1968 07: PRÁZDNINY ZAČÍNAJÍ … SRANDY I MUZIKY KOPEC
Sedmého června 1968 vstoupila do kin Šíleně smutná princezna s Helenkou a Vaškem, aby na pár měsíců ovládla nejenom kina, ale i všechny dětské a mládežnické časopisy. Nedílnou součástí byla chytlavá hudba mladého Jana Hammera i exteriéry, za nimiž jsme se vypravili na školním výletě do Trenčína a okolí, a tedy i na Bojnický zámek. Na tehdy ještě nádherném koupališti Zelená žaba v Trenčianských Teplicích jsme si coby medici sedmého ročníku základky doplnili znalosti anatomických detailů našich spolužaček. A pak začaly prázdniny, dlouho vypadaly na jedny z nejkrásnějších…
MLADOSVĚTSKÝ
PELMEL
Neužívali
jsme si jenom my. Ikonickým červencovým momentem se stala obálka Mladého světa
číslo 29 s Alexandrem Dubčekem na skokanském můstku i při
okřídleném letu nad hladinou bazénu koupaliště v obci Santovka poblíž
Levice. President Svoboda se pro změnu toulal po hřebenech Vysokých Tater.
V Bratislavě uskutečnil v úterý 9. července tým akademika Karola Šišky
první transplantaci srdce v Československu. Moskevští beatmani byl název
zmínky o nočním podniku Moloďožnyj a skupině Orfeus, jež tam pod bustou Lenina
hraje na maďarské plus československé nástroje a dovolí si občas zazpívat
anglicky. Nebojte se, sovětský tisk byl ve střehu a imperialistický jazyk
zmínil s prstem na spoušti. Božský Kája plnil slovenské amfiteátry i
stránky Mlaďáku: „V Banské Bystrici
stáhli Gotta z pódia a nebýt duchapřítomného zákroku, byl by usmýkán.
V Michalovcích, kde bylo v pohotovosti dvacet příslušníků se psy a
slzným plynem, dostala šestnáctiletá dívka epileptický záchvat.“ „I keď budeme
mať tu federalizáciju, vy jediný nebudete potřebovat pasov,“ pravil
jasnozřivě Gottovi jeden místní ujo. Srandy kopec byl onoho léta, začalo se
mířit i na před pár měsíci nedotknutelné, viz bajka Korupční aféra jenerála
Šíny, v reálu „semínkového“ generála Šímy. Na druhou stranu se opět
provalilo, že komunisti jsou (a vždy budou) nereformovatelní, viz jedovatou
slinu flusající prohlášení ÚV KSČ k manifestu 2000 slov Ludvíka Vaculíka,
vzniknuvšího z popudu vrcholných pracovníků Československé akademie věd,
mj. Otty Wichterleho. Zelená guma Kodaj jej v parlamentu dokonce označila za
akt kontrarevoluce. Dostalo se mu tvrdého odsouzení veřejnosti, stačí se začíst
do ankety v MS. Stále se nedařilo dostat z ČSSR ruské jednotky, co u
nás usalašily po cvičení Šumava. V Davli, nedaleko Prahy, se už několik
měsíců točil válečný film „Most u Remagenu“ s tamějším mostem v hlavní
roli. Americkou armádou zapůjčených osm tanků označil Brežněv při jednáních se
soudruhy z okolních zemí za předvoj US invaze!
V Anglii
vyskákal na nejvyšší příčku „Jumpin’ Jack Flash“ ROLLING STONES, na všech
koupalištích dunělo „ Baby Come Back“ EQUALS, supraphonským prodejům vévodila
„Massachusets“ v podání Vaška Neckáře, rozhlasové Houpačce pak „Docela
obyčejná píseň“ Karla Černocha a zahraniční části „Legend Of Xanadu“ DAVE DEE,
DOZY, BEAKY, MICK & TICH.
OHNIVÁ KOLA
Jiří
Černý ve sleeve-note k supraphonskému licenčnímu vydání „Ohnivých kol“
v roce 1970 mimo jiné napsal: „Konec
šedesátých let znamenal ve světě rockových skupin období tvůrčího vření, nových
stylů a změn. Hudební obzory žánru se najednou začaly rozšiřovat. BEATLES
přinutili obecenstvo poslouchat neobvyklé písničky, Bob Dylan je naučil
přemýšlet o textech. Ke slovu se také dostávala celá generace hráčů, která se
snažila překročit tříminutové klišé rockové skladby čistě po stránce
muzikantské. V jejím čele stála skupina CREAM: vedle Claptona v ní
působily dvě další instrumentální špičky – bubeník Ginger Baker a baskytarista
Jack Bruce. Přestože oba měli jazzovou praxi, vycházela jejich společná tvorba
především z rocku a z blues. To dokumentuje i licenční dvojalbum
Supraphonu ,Ohnivá kola’ (,Wheels Of Fire’) na němž aranžérské i instrumentální
schopnosti tria kulminují.“ Přestože
tuzemské vydání bylo o dva roky opožděno, mělo obrovský dopad, protože černý
burzovní trh nebyl ještě plně rozvinut, a tak zejména mimopražští mladí rockeři
se mohli díky šedé krabici poprvé dostat k řadovému albu světové kapely
přímo na vinylu a za přijatelnou cenu.
Plocha
dvojalba umožnila realizovat velkolepý plán studiového LP, doplněného na druhém
vinylu o živák. CREAM tak mohli předvést oba póly svého muzicírování, na jedné
straně studiově vymazlenou „White Room“ s vrstvenými vokály a houslemi, a vedle
toho koncertní podobu „Toad“ s gigantickým bubnovým sólem Gingera Bakera,
tedy něčím do té doby nepředstavitelným. V obou mezních polohách se CREAM
cítili jako ryba ve vodě.
Za
pouhé dva roky své existence transformovali mayallovské modrooké blues do
plnotučného rockového formátu. Velkou zásluhu na vytvrzení tria měl „čtvrtý“
člen kapely, producent a hudebník z Bronxu, Felix Pappalardi. Nejenže se
občas ve studiu přidal ke kapele, ale hlavně dokázal přesvědčit Claptona,
Bakera i Bruceho aby uvolnili stavidla svého muzikantského mistrovství a vydali
se do doposud neprobádaných končin.
„Ohnivá
kola“ symbolicky prohřála půdu pro startující LED ZEPPELIN. A když 26.
listopadu 1968 odehráli CREAM v Royal Albert Hall svůj (nadlouho) poslední
koncert, zašeptal po jeho skončení Jon Hiseman: „Víc už snad není možné.“
SKALNATÝ NACH
Rodokmen
raných Párplů je pestrou směsicí desítek jmen a žánrů. Zvídavé a encyklopediky
odkážu na příslušnou literaturu. V základní linii můžeme začít
rhythm&bluesovými ARTWOODS Jona Lorda, pokračovat krátkodobými FLOWERPOT
MEN, kdy se přidal baskytarista Nick Simper, a zakončit putování u ROUNDABOUT s
Ritchiem Blackmorem, kytaristou z okruhu Lorda Sutche a OUTLAWS. Příchodem Roda
Evanse a bubeníka Iana Paicea (oba MAZE) vznikají v březnu 1968 DEEP PURPLE de
facto. Na první skandinávské turné v dubnu 1968 vyjíždějí mládenci totiž ještě
jako ROUNDABOUNT. V létě nahrávají během pár dnů debut a dočkají se
překvapivého úspěchu v USA, kdy se jejich verze "Hush" Joea Southa
vyšplhá na čtvrté místo singlparády. Je ironií, že to byl navždy největší
úspěch kapely za Atlantikem.
K
prvým Párplům jsem se dostal až zpětně, v třiasedmdesátém, prostřednictvím
výběrového dvojalba „Mark I & II“. Sixties muzika progresivního ranku byla
pro mne spíše exotikou a zpestřenía, a ne vážnou konkurencí sedmdesátkové hardrockové
kovařině, která mnou mlátila o zem. Po pár týdnech seznamování jsem ale evansovské
DEEP PURPLE hrál den co den a pořád dokola.
Když
slyším „Shades of Deep Purple“, zní mi ozvěnou i mišíkovští BLUE EFFECT. Stejně
uvolněný zpěv a doprovody, "hladíkovsky" melodická Ritchieho kytara,
kvítečková malebnost, špetka psychedelie, čitelná nástrojová scéna. V „Mandrake
Root“ se vedle santanovsky vyšponované a rytmicky perlivé jízdy tlačí do
popředí Lordovo eruptivní hraní v duchu zárodečného classical rocku,
postaveného na zbytnělých varhanách a odkazu artificiální hudby. V hypnotizujících
zpomalovánkách – beatlesovské „Help“ a „Hey Joe“ se španělskou Blackmoreovou
koridou – se zřetelně zrcadlí VANILLA FUDGE. Kouzelné, jak se začínající DEEP
PURPLE se vší parádou vylhali z nedostatku vlastního materiálu.
„Book
of Taliesyn“, druhé párplovské elpé ročníku 68, si z doby vydání rovněž nepamatuju,
měl jsem třináct, a nikdo ze starších kámošů je neměl ani na Emgetonu. Kdykoliv
si dvojku pustím, jsem vtažen do hořkosladkých vzpomínek na to památné jaro,
léto, podzim. Když kuknu do bookletu, vynořují se mi z paměti podobně oblíkaní
a naondulovaní starší hoši, jak se v italských riflích, pod prdel vytahaném
svetru a se žvárem v hubě nakrucují před mými vrstevnicemi.
I
dvojka má vůni vanilky, pětice nadále spoléhá na razantní úpravy převzatých songů,
zde například Diamondovu „Kentucky Woman“, „We Can Work It Out“ dvojice
Lennon/McCartney, spectorovku „River Deep, Mountain High“, proslavenou Tinou
Turner s Ikem, anebo „Oh No No No“ z autorské dílny Russell/Leander. Když
slyším „Listen, Learn, Read On“, nemůžu si pomoci, mám zase před sebou kudrnatého
krouceného Mišíka. Nejsilnějším momentem je pro mne hebká zpívanka s
barokizující mezihrou „Anthem“ a napumpovaná – rovněž „klasicistní“ –
instrumentálka „Wring That Neck“. Vývojově přešlapování na místě, skoro cover
band, přetrvávající nápodoba VANILLA FUDGE, poslouchá se ale báječně!
DVEŘE K
NESMRTELNOSTI
Výstřel
popravčí čety v „Uknown Soldier“ jsme v blažené červencové nevědomosti
brali jako zpestření nové desky DOORS, jež dorazila ihned po vydání i na
Valašsko. Spontánnost prvních dvou alb nahradil studiový perfekcionismus, počet
nahrávacích pokusů šel u každé skladby do desítek, u již zmíněného „Neznámého
vojína“ to bylo více jak sto! Zatímco debut sklízel ovace u kritiky, „Waiting
For The Sun“ vystoupal na samý vrchol US Billboard 200, stejně jako mezi singly
popěvek „Hello, I Love You“, dnes dvojka v oblíbenosti všech skladeb
Morrisona a spol., hned za „Light My Fire“. Skladba měla dohru, když Ray Davies
z THE KINKS inicioval na popud svého vydavatele soudní žalobu ve věci
plagiátorství riffu jeho skladby z roku 1964, „All Day And All Of The
Night“. Nakonec došlo k mimosoudní dohodě. Paradoxní je, že Rob Krieger
přiznal po letech inspiraci vibracemi „Sunshine Of Your Love“ od CREAM.
SMYČCE DO PÁSŮ
ZAKLETÉ
Základy
nakrásněného symphony soundu MOODY BLUES položilo spolu s nebesky plavnými
„Nocemi v bílém saténu“ druhé album „Days Of Future Passed“.
V červenci 1968 vydané další, „In Search Of The Lost Chord“, pak sound
kapely i její přístup k tvorbě definovalo napořád. Doprovodný orchestr nahradil
mellotron Mika Pindera, a v magnetofonových páscích zakleté smyčce se
staly trademarkem MOODY BLUES. „Mike a
mellotron utvářeli mé písně,“ prohlásil Justin Hayward, jenž se postupně
stal hlavním zpěvákem a skladatelem skupiny. Koncepční album „In Search Of The
Lost Chord“, točící se kolem věčných témat poznávání světa kolem nás i bádání
v hlubinách lidské mysli, však bylo veskrze společným dílem pětice.
Všichni na něm měli své skladby i sólové pěvecké party.
MOODY
BLUES na jedné straně patří do hájemství takzvaného progresivního rocku, na
druhé je ale jejich melodická vstřícnost až podbízivá. Není proto divu, že se
kolem jejich postavení v dějinách rocku vedou dodnes vášnivé debaty.
MOODY
BLUES v roce 1968 vykročili vstříc neuvěřitelné ostrovní popularitě, „In
Search Of The Lost Chord“ se dostalo na pátou příčku v UK/LP žebříčku, a
téměř každé další album pinderovského období pak stanulo na jeho vrcholu.
Českou
stopu MOODY BLUES si může každý z nás připomenout na youtube v klipu
k „Nights In White Satin“, Karlův most poznáme každý. Jak to tehdy bylo? Na
televizním hudebním pořadu Europarty se díky tání ledů podílela i
Československá televize. Točilo se 20. srpna, pohodička, sluníčko, usměvaví
lidé… o pouhý den později ale britský speciál, povolaný narychlo ambasádou,
odlétá se zaskočenou kapelou domů. Z Nocí v bílém saténu se stala Noc
rudého teroru, a Karlův most znesvětila hnáta mužika. O tom všem příště…
Jaromír Merhaut (Publikováno v magazínu Spark 7/2018)
Komentáře
Okomentovat