Anglická rocková skupina z počátku
70.let. Vydala dvě alba u firmy Vertigo a je vnímána jako průkopník tzv.
symfonického rocku.
V březnu 1968 odpovídá kytarista
John Heyworth na inzerát v Melody Makeru. Za pár týdnů cestuje do Londýna
a stává se členem Dominators, kde se seznamuje se zpěvákem Angusem
Cullenem. Již osamostatněná dvojice začíná pracovat na novém materiálu, po čase
se připojuje baskytarista Kevin McCarthy, bubeník Iain Clark a varhaník Lol Coker.
Vznikají Charge.
Kapela začala poměrně brzy vystupovat,
z části ale stále s převzatým repertoárem, uvádí se Spanish Caravan od The Doors, Save The Last Dance For Me The Drifters a Fresh Garbage od Spirit. V létě 1969, krátce po turné
v Německu a nahrávání demozáznamů pro Vertigo, odchází Lol Coker; dává
přednost podnikání ve firmě otce své přítelkyně. Na scéně se objevuje Peter
Jennings, se zkušenostmi z hraní v duu s ex-Paramounts pianistou
Andym Stainesem, kapelou White Rabbit (s budoucím bicmenem Blodwyn Pig Ronem Bergem a kytaristou Andym
Rickellem, který působil coby Android Funnel u Arthura Browna). Po White
Rabbit hrál Jennings s několika dalšími bandy, zkoušel to neúspěšně u
Chicken Shack a Brinsley Schwarz.
V této
fázi se kapela přejmenovává na Cressida. Inspiraci našli mládenci v názvu
Shakespearovy hry Troilus a Cressida. První vystoupení pod novým názvem se
odehrálo v Německu, kapela se dostala mj. do památného Star-Clubu, na
podzim 1969 supportovala Colosseu i East Of Eden. Na pódiu se k sestavě
občas připojil její tehdejší manažer, trumpetista Mike Rosen (později člen
Mogul Thrash). Jeho povinnosti ale záhy převzal Mel Baister.
Cressida
se na kontinentě vyskytovala poměrně často. Hrála dokonce i v Bratislavě
coby zlatý hřeb 1. slovenského festivalu (a nezištně zapůjčila aparaturu
brněnským Progress Organization). Předskakovala Black Sabbath, hrála
v Bruselu, spolu s Brianem Augerem, Barclay James Harvest a Man i ve francouzském
Rouenu. V Bavorsku pak Jennings potkal svou životní lásku Brigitte, pro
kterou napsal milostnou píseň Mnichov.
Doma v Anglii Cressida obrážela vysokoškolské koleje a londýnské kluby
jako Speakeasy, Revolution, Blaises a Marquee.
První
LP Cressida (1970) bylo nahráno ve studiu Wessex v produkci Ossieho Byrnea. Repertoárově
dominovali Cullen s Heyworthem, po jedné skladbě přidal Jennings i Clark. Debut
bývá občas označován jako proto-prog s dozvuky sixties. Užití mellotronů a
melancholický patos v hlase Anguse Cullena vytvářejí názvuky na Moody Blues a
Barclay James Harvest. Progresi zastupuje prosakující jazzík, klasika, tradice
britské folkové školy a špetička psychedelického Canterbury. Oproti po všech
stránkách rozvité dvojce nesmělá prvnička.
Do
osudu kapela zasáhla tragédie, kdy po autohavárii rodičů musel John Heyworth
upřednostnit před hraním starost o ně. Původní domluva prý byla, že až to bude
možné, ke kapele se vrátí. Osud tomu chtěl jinak.
Posledním
příspěvkem se tak stala jeho rozsáhlá kompozice Let Them Come When They Will dominující druhému albu, u kytary jej
už ale nahradil John Culley s výpomocí akustické kytary Paula Martina Laytona
z New Seekers. Asylum (1971) se nahrávalo v polovině roku 1970, produkci měl
opět na starost Ossie Byrne a orchestrální pasáže Graeme Hall. Je perlou mezi
ranými rockově symfonickými alby i dotekovou předzvěstí jazzrocku.
Dvojka
vyšla posmrtně, Cressida se mezitím
rozpadla. Důvodem prý byly mimo jiné i frustrace z různých vnějších tlaků
na kapelu, což je celkem zvláštní, neboť tuto dobu mají všichni zafixovanou jak
éru maximální muzikantské svobody a vydavatelské vstřícnosti.
Clark
se připojil k Uriah Heep (trojka Look At Yourself), Culley k Black
Widow a McCarthy k Tranquility.
Smutný
dodatek, John Heyworth byl nalezen 15. ledna 2010 mrtev ve svém domě
v americkém Portlandu (Oregon).
Obsazení:
Cullen, Angus (zpěv, akustická kytara,
perkuse) A B C
Heyworth, John (kytary, zpěv) A B
Culley, John (kytary) (1970) C
Coker, Lol (varhany) A
Jennings, Peter (varhany, piano, mellotron)
B
McCarthy, Kevin (baskytara) A B C
Clark, Iain (bicí, perkuse) A B C
Layton,
Paul Martin (akustická kytara) C
Poznámka k obsazení: na Asylum
hostoval jazzový flétnista Harold McNair (1931-1971)
Diskografie:
LP
1. Cressida (únor 1970)
(Vertigo Vertigo VO 7) B
2. Asylum (1971) (Vertigo
6360 025) C
Reedice (výběr):
CD
Cressida (Repertoire, REPUK1126,
2010)
Asylum (Repertoire, REPUK1127,
2010)
Poznámka sběratele: jednoznačně nejlepší vydání. JM
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2010
Komentáře
Okomentovat