PŘÍBĚHY PROGRESIVNÍHO ROCKU (X)
POKRAČUJÍCÍ
TOULKY NEOPROGEM 90. LET
V devadesátých
letech nastoupil na scénu internet. Jak souvisí s progrockem, ptáte se.
Celkem jednoduše, stal se katalyzátorem zájmu o zapomenuté interprety všech
žánrů, díky němu se podařilo objasnit mnohé muzikantské osudy již v éře
před dnešním všeobjímajícím streamingem. Aktivní neo-progové soubory pak získaly
díky webu informační platformu nezávislou na komkoliv zvenčí. Osobně jsem díky vyhledávači
Alta Vista a katalogu Yahoo! objevoval od šestadevadesátého každoročně desítky
a desítky nových neo-prog skupin, z nichž se většina objevila
v nabídce CD klubu MCD. O některé z tehdejších objevů se dnes podělím
se čtenáři Sparku.
CLEPSYDRA
Dnes,
po dlouhých letech znovu aktivní švýcarská skupina, kráčela od počátku devadesátek
ve stopách Fishových MARILLION. Jasnými rozpoznávacími markanty byly
v raném období: výrazná tremola hlasivek Aluisia Magginiho a strun tehdejšího
kytaristy Lela Hofmanna.
CLEPSYDRA
debutovala v roce 1991 albem „Hologram“, na umělecký vrchol vystoupila
následujícím titulem „More Grains Of Sand“, díky němuž sice získala smlouvu
s Inside Out, současně ale ztratila pel svébytnosti a výjimečnosti, viz
následující průměrná LP „Fears“ (1997) a „Alone“ (2001). Před dvěma lety vyšel
souhrnný reprezentativní 4 CD box „3654 Days“ s remasterovanými a o bonusy
doplněnými verzemi všech čtyř studiovek.
CLEPSYDRA
patří mezi nejzajímavější klony FISH-MARILLION.
CHANDELIER
Pozdní
německou odpovědí na MARILLION byli v 90. letech CHANDELIER. Sestava
zůstala po celou dobu existence neměnná: Martin Eden (zpěv), Udo Lang (kytary), Stephan Scholz (baskytara),
Tobias Budnowski (klávesy) a Tom Jarzina (bicí). Kapelu po prvním albu „Pure“ (1990) rovněž ulovil
lepkavý label Inside Out. Kdybych měl doporučit jediné album, bylo by to „Facing
Gravity“ (1992). Trojka „Timecode“ (1997) se oproti němu jevila příliš
rozvláčná, až mdlá. Žádné další LP/CD nenásledovalo, osudy muzikantů se mi nepodařilo
vypátrat. Koho netahá za uši Edenův německý akcent, může si CHANDELIER užít
stejně jako IQ, PENDRAGON, JADIS, i další marillionovské omalovánky.
FOR
ABSENT FRIENDS
Pozapomenutí,
byť dodnes aktivní Holanďané, soustředění kolem (mělce fishovského) zpěváka
Alexe Toonena, se pojmenovali podle perlivé Collinsovy skladbičky z „Nursery Cryme“
(GENESIS). Bohužel, FOR ABSENT FRIENDS původní odkaz artrockových sedmdesátek
až příliš napřímili a zpřístupnili mainstreamovému posluchači. Něco jako „…And
Then There Were Three…“ versus „Foxtrot“. Neo-prog jenž sice neruší, ale ani
nevzrušuje. Svíčková bez masa, samá omáčka, i když chutná.
Kapela
vydala v rozmezí 1990-2001 šest studiových alb. Vyzkoušejte druhé, „Both
Worlds“ (1991), případně třetí, „Running In Circles“ (1994). Většina skladeb je
na youtube. Sedmé, „1“ z roku 2006, nalezneme i v nabídce online knihoven Spotify/Tidal.
Hodně informací je na facebookové stránce „For absent friends (Band)“.
EGDON
HEATH
Další
nizozemská „Ryba“ ze sádky SI MUSIC. EGDON HEATH, působící v letech
1987-2001, navázali svým klávesově symfonizujícím neoprogem na dobovou
anglickou nolanovskou školu. Příchodem zpěváka Jense van der Stempela získala
v roce 1991 skupina technicky bezchybný, čistý, hladký hlas, se spoustou
náladotvorných odstínů. Kompozičně to nebyla ze strany kapely nikdy žádná
divočina ani ekvilibristika, určitou neprogresivní přímočarost skladeb zakrývaly
mnohovrstvé, z počátku i nápadité klávesy. Ze čtyř studiovek se dá
jednoznačně doporučit dvojka, „The Killing Silence“ (1991), právě kvůli
Jensenovu vokálu a aranžérské barvitosti. Poslední LP, „Nebula“ (1996), je
naopak příkladem neoprogového zmaru, počínaje lopaťáckým projevem Mauritse
Kalsbeeka, a konče dusivými duchnami syntíků a všeho možného balastu.
ARAGON
Do
třetice SI MUSIC, ovšem tentokráte z druhého konce světa, Austrálie, byť
měli ARAGON ve svých řadách Skota (Les Dougan, zpěv), Itala (Tony Italia,
bicí), Němce (Tom Behrsing, klávesy) a Řeka (John Poloyannis, kytara), tedy
samé Evropany. V prvním období své existence, do roku 1998, vydala skupina
pět alb. Mezi nimi se vzpíná „Rockin Horse And Other Short Stories From The
Past) z roku 1993. Les Dougan má v pianissimech chvějivý hlas třídy
Fish/Gabriel, ve vypjatých pasážích ovšem chvílemi krákorá jako starej Komanč
z Vinnetoua. Rozhodně ale nenudí, a to je podstatné. To samé
v bleděmodrém platí také o instrumentaci, síla ARAGON je
v decentnějších pasážích, tam se mládenci úspěšně předháněli
v nápaditosti. Ve full forte je přeci jenom limitují jejich hráčské
dovednosti.
Překvapivý
reunion z roku 2004 (Dougan, Poloyannis, Behrsing) ukázal albem „The
Angels Tear“ zcela nový potenciál souboru.
INES
Ines
Fuchsová kolem sebe s pomocí manžela Thomase shromáždila mezinárodní tým
muzikantů. Z ASGARD (viz dále) kupříkladu k INES přišli: zpěvák
Francesco Grosso a kytarista Massimo Michieletto. Klávesám kralovala sama dlouhovlasá
víla, u mikrofonu se v rámci projektu vystřídali mimo jiné: Harald Bareth
z ANYONE’S DAUGHTER, Baggi Buchmann (později u německých AIRBORNE a
v dalším Thomasově projektu, FUCHS), Boris Huzak, Christoph Pelgen (jenž hostoval
u ADARO a ELUVEITIE).
INES
nahráli v letech 1994 – 2002 čtyři alba široce rozkročeného, lehkonohého, symfonického,
zpěvavého progrocku – tudíž se dočkáme jednoduchých písniček, folkrockových
balad, instrumentálních miniatur i artrockově vystavěných opusů. K poznání
vyzdvihnu především debutové LP „Hunting The Fox“. Porozpadové osudy INES/Ines víceméně
zapadly prachem, internetové stránky skupiny zanikly spolu s opuštěnou
doménou. Jedinou aktivní stopou je již zmíněný Hansův sólový projekt FUCHS
s epickým albem „Leaving Home“ (2012), kde v jedné skladbě
zapreluduje i Ines. Hans se mimoto dlouhodobě věnuje tvorbě výukových muzikálů
pro školy.
NOW
Belgický
zpěvák a kytarista Vincent Fis založil NOW v roce 1988. Ambiciózní skupina
po svém adaptovala styl a sound YES z éry Trevora Rabina, plus přidala
vokální ekvilibristiku à la STYX, s dominujícími, vysoko položenými
hlavovými tóny. Za magnus opus NOW lze považovat druhé album „Spheres“
z roku 1991, stačí si poslechnout a vychutnat půlhodinový, pětidílný art/classical
rockový monument „Children Of A Dying World / Converging Universus“, a máte
jasno – jeden z nejlepších zapomenutých neoprogových kusů deváté dekády. Po
třetím LP, „Deep“ (1993), NOW končí. Klávesák Hervé Borbé, jenž tak suverénně
zvládal „imitovat“ Ricka Wakemana, se poté připojil k dodnes fungujícím
MACHIAVEL.
ULYSSES
Skupina
z německého Wiesbadenu natolik zaujala Cliva Nolana, že jim spolu
s Karlem Groomem nejenom produkoval první a současně jediné album,
„Neronia“ (1993), ale dokonce zapůjčil na dvě skladby svou múzu, Tracy
Hitchings. ULYSSES krátkodobě působili v sestavě: zpěvák Gerard Hynes,
kytarista Mirko Rudník, klávesista Thomas Dhiel, baskytarista Ender Kilic a
bubeník Robert Zoom. Právní problémy kolem názvu vedly ke změně názvu na
NERONIA, v jejíž současné sestavě není ani jeden člen ULYSSES. „Neronia“
patří k nejchutnějším jednohubkám marillionovské receptury.
TALE
CUE
Jediná
deska italské skupiny TALE CUE, „Voices Beyond My Curtain“ (1990), snese přímé
srovnání s jakoukoliv art-prog klasikou. Zpěvačka Laura Basla je ženskou
obdobou patetického Geoffa Manna, dá se dokonce říci, že i celková nálada alba
se přimyká k „Fact & Fiction“ TWELFTH NIGHT. Skupina z Milána
fungovala pouhých pár let. Laura se později objevuje coby doprovodná zpěvačka
na LP „Momo“ (2007) Alessandra Farinella. Kytaristu Silvio Masanotti lze najít
v sestavách téměř dvaceti skupin.
ERIS
PLUVIA
Janované
Alessandro Serri a Edmondo Romano spolu muzicírovali od roku 1984, o něco
později pak založili HEROS LIOGOS, přímé předchůdce ERIS PLUVIA. Svou hudbou
doprovodili několik divadelních a scénických představení („Nascere sinopia“,
„Quasi trasfigurare“, „Eris Pluvia“). Styl a sound postupně přetvářeli od
prvotní psychedelie k dalším experimentálním formám, aby nakonec zakotvili
u odkazu klasického artrocku sedmdesátých let.
V roce 1990 nahrála skupina demo „Pushing Together“, o rok později vychází
skvělý debut „Ring sof Earthly Light“. Recenze psaly o pastorálním až
symfonickém soundu, a přirovnávaly ERIS PLUVIA k CAMEL i Oldfieldovi. Zvukově
košatý artrock s flétničkami i saxofonem, chytlavé melodie sypané
z rukávu jak konfety, přirozená hravost a zpěvnost – to vše reprezentuje
erbovní album italské 90’s neoprog scény.
V
prosinci 1992 opustila soubor zásadní persona, Alessandro Serri. ERIS PLUVIA pokračovali
v nové sestavě se zpěvákem Alessandrem Contim a kytaristou Maurem Montzobbiem.
Na konci roku 1993 však odchází i Edmondo Romano, a zakládá se svým parťákem
Serrim ANCIENT VEIL. S novým
kytaristou Davidem Marrarim a skladbou „Icarus“ se ERIS PLUVIA v roce 1994
ještě úspěšně účastní hudební soutěže Rino Gaetano Awards, pak končí.
Reunionová sestava – bez otců zakladatelů – vydává v roce 2010 povedené
album, „Third Eye Light“.
ASGARD
Prvopočátky
ASGARD se odehrály na severu Itálie v roce 1984, když kytarista Massimo
(Max) Michieletto, bubeník Marco Michieletto, basista Glauco Giacchello a
klávesák Alberto Ambrosi založili FIRE DUSK. Již pod názvem ASGARD, a
s Francescem Grossem u mikrofonu, vydali mládenci v roce 1991
debutové elpé „Götterdämmerung“, které poměrně zřetelně směřovalo k odkazu
Fish/MARILLION, samozřejmě ruku v ruce s nezaměnitelnou italskou
rozšafností, a v případě ASGARD i velebnou potemnělostí některých pasáží,
v nichž mi Grosso svými spodními rejstříky připomíná Erica Claytona ze
SAVIOUR MACHINE. Celkový projev ASGARD vytváří pocit rockové mše, není proto
divu, že skupina měla ve své době u části fanoušků až kultovní status. Kapela
se časem víceméně přesunula do Německa, sestavy se časem propojily i
s místními muzikanty. Všech pět kvalitou vyrovnaných studiovek (1991 –
2000) stojí za poslech, jakkoliv je každá trochu jiná.
–
Počítadlo neúprosně ukazuje, že budu muset pro dnešek končit. Dívám se na smutnou
hromadu cédéček z devadesátých let, vyskládaných na stole, na něž se
prostě a jednoduše nedostalo.
O
francouzských PULSAR psal kolega Honza Doležal v minulém čísle, na Poláky
COLLAGE a QUIDAM ve Sparku také již došlo, co ale kanadští VISIBLE WIND a
ABBFINOOSTY, Amíci DISCIPLINE, ILÚVATAR, Germáni LAST TURRION, ZIFF, XERXES ze
země Helvetského kříže, Nizozemci SYRINX, WINGS OF STEEL, NOVEMBER, švédská
odpověď na GENESIS – MASQUE, a „squadra“ Italů: BARROCK, CALLIOPE, IT,
ABIOGENESI, AUFKLÄRUNG, a další a další? Nejspíš někdy v budoucnu, protože
příště už musíme vstoupit do nového neoprogového tisíciletí…
Jaromír Merhaut pro Spark 2016
Komentáře
Okomentovat