii ve společnosti The Spencer Davis Group, Dave Dee & Co., německých The Rattles a The Rivetts, plus liverpoolského komba Ian & The Zodiacs. Na konci turné, těsně před vánoci 1966, oznamuje svůj odchod Henshaw, brzy jej následuje i Kenyon (později v Junkyard Angels). Trio Harrison, Ridley, Kellie se po svátcích vypravuje zpět do Londýna, kde dostává od sekretářky Penny Massot tip na kytaristu Luthera Grosvenora, kterému ruce uvolnila spolupráce dosavadního parťáka Capaldiho s Winwoodem, Masonem a Woodem pod Traffic.
Ve
Worcesteru 23. prosince 1946 narozený Luther Grosvenor hrál na kytaru v The
Hellions (později přejmenovaní na Deep Feeling), kteří vydali u firmy Pye/
Piccadilly v letech 64-65 několik singlů, produkovaných westcoastovým
šamanem Kimem Fowleyem. Za zmínku rozhodně stojí, že v řadách The Hellions
působili Jim Capaldi, Dave Mason a Poli Palmer. Mike Kellie (23.3.1947)
z Birminghamu bubnoval v jiné tamější kapele Locomotive, kde na
flétnu a saxík foukal jistý Chris Wood, další pozdější člen Traffic. Tyto zajímavé
zapomenuté kapely si někdy určitě připomeneme v encyklopedii.
V nové
sestavě nahráli VIP’s v The
Marquee Studiu na Wardour Street singl
Free. Perličkou bylo krátkodobé
angažmá Keitha Emersona, jenž přišel z Gary Farr & The T-Bones. Tento
line-up VIP’s vystupoval pouhé tři měsíce, pak Keith Emerson založil The Nice,
ale to je jiná historie.
Sound
čtveřice se postupně proměnil k nepoznání. Chris Blackwell proto usoudil,
že je na čase vtisknout skupině novou identitu. Zrodili se Art.
Příběh Spooky Tooth započal v létě z 1963 na severozápadě Anglie (Carlisle, Cumbria), když kytarista a klávesák Jimmy Henshaw, bicmen Walter Johnstone, kytarista Frank Kenyon a zpěvák Mike Harrison (3.9.1942) založili beatovou skupinu The VIP’s. Johnstone a Kenyon spolu dříve působili v The Teenagers. Záhy po vzniku se k sestavě přidává baskytarista Greg Ridley (23.10.1947) se zkušeností v místních bandech Dino The Danubes, The Dakotas a The Ramrods, odkud se znal s Harrisonem.
Původní sestava VIP’s nahrála pro CBS ještě další tři singly, pod názvem The Vipps Wintertime, u Island a v produkci Guy Stevensena postupně vznikly: I Wanna Be Free/Don't Let It Go/Smokestack Lighting (říjen 1966) a Straight Down To The Bottom/In A Dream (únor 1967).
To jsme ale trochu předběhli. Na podzim šestašedesátého se zpět domů z Německa vrací bubeník Walter Johnstone. Na mládence se v téže době ale usmálo štěstí v podobě manažera Spencer Davis Group a zakladatele labelu Island, Chrise Blackwella, jehož zaujal zvuk kapely. Kolem hlavní Blackwellovy hvězdy, sedmnáctiletého Steva Winwooda, se pohybovala celá řada muzikantů, mezi nimi bubeník Mike Kellie a kytarista Luther Grosvenor. Právě Mike dostal rychlé telefonické lano od VIP’s, kdy se musel v řádu hodin rozhodnout, zda-li se skupinou odcestuje do Francie a Německa. Steve Winwood kolegiálně pomohl přemluvit otce Petera Kellieho, a tak se mladý muzikant mohl druhý den ráno vypravit se svou soupravou Ludwig na nádraží Paddington, kde na něj čekal odvoz do Blackwellovy kanceláře na Oxford Street a setkání se členy VIP’s.
Po angažmá ve Star Clubu, VIP’ cestují po Anglii ve společnosti The Spencer Davis Group, Dave Dee & Co., německých The Rattles a The Rivetts, plus liverpoolského komba Ian & The Zodiacs. Na konci turné, těsně před vánoci 1966, oznamuje svůj odchod Henshaw, brzy jej následuje i Kenyon (později v Junkyard Angels). Trio Harrison, Ridley, Kellie se po svátcích vypravuje zpět do Londýna, kde dostává od sekretářky Penny Massot tip na kytaristu Luthera Grosvenora, kterému ruce uvolnila spolupráce dosavadního parťáka Capaldiho s Winwoodem, Masonem a Woodem pod Traffic.
Léto roku 1967 bylo horké, láskyplné a psychedelické:-) I Art experimentovali s LSD, ale tak nějak s rozumem, traduje se, že požádali „bytnou“ Sylvii, aby na ně při tripu sem tam nakoukla… „Nová“ skupina většinu času trávila pohromadě v pronajatém bytu v Sussex Gardens, anebo v Pye studiích, kde v produkci Guye Stevense vznikalo album Supernatural Fairy Tales (vydané v červenci 1967). I v současnosti poměrně obtížně sehnatelný kousek spolehlivě evokuje psychadelické kouzlení jedničky Spooky Tooth, i když je přeci jenom ještě jednou nohou v raném pre-progressiv sixties bigbítu, viz hned úvodní dvojice I Think I’m Going Weird / What’s That Sound. Rytmicky členitá, příznačně pojmenovaná African Thing, však již ledasco z hledačského budoucna naznačuje, a následná Room With A View by mohla být ozdobou kteréhokoliv alba Spooky Tooth. Jak se psalo na oficiálním webu Spooky Tooth, v duchu „léta lásky“ byli pod všemi vlastními skladbami odepsáni rukou společnou a nerozdílnou.
Spooky Tooth
Zpěvák a klávesák Gary Wright se narodil 6.4.1943 v New Jersey. Byl dětským hercem, studoval psychologii, což jej přivedlo i do Evropy, muzicíroval s potulnou rhythm & bluesovou kapelou, hrající převzaté skladby. Podle již neexistujících stránek Spooky Tooth došlo k zásadnímu setkání Wrighta s členy Art v listopadu 1967 na popud šéfa Island, Chrise Blackwella, který Wrighta s jeho hammondy a skupinou The New York Tymes angažoval coby support pro zkušební skandinávské turné Traffic. Původně nabídnul londýnské nahrávání celé skupině, po prvních zkouškách bylo jasné, že to nebude fungovat. Proto se v bytě Garyho Wrighta odehrálo již zmíněné seznámení.
Klasická sestava Spooky Tooth nahrála brzy druhé album Spooky Two (březen 1969). Je všeobecně považováno za jejich nejpovedenější. Hned úvodní masivní tóny zdrsnělých hammondů ve Waitin’ For The Wind dávají najevo, že dvojka bude mimo jiné i těžce heavy. Jako z dílny Traffic zní soulová zpěvohra Feelin’ Bad, nahrávaná v Los Angeles, údajně se sborovou účastí Joe Cockera. Gospelově velebná I’ve Got Enough Heartache s pianem Steve Winwooda zklidní scénu před nástupem kolosální devítíminutové verze Evil Woman – s vypjatými vokálními exhibicemi Wrighta a Harrisona, naroubovanými na základní, hypnoticky stále a stále opakovaný, blues-hardrockový riff – v polovině protnutou našlápnutou instrumentální pasáží, a v závěru gradující „kakofonickým“ propletencem nástrojů a hlasů (a to prý byla v plánu dokonce půlhodinová verze). Druhá, „Wrightova“, polovina alba přináší zklidnění, je znát, že autor má rád silné klenuté melodie, zde (na rozdíl od jeho pozdější sólové tvorby) ještě nespatlané do přeslazené melasy. Spoluhráči hardrockově zatížili instrumentaci, a tak – snad s výjimkovou bigbítově popové That Was Only Yesterday – se Spooky Tooth nedostali do rock-outu. Výsledku k dokonalosti opět dopomohl producent Jimmy Miller za asistence neméně proslulého, bohužel nedávno zesnulého zvukového mistra Andyho Johnse. O přebal se postaral hvězdný Ethan Allen Russell (mimo mnohé jiné autor přebalů Let It Be, Who’s Next, Get Yer Ya-Ya’s Out!). Album se v zámoří dostalo na #44 pozici v žebříčku Billboardu, což bylo méně než šéfové Island a A&M doufali. Technická poznámka: reediční vydání firmy Repertoire z roku 2005 (REPUK 1061) obsahuje obě strany obou doprovodných singlů.
(konec první části)
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2013
tincdatui-wo Sharon Cook Adobe Media Encoder
OdpovědětVymazatLink
WonderShare Recoverit
ligangtergder