WHO 1984: NEŽIVÉ WHO’S LAST
Živák
zaznamenaný na rozlučkovém turné měl být zároveň posledním albem skupiny. Dvojalbum
moc chvály nepobralo, naopak, kritici si na něm smlsli jako na žádném jiném The
Who, dlouholetého etalonu explosivní rockové údernosti. Daltrey opravdu působí
trochu unaveným dojmem a ani Townshend nemlátí do strun s dřívější
razancí. Ikonického Keitha Moona samozřejmě nemohl jinak bubnující Kenny Jones ze
Small Faces nahradit, ani kdyby se postavil na hlavu. Jediný Entwistle si na basu
odehrál své beze ztráty květinky. V přímém srovnání s živelným Live
At Leeds z roku 1970 zkrátka suchopár Who’s Last neobstojí.
Opravdu nejvyšší čas skončit, neslo se unisono tiskem. Nakonec ale naštěstí vše
dopadlo trochu jinak…
Většina
nahrávek pochází z koncertu v Richfield Coliseum (Cleveland, Ohio), odehraném 14. prosince 1982.
Nahrávalo se však i jinde, v Seattlu, San Diegu. Kapelu doprovázel
klávesák Tim Gorman. Album vyšlo v listopadu 1984 v Americe (# 81) a
o měsíc později doma v Británii (# 48). Doplňoval je pilotní singl Twist and Shout / I Can’t Not Explain. Ten se do žebříčků ani nedostal.
Poslední
turné po boku punkových Clash bylo především vyústěním dlouhodobějších sporů
uvnitř The Who, kdy Townshend se chtěl po vzoru Beatles soustředit na studiovou
práci, zatímco ostatní neměli v úmyslu přestat koncertovat. Ti jej navíc
podezírali ze schovávání nejpovedenějších skladeb do šuplíku pro své sólovky.
Pete se tehdy navíc utápěl v heroinu a depresích z toho, že již není
rockovým vizionářem.
Je
jasné, že v takové vztahové konstelaci a muzikantské kondici nemohlo
poslední turné dopadnout jinak než špatně, byť při dvou zahřívacích koncertech
v Birminghamu Pete Townshend navnadil publikum (nenaplněným) příslibem
britského turné v třiaosmdesátém. První americkou část Last Tour 1982 absolvovali
The Who od 22. září (Landover, Maryland) do 31. října (Tempe, Arizona). Po
čtyřtýdenní přestávce pokračovali 27. listopadu (Orlando, Florida) a skončili
dvojicí koncertů (16-17. prosince) v torontské aréně Maple Leafs Gardens.
Návštěvnost byla i přes všechny výtky parádní, výjimkou nebyly stadiónové cifry
60-90000 diváků! Publikum si své oblíbené, jakkoliv zkrotlé, divočáky chtělo
naposledy užít, a díky tomu je celková atmosféra zachycená na Who’s
Last úžasná.
P.S.
V roce 2006 jsem ji uprostřed rozdováděného davu na festivalu Lovely Days,
který vystoupením The Who vrcholil, zažil na vlastní kůži. Elektrizující.
TOWNSHEND
V JEDNOM KOLE
Členové
The Who se v osmdesátém čtvrtém protloukali různě. Poté, co Pete Townshend
v polovině prosince 1983 vyhlásil na tiskovce odchod ze skupiny, jinými
slovy konec The Who, bulvární Sun o něco později přináší zprávu, že pracuje se
svým bratrem Simonem na vlastním albu. Souběžně už nějakou dobu pracoval jako
knižní editor. V květnu Pete přikupuje k dříve pořízené lodi Grand
Cru z roku 1904, přestavěné na stejnojmenné plovoucí studio, také starou
říční loděnici na temžském ostrově Eel Pie. Vzniká další studio. Většina hudby jeho
následujících sólovek vznikne právě v něm. V červenci pak Pete vypomůže
svou kytarou Mickovi Jaggerovi při nahrávání dvou skladeb She’s The Boss: Lonely
At The Top a Hard Woman.
Po
setkání s Donaldem Woodsem, autorem knihy o Bikovi se Townshend aktivně
zapojuje do boje s jihoafrickým apartheidem a za osvobození Nelsona
Mandely. Angažovanost se promítne i do jeho tvorby, viz například After The Fire z alba White
City z roku 1985.
Pete
konečné vytáhne do boje se svou Nemesis počátku osmdesátých let,
heroinem. V říjnu odhaluje své nitro pro The Times v rozhovoru s názvem
Moje křížová výprava… Druhý den Pete vystoupil na schůzi mladých konzervativců
s výzvou vládě Margaret Thatcherové, aby zvážila financování léčebných center
pro závislé na heroinu.
DALTREY UŽ NELETÍ
Roger
Daltrey se pro změnu vystavuje naparáděný jak vekslák v americké televizi,
a v únoru vydává svou pátou sólovku Parting Should Be Painless, trendově
podbízivou nové době, byť má v sestavě veterány Chrise Speddinga, Micka
Gallaghera, Allana Schwartzberga. Hned úvodní ságo-rádiovka Walking In The My Sleep navozuje barovou
atmosféru Baker Street Gerryho
Raffertyho, nemá ale ani desetinu jejího tahu na srdeční komoru. Další skladby se
až na pár výjimek stylově potácejí mezi novou pop vlnou a uhlazenými sólovkami
Bryana Ferryho.
„Pete
udělal velmi velkou chybu, když rozbil The Who,“ opakuje Roger stále v interview,
a vždy dodává, že stále věří v návrat kapely. Podle něj se Townshend
v kapele poslední dobou sice nudil, ale brzy se mu bude po partě stýskat.
Když
padne zmínka o knize Davea Marshe z Rolling Stone: Before I Get Old: The Story Of The Who, nebere si servítky: „tlustá
jak bible, ale plná lží.“ Je pravdou, že Marsh až příliš důvěřoval informacím
z druhé a ruky a samotné hudbě The Who, ani osudům členů skupiny, se
příliš nevěnoval, zajímalo jej především manažerské a vydavatelské pozadí
příběhu.
12.
září se Roger zúčastnil americké premiéry Formanova Amadea. Jo, a prodává
svou helikoptéru. Už neletí.
Jen
pro úplnost, John Entwistle účinkuje ve čtyřiaosmdesátém v televizní sérii BBC
pro mladé muzikanty, kde jim předává rady jak hrát na baskytaru. Paradoxně to
byl tedy právě on, kdo byl z The Who ve čtyřiaosmdesátém nejvíc vidět.
–
Tuhá
zima u The Who přetrvává, na obzoru již ale v dáli svítá, červencový Live
Aid 1985 se blíží, zatím o tom ale mimo Boba Geldofa nikdo neví…
Jaromír Merhaut pro Rock History 1984
Komentáře
Okomentovat