1966: TESLA, KAM SE PODÍVÁŠ
Nevím
jaký úžas či zděšení by vyvolala u dnešních teenagerů návštěva tuzemských prodejen
elektro poloviny šedesátých let. Třebas by se lačně vrhli po malých tranďáčcích
Dana/Zuzana/Iris, hledali dotykáč, ťukali na krabičku a volali: haló, haló,
haló, a nakonec rozplakali. Anebo zezadu čuchali k baňkám televizorů a frňákem
vytáhli plazmový oblouk.
Šestašedesátý
byl posledním rokem před československým hifi třeskem, vyvolaným vznikem
magazínu Hudba a zvuk v roce 1967, a akcelerovaným masovým rozšířením
hi-fi klubů o rok později.
Výlohy
a regály tomu v roce 1966 odpovídaly. Monopolní výrobce bílé i černé
elektroniky, národní podnik Tesla, rozesetý v desítkách komunisty
zabavených a pár nových fabrik po celé republice, neměl důvod ani podmínky pro
nějaký šturm. Světové novinky prosakovaly mimo brněnské veletrhy k širším
vrstvám obyvatelstva jen sporadicky, podle hesla „co oči nevidí, to srdce
nebolí“, takže v běžném tisku informační vakuum, a v populárně
naučném, například Technickém magazínu, jen drobné zmínky. A tak našim
domácnostem vládla Tesla, pojmenovaná sice podle Nikoly Tesly, oficiálně ale
zkratka odvozená z „technika slaboproudá“, lidově z „technicky slabá“.
SVĚT DO RUKY, NA
RAMENO, DEKU I POD POLŠTÁŘ
Mladí
si díky mobilům mohou nosit celý svůj svět s sebou. Malé tranzistorové
přijímače do ruky anebo přes rameno můžeme považovat za jejich ideové i
technologické předchůdce, umožňující tehdejší omladině mít svou muziku s sebou.
Samozřejmě v rámci limitů dostupnosti rozhlasových stanic.
Již
zmíněné středovlnné přenosné teslácké tranďáčky do jedné ruky na dvě tužkové v podstatě
kopírovaly zahraniční šestitranzistorové vzory. Jednoduchá konstrukce
s vestavěnou feritovou anténou, slušná odolnost použitého plastu plus kožené
pouzdro, velikost krabičky od cigaret (Iris: 9/6/2,5 cm, 18 dkg), relativní
láce jedné prázdninové brigády – to vše dohromady rovnalo se mimořádná obliba u
teenagerů, zvláště večer, kdy stupnice ožila desítkami zahraničních stanic se
spoustou popu a bigbítu.
Mezi
kabelkovými (SV/DV/*VKV) přijímači o váze kolem půl kila a rozměru
větší pohlednice byl šestašedesátém hodně oblíben model s názvem Monika, jinak
ale též postrach opravářů. Dva monočlánky a větší vestavěný reprák dokázaly
ozvučit i pár desítek metrů čtverečních na koupališti. Peckou roku pro
movitější synky byl mladší bratr Moniky, Mambo.
V přípravě do výroby se nacházely Twist a Big Beat se čtyřmi vlnovými
rozsahy: DV/SV/KV/VKV, na nichž šlo naladit „všechno“: přes den Mikrofórum, o
víkendech a ve středu Houpačku, Svobodku a Hlas Ameriky kdykoliv. Ovšem za
cenu, pokud mě paměť neklame, 2350,- Kčs. A to už studentská apanáž ani fuška
nepokryly.
PRVNÍ STUDENÉ MAGNETOFONY
Tuzemské
výrobě a nabídce magnetofonů v éře před stereem a hifi dlouho kralovaly zatraceně
těžké a bytelné elektronkové Sonety plus B3. Změnu přinesla až první
tranzistorová řada B4 o poloviční váze (sedm kilo namísto dvanácti). Revoluční
nejenom co se týče elektronických obvodů, ale též mechanikou. Ostatně,
s menšími obměnami se řada B4 udržela ve výrobě deset let, až do roku 1974
(B 400 a B 444 Lux Super)!
Virtuální
muzeum historické radiotechniky uvádí následující zásadní konstrukční
vlastnosti řady B4: motor s oběžným rotorem systému Papst, 3 rychlosti ovládané
tlačítky, letmo uložená přítlačná kladka, ovládání elektromagnetem s možností
dálkového (kabelového) ovládání, čtyřmístné počitadlo, ovládání rychlého
převíjení šoupátkem (posouváním hnaného mezikola k příslušnému unašeči).
Dřevo
a plechy Sonetů nahradily plasty, nicméně šasi bylo lité, hliníkové. Základní
model B4 byl vybaven záznamovými rychlostmi: 2,38/4.76/9,53 cm/s. Dvojka byla použitelná
jen pro záznam mluveného slova, čtyřka postačovala kvalitou na AM vysílání, devítka
už hrála docela slušně i přes vestavěný reproduktor, ještě lépe přes externí.
Když se sešla nahrávka z VKV, třebas Houpačka, ne-li přímo z vinylu, a
citlivá reprobedna, dočkala se párty té správné hlasitosti a kvality. Čtyři
stopy magnetofonů řady B3/B4 namísto dvou u Sonetů, pak znamenaly dvojnásobné využití
6,35 mm širokých pásků. U nejběžnějších z nich – označovaných jako Double
Play, kdy na patnácticentimetrové cívce bylo 540 m pásku o tloušťce 26
mikrometrů, a při devítce rychlosti – šlo o celkových šest hodin záznamu. Což
už byl slušnej mejdan.
Kdo
chtěl s magičem frajeřit před babama v parku anebo u bazénu, neměl
balení úplně lehké, byť tehdejší přenosný teslácký výkřik, Uran, vážil jen tři
a půl kila, tedy pro nadrženého junáka nulanulanic, ovšem nevešly se do něj
patnáctky, jen třináctky, cívky samozřejmě, které začaly kralovat domácím
fonotékám. Mrňka desítka pojala jednu a třináctka dvě třetiny pásku patnáctky. Uran
byl ke všemu jen půlstopý, takže kdo chtěl být první připuštěný, musel mít leccos
nahrané dvojmo a ob číslo otáčet cívečky.
MIMÓZNÍ (GRAMO)RÁDIA
Rádia
a gramorádia většinou trůnila v obývacích pokojích poblíž televize, a
teenageři se k nim dostávali sporadicky, většinou když nebyli rodiče doma.
Když se však zadařilo, a k dispozici byla kupříkladu postarší Tesla
Filharmonie se šesti reproduktory (mj. basák jak elpé a dva elektrostatické
výškáče navrch!) a velikosti peřináče, odehrával se doma koncert. Ostatně, název
i filmová reklama s Janem Werichem napoví. Nenechte se mýlit absencí
označení hifi, tehdejší luxusní hudební skříně s elektronkovými zesilovači
a rigidními dřevěnými korpusy hrály podstatně kvalitněji než většina dnešních
levných domácích kin s repráčky jako když se vytento holub a drnčícím
subíkem někde v rohu.
V roce
1966, osm let po Bruselu 58, se v nabídce stolních přijímačů stále mísily
staré a nové tvary. Klasický příklad zoufalství centrálně řízeného
hospodářství, jehož setrvačnost, způsobená řetězovou předposraností na všech
řídících stupních, likvidovala jakékoliv snahy o modernost účinněji než sto
ústředních výborů dohromady. Když se šikovní technici a designeři prokousali
k výsledku, často v prototypech zajímavému, světovému, zařízla je
zoufalá součástková a materiálová základna, tuny razítek a plán pětiletky, kde
pro výsledky jejich práce nebylo místo, protože byli příliš lehcí a rychlí, a
ocitli mimo síťový graf.
A
tak se v šestašedesátém v Bratislavě začala vyrábět navenek docela moderní
Mimoza, ovšem pro Albánii. Pro domácí trh bylo určeno škaredé Nocturno,
vypadající jako skládačka co dům dal – v novém korpusu z plechu,
plexiskla a bakelitu, trčely knoflíky a přepínače, evidentně zbylé ze starších
modelů. Takže albánští pastevci modernu, českoslovenští truhlíci výtěr.
Ostatní
vyráběné rozhlasové přijímače: Teslaton, Carioca, Jubilant byly vzhledem
předbruselovské, či jak označit jejich tvary a ovládací prvky, a často jen
modifikované starší modely, viz Teslaton = očesané Echo, jak napsal na fcb
známý servisman Martin Hájek.
Gramorádia
na tom byla s inovacemi ještě hůře. Zoufalost a troufalost – položit
vzácný vinyl na talíř šasi H21 a nechat na něj dopadnou plnou vahou raménko
s drze koukající hadí hlavou a rydlem VK051. To samé v hranatějším,
HC646. Vesměs šlo o řešení s mezikolem, mající původ v polovině
padesátých let, kdy se všechno konstruovalo neprůstřelné, s výhledem na
válku s imperialistou. Podle důvěrných informací civilní obrany byla teslácká
gramofonová šasi vymyšlena jako záložní soustruhy pro partyzányJ
První
designovou vlaštovkou bylo HC11 s trubkovým raménkem, protizávažím a
přenoskou VK311. Ta už žíly ani vinyl netrhala, aspoň ne hned, hrál jsem na ni
dva roky.
ČUM A
NEODMLOUVEJ
Marina,
Anabela, Oliver, Miriam, Marcela. Poetické byly názvy dobových televizních
přijímačů Tesla s obrazovkami o úhlopříčce 47 cm max. Žádné dnešní
kryptokódy typu UE40MU6172UHD. Méně rozšafná byla ale cena, stačí nakouknout do
vyfocené výlohy Elektra: většina tv mezi třemi a čtyřmi tisíci, čili dvěma
třemi platy.
Celkem
zajímavý byl první československý přenosný televizor Camping. Vypadal sice
trochu jako servisní monitor, ale v kempech spolehlivě budil závist. Ovšem
zdaleka ne takovou jako Sanyo Mini 9, prodávaný v téže době za 6500,- Kčs.
Kdo jej měl, byl king s velkým, dlouhým, naditým. Opaskem. Na vranovské
přehradě jsem jeden vídával každým rokem na stejném místě v sousedství bleděmodrého
rodinného stanu a sladěné zaparkované Cortiny. K postávání lákala nejenom
krásná kapotáž Sanya, ale i občas naladěná Vídeň.
Komunisté
pochopili, že obraz umocní jejich působení na masy. Zatímco u rádia si člověk
mohl leccos sám představovat, tak sdělení s obrazem servírovala názor
strany v éře jednoho programu bez nároku na uhýbání očima. Šlo hlídat,
zažil jsem ve škole i na vojně. Televize se zakrátko stala nejmocnějším
ideologickým médiem rudých. Aspoň tam, kam nedoletěl signál z Germánie,
Rakouska.
Jak
se tehdy v šestašedesátém rukodělně připravovaly televizní noviny, se
můžete kouknout na webu české televize, kde je archivován čtvrthodinový pořad,
odvysílaný 21. 9. 1966.
–
Na
webovkách oldradio.cz si lze prohlédnout celou tehdejší produkci n.p. Tesla.
Fandové všech generací dokáží všechny dnes jmenované hračky nejenom nablýskat a
vystavit do vitrín, nýbrž i zprovoznit. Stačí se zatoulat na některou
z diskusních skupin. Díky nim je velká šance, že i budoucí generace si
budou moci shlédnout i poslechnout dobový bigbít autenticky na tehdejší
audio/video technice.
Jaromír Merhaut pro Rock History 1966
* upraveno na základě připomínky Martina Hájka
viariPspis_ni Linda Williams click here
OdpovědětVymazatneuchetima
phragtuMmodo1987 Kristy Brooks Software
OdpovědětVymazatTekla Structures 2022 SP4
there
Download
lentlocalons