NEW WAVE OF BRITISH HEAVY METAL (VI)
ZTRACENÉ KOVOVÉ PERLY
Z NEWCASTLE
A OKOLÍ
Newcastle na
severovýchodě Anglie, to nejsou jenom ANIMALS, GEORDIE, DIRE STRAITS,
LINDISFARNE, anebo TYGERS OF PAN TANG, nýbrž i spousta dalších, často zcela
neznámých, přesto výtečných. Několik z nich si připomeneme. Jaký to asi
musí být pocit, když se dozvíte, že jedna z nejznámějších světových kapel
označí vaši zapomenutou tlupu za jednu ze svých nejoblíbenějších? Naše dnešní
povídání i to osvětlí…
HOLLOW GROUND
S pouhými čtyřmi skladbami na kompilacích a jediným
sedmipalcovým EP, vydaným počátkem roku 1980, zaujímají HOLLOW GROUND na první
(povrchní) pohled málo významné místo v dějinách NWOBHM. Zapomenutá kapela
ze South Shields z oblasti Newcastlu má však gurmánům co nabídnout i
po pětatřiceti letech.
Mimochodem, čtyřskladbové EP „Flying High“ (+ „Warlord“,
„Rock On“, Don’t Chase The Dragon“) (Guardian Records, GR/HG C57) se dnes
nabízí na aukcích za nehorázné ceny. Další kousky: „Rock On“, „Fight With The
Devil“, „Flying High“ a „The Holy One“ se
pak objevily na Guardian kompilaci „Roksnax“
(1980, GR C80), vydané v CD verzi u Cherry Red Records (série British Steel,
rok 1996). Mimo vyjmenovanou šestici nahráli HOLLOW GROUND ještě : „Promised
Land“, „Easy Action“, „Rock to Love“ a „Loser“. Protože se ale kapele
nepodařilo prosadit vydání alba, tak v polovině roku 1981 odchází zpěvák
Glenn Caotes k místním konkurentům FIST (viz dále) a HOLLOW GROUND končí.
Přitom ve srovnání s některými konzervativněji znějícími
skupinami Nové vlny britského heavy metalu, působícími v téže době (například
již jmenovanými FIST), zněliHOLLOW GROUND velmi progresivně a slibně. Kytarista
Martin Metcalf k tomu uvádí: „Myslím,
že jsme měli uvnitř kapely širokou škálu inspiračních vlivů, nejenom hard &
heavy, čerpali jsme z celého rockového spektra. Nasávali jsme podněty jako
houba, od funku AEROSMITH, přes hardrock MONTROSE, až po progres RUSH. Písně jsme
ale psali po svém. Celou dobu jsme se učili. FIST byli naši místní přátelé,
stejně jako HELLANBACH, MYTHRA a SARACEN.“
Perličkou je, že HOLLOW GROUND občas vystupovali pod pseudonymem
HORIZON coby doprovodná kapela ve striptýzových barech. Prima práceJ
Lars Ulrich si pro kompilaci „NWOBHM '79 Revisited“ vybral od HOLLOW GROUND „Fight With The
Devil“. Martin Metcalf dodává: „Guardian
Records dodali pro kompilaci originální master HOLLOW GROUND. Lars nás sice
nekontaktovali přímo, nicméně z Guardian nás informovali o tom, že jedna z
našich skladeb se objevila ve videu ’A
Year and A half in The Life Of Metallica’. Glenn a já jsme se proto zašli podívat
na METALLICU, jež byla v té době ve Velké Británii na turné s černým
albem. Když se Lars dověděl, že tam jsme, pozval nás do zákulisí a předal nám all-access
pasy, se kterými jsme se dostali všude. O HOLLOW GROUND věděl překvapivě hodně,
fakt jsme se cítili jako vítaní hosté. Čas strávený uvnitř obrovského stroje
zvaného METALLICA byl jedním z našich největších životních zážitků. A to nebylo všechno, v rozhovorech o ’NWOBHM ’79 Revisited’ Lars uvedl HOLLOW
GROUND jako své osobní NWOBHM favority. Na koncertu nám vyprávěl, jak si
výběrovku ’Roksnax’ koupil
v běžném obchodě ve Státech! Neměli jsme do té doby ani tucha, že se ’Roksnax’ prodávalo i mimo Velkou Británii.
Slyšet naši písničku v provedení METALLICY byl neskutečný zážitek!“
Až do nedávna nevyšlo HOLLOW GROUND řádné retrospektivní
album, jen brazilský bootleg. Martin Metcalf vysvětluje proč: „Čekali
jsme na nezpochybnitelnou nabídku.“
S dvaadvaceti písněmi obsahuje antologie od High Roller Records
prakticky vše, co kapela kdy profesionálně nahrála. Martin přidává další
podrobnosti: „Máme ještě magnetofonové
pásky ze zkoušek a jeden záznam živé prezentace pro NEAT Records. Poslední dema
jsme dělali údajně pro EMI, nikdy jsme ale od Terryho Gavaghana neviděli žádné
oficiální dokumenty, které by to potvrzovaly. CD-R ’Raw Tapes 79’, prodávané na Headbangers Open Air v roce 2007, má
původ z našich kontrolních nahrávek na kazeťák. Tyto záznamy samozřejmě nebyly
určeny pro vydání. Mysleli jsme, že bychom měli udělat něco trochu jiného pro
Headbangers Open Air, takže jsme udělali 80 individuálně číslovaných disků.“ V současné době kapela nemá žádný kontakt
vůbec na Terryho Gavaghana, šéfa labelu Guardian Records, působícího
v okolí Durhamu.
Jak již bylo zmíněno, HOLLOW GROUND (kteří nikdy neměnili
sestavu) se v roce 2007 objevili na Headbangers Open Air v severním Německu.
Bylo to prý úžasné vystoupení. Co ale bylo potom? Martin Metcalf: „Vrátili jsme se domů zpět k našim
civilním životům. Dostali jsme několik nabídek na koncertování, něco vyšlo, něco
ne. Věc se má tak, že jsme se nikdy nehonili
– a ani dnes nehoníme – za angažmá.“
Jednu dobu se hovořilo o zbrusu novém studiovém albu. Co se
stalo s tímto plánem? Martin Metcalf: „Rozpracovali
jsme pár skladeb, žádná ale nebyla dokončená. Například se už nepodařilo nahrát
vokály. Musel jsem na velkou operaci oka, to mi sebralo spoustu času z mého
života, navíc jsem za nějakou dobu musel na stejný zákrok i s druhým okem.
Takže jsem měl v posledních letech jiné starosti. Nicméně mám v úmyslu
znovu nahrát všechny naše věci , chtěl bych začít takříkajíc znovu od nuly. Mám
pár písní, které se vyvinuly na zkouškách, taky bych rád vydal všechny věci z roku
1979, které oficiálně nespatřily denní
světlo. Nové skladby znamenají budoucnost. Jsem si jistý, že víš, že ’Guardian
Angel’ od FIST je původně skladbou z repertoáru HOLLOW GROUND, jen
s přepsaným textem od Keitha Satchfielda. Po nedávném vystoupení na Brofestu
se nám vrátilo nadšení do práce, takže jsme začali nahrávat všechno rozpracované
znovu od začátku."
Na rozdíl od jiných kapel, u HOLLOW GROUND se nikdy neměnila
sestava: Glenn Coates (zpěv), Martin
Metcalf (kytara), Brian Rickman (baskytara) a John Lockney (bicí).
–
Jak již bylo zmíněno, zpěvák Glenn
Coates se připojil FIST, viz samostatný
profil. Martin Metcalf krátce spolupracoval s ex- AXISS /
SARACEN kytaristou Stevem Dawsonem v BLUEPRINT.
V letech 1985-1988 byl členem POWERHOUSE, což byla de facto reinkarnace
GEORDIE po odchodu Vica Malcolma –
s původní rytmikou Tom Hill / Brian Gibson a zpěvákem Robem Turnbullem. Po
vydání alba „Powerhouse“ hrál po
boku Roba v klubových VISITOR. V DANGEROUS se znovu potkal s baskytaristou
GEORDIE/POWERHOUSE Hillem. Později dal s Glenem Coatestem a kytaristou
FIST, Davem Irwinem, dohromady SNATCH. Dalšími Martinovými štacemi byli THE WILDHEARTS
a WRENCH,
kde mimo jiné působil i kytarista Nick Parsons z THE
ALMIGHTY. Kolem roku 2000 se Martin Metcalf ocitl v reunionové sestavě
FIST. Tou prošel i baskytarista HOLLOW GROUND Brian Rickman.
FIST
FIST byli de facto založeni v South Shields v dubnu
1978 pod názvem AXE v sestavě: zpěvák / kytarista Keith Satchfield,
kytarista Dave Irwin, basista Dave Durey (brzy byl nahrazen Johnem Wyliem) a
bubeník Harry "Hirošima" Hill. V září téhož roku natočili svůj
první singl s názvem „S.S. Giro“.
Po krátce přestávce se mládenci vracejí na scénu
v nezměněné sestavě, ale již jako FIST. Podepisují smlouvu s Neat
Records a v dubnu 1980 vydávají singl „Name, Rank and Serial Number“
s přebalem Cronose z VENOM (Conrad Lant). Pochvalná recenze
v Sounds a smlouva s MCA vzbuzovaly velké naděje. Vlažné přijetí
debutového alba „Turn The Hell On“ (1980)
– jak ze strany tisku, tak i posluchačů – znamenalo rozchod s MCA a návrat
k Neat Records. Pro druhé album „Back
With A Vengeance“ (1982) dochází k radikální obměně sestavy. U
mikrofonu střídá Keitha Satchfielda Glenn Coates z HOLLOW GROUND, sestavu
posiluje kytarista John Roach (ex-MYTHRA) a basák „Pop“ Appleby. Z původních členů zůstal
kytarista Dave Irwin a bubeník Harry „Hiroshima“ Hill. Dvojka byla melodičtější
a propracovanější, kritika ocenila i absenci textových klišé (témata jako
okultismus, anebo příběh stárnoucího boxera, rozhodně nepatří mezi běžná). Fanoušci
bohužel změnu neocenili, a tak kapela končí.
V roce 2001 dává původní frontman Keith Satchfield
dohromady novou sestavu. Nezůstalo jen u koncertů, kapela vydává v roce
2005 album „Storm“. Mezitím (2002)
vychází reprezentativní 2 CD kompilace „Back With A Vengeance– FIST Anthology“,
jež obsahuje vše, co kdy kapela nahrála, plus bohatou obrazovou přílohu.
Zdravotní problémy některý členů reunionové sestavy bohužel záhy vedly
k utlumení aktivit. Před dvěma roky se na cesty vydala sestava
s Harrym Hillem, Normanem Applebym, Davem Irwinem a novým vokalistou
Glenem S. Howesem (BLITZKRIEG, TYGERS OF PAN TANG, AVENGER).
ROCKSNAX
Už vím, proč se okresní výběrovka „Rocksnax“ tak moc líbila Larsovi Ulrichovi z METALLICY. Je to
už na první náslech naprostá a pořádně žhavá pecka. Jak se píše na zadní straně
LP: nahráno v listopadu ’80 In Three
Hot Days n’Nights v Guardian Studio’s Durham, v produkci Terryho
Gavaghana.
HOLLOW GROUND
nenechávají od první sekundy zeppelinovské „Rock On“ nic náhodě. Glen Coates
tahá výšky až z paty, kapela za zády hraje nejenom od podlahy, ale dává na
odiv svou dovednost i to, že má naposloucháno. „Fight with the Devil“ je už
úsečnější, přesně jak si posthardrocková doba žádala. Přiškrabávaná rytmika i
kytara, k tomu ale sekernické riffy, melodické vyhrávky a pilovitý Glen –
paráda. Ve skvělé jízdě pokračuje i odsýpavá a současně melodická „Flying
High“. Bezmála rushovská rytmika, žhavé Metcalfovo sólo, klenutý Coates.
Čtvrtou peckou na vinylu je „The Holy One“. HOLLOW GROUND tentokráte oděli svůj
sound do temnějšího sabbatovského hávu. I tak si ale našli prostor pro
muzikantské chuťovčičky, především Martin Metcalf svou hrou září, jeho kytara
má hlavu, patu, mozek, i srdce! Fakt nechápu náhončí labelů, jak mohli takovou
kvalitu přehlédnout. Hluchoni, blbouni. Nebýt Larse…
SAMURAI z Newcastlu
patří mezi totální zapomněnky. Jejich frontman, Steve Scott, vládne hrdelním,
zvonivě drnčivým tremolem, jakých nemnoho. Především díky němu si tahle pětice
musí podmanit každého NWOBHM archeologa. Na kytary soupeří Matt Rocks a Ian
Wood, rytmiku tvoří Paul Buckton (baskytara) a Geoff Nixon (bicí). Celkový
sound SAMURAI působí nabušeně a elegantně. Ač jsem pátral, jak jsem pátral, po
SAMURAI ani stopy. Věřím, že jen prozatím…
SARACEN působí
v sousedství SAMURAI a HOLLOW GROUND tak trochu jako Popelka. Ne, že by
byli špatní, jejich sound na mě ale působí tak trochu nedotaženě, například převážně
„twangující“ kytara Steva Dawsona je málo nabroušená, hraje schematicky a
jakoby ve smyčce, to samé ve všech skladbách pořád dokola. Z průměru vytáhne
SARACEN vokalista Lou Taylor, byť je na můj vkus moc halekavý. Zkrátka, Nové
vlně britského heavy metalu neměli tito SARACEN co nabídnout. Lou Taylor se
později stal členem BLIND FURY (zpíval na albu „Out of Reach“), PERSIAN RISK, SATAN, TOUR DE FORCE, ANGEL WITCH.
V poslední době zpívá v cover bandu HEAVEN OR HELL. Zajímavé je jeho
vystoupení v osmdesátiminutovém televizním dokumentu Garyho Wilkinsona „We
Sold Our Soul for Rock n Roll“ (2011), kde po boku kolegy ze SARACEN, Steva
Dawsona, a dalších muzikantů, objasňuje dobové souvislostí tvrdé rockové muziky
v oblasti Newcastle – South Tyneside na přelomu sedmé a osmé dekády.
Jaromír Merhaut pro Spark 2015
Komentáře
Okomentovat