1970 07: DESTRUKTOR VAN DER GRAAF GENERATOR
… artrockové probouzení
sedmdesátého potřetí
Tak jako má metal své
extrémní odnože, tak i na progresivně rockové scéně najdeme bořiče hranic
možného. Neobjevíme je sice v žebříčcích ani mainstreamových anketách o
nej umělce/album věků věkoucích, zato se o nich překvapivě často zmiňují hledači
z dalších generací hudebníků.
A právě VAN DER GRAAF
GENERATOR jsou mezi zasvěcenými kolegy jedněmi z nejuznávanějších
věrozvěstů progrese bez žánrových hranic.
–
Poté, co v třiasedmdesátém
pustil Janu Sochorovi, pro potřeby rubriky Jak já to slyším, redaktor Melodie
skladbu „Refugee“ z tehdy tři roky staré LP desky VAN DER GRAFF GENERATOR
„The Least We Can Do Is Wave To Each Other“, prozradil na sebe slovutný
protagonista brněnských PROGRESS ORGANIZATION něco, co asi nechtěl: „V textu zřejmě o něco jde, ale při mých
znalostech angličtiny jsem jej nestačil sledovat s hudbou zároveň. Barva
hlasu mi připomněla Julii Driscollovou, doprovod mě příliš nezaujal, mám dojem,
že muzikanti spolu předtím dlouho mehráli. Vadilo mi echo na bicích a nebylo
tam moc aranžérských nápad, jen jedna změna tempa. Tohle bych si doma
nepouštěl. Že to byl zpěvák? Tomu ani nemohu věřit. Pěkný obal. O skupině jsem
v životě neslyšel.“ Pomineme-li celkem obvyklou věc, že aktivní muzikant
zkrátka nemá naposloucháno jako většina fandů „jeho“ žánru, což je pochopitelné
a nemá cenu nějak pitvat, všimněme si jedné podstatné věci, svědčící o
výlučnosti Hammillovců – jemu, rockovému progresivistovi, ba až artrockerovi,
se VDGG nelíbili: „Tohle bych si doma
nepouštěl,“ pravil.
Sám Peter Hammill nechtěl,
aby byli VDGG zařazování pod jakýmikoliv přívlasty typu art či classical do
škatulky tzv. progresivního rocku. Považoval se za hudebního impresionistu a
svou hudbu nechtěl nijak svazovat. VAN DER GRAAF GENERATOR vytvořili
elektrizující směs hudebně až násilných, emocionálně nabitých i mrazivých písní,
kombinujících vlivy tradiční evropské vážné hudby i soudobé atonální, jazzu a
samozřejmě rocku. Hammill se svými spoluhráči dokázal jednotlivé prvky
organicky spojit jedinečným způsobem, kdy nelze kolikráte určit, kde končí jazz
či rock a ocitáme se v hájemství staletých evropských tradic artificiální
hudby i moderny. Účinek umocňovaly náhlé přechody i souběhy líbivého/„rušivého“,
plus mystika četných sci-fi témat, spolu se znepokujícími existenciálními sondami
do zákoutí lidských duší. Při internetovém bádání jsem ve spojitosti
s VDGG narazil na pojem prog-punkoví průkopníci (Nick Hasted). To vůbec není
špatný.
HAMMILLŮV AEROSOL
Skupina byla založena na
Manchesterské univerzitě v roce 1967 Peterem Hammillem, původně literárně
nadaným počítačovým programátorem ve firmě IBM, a multiinstrumentalistou Chrisem
Judge Smithem se zkušenostmi z několika rhythm & bluesových kapel. Název
skupiny byl zkomoleninou názvu Van de Graaffova generátoru, jehož autor
v témže roce zemřel.
Přesuňme se
z prostorových důvodů do Londýna a osmašedesátého, kde se Hammill a Smith
seznamují s klasicky školeným pianistou/varhaníkem, Hughem Bantonem, jenž
se mimo jiné ujímá i manažeringu. „Narazil
jsem na Tonyho Strattona Smithe, který produkoval NICE a Keith Emersona, a
chystal se založit nahrávací společnost," vzpomíná Banton, a
pokračuje: „Přehrál jsem mu pásku Petera
a Judge, a on jen řekl: ,Ach ano, to je ono, rád bych se s nimi setkal.’ A bylo
hotovo. Podepsali jsme Charisma Records.“
Pro úplnost stručně zmiňme
předchozí Hammillovu anabázi s americkým vydavatelstvím Mercury, kdy
původně zamýšlená sólová nahrávka Petera Hammilla, „Aerosol Grey Machine“, byla
nakonec vydána pod hlavičkou VDGG, ovšem jen v Americe.
Aerosol obsahoval mnoho
ingrediencí, díky nimž se VDGG stali kultem: „husté“ texty, nihilistická témata,
zářivé varhanní tóny a Hammillův tvrdý, výrazný hlas. Judge Smith však vycítil,
že v takovém formátu je pro něj stále méně místa, opustil kapelu a založil
jazzrockové HEEBALOB.
DVANÁCT TAKTŮ BÍLÉ MAGIE
Vraťme se zpět k hlavní příběhové linii a dvěma
albům z roku 1970. Sestava se mezitím ustálila na pětici: Peter Hammill,
jenž se ujal zpěvu a kytary, Hugh Banton s varhanami Farfisa, Nic Potter, co
nahradil basistu Ellise a saxofonista/flétnista David Jackson, který byl v HEEBALOBU
u Smithe, a přinesl radikální dechové techniky
i hudební koncepty. Posledním členem první řádné
sestavy VDGG se stal bubeník Guy Evans.
Právě v této konfiguraci
osobností začali VDGG akcelerovat své tvůrčí kroky a vydávat alba, jež střídavě
křičela/děsila i konejšila/uklidňovala. Hammillovy
texty hovořily mj. o hrozící apokalypse, horečnatých snech, předpovídajících
konec světa, migraci, vysídlení, černé magii, numerologii, ekologii. On sám
vzpomíná, že v oněch časech četl hlavně sci-fi: „Arthur C Clarke, Frank Herbert, Robert Heinlein a Isaac Asimov byli mí
nejoblíbenější.“
Prvním LP VDGG bylo de
facto „The Last We Can Do Is Wave To Each Other“ z února 1970.
Vedle již v zmíněné
„Refugees“ s pastorálním úvodem, na níž si vylámal zuby Jan Sochor, najdeme
na albu „Whatever Would Robert Have Said?“, kde je Robert oním vynálezcem
generátoru, co dal kapele jméno. Skladbu „White Hammer“ pak někteří fanoušci
interpretovali jako metaforický souboj bílé magie (kladiva) s inkvizicí
(šedé kladivo) a černou magií (kladivem).
Není náhodou, že mladý
muzikolog Jan Blüml – ve své v české hudební publicistice naprosto ojedinělé,
a mnou vřele doporučované, publikaci Progresivní rock [Togga, 2017] – zmiňuje a
rozebírá z tvorby VDGG dvanáctitaktovou řadu ve skladbě „After The Flood“
(v čase 4:54). Jednak ji přímo srovnává s úvodními takty „Města Er“ Michala
Prokopa a FRAMUS 5, a druhak zmiňuje coby inovaci přenesenou do progresivního
rocku z moderní vážné hudby, v případě „Města Er“ pak
konzervatoristou Petrem Hanningem zřejmě z díla Pavla Blatného. Navzdory
komplikovanějším kompozicím jde o posluchačsky nejpřístupnější dílo, definující
estetiku další tvorby VAN DER GRAAF GENERATOR, podobně jako tomu bylo u
iniciačních alb KING CRIMSON („In The Court Of Crimson King“), GENESIS
(„Trespass“), JETHRO TULL („Stand Up“), YES („Yes Album“).
Ohlasy v hudebním
tisku byly nadšené: „Řada vynikajících
písní,“ napsal Sounds, „Fantastické!
Úžasné! Neuvěřitelné! Neuvěřitelné! Je těžké najít vhodný výraz pro toto album!,“
umocnil New Musical Express. "Zlejší,
než jakékoliv jiné album, co se snaží takové mermomocí být," přidává
Record Mirror. „Hypnotické debutové album.
Skvělé, někdy až děsivé písně Petera Hammilla získaly další rozměr inspirativní
adaptací velmi nápadité kapely,“ píše Melody Maker.
„První správné
album VAN DER GRAAF GENERATOR. Zaznamenali jsme je v magické sérii
tříhodinových bloků ve studiích Trident. Písně už byly součástí našeho živého
repertoáru, takže jsme je měli zažité. Album naštěstí získalo řadu dobrých
recenzí a tím to pro nás všechno opravdu začalo,“ uvedl Peter Hammill v roce 2014.
„Byl jsem doslova vnořen do monstrózní
varhanní hudby. Inspirovala mě moderní francouzská církevní, což je prostě
úžasná věc. Moje žena ji však označovala jako šílenou,“ přidává Banton.
ZABIJÁCKÁ JADERNÁ FÚZE
Na druhém/třetím albu
skupina praktikuje jasné, většinou chytlavé struktury písní, avšak také mísí řev
agresivního psycho Zabijáka („Killer“) s melancholickou klavírní baladou „House
With No Door“. Odhaluje tak fascinující možnosti prog žánru jako takového. „H
To He, Who Am The Only One“ sice neposunulo vývoj kapely ani o píď, obsahuje
však dvě z nejoceňovanějších skladeb VDGG. Název odkazuje na jadernou
reakci, při níž dochází k fúzi jader lehkého vodíku (H) na jádro těžšího
helia (He), a tím i k uvolnění obrovské energie. Jde o hlavní zdroj
energie ve vesmíru. I našeho Slunce.
Sám Hammill dává metaforu
do spojení se základním tématem alba, jímž je osamělost a odcizení, kdy vše je
jedinečné a zároveň neoddělitelně spoutané. Deska vznikala poměrně nesourodě
v přestávkách mezi koncertováním. Během natáčení druhého alba odešel
Nic Potter, a hraje proto pouze ve třech skladbách.
Až hardrockově zabijácký
„Killer“ se postupně rozvášní, a z jednoduché písně se promění v chaoticky
zběsilé řádění. Jako když žralok zabiják ucítí krev, a z plavně se
pohybující osamělé ryby je rázem v extázi zmítající se monstrum, trhající
kořist na kusy. „Killer“ je seskládán z několika fragmentů: základ tvoří starší
Peterova šuplíkovka, Judge Smith přidal (respektive Hammill tak učinil za něj)
„A Cloud as Big as a Man's Hand“ a masivní dinosauří riff má původ v dílně
Hugha Bantona, i když on sám přiznává inspiraci skladbou „Brontosaurus“ od
MOVE. Vrcholná ukázka opravdu svobodomyslné progrese. Skladba se stala
favoritem živých vystoupení i pomyslným podpisovým vzorem kapely. Přesto nikdy
nevyšla na singlu, prý z obavy, že by svou tvrdostí zařadila VAN DER GRAAF
GENERATOR mezi probouzející se hardrockeryJ
Osobní sondou do
mezilidských vztahů, kde dům bez dveří metaforicky vyjadřuje člověka, co má
problémy s navazováním vztahů, je již zmíněná klavírní "House with No
Door".
V „The Emperor On His War
Room“ si zahrál sólo Robert Fripp, leader KING CRIMSON. „Bob dorazil s několika nástroji, neznali jsme se, vše domlouval
na můj popud producent John Anthony. Zdálo se, že si nahrávání užil,“
zalovil v paměti Peter. Skladba je o tyranu, jenž nakonec musí prchat před
svými oběťmi. Netypicky přímočará "Lost" pak písní o ztracené lásce. To
„Pioneer Over c“ můžeme považovat za zhudebnělé sci-fi drama, kdy skupina
astronautů uvízne v časoprostoru. Kapela svou extrémní hrou brilantně
vystihla tísnivou atmosféru izolace a strachu. Zejména saxofony Davida Jacksona
doslova mučí, drtí, děsí.
Nechci se nijak dotknout
vyznavačů různých smrťáckých a ponurých metalů, ale tohle je úplně jiná liga
v navození úlekové atmosféry a hrůzy, než cokoliv s otevřenými hroby
či obnaženými vnitřnostmi.
Závěrečná skladba mimo
jiné inspirovala Paula Whiteheada, známého z prací pro GENESIS,
k vytvoření obrazu „Narozeniny“, použitého na přebalu. „Na tomto albu jsme posunuli své studiové
limity, přesto se stále jednalo o relativně neškodnou zábavu,“ podotknul
později Peter Hammill.
Hudební publicisté již
nebyli vyvedeni z míry jako u předchozí desky, stačili novátorství VDGG do
jisté míry vstřebat. „VAN DER GRAAF
GENERATOR se na tomto albu velmi blíží vynalézavosti KING CRIMSON,“ napsal
Sounds. „VAN DER GRAAF GENERATOR nabízí
mnohem více, než oči a uši odhalí při prvním doteku,“ přidal Melody Maker. Album
se sice vůbec neobjevilo v žebříčcích, což na jednu stranu může svědčit o
tom, jak moc VDGG předběhli vývoj rockové progrese, na druhou ale podobně
ladění KING CRIMSON dokázali novátorství propojit s úspěchem. A možná se
jen většina statečných progrockerů bála bát se při muzice:-)
Není nic jednoduššího, než
otestovat sám sebe: stačí k tomu být sám v opuštěném stavení uprostřed
lesa, pořádný PA systém, půlnoc, zima, a „Killer“ na plné kule. O zbytek se
postará mozek/tělo samo. K soft verzi testu můžete požít zhasnutý pokojík
v paneláku a vybuzená sluchátka. A v nich „Killer“, samozřejmě. Tak
co, kdo ze Sparkařů najde odvahu a podělí se o své zážitky?
–
A příště? Co pamatuju, tak
naše náctileté léto sedmdesátého bylo jednoznačně ve znamení nastupujícícho hardrocku.
Z rodičovských magnetofonů drnčeli v pokojíčcích a z otevřených
oken nejčastěji DEEP PURPLE, URIAH HEEP, BLACK SABBATH. My ale zakutáme ve
sklalách i nahlédneme pod kameny, kde čekají další poklady.
Jaromír Merhaut pro Spark 2020
Komentáře
Okomentovat