MARILLION
IMPRESE
HOGARTHOVÝCH MARILLION
Nástupem Stevea Hogartha v roce
1989 se kompozice Marillion napřímily, ubylo kudrlinek, tůněk a peřejí. Sound
kapely lehce potemněl a zadumal. Zatímco raná fishovská alba byla vždy
vytvářena sebejistými tahy štětců, a působí jako velkolepé olejomalby, hogarthovky
navozují spíše pocity hudební imprese, jsou těkavé, chvějivé, nervní, méně
uchopitelné, a v působivý celek se skládají až v mysli posluchače.
Uvedené změny si vyžádaly zásadní „přeprogramování“ přijímačů, což spousta fanoušků, ortodoxních fishovců, nezvládla a nezvládá dodnes. Já osobně mám rád obojí Marillion. Ti původní mi svou nápodobou Genesis vytrhli na počátku osmdesátek trn z paty, zase bylo co artrockového poslouchat. Hogarthova éra pak posunula kapelu z vlečňáku do lokomotivy. Ať se to komu líbí nebo ne, svým způsobem rozbředlý a jakoby líně se valící tok tónů vývojově předznamenal podobu významné části současného neoprogu, nebojím se použít termínu post neoprogu. Samozřejmě, že se nabízí řečnická otázka, zda-li u oné části (post)neoprogu není především důvodem změn vyschnutí autorské invence, jinak řečeno, neschopnost napsat chytlavý a neprofláklý motiv, než vývoj, zvyšující uměleckou laťku.
Uvedené změny si vyžádaly zásadní „přeprogramování“ přijímačů, což spousta fanoušků, ortodoxních fishovců, nezvládla a nezvládá dodnes. Já osobně mám rád obojí Marillion. Ti původní mi svou nápodobou Genesis vytrhli na počátku osmdesátek trn z paty, zase bylo co artrockového poslouchat. Hogarthova éra pak posunula kapelu z vlečňáku do lokomotivy. Ať se to komu líbí nebo ne, svým způsobem rozbředlý a jakoby líně se valící tok tónů vývojově předznamenal podobu významné části současného neoprogu, nebojím se použít termínu post neoprogu. Samozřejmě, že se nabízí řečnická otázka, zda-li u oné části (post)neoprogu není především důvodem změn vyschnutí autorské invence, jinak řečeno, neschopnost napsat chytlavý a neprofláklý motiv, než vývoj, zvyšující uměleckou laťku.
Jak rád opakuju, rozdíl mezi Marillion a epigony je podle mne Steve Hogarth. Zpívající básník, šansoniér, divadelník, myslitel, jehož bolestný zpěv sám o sobě vyžaduje posluchačské souznění a pozornost. Hogarthovy Marillion nelze nikdy poslouchat na půl ucha, nepozorným způsobují bolehlav a zmatek v duši. Já sám málokdy cítím nutkavou potřebu pustit si kterékoliv postfishovské album, ruka šmátralka selhává, podvědomí se brání – ví, že poslech nebude selanka, ale hra s ohněm a se sebou samým. Když však seberu odvahu, máloco mě tak pohltí, obklopí, vsaje, jako pozorně, napjatě, nerušeně vyslechnuté album Hogarth’s Marillion…
KOMENTOVANÁ DISKOGRAFIE
Brave (1994)
Afraid Of Sunlight (1995)
Satirici a ironici Marillion? Ano, Gazpacho je atak na Hollywood, a Cannibal Surf Babe si na půdorysu stylu a soundu Beach Boys dělá šprťouchlata z béčkových horrorů.
Na poslech je čtvrtá hogarthovka nezvykle aranžérsky i muzikantky rozvolněná, Marillion nikdy nezněli tak všelijak. Něco se povedlo, něco už míň. Například u již zmíněné Cannibal Surf Babe je znát, že rozparáděné hraní a drajv nejsou pro Anglány šálkem jejich čaje. Nejlépe dopadly křehké éterické songy jako Afraid of Sunrise a vícenáladové monumenty typu Out Of This World. Není to špatná deska, po Brave ale působí nevýrazně, zejména co se týče kompoziční stránky.
This Strange Engine (1997)
Radiation (1998)
marillion.com (1999)
Anoraknophobia (2001)
Marbles (2004)
Somewhere Else (2007)
Dva poslechy na pozadí a v hlavě zůstal jen nepříjemný pocit přestálého ruchu … stačil však jeden noční vnor, a začaly se dít věci. Doposud slitá zvuková stěna se rozestoupila, prosvětlila, zjevily se jednotlivé struktury barev v druhém i třetím sledu, každá skladba dostala svou vlastní tvář, a kazatel Hogarth už na sebe nestrhával veškerou pozornost, sloužil pokorně náladám každé písně. Somewhere Else není muzika všedního dne, berlička k okamžité potěše, aspirin po kocovině, relax k pookřání, koko k pocumlání … je to hořká peprná čokoláda, silný kubánský doutník, Everest bez kyslíku, letitá whisky, milenka pro sváteční chvíle … ale… Ale nejsou to staří známí nezaměnitelní Marillion; nebýt Hogartha a závěrečné titulní kompozice, byla to zejména pro starší fanoušky anonymní skupina z ranku Radiohead a Porcupine Tree.
Happiness Is The Road (2008)
Letmý náhled do statistik prozradí, že s koncem fishovské éry skončily i medailové pozice na světových prodejních žebříčcích. Nicméně, až do alba marillion.com (1999) se Hogarthovi Marillion objevovali v britské Top 20/50. Po tomto datu přetrvávají dílčí úspěchy v Německu a Holandsku.
Malá odbočka: v ČSSR se krátce před sametem prodalo na čtvrt milionu švindl lístků za pade (jeden mám doma) na nikdy neuskutečněné koncerty v Brně. O pár let později se nás na Fishovi v Praze sešlo kolem stovky…
Steve
Hogarth
Narozen jako Ronald Stephen Hoggarth 14. května 1959 v severoanglickém městečku Kendal. Ačkoliv již jako dítě projevoval hudební sklony – poslouchal The Beatles, The Kinks, Davida Bowieho, a hrál na klavír – vystudoval elektrotechniku na universitě v Trentu. Po krátkém působení v barové skupině Harlow, kdy málem přišel o život na lodi, když jej pobodal psychopatický kolega, se v roce 1981 rozhodl pro profesionální hudební kariéru, a přesídlil do Londýna.
Přidává se k Motion Pictures, přejmenovanými později na The Europeans, a nahrává s nimi dvě alba. V roce 1985 spolu s kytaristou Colinem Woodem ze skupiny odejdou, aby založili duo How We Live. Neúspěch debutového alba Dry Land jej vykolejí natolik, že uvažuje o konci kariéry. Naštěstí se nechal svým okolím přesvědčit, aby koncem roku 1988 poslal kazetu skupině Marillion, která v té době sháněla nástupce Fishe. Přestože dostal ještě nabídku od The The hrát s nimi na americkém turné na klávesy, rozhodl se nakonec pro Marillion, prý i proto, že dostal příslib autorského uplatnění.
Mimo více než dvacetileté angažmá v Marillion působí Hogarth sólově i jako člen projektu H-Band. Na kontě má několik vlastních alb a kolem desítky hostovaček u kolegů (mj. Toni Childs, Julian Cope, Dream Theater, John Wesley). V poslední době spolupracoval s Richardem Barbierim (Japan, Porcupine Tree). Společné album Not The Weapon But The Hand vyšlo letos v únoru.
V rozhovorech mimo jiné přiznává, že kolem roku 2005 procházel osobní krizí, rozpadlo se mu manželství, objevily se zdravotní problémy. V té době se seznámil s knihou The Power Of Now Eckarta Tollea, díky níž najednou uměl pojmenovat věci, které doposud vnímal jen instinktivně. Tato zkušenost se výrazně promítla do jeho textů. V jednom nestarších rozhovorů se „prořekl“, že si přeje, aby Marillion změnili název.
Steve Rothery
Narodil se 28. listopadu 1959 v pártisícové hornické obci Brampton (South Yorkshire). Od šesti let vyrůstal v přístavním městečku Whitby.
Jako -náctiletý hrál v několika studentských souborech, v roce 1979 si všiml inzerátu skupiny Silmarillion. Ostatní je známá historie. Jeho vrstevnatá, zpěvavě neafektovaná sóla jsou od té doby výrazným trademarkem souboru, podobně jako Gilmourova pro Pink Floyd.
V druhé polovině devadesátých let dal se zpěvačkou Hannah Stobart dohromady projekt Wishing Tree, na jehož debutu Carnival Of Soul (1996) se účastnil i baskytarista Marillion Pete Trewavas a jejich příležitostný textař John Helmer. Druhé album Ostara vyšlo v roce 2009, na obou bubnoval manžel Hannah, Paul Craddick z Enchant.
Steve Rothery hostoval na desítkách alb (mj. Jadis, Arrakeen, Enchant, Arena, Gazpacho), své zkušenosti předává i formou tzv. workshopů.
Pete
Trewavas
Peter Trewavas přišel na svět 15. ledna 1959 v severoanglickém městě oceli: Middlesboroughu. Prvním hudebním zážitkem prý bylo, když mu máma přinesla v jeho pěti letech beatlesovskou verzi Twist And Shout. V sedmi začal s kytarou, ve třinácti přesedlal na basu. Po výšce nějakou dobu působil jako televizní technik. Svou hudební kariéru začal v Aylesbury, městě, které od poloviny šedesátých let žilo bigbítem, a zrodili se v něm i Marillion, k nimž se Pete připojil v roce 1982 (předtím hrál ve skupinách Orthi, The Robins, Tamberlane, Heartbeat, East Goes West, The Metros, jednou se ocitl na jevišti s Darryl Way’s Wolf, u kterých bubnoval jakýsi Ian Mosley…).
Mimo Marillion čas od času účinkuje i v hvězdných Transatlantic, se kterými nahrál tři studiovky a několik živáků. Podílel se i na projektu Kino, jenž vydal v roce 2005 LP Picture. V roce 2011 dal s letitým kamarádem Erikem Blackwoodem dohromady duo Edison’s Children (album In The Last Waking Moments a několik EP a remixů).
Mark
Kelly
Občanským jménem Mark Colbert Kelly (* 9. dubna 1961 v irském Dublinu). Coby student elektroniky hrál ve skupině Chemical Alice, po které zůstalo jediné EP Curiouser And Curiouser (1981). Záhy už vystřídal u Marillion původního klávesám Briana Jellimana.
Občas hostuje, vedle obvyklého neoprog okruhu se v roce 2005 překvapivě objevil v sestavě Travis na Isle Of Wight a Live 8. Je ředitelem profesní organizace FAC (The Featured Artists Coalition), hájící zájmy umělců ve vztahu k tzv. hudebnímu průmyslu.
Ian
Mosley
Ian F. Mosley (16. června 1953, Paddington, Londýn) se narodil do hudební rodiny, jeho otec Raymond vedl Westminster Symphony Orchestra. Není divu, že za bicí poprvé usedl v deseti letech. Byl již zkušeným veteránem, když v roce 1984 vystřídal u Marillion Micka Pointera. Po absolutoriu Guild Hald School Of Music hrál s místními kapelami, účinkoval na West Endu v muzikálech Hair i Jesus Christ Superstar. V sedmdesátkách bubnoval u bájných Darryl Way’s Wolf, hrál na albu Birds (1975) holandské skupiny Trace, působil v Gordon Giltrap Band, v osmdesátých letech spolupracoval se Stevem Hackettem i skupinou Renaissance. V roce 1986 nahrál sólovku Crossing The Desert. Najdeme jej na albech Big Big Sun, Sally Oldfield, Adriana Snella, Caravan, Iris (kde basoval Pete Trewavas) a dalších, na pódiu mimo jiné doprovázel Stevieho Wondera i Dianu Ross. V rozhovorech prozradil, že tvůrčí proces je u Marillion kolektivní, a probíhá přímo ve studiu, kde se v první fázi vrší nápady a jamuje. Materiál krystalizuje postupně, a je odrazem momentálního rozpoložení celé kapely, nejenom jednotlivých členů.
DOVĚTEK
Narozen jako Ronald Stephen Hoggarth 14. května 1959 v severoanglickém městečku Kendal. Ačkoliv již jako dítě projevoval hudební sklony – poslouchal The Beatles, The Kinks, Davida Bowieho, a hrál na klavír – vystudoval elektrotechniku na universitě v Trentu. Po krátkém působení v barové skupině Harlow, kdy málem přišel o život na lodi, když jej pobodal psychopatický kolega, se v roce 1981 rozhodl pro profesionální hudební kariéru, a přesídlil do Londýna.
Přidává se k Motion Pictures, přejmenovanými později na The Europeans, a nahrává s nimi dvě alba. V roce 1985 spolu s kytaristou Colinem Woodem ze skupiny odejdou, aby založili duo How We Live. Neúspěch debutového alba Dry Land jej vykolejí natolik, že uvažuje o konci kariéry. Naštěstí se nechal svým okolím přesvědčit, aby koncem roku 1988 poslal kazetu skupině Marillion, která v té době sháněla nástupce Fishe. Přestože dostal ještě nabídku od The The hrát s nimi na americkém turné na klávesy, rozhodl se nakonec pro Marillion, prý i proto, že dostal příslib autorského uplatnění.
Mimo více než dvacetileté angažmá v Marillion působí Hogarth sólově i jako člen projektu H-Band. Na kontě má několik vlastních alb a kolem desítky hostovaček u kolegů (mj. Toni Childs, Julian Cope, Dream Theater, John Wesley). V poslední době spolupracoval s Richardem Barbierim (Japan, Porcupine Tree). Společné album Not The Weapon But The Hand vyšlo letos v únoru.
V rozhovorech mimo jiné přiznává, že kolem roku 2005 procházel osobní krizí, rozpadlo se mu manželství, objevily se zdravotní problémy. V té době se seznámil s knihou The Power Of Now Eckarta Tollea, díky níž najednou uměl pojmenovat věci, které doposud vnímal jen instinktivně. Tato zkušenost se výrazně promítla do jeho textů. V jednom nestarších rozhovorů se „prořekl“, že si přeje, aby Marillion změnili název.
Steve Rothery
Narodil se 28. listopadu 1959 v pártisícové hornické obci Brampton (South Yorkshire). Od šesti let vyrůstal v přístavním městečku Whitby.
Jako -náctiletý hrál v několika studentských souborech, v roce 1979 si všiml inzerátu skupiny Silmarillion. Ostatní je známá historie. Jeho vrstevnatá, zpěvavě neafektovaná sóla jsou od té doby výrazným trademarkem souboru, podobně jako Gilmourova pro Pink Floyd.
V druhé polovině devadesátých let dal se zpěvačkou Hannah Stobart dohromady projekt Wishing Tree, na jehož debutu Carnival Of Soul (1996) se účastnil i baskytarista Marillion Pete Trewavas a jejich příležitostný textař John Helmer. Druhé album Ostara vyšlo v roce 2009, na obou bubnoval manžel Hannah, Paul Craddick z Enchant.
Steve Rothery hostoval na desítkách alb (mj. Jadis, Arrakeen, Enchant, Arena, Gazpacho), své zkušenosti předává i formou tzv. workshopů.
Peter Trewavas přišel na svět 15. ledna 1959 v severoanglickém městě oceli: Middlesboroughu. Prvním hudebním zážitkem prý bylo, když mu máma přinesla v jeho pěti letech beatlesovskou verzi Twist And Shout. V sedmi začal s kytarou, ve třinácti přesedlal na basu. Po výšce nějakou dobu působil jako televizní technik. Svou hudební kariéru začal v Aylesbury, městě, které od poloviny šedesátých let žilo bigbítem, a zrodili se v něm i Marillion, k nimž se Pete připojil v roce 1982 (předtím hrál ve skupinách Orthi, The Robins, Tamberlane, Heartbeat, East Goes West, The Metros, jednou se ocitl na jevišti s Darryl Way’s Wolf, u kterých bubnoval jakýsi Ian Mosley…).
Mimo Marillion čas od času účinkuje i v hvězdných Transatlantic, se kterými nahrál tři studiovky a několik živáků. Podílel se i na projektu Kino, jenž vydal v roce 2005 LP Picture. V roce 2011 dal s letitým kamarádem Erikem Blackwoodem dohromady duo Edison’s Children (album In The Last Waking Moments a několik EP a remixů).
Občanským jménem Mark Colbert Kelly (* 9. dubna 1961 v irském Dublinu). Coby student elektroniky hrál ve skupině Chemical Alice, po které zůstalo jediné EP Curiouser And Curiouser (1981). Záhy už vystřídal u Marillion původního klávesám Briana Jellimana.
Občas hostuje, vedle obvyklého neoprog okruhu se v roce 2005 překvapivě objevil v sestavě Travis na Isle Of Wight a Live 8. Je ředitelem profesní organizace FAC (The Featured Artists Coalition), hájící zájmy umělců ve vztahu k tzv. hudebnímu průmyslu.
Ian F. Mosley (16. června 1953, Paddington, Londýn) se narodil do hudební rodiny, jeho otec Raymond vedl Westminster Symphony Orchestra. Není divu, že za bicí poprvé usedl v deseti letech. Byl již zkušeným veteránem, když v roce 1984 vystřídal u Marillion Micka Pointera. Po absolutoriu Guild Hald School Of Music hrál s místními kapelami, účinkoval na West Endu v muzikálech Hair i Jesus Christ Superstar. V sedmdesátkách bubnoval u bájných Darryl Way’s Wolf, hrál na albu Birds (1975) holandské skupiny Trace, působil v Gordon Giltrap Band, v osmdesátých letech spolupracoval se Stevem Hackettem i skupinou Renaissance. V roce 1986 nahrál sólovku Crossing The Desert. Najdeme jej na albech Big Big Sun, Sally Oldfield, Adriana Snella, Caravan, Iris (kde basoval Pete Trewavas) a dalších, na pódiu mimo jiné doprovázel Stevieho Wondera i Dianu Ross. V rozhovorech prozradil, že tvůrčí proces je u Marillion kolektivní, a probíhá přímo ve studiu, kde se v první fázi vrší nápady a jamuje. Materiál krystalizuje postupně, a je odrazem momentálního rozpoložení celé kapely, nejenom jednotlivých členů.
Sounds That Can’t Be Made (2012)
Současní Marillion stáli a padali
s mandlovým hlasem Stevea Hogartha. Je to pan zpěvák i lyrik přímo zrozený
pro epický artrock. Umí být palčivě hořký, pábivý, sametově hebký a líbezný. A
v každé své vokální poloze je naprosto věrohodný a sdělný.
Sounds That Can’t Be Made má však navíc své kompoziční i aranžérské čaro, obojí se zjeví v celé kráse jen vnímavým a naladěným posluchačům. Jsem přesvědčen o tom, že by novinka mohla oslovit i zavilé vyznavače fishovské éry, už jen pro Rotheryho medová sóla.
Gaza se
v úvodním motivu vlní, pohupuje a víří jak rozpálený vzduch nad pouští,
pavučinový Steveův falzet svádí nerovný boj s hřmotem a lomozem… zmlklá
múza nad bojištěm. Velkolepý osmnáctiminutový opus ve mně i bez znalosti textu
vyvolává metaforický obraz zkázy v kontrastu s neutuchající snahou o
zachování si střípků obyčejného lidství. Jednotlivé části se doplňují a
umocňují, pro mnohé marillionovce bude vrcholem závěrečná patetická pasáž
s Rotheryho vzepjatou kytarovou zpěvohrou. Tak nějak si představuju
artrock, reflektující současnost, i navazující na tradice žánru.
Další skladby tak trochu zůstávají ve
stínu Gazy, osobně bych nade vše
čnící monument zařadil jako poslední kus alba. Emočně nezavalený posluchač by
si tak například víc užil melodicky podmanivou titulní píseň Sounds That Can’t Be Made, odkazující
svou stavbou a instrumentací na fishovskou éru. Éterická Pour My Love dýchá snovými akordy jak She’s Leaving Home, pompézně sladkohořká Power by mohla zdobit Misplaced Childhood a nikdo by si
ničeho nevšiml. Druhým vrcholem LP je zvolna rozkvétající Montréal. Úvodní pasáž nechá především vyniknout citlivě vybraným i
zahraným klávesám Marka Kellyho, je radost poslouchat jeho niterné preludování
s decentně přibrnkávajícím Stevem Rotherym. Jako bych se přenesl do první
poloviny sedmdesátých let, kdy skupiny podobného zaměření rozhazovaly po svých
vinylech nápady i melodie plnými hrstmi. Invisible
Link je chvílemi až nehmotná, jako záchvěv vzduchu, či zamihotání odrazu
hvězd na hladině, podstatou přímočarý popěvek jakoby dostává další rozměr.
Umění detailu, další s pozapomenutých disciplín raného artrocku. A
dynamického kontrastu, musím hned připsat u Lucky
Man, v níž jsou vypravěčské pasáže verzí v refrénech prolamovány
masivními melodickými kytarami. Jednoduché, účinné. Je fakt, že v dnešní
době třídecibelových placatic se podobné nápady hůře prosazují a realizují.
Když je co poslouchat, tak i hodina uteče jak nic, The Sky Above The Rain se hned napoprvé znale tulí a vine jak dlouholetá
přítelkyně.
Sounds That Can’t Be Made má však navíc své kompoziční i aranžérské čaro, obojí se zjeví v celé kráse jen vnímavým a naladěným posluchačům. Jsem přesvědčen o tom, že by novinka mohla oslovit i zavilé vyznavače fishovské éry, už jen pro Rotheryho medová sóla.
Když mě hudba osloví, vůbec se mi nechce pinožit za nějakými recenzními coby-kdyby-a-jak-jinak. Jedinou momentální (zítra to můžu vnímat jinak) drobnou dramaturgickou připomínku jsem uvedl, jdu si dát repete…
Další z letošních velmi povedených nových desek starých mistrů…
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2012
Komentáře
Okomentovat