NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL (VIII)
POHLED ZA KULISY (II. ČÁST)
Druhý
díl pohledu za kulisy NWOBHM uvedu malou bilanční retrospektivou. Kolik byste
řekli, že kdy bylo skupin, spadajících do NWOBHM? 400 je číslo, které mě
samotného překvapilo. Pár stovek jmen od ACE LANE po ZORRO. No, a na kolik roků
se počítá zlaté období NWOBHM? Na pouhé tři: 1980 až 1982! DEF LEPPARD a SAXON
sice vydali své první singly už v roce 1978, IRON MAIDEN, DEF LEPPARD,
DIAMOND HEAD a další o rok později, kdy SAXON a SAMSON debutovali s alby.
Teprve rok 1980 však přinesl explosi zájmu o NWOBHM, na které se vyvezli
nejenom již jmenovaní. Kolem konce NWOBHM se stále vedou vášnivé debaty, faktem
je, že v roce 1983 začal prudký pokles zájmu, nejúspěšnější kapely již šly
svou vlastní cestou, ostatní marně bojovaly s přívalem zaoceánského glamu
a thrashe. Novou vlnu zájmu vyvolalo v roce 1990 výběrové album „New Wave of British Heavy Metal ’79 Revisited“, zkompilované Larsem
Ulrichem ze souboru METALLICA, plus články Geoffa Bartona v Classic Rocku.
Obnovený zájem o NWOBHM akceleroval posléze internet.
VČERA, DNES A URČITĚ I ZÍTRA
Zlodějna a rock’n’roll jdou k sobě jako džínovina a kůže, a jak popularita NWOBHM rostla, začali kolem kořisti kroužit šelmy.
„Hele, nebojte se, mám pro vás na příští úterý kšeft v Hendonu, zaplaceno dostanete hned po akci!“ směje se tehdejším slibotechnám John Gallagher z RAVEN. „Uděláme společně příští rok Wembley!“
AVENGER,
jejichž debutový singl „Too Wold To Tame“ je do značné míry typický NWOBHM
sedmipalec, neviděli ze slibovaných peněz téměř nic až do doby vydání CD
antologie v roce 2002. „Tisíc a jedna kapela z počátku 80. let
slyšela ’Ne, nic jste neprodali“ konstatuje zpěvák Ian Swift, „a
pak po mnoha letech náhodou zjistíte, že se vaše muzika prodávala docela
dobře.“
Některé
kapely nakonec z ostrovů emigrovaly. John Gallagher na otázku, zda-li se
mu stýská po domovské severovýchodní Anglii, odpovídá: „No, ano i ne. Žijeme v USA
od roku 1984, když nás tam Johnny Z (šéf Megaforce Records) přivedl. Nikdy
nebylo naším záměrem tam zůstat natrvalo, ale nějak se to prostě stalo. V
roce 1989 jsem se oženil, založil rodinu, takže dávalo smysl, abych
zůstal. Přesto, jak staré pořekadlo říká, můžete chlapce vyhnat z
Newcastle, ale nemůžete Newcastle vyhnat z chlapce.“
Přesuňme
se do 2K+, kdy jsou peněžní záležitosti řešeny úplně jinak. Kapely mají i
díky novým technologiím a progresivním finančním nástrojům svou hudbu a peníze
pod přímou kontrolou. Nejsou ve vleku firemních monster, které ovládaly hudební
průmysl v sedmdesátých a osmdesátých letech. Legendární labely, jež
pomohly definovat NWOBHM – Neat, Heavy Metal Records, Ebony a další – tehdy jen
bezmocně sledovaly, jak big four/five zametaly s jejich bývalými
chráněnci, zlákanými vidinou světové slávy.
V posledních letech doslova explodoval „DIY“ přístup k obchodním a právním záležitostem. Oboustranně výhodné licenční nabídky a rovnocenné partnerství namísto dříve běžných složitých smluv, přímý prodej hudby pod kontrolou, online i ve formě hudebních nosičů, k tomu trička, suvenýry, podepsané nástroje, atakdále – korunka ke korunce.
Současný
„NWOBHM“ – pokud se má dál rozvíjet – především vyžaduje, aby kapela neztratila
vitalitu. Spolky, které nemají drajv, a sázejí jen na nostalgii, postupně
odcházejí ze scény spolu se svými stárnoucími fanoušky.
Naštěstí je zde spousta důkazů, že hlasité zvuky ulice, co před všemi těmi lety otřásly celou britskou scénou, jsou dnes zastoupeny novou generaci muzikantů. Každý, kdo se zúčastnil například British Steel festivalu, musí potvrdit, jak velký je zájem mladé generace o novou tvrdou muziku, která by byla „jen jejich“ (a my starší tvrďák jim tu iluzi „výhradního vlastnictví“ shovívavě dopřejeme). Vzpomínky nemohou být hnacím motorem aktuálního muzikantského dění, na druhou stranu by ale bez hudby otců nebylo na čem stavět.
TAHOUNI A EPIGONI
„Existují festivaly, kde vystoupily NWOBHM kapely, co spolu nehrály 20 let,“ vysvětluje Dave Hill z DEMON, „samozřejmě, že dnešní standard hraní je jinde, zejména u amerických kapel. Lidé nejsou padlí na hlavu, slyší rozdíl. Pokud ale hrajete od srdce, tak s tím nemá nikdo problém.“ „Na British Steel festivalu vystupoval chlapík, co pravidelně hrával v Royal Standard, nebudu ho jmenovat. Bylo skvělé ho zase vidět, my se ale snažíme oslovovat nové fanoušky,“ říká Phil Denton z ELIXIR, kteří svou kariéru začali v polovině osmdesátých let, tedy až po odeznění první vlny NWOBHM.
Samozřejmě,
že ne vše je idylické a ne všichni se navzájem musí. John Gallagher: „Dneska
se za legendu NWOBHM vydává kde kdo. Hráli jsme na jednom festivalu v Holandsku
spolu se starou gardou – TYSONDOG, SATAN, TOKIO BLADE. Kevin Wynn [basák
TYSONDOG] mi tam vyprávěl, jak nedávno na Brofestu potkal v zákulisí
chlápka, co se mu začal vnucovat: ’Copak nevíš, kdo jsme? MYRTHA! Tahle muzika
je naše dědictví!’ Ha-ha! A Kevin mu odpověděl: ’Jo, já vím, jaký je kurva
vaše dědictví: tys kdysi, kurva, nám předskakoval se svou čtvrthodinkou v
Newcastle v Mayfair, blbče! Nepamatuješ?!’ Musel jsem se fakt při té historce
smát. MYTHRA, čtyři namyšlení kluci, co nahráli jedno demo, a nikdy nic
pořádnýho neudělali. A prý legendy…“
Na
druhou stranu, MYRTHA k NWOBHM patří, a jejich EP z roku 1979, „Death
And Destiny“, mělo u recenzentů celkem solidní úspěch. Avšak tvrzení, že
METALLICA je uváděla jako jeden ze svých zdrojů, je přes čáru, a není divu, že Johna
Gallaghera doslova vytáčí. Jeho RAVEN totiž nedávno hráli s METALLICOU
před sedmdesátitisícovým davem. A nejenom to. Dejme mu slovo. „METALLICA
nám v třiaosmdesátém předskakovala na našem prvním americkém turné. A
přiznám se, že nás tehdy vůbec nenapadlo, kam až vystoupají. Oni dokázali svou
muziku proměnit ve velkém stylu. My jsme na rozdíl od nich byli velmi
opatrní, mezi našimi prvními deskami jsou jen minimální rozdíly. Nechtěli jsme měnit
své vlajky nebo cokoliv jiného. Přesto se domnívám, že jsme svou malou roli ve
vývoji Larse a spol. měli, v té době, když hráli s námi, připravovali
své druhé album. Porovnáte-li „Ride the Lightning“ [1984] s prvním
albem „Kill’Em All“[1983], je to skoro jako poslouchat dvě různé
kapely. První album bylo směsí punku a thrashe, druhé je daleko více heavy
metalové. Vloni jsme hráli v Brazílii, a náš agent povídá: ’METALLICA bude hrát
na fotbalovém stadionu, jste stále v kontaktu? Řekl jsem: ’No, trochu...’
Lars nám totiž před časem pomohl s DVD ’Rock Until You Drop – A Long Day’s
Journey. Tak jsem mu zavolal, slovo dalo slovo, a výsledek byl ten, že
jsme pro METALLICU otevírali její koncert v Sao Paulu před
sedmdesátitisícovým davem, což bylo neuvěřitelné. Znovu jsme byli
s nimi, bylo to hodně emocionální a bláznivé. Mám k nim velký
respekt, a ukázalo se, že i oni k nám.“
Metal
je dnes a v budoucnu napořád bude vícegenerační, kdo by to byl před
desítkami let řekl. Když si vybavím reakci otce poté, co jsem poprvé doma
ohulil LED ZEPPELIN:-)
„Děcka, co ujížděla na thrashi a doomu, často zprvu neznala nic ze starších věcí," připomíná zkušenosti z poslední doby Ian Toomey z BITCHES SIN. „Pak ale mnohé začaly objevovat sbírky svých rodičů se spoustou rocku, i melodického. Jejich záběr se díky této zpětné vazbě výrazně rozšířil.“ „Je zde spousta mladých lidí, co poslouchá a chodí na metal, ’Odkud se vzali, ptám se?’,“ dodává John Gallagher. „Odpověď je jednoduchá, viděl jsem to v Anglii i ve Spojených státech. Stará garda přivádí na koncerty své děti.“, uzavírá.
„To je velmi důležité, aby prostě i menší děti
navštěvovali koncerty, a namísto koukání na obrazovku si užily živou muziku a
sdílely nadšení se starými pardály, jejich otci a klidně i dědy.“, stvrzuje Brian
Tatler (DIAMOND HEAD).
„Budoucnost britského metalu nezávisí na mně a mé genarci,
ale jen a jen na mladých.“, říká Brian Ross (SATAN, BLITZKRIEG). „Pokud
žádní nebudou, metal zemře.“
SEX, DROGY? NE, „JEN“ ROKENROL!!!
Nejsou to drogy, ani kuřátka, a zcela určitě ni peníze – co tedy udržuje při chuti a nutí lézt znovu a znovu na pódium tyto mnohými vybojovanými bitvami zjizvené válečníky?
„Na konci dne jsem klukem, co nikdy nevyrostl,“ směje se Ian Swift. „Byl to sen každého mládežníka - metalisty – mít kapelu a být v ní šéfem. Mám pro všechno nyní víc nadšení, než jsem kdy měl. Dělám co mě baví a jsem zdravý. Co víc bych mohl chtít? Jo, parádní nahrávací smlouvu!“
„Všichni jsme se propili do zapomnění a mnoho na své
cestě ztratili," přiznává Brian Ross, „na druhou stranu, středobodem a
smyslem všeho je hudba, a musíš zkrátka udělat vše pro prožitek
fanoušků. Na tu krátkou dobu, co jsem na jevišti, mám znovu a znovu
osmnáct. Je to pořád stejně vzrušující. Nedávno jsem se setkal s jedním z
mých starých přátel ze školy, a on řekl: ’Dlužím ti omluvu, tys svou muzikou dokázal
splnit své sny.’“ „Rozhodně je to lepší než golf anebo
rybaření!“, směje se Phil Denton. „Baví mě hrát živě snad ještě
víc, než v 80. letech. Tehdy jsme museli něco dokázat. Byli jsme mladí
a chtěli se stát slavnými. Byl to na nás všechny velký tlak."
„Je
to elektrizující, když máte kapelu s vnitřní chemií, jako mezi námi
třemi,“ stvrzuje John Gallagher. „Hrajeme hlasitě a řádíme."
„Jsme stále v pohybu, nezamrzli jsme
v minulosti,“ dodává Robb Weir (TYGERS OF PAN TANG). „Nové
album je nejlepší věc, co jsme kdy udělali, i recenze byly
fantastické. Jsem si na 101 procent jistý, že nikdo nelitoval své vydané peníze.“
„Máme pořád co dělat. V červenci jedeme do
Japonska, pak pobudeme pár týdnů ve Státech, a v září nám začíná Evropa.
Chceme hrát i doma. Naposledy jsme hráli ve Velké Británii v roce 2013, když
jsme byli na turné s GIRLSCHOOL. Při pohledu zpět je to teď prostě
úžasné. Jsme tady, pořád děláme co nás baví, a líp než kdy jindy,“ přitakává John
Gallagher.
Pokud
byla někdy doba, kdy si někdo domýšlel, že hraní v některé z těchto kapel bylo
snadným únikem z každodenního života, tak život ukázal, že opak je
pravdou. Hraní heavy rocku je pro ně životní nutností. „Jediné,
co mohu udělat, je hrát na kytaru a psát písničky,“ říká Brian
Tatler. „Je to jediné, co pořádně umím, a roky jsem cvičil, než jsem se dostal
tam kde jsem.“
„Užívám si to víc, než jsem si kdy pomyslel," rozplývá se Ian Toomey. „Je to životní zkušenost. Nehrál jsem na své kytary dlouhá léta, dokonce jsem zvažoval, že je prodám. Naštěstí jsem se vždycky včas zaseknul.“
„Hudba je můj život,“ uzavírá téma Dave
Hill (DEMON). „Je to vzrušující, když si uvědomíte, že věci napsaná za dvě minuty ve
vaší garáži před 20 lety, znamenat tolik pro tolik lidí. A když lidé
zpívají s vámi, zježí se vám chlupy na zátylku, někdy se ani neubráníte
slzám. Takové momenty nevyváží ani milion liber.“
VČERA, DNES A URČITĚ I ZÍTRA
Zlodějna a rock’n’roll jdou k sobě jako džínovina a kůže, a jak popularita NWOBHM rostla, začali kolem kořisti kroužit šelmy.
„Hele, nebojte se, mám pro vás na příští úterý kšeft v Hendonu, zaplaceno dostanete hned po akci!“ směje se tehdejším slibotechnám John Gallagher z RAVEN. „Uděláme společně příští rok Wembley!“
V posledních letech doslova explodoval „DIY“ přístup k obchodním a právním záležitostem. Oboustranně výhodné licenční nabídky a rovnocenné partnerství namísto dříve běžných složitých smluv, přímý prodej hudby pod kontrolou, online i ve formě hudebních nosičů, k tomu trička, suvenýry, podepsané nástroje, atakdále – korunka ke korunce.
Naštěstí je zde spousta důkazů, že hlasité zvuky ulice, co před všemi těmi lety otřásly celou britskou scénou, jsou dnes zastoupeny novou generaci muzikantů. Každý, kdo se zúčastnil například British Steel festivalu, musí potvrdit, jak velký je zájem mladé generace o novou tvrdou muziku, která by byla „jen jejich“ (a my starší tvrďák jim tu iluzi „výhradního vlastnictví“ shovívavě dopřejeme). Vzpomínky nemohou být hnacím motorem aktuálního muzikantského dění, na druhou stranu by ale bez hudby otců nebylo na čem stavět.
TAHOUNI A EPIGONI
„Existují festivaly, kde vystoupily NWOBHM kapely, co spolu nehrály 20 let,“ vysvětluje Dave Hill z DEMON, „samozřejmě, že dnešní standard hraní je jinde, zejména u amerických kapel. Lidé nejsou padlí na hlavu, slyší rozdíl. Pokud ale hrajete od srdce, tak s tím nemá nikdo problém.“ „Na British Steel festivalu vystupoval chlapík, co pravidelně hrával v Royal Standard, nebudu ho jmenovat. Bylo skvělé ho zase vidět, my se ale snažíme oslovovat nové fanoušky,“ říká Phil Denton z ELIXIR, kteří svou kariéru začali v polovině osmdesátých let, tedy až po odeznění první vlny NWOBHM.
„Děcka, co ujížděla na thrashi a doomu, často zprvu neznala nic ze starších věcí," připomíná zkušenosti z poslední doby Ian Toomey z BITCHES SIN. „Pak ale mnohé začaly objevovat sbírky svých rodičů se spoustou rocku, i melodického. Jejich záběr se díky této zpětné vazbě výrazně rozšířil.“ „Je zde spousta mladých lidí, co poslouchá a chodí na metal, ’Odkud se vzali, ptám se?’,“ dodává John Gallagher. „Odpověď je jednoduchá, viděl jsem to v Anglii i ve Spojených státech. Stará garda přivádí na koncerty své děti.“, uzavírá.
Bitches Sin
SEX, DROGY? NE, „JEN“ ROKENROL!!!
Nejsou to drogy, ani kuřátka, a zcela určitě ni peníze – co tedy udržuje při chuti a nutí lézt znovu a znovu na pódium tyto mnohými vybojovanými bitvami zjizvené válečníky?
„Na konci dne jsem klukem, co nikdy nevyrostl,“ směje se Ian Swift. „Byl to sen každého mládežníka - metalisty – mít kapelu a být v ní šéfem. Mám pro všechno nyní víc nadšení, než jsem kdy měl. Dělám co mě baví a jsem zdravý. Co víc bych mohl chtít? Jo, parádní nahrávací smlouvu!“
„Užívám si to víc, než jsem si kdy pomyslel," rozplývá se Ian Toomey. „Je to životní zkušenost. Nehrál jsem na své kytary dlouhá léta, dokonce jsem zvažoval, že je prodám. Naštěstí jsem se vždycky včas zaseknul.“
Komentáře
Okomentovat