LEE KERSLAKE (1947 – 2020)


"S těžkým srdcem, jež s vámi sdílím, oznamuji, že Lee Kerslake, 55 let můj kamarád a nejlepší bubeník, se kterým jsem kdy hrál, prohrál dnes ráno v 03:30 svou bitvu s rakovinou. Zemřel pokojně, chvála Pánu, ale bude nám strašně chybět.
Vím, že se mnozí z vás modlili, aby netrpěl, a já vám za to děkuji – a nyní, když je Lee v míru, by se naše myšlenky a modlitby měly obrátit na jeho ženu Sue, která bude potřebovat veškerou podporu, jakou v této těžké době může získat."

Ken Hensley, 19. září 2020


ROZMLÁTÍ LEE KERSLAKE RAKA NA KUSY?! 
(P.S.2020: BOHUŽEL NE)

Říká se, že kdo je omylem prohlášen za mrtvého, bude dlouho živ. Kéž by tomu tak bylo i v případě legendárního bicmena URIAH HEEP a Ozzyh. Když se 26. ledna 2019 začala internetem bleskem šířit zpráva: Lee Kerlake is Dead, nejednomu rockerovi se pozastavilo úlekem srdce. Vždyť jen týden předtím se Lee blaženě usmíval s dvěma platinovými alby v ruce a Ozzyho vlastnoručně (?) psaným vzkazem, v němž dávnému brachovi přál ať si poctu za Blizzard a Diary užije a je mu lépe. „Konečně jsme zakopali válečnou sekeru mezi Osbourneovými a mnou,“ podotkl Lee dojatě.
 
Fanoušci sice kvitují Ozzyho dárek a dopis, zároveň ale upozorňují na fakt, že se jednak zdaleka nejedná o plnohodnotné uznání Leeho zásluh, to by musel přijít současně šek na sedmimístnou částku v dolarech, a za druhé, Kerslake napsal Ozzymu před časem dopis, kde popsal své zdravotní trápení i přání držet v ruce platinové ocenění s jeho jménem, takže Ozzy nemohl dál hrát mrtvého brouka. „Bezvýznamná olivová ratolest,“ píší proto někteří. Buďme k netopýrovi a jeho sani shovívavější, Lee by to tak chtěl.
 
ZROD VELKÉHO BUBENÍKA
Lee Gary Keerslake se narodil 16. dubna 1947 v přímořském jihoanglickém letovisku Bornemouthu. Za bicí soupravu poprvé usedl ve dvanácti, o pouhé dva roky později už hrál s kamarády v THE PHANTOMS, z nichž se po čase stali TONY SATURN AND THE PLANETS, v sedmašedesátém bigbítoví TRACKMARKS a nakonec DAVE ANTHONY’S MOODS. Posledně jmenovaní fungovali na poloprofesionální bázi a Lee stále pracoval jako elektrotechnik. Až jednou v červnu roku sedmašedesát…
„Paul Newton senior mě viděl a slyšel hrát na jednom koncertu. Zjistil kde bydlím a přišel se mě zeptat, jestli nechci práci v kapele z Londýna s názvem THE GODS za 25 liber týdně. Šel jsem do kolen – 25 liber?! Jo! To byly tehdy velké peníze! Řekl mi, abych si vzal věci a odjel s ním do Andoveru, kde žili a cvičili. Tak jsem se setkal s Kenem, Paulem Newtonem juniorem a Joem Konasem. Začali jsme hned psát i hrát, a stali se celkem oblíbenou kapelou. Vyprodali jsme například dva dny po sobě Marquee. Mimochodem, všechny vokální harmonie, které později proslavily URIAH HEEP, mají původ v THE GODS,“ zavzpomínal nedávno Lee v jednom rozhovoru. Já jen dodán, že THE GODS je „ukradli“ VANILLA FUDGE, jak mi v roce 2002 přiznal Ken HensleyJ
THE GODS nahráli v proběhu roku a půl dvě alba, „Genesis“ a „To Samuel A Son“, v jednu chvíli s nimi hrál na basu Greg Lake. V únoru 1969 kapela končí, pro potřeby dokončení a vydání „třetího“ alba, vzniká „anonymní“ projekt HEAD MACHINE, což jsou de facto THE GODS, akorát ze smluvních důvodů s členy schovanými za uměleckými jmény typu Ken Leslie či Lee Poole. LP dostalo název „Orgasm“ a vyšlo počátkem sedmdesátého.
Mezitím, v první polovině 1969, se Hensley a zakrátko i Kerslake připojují k TOE FAT Cliffa Bennetta. Doba byla rychlá, a tak už v listopadu bubnuje Lee ve folkrockových NATIONAL HEAD BANDu a později i na jejich jediném albu „Albert 1“(1971). „Něco jako hardrockoví LINDISFARNE,“ popisuje Lee svou epizodní štaci.
 
URIAH HEEP POPRVÉ
Stará láska nerezaví a tak se 23. listopadu 1971 Kerslake stává členem URIAH HEEP, kde se těsně o pár dnu mine s odcházejícím Paulem Newtonem a potká s nikým jiným než Hensleyem. Paradoxní je, že k Uriášům jej nepřivedl on, jeho dřívější nabídku dokonce Kerslake odmítnul, ale Mick Box, který po tříhodinovém společném session ve studiu Jubilee spokojeně odfrkl: „Dáme pivo?“.
Lee se okamžitě zapojil do prací na čtvrtém albu „Demons & Wizards“, dodnes považovaném za nejklasičtější dílo Uriášů. „Nikdo z nás netušil, že vzniká něco mimořádného. Je neuvěřitelné, jak rychle byly všechny písně napsány a nahrány. Ken byl génius, přišel s motivem a my jej rovnou ve studiu dotvořili a nahráli. Kolikrát jsme si při přehrávání v režii pomysleli: ,Wow to je docela dobré!’ Nikdy nás nenapadlo, že v USA dosáhneme na zlato a top dvacítku [#23]. Manažer DEEP PURPLE řekl našemu, Gerrymu Bronovi, že by chtěli URIAH HEEP  jako support na americkém turné. Já tam nikdy nebyl, takže to byl pro mě skvělý zážitek. Začali jsme v lednu 1972, hráli v halách pro 10-15000 fanoušků, a do dvou měsíců jsme byli v žebříčcích a headlineři našich vlastních show! K tomu se ještě přiřadil úspěch ,Easy Livin’’, každá stanice ji hrála.“
Následovalo zlaté období, kdy nejslavnější sestava Uriášů: Box, Byron, Hensley, Kerslake, Thain, vydávala co půl roku skvělé album, počínaje „The Magician’s Birthday“, kde si Lee v titulní desetiminutovce opravdu zařádil: „Chtěli jsme původně zahrát s Mickem a jeho kytarou krátkou mezihru, pak ale z toho vzniknul démonický šavlový tanec, zahraný na jeden zátah. Když jsme skončili, jen jsme se na sebe usmáli, bylo to tam!“
Nebudeme zabíhat do detailů, o URIAH HEEP Spark psal a bude psát vícekrát, podstatné pro náš příběh je to, že Lee Kerslake vydržel až do alba „Fallen Angel“ ze září 1978 a následného turné. Mezitím stihnul přijít k přezdívce Medvěd, bubnovat na sólovkách Hensleye i Byrona a účinkovat v reklamě na Jägermeistera. Proč odešel?
„Měl jsem dost Gerryho Brona i Kena. Musel jsem se odsud dostat, jinak bych se vzteky uchystal.  Začal jsem pracovat na svém vlastním projektu. Připojil se Colin Pattenden z MANFRED MANN’S EARTH BAND a Pete Cox, krátce před GO WEST. Dali jsme dohromady pár pěkných nápadů a zkoušeli získat nahrávací kontrakt.“
 
OZZYHO NEBE A PEKLO
„Pak mi zavolal Ossie Hoppe, agent Black Sabbath v Německu. Řekl: ,Ozzy Osbourne chce, abyste se připojil k jeho kapele.’ Chvíli jsem o tom přemýšlel, v podstatě šlo o konkurenci, a zeptal se: ,No, a kdo je jejich manažer?’ ,Don Arden’ a já si jen pomyslel: ,Ó můj Bože, ten podvodník, darebák?!’ Nakonec jsem souhlasil se zkouškou. Boba Daisleyho jsem znal, Randyho ale nikdy neslyšel. Protože jsem neznal žádnou z jejich písní, dohodli jsme se, že se narychlo naučím,Crazy Train’. Randy začal hrát riff a já jen: ,Whoaah! Jo!’ Bylo to ohromné. A on to samé, radostí vyskočil snad tři metry vysoko. Do dvou týdnů jsme nahrávali první album. Většinu materiálu měli napsaného, ale přidal jsem ve studiu pár nápadů a riffů.“
Kerslake nahrál s Ozzym LP „Blizzard Of Ozz“ (1980) a „Diary Of Madman“ (1981). Pak bohužel vážně onemocněla jeho maminka a on odešel, aby se o ni mohl postarat. „Ale byly to skvělé časy a parádní nahrávky. Přispěl jsem výrazně do ,Flyin’High Again’ a ,Over The Mountain’. Vzpomínám si, že uprostřed studia byl velk klavír, hrál jsem na něm něco, Randy se přidal, a byla z toho píseň. Jindy Randy zahrál sólo a já se přidal s nápadem. Všichni jsme si pomáhali.
Ozzy byl divoký chlap, a to jsem s ním byl jen na anglickém turné. Do Ameriky jsem už neodjel, protože nás, mě a Boba, Sharon vyhodila. Bylo to opravdu nespravedlivé, ale stalo se. Nakonec můžu být opravdu rád, že jsem nebyl v tom letadle s Randym. Miloval jsem létání, takže mohlo být i po mě. Přál bych si, aby Randy nikdy do onoho letadle nenasedl, přál bych si, aby nezůstal u Ozzyho. Protože chtěl od něj odejít, studovat klasickou hudbu a pracovat se mnou a Bobem. A to by bylo něco! To vše se mi doneslo až později.“
 
ZPÁTKY U URIÁŠŮ
Když se Mick Box rozhodl po nějaké době obnovit značku URIAH HEEP, dostal sehranou hvězdnou rytmiku Lee Kerslake / Bob Daisley darem shůry. Novým zpěvákem se stal Peter Goalby a klávesákem John Sinclair. LP „Abominog“ vyšlo na jaře 1982 a představovalo návrat kapely k tvrdému rocku, byť samozřejmě s osmdesátkovým soundem. Lee kvitoval, že desku neprodukoval Gerry Bron. Ve stejném duchu se neslo i „Head First“ z třiaosmdesátého. I přes slušnou kvalitu obou a usilovné koncertování, URIAH HEEP prakticky vyklidili dříve pracně vydobyté pozice v Americe. V Evropě téměř nehráli.
Bob Daisley se po čase vrátil k Ozzymu, a do sestavy přichází další pamětník dřívější slávy, Trevor Bolder. Nakonec po turné načas končí i Goalby. „A pak se zase všechno rozpadlo, nafasovali jsme na americké turné Steffa Fontaina, ale hned se ho zbavili, byl to idiot, podvodník,“ naštvaně vzpomíná Lee. Neuspělo „Equator“, Goalby byl pryč definitivně, všechno na levačku. Pak ale na koncert v Marque jakýchsi STRATUS s Bernie Shawem u mikrofonu přišel na čumendu Mick Box. Tím byl položen základ nejstabilnější sestavy v dějinách URIAH HEEP: Box-Kerslake-Bolder-Lanzon-Shaw, jež vydržela pohromadě tři dekády, dokud Leeovi zdraví dovolilo hrát naplno na koncertních šňůrách.
„Ano, musel jsem odejít. Obráželi jsme autobusem štace akustického turné v Německu a já byl strašně nevyspaný, protože ve stísněném prostoru prostě neusnu. A najednou se stalo, že jsem si nepamatoval, jestli jsem byl vůbec na pódiu. Uvědomil jsem si, že je čas to zabalit.“
A já si vybavuju, jak jsem na posledním zlínském koncertu URIAH HEEP s Kerslakem v sestavě nejdřív zdálky obdivoval jeho zpěv při odpolední zkoušce, kdy při bubnování střihnul levou zadní celou „Easy Livin’“ a pár dalších fragmentů, a pak se večer při pohledu ze zákulisí z pár metrů zděsil nad stavem jeho končetin, zalitých krvavou vodou jako konve.
 
NEKLIDNÝ DŮCHOD
Když v roce 1998 Lee Kerslake a Bob Daisley zažalovali Ozzyho a Sharon kvůli nevyplaceným tantiémám a kreditům z „Blizzard Of Ozz“ a „Diary Of Madman“, vypadalo to na rutinní proces, na jehož konci bude poctivé finanční vyrovnání.
Namísto toho se stalo něco, co nemá v dějinách rocku obdoby. Když vyšla v roce 2002 nová CD reedice obou alb, nestačili se pozorní fanoušci divit. Rytmika neodpovídala originálu, na přebalu ticho po pěšině. Samozřejmě se brzy provalilo, že Ozzy/Sharon (svádějí to na sebe navzájem jako malí haranti) nechali basu a bicí dvojice Daisley/Kerslake přetočit Robertem Trujillem a Mikem Bordinem. Prasárna na entou!!! Aby zaplatil právníky, musel Kerslake dokonce prodat dům a dát do aukcí své svršky z dob slávy. Hořké a potupné.
Naštěstí se nenechal vnitřně pohltit spáchanou křivdou a dál muzicíroval, v roce 2003 nahrál s projektem LIVING LOAD, v němž se dala dohromady stará přeživší „Ozzyho“ parta: Daisley-Kerslake-Airey  se zpěvákem Jimmym Barnesem a kytaristou Stevem Morsem, stejnojmenné album, kde se objevily v novém provedení staré skladby, kterým kdysi pomáhali na svět.
V posledních letech hraje Lee už jen příležitostně, jak mu svině rakovina dovolí.
A jedno takové hraní nás, doufám, čeká na letošním Masters Of Rock, kde se na jednom pódiu sejde po boku dnešní sestavy URIAH HEEP i trojice Lee Kerslake, John Lawton a Paul Newton. Každý z nich zastupuje jinou etapu Uriášů. Paul Newton stál u jejich začátků, jeho baskytara řádí na prvních třech albech. Od čtvrtého nahoru, až do roku 2007, byl s malou pauzou v sestavě Lee Kerslake. John Lawton pak v šestasedmdesátém nahradil u mikrofonu Davida Byrona, zpíval na třech albech, na všech bubnoval Kerslake. Půjde o naprosto jedinečné vystoupení, žádné jiné v této sestavě nebude! K absolutnímu štěstí tak bude Uriah fans chybět jenom přítomnost Kena Hensleye, posledního mohykána.
Lee, sedni za svou soupravu, a vykopej raka až za horizont! Posíláme své motlitby a zatínáme pěsti. A těšíme se na tvé jedinečné vystoupení na letošním Masters Of Rock po boku starých parťáků z URIAH HEEP.
 
S LÁSKOU, TVÍ SPARKAŘI

Jaromír Merhaut pro Spark 5-2019

P.S.2020 
Před hodinou jsem se dověděl smutnou zprávu ...

   náhled Spark 5/2019

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vernon Joynson: The Tapestry Of Delights (A-Am)

CUBY & BLIZZARDS

AC/DC: Power Up (2020)

Ladwig: Here We Stand (2009)

Gotthard: Need To Believe (2009)

1981: SPLNĚNÉ I MARNÉ HI-FI TUŽBY

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA

DÉMON A ČARODĚJ KEN HENSLEY (+ INTERVIEW 2002, 2007)

NEUSCHWANSTEIN