1968 12: Z JARNÍ HOSTINY ŽEBRÁCKÝ BANKET
Osmašedesátý sen nakonec stal historickým žebráckým banketem, kdy jsme zjara radostně vyhlíželi hostinu demokracie, spálenou však na uhel srpnovým peklem. Koncem roku jsme tak mohli už jen sbírat poslední přehlédnuté zbytky spadnuvší pod stůl.
Jak
se rozloučit s památným osmičkovým rokem? Samozřejmě především pořádnou
muzikou. Politice se ovšem ani dnes nevyhneme, na to je odkaz událostí
z před padesáti let příliš živý a varující i dnes, v době hojnosti a
svobody. A vydáme se i do vesmíru…
KALENDÁRIUM
Ponuré
posrpnové kalendárium dokazuje, že se Rusáci začali zabydlovat natrvalo.
Velitel okupačních sil Majorov předal třetího prosince Husákovi další
požadavky. Ten samý den Amerika odmítla vydat uprchlého generála Šejnu, a
mnohým tuzemským zapleteným začaly opět fungovat svěrače. Zpráva OSN uvádí, že
během tří měsíců po vpádu vojsk opustilo ČSSR na 80000 občanů. Vazalové Dubček,
Svoboda, Černík, Husák a Štrougal se vydali sedmého prosince do Kyjeva, kde jim
Brežněv předal další normalizační noty. Jakeš mezitím úslužně kýval
v Moskvě. V Leningradě začal proces s hrdinnými protestujícími
proti srpnové okupaci, Jurijem Ženglerem, Lvem Klasevským a Anatolijem
Studentovem. Obětovali za nás svobodu i kariéry, a kdo si na ně dnes vzpomene. Majorov
u Svobody. Doma se vzedmula vlna protestů proti snahám odstranit Smrkovského
z čela parlamentu. Koncem roku Komsomolskaja Pravda otiskla hanopis na
české filmaře, Miloše Formana, Jiřího Menzela a Jana Němce. V časopise Zítřek
vyšel článek Václava Havla „Falešné dilema“. Rozhlasový novoroční přípitek
pronesl Josef Smrkovský. Labutí píseň, generální stávka se už na jeho podporu
nekonala.
Netřeba
mít dnes iluze o tom, že jsme měli šanci naším Jarem 1968 změnit poválečné
geopolitické uspořádání Evropy. Obrození komunisté měli jednak své vnitřní
limity a demokracie bez přívlastků jim byla bytostně cizí, a hlavně, svět nebyl
připraven na tvrdou konfrontaci se Sojuzem. Přesto šlo o opojné
nadechnutí, a dodnes nostalgicky vnímám jeho vůni i chuť.
BEGGARS BANQUET
V ŠAPITÓ
Album,
které pro ROLLING STONES vše změnilo – píše se na oficiálních stránkách kapely.
A opravdu. Na popud nového producenta Jimma Millera „zmoudřelí“ ROLLING STONES
se po trochu zmatečné velkohubé psychedelii „Their Satanic Majesties Request“
pokorně vrátili k zemině a kořenům, aspoň co se zvukového obalu týče. Ten původní
papírový provokoval jako žádný jiný. Starý špinavý hajzl a na oprýskané zdi nad
ním pravácké vzkazy. Dnes úsměvné, tehdy velká aféra, jež zdržela vydání.
Po hudební stránce je „Beggars Banquet“ je něco jako trojka LED ZEPPELIN. Výrazné prvky country nemají v rocku obecně na růžích ustláno, zejména u nás v Kotlince, svět je přeci jenom k podobným tvůrčím záměrům otevřenější. A považte, věčné rockové riffy „Jumpin’ Jack Flash“ a „Street Fighting Man“ zahrál Keith Richards na akustickou kytaru!
Mimochodem,
indická dum-dům verze s bílým cenzurovaným přebalem se objevila počátkem
sedmdesátých let také v prodejnách Supraphonu za rovné kilo československých.
Též jsem ve svém mládežnickém hardrockovém rozpuku a oslnění z živáku „Get
Yer-Ya’s Out!“ hledal k poněkud zvláštní desce cestu. A nakonec, též
„moudře“, našel!
Perličkou
zůstává, že všechny verze „Beggars Banquet“ vydané před rokem 2002 hrály zhruba
o 1 % pomaleji, než měly. Na druhou stranu, rozpoznají to jen nešťastníci
s absolutním sluchem. Ostatně, tehdejší gramofony i magnetofony Tesla
hrály jinou rychlostí každý den, předpokládaných 50 Hz totiž bylo totiž
v elektrických rozvodech málokdy. Takže jsme na nějaké to procento nahoru
dolů byli zvyklí.
Jedenáctého
prosince 1968 uspořádali ROLLING STONES k novince propagační show „The
Rolling Stones Rock and Roll Circus“, na kterou pozvali přehršli přátel, vedle
JETHRO TULL s half-playbackovou pantomimou Tonyho Iommiho, také THE WHO,
Marianne Faithfull, dále pod hlavičkou THE DIRTY MAC schovanou bandu kumpánů,
počínaje Keithem, přes Johna & Yoko, až po Erica Claptona a Mitche
Mitchella. ROLLING STONES naposledy vystoupili s již úplně mimózním Brianem
Jonesem v sestavě. Na první zátah se nahrávání a natáčení moc nepovedlo, dodatečně
se lepilo a dohrávalo. Vydání nakonec Mick Jagger stopnul. Oficiální premiéra
se tak konala až v šestadevadesátém.
BEATOVÝ ŽÁR
Stíny
srpnové okupace aspoň na chvíli zmizely s prvními rozsvícenými reflektory
druhého beatového festivalu, konaného opět v čase těsně předvánočním v Lucerně,
organizovaného týmem kolem Pop federace a Spojených pražských klubů.
Festival
samozřejmě reflektoval překotný vývoj na hudební scéně, kdy se namísto sladkých
vokálů, výrazných melodií a „hezkých“ písniček sedmašedesátého stále více
prosazoval důrazný sound, postavený na rhythm & bluesových základech, ruku
v ruce s výrazně rostoucí instrumentální dovedností muzikantů, viz
Jaromír Tůma v Mladém světě: „Letošní
festival byl ve znamení hudby méně melodické, méně komerční a z hlediska
pop-music výlučnější, a jako takový ho publikum přijalo velmi dobře.
Z festivalu vyplynulo, že u nás existuje silná masa beatového publika,
ačkoli hudba byla vzdálena více běžným šlágrům a běžné pop music, než jsme si
zvykli. Publikum se s loňským nedá vůbec srovnat. Loni nebylo vyprodáno,
letos bylo plno a zájem byl obrovský.“ Od BEACH BOYS k Hendrixovi,
dalo by se napsat ve zkratce.
Druhým
výrazným aspektem bylo odvážné pozvání zahraničních kapel – anglických NICE,
nizozemských CUBY + BLIZZARD a švédských MECKI MARK MEN. Zejména Keith Emerson
sebral tuzemským muzikantům i posluchačům veškeré iluze o tom, jak je náš
bigbít světový. „Emerson hrál na varhany
stejně dobře z obou stran, vsedě zády k nim, lokty, hlavou, aniž by
jeho hudba ztrácela logiku,“ napsal pro změnu v Melodii J. Tůma.
Samozřejmě, Marián Varga se mohl Emersonovi postavit jako rovný rovnému, to je
ale asi tak všechno.
Nicméně,
nezatracujme naše muzikanty. Bez přímé konfrontace a s chybějícím zázemím i
otevřeným trhem se dá těžko konkurovat světu, akcelerovanému rockovým boomem i
generačními touhami na všech frontách. Porota i diváci nakonec ocenili zejména
interprety s výrazným autorským přínosem, a tak hlavní cenu získali BLUE
EFFECT s Radimem Hladíkem a Vladimírem Mišíkem v sestavě, kteří brali
mimo jiné i cenu za nejúspěšnější festivalovku, „Sunny Grave“ (anglická verze
pelíškovského „Slunečního hrobu“). Skladbou roku se stala „Klaunova zpověď“
Petra Nováka. Velký povyk způsobili THE PRIMITIVES GROUP, a to nejen zappovským
repertoárem, ale také umělým sněhem, naládovaným do publika. Část fanoušků
zbytek vystoupení proslzela a prokašlala, někteří se na ně rovnou vykašlali a
utekli.
Občasné
dobové stížnosti na organizaci zavál čas, a tak můžeme 2. Československý
Beat-festival označit za dějinnou rockovou událost. Bohužel, nadlouho poslední.
BLOOD, SWEAT
& TEARS
Po
vydání debutu „Child Is Father To The Man“ a odchodu věrozvěsta Al Koopera i
dalších členů kapely, nastupuje do sestavy kanadský vokální dřevorubec David
Clayton-Thomas. Eponymní dvojka zahájila zcela novou etapu BLOOD, SWEAT &
TEARS. Prolomila hranice mezi rockem, popem a jazzem, svým způsobem
předznamenala éru jazzrocku. Zároveň se ale kapela ve své nové podobě vzdálila
mladému rockovému publiku svým poněkud chladným akademickým soundem. Jak psal
Jiří Černý v recenzi k stejnorodému třetímu albu: „Ale třetí album bych mohl poslouchat stále a mám pocit, že podobný
vztah by k němu našla i většina příslušníků mé generace, tj. lidí,
vyrostlých mezi swingem a rock’n’rollem, mezi velkými kapelami a kytarovými
skupinami, lidí, kteří jsou vděčni za každou dobrou hudbu, schopnou přežít
nějaký ten měsíc, a kterým už tolik nezáleží na puntičkářském srovnávání
jednotlivých alb téže kapely a rozdělování nahrávek či dokonce jednotlivých sól
na méně a více progresivní.“ Svůj článek J.Č. uzavírá konstatováním: „[…] hudba BLOOD, SWEAT & TEARS patří
k nejlepšímu, co po BEATLES vzniklo.“ Muzika pro posluchače
s žánrovým nadhledem. Zkuste se takovými stát a vylovte B,S&T
z hlubin internetu.
Deska
z prosince šedesátého osmého získala v březnu sedmdesátého cenu
Grammy za devětašedesátý. Patří do zlatého fondu pop music, je například mezi
1001 alby, které musíte slyšet než zemřeteJ Aspoň tedy
podle autorů stejnojmenné knihy.
SOFT MACHINE
PINK
FLOYD pro náročné, avantgardní psychedelic jazzrock z Canterbury. Tam, kde
byli BLOOD, SWEAT & TEARS sevřeni konvencemi, tam se kapela kolem Roberta
Wyatta rozlétla až na samé hranice širší sdělnosti. Debutové bezejmenné album
zachycuje SOFT MACHINE coby hledače sice pinkfloydovského typu, nicméně daleko
odvážnější, byť méně zručné a kompozičně nápadité. Použité rejstříky kláves
Mika Ratledgeho evokují práci Douga Ingeho z IRON BUTTERFLY. Že by na
desce Mike použil vedle Lowrey Holiday i své starší varhany Vox Continental? Napoprvé
pro leckoho z classic rockerů velké sousto. Kdo však vyznává barrettovské
PINK FLOYD, bude jako doma.
VESMÍR
Nejenom
v ulicích, ve studiích a na pódiích se děly věci. 21. prosince
odstartovalo a o tři dny později vstoupilo Apollo 8 na oběžnou dráhu kolem
Měsíce. Vyslanci člověčenstva konečně spatří na vlastní oči jeho odvrácenou
stranu, a mohli se pokochat Zemí, „vycházející“ nad měsíčním obzorem. Událost
zachycuje slavný snímek, známý jako Earthrise.
Šlo
o přelomovou událost nejenom z technického hlediska. Vzpomínám si,
s jakým zadostiučiněním jsme naladěni na Hlas Ameriky hltali
dennodenní zprávy z průběhu letu, jímž Amerika definitivně ukázala Rusům
záda i v kosmickém soupeření. Představovali jsme si, jak se Brežněvovi
vzteky zježilo jeho srostlé obočí. A každý večer hleděli vzhůru k našemu
věčnému souputníku.
Velitel
mise, Frank Borman, je dnes nejstarším žijícím americkým astronautem
z průkopnické generace, jež lidstvo dostala na práh vesmíru. Posádku Apolla
8 dále tvořili: pilot velitelského modulu James Lovell a pilot lunárního modulu
William Anders, nejmladší na palubě a mj. autor Earthrise. Na jeho počest byl
letos v říjnu po něm pojmenován jím vyfocený kráter.
Všichni
tři hrdinové jsou dodnes činní, byť dva již dosáhli devadesátky.
–
26.
prosince 1968 LED ZEPPELIN poprvé přistáli v Americe a v denverském
Auditoriu odehráli svůj debutový zámořský koncert, byť v roli předskokanů
VANILLA FUDGE. Hádejte, komu bude zasvěceno lednové číslo Sparku ročníku 1969J
Komentáře
Okomentovat