Vernon Joynson a jeho encyklopedie zapomenutých kapel
Sada rockových encyklopedií Vernona Joynsona byla pro mne od druhé
polovině devadesátých let zcela zásadním zdrojem informací. Dá se říci, že při
archeologickém bádání mi zcela nahradily Rock 2000. Mnohosetstránkové bible
beru do ruky často i dnes, slouží mi jako startovací bod pro googlování. A
navíc, knihy i po letech voní…
Vernon Joynson
Vernon Joynson vyrůstal v Oxfordu. V šedesátém šestém, kdy mu bylo čtrnáct, začal intenzivně poslouchat muziku. Rozmezí let 1966-1968 považuje i on za nejvíce vzrušující období v historii rocku a popu. Zpočátku – spolu se všemi evropskými teenagery – lovil po nocích Radio Luxembourg, brzy však objevil Radio London a Radio Caroline. Vernon vzpomíná zejména na Johna Peela, jenž měl od března 1967 na Radiu London půlnoční pořad The Perfumed Garden (Voňavá zahrada), zaměřený na americkou psychedelickou a garážovou muziku. Na rozdíl od Laxíku se na pirátských stanicích dostaly do žebříčků i exotické kapely jako The Electric Prunes anebo Peanut Butter Conspiracy. Vernon s úsměvem vzpomíná, jak se na ně šel zeptat do místního obchodu s gramodeskami Taphouses. Vyděšené prodavače uklidnil a potěšil až koupí Light My Fire od Doors. Zato matka musela o pár hodin později rázně zakročit, když Doors rozvibrovali domek pošesté za sebou… Mezi další velké objevy teenagera patřili Love, Velvet Underground a It's A Beautiful Day.
Po absolvování bakalářských zkoušek se mladý Vernon Joynson v roce 1974 zapojil do pracovního procesu, nicméně současně začal ve velkém kupovat a shromažďovat muziku svého gusta, zejména v hudebních bazarech. Záhy zjistil, že ke spoustě starých pozapomenutých skupin nemůže sehnat detailnější informace. To byl spouštěcí impuls k vlastnímu psaní o hudbě z let 1963 až 1976.
Prvním jeho dílem byla publikace Acid Trip, vydaná u Babylon Book v roce 1984. Vernon dnes zdůrazňuje, že z dnešního pohledu je její faktografická hodnota mizivá, byla napsána v době, kdy rocková undergroundová psychedelie patřila k nejméně zmapovaným oblastem. Každá další Joynsonova variace na dané téma je obsažnější a přesnější. Poslední verze dosahují objemu daleko přes 1000 stran!
V oblasti rockové psychedelie považuje Vernon Joynson za zemi zaslíbenou USA, už jen pro kulturní rozmanitost jednotlivých regionů. Proto připravil zatím pětidílnou sérii An American History, zaměřenou na tu kterou oblast. Ale i jinde lze podle něj najít velmi zajímavé kousky, svým londýnským přátelům například vřele doporučil kanadské Plastic Cloud.
Vernon Joynson považuje za velmi zásadní zpětnou vazbu od svých čtenářů, protože při gigantickém objemu zpracovávaných informací se nelze vyhnout chybám a nepřesnostem, přestože mu při tvorbě pomáhá řada spolupracovníků, a své databáze a archivy neustále doplňuje.
Velká encyklopedická trojka
Tři obří encyklopedie Vernona Joynsona se prolínají v časovém období a mapovaných žánrech, každá z nich ale sleduje jinou oblast: USA, Velkou Británii a zbytek světa.
Fuzz Acid and Flowers: A Comprehensive Guide to American Garage
Psychedelic and Hippie Rock (1964-1975)
První vydání z roku 1993 mělo 432 stran, poslední má o tisícovku víc: 1422! Na stránce vydavatele Borderline najdete seznam všech zahrnutých interpretů: http://www.borderlineproductionsbooks.co.uk/fuzzband.html
Dreams Fantasies
and Nightmares From Faraway Lands: Canadian, Australasian and Latin American
Rock And Pop 1963-1975
První vydání z roku 1999 mělo 476 stran, aktualizované z roku 2008 dosáhlo na 766. V současnosti je tento titul „out of print“, takže běžně nedostupný.
The Tapestry Of Delights: The Comprehensive Guide to British Music Of
The Beat, R&B, Psychedelic and Progressive Eras 1963-1976
První vydání z roku 1995 se 600 stranami nahradily postupně další dvě verze. V současnosti je v druhém dotisku tisícistránková verze z roku 2006. Bylo načase, ceny na Ebay se šplhaly ke 300 USD.
Vernon Joynson má své vlastní nezaměnitelné uspořádání
jednotlivých hesel. Protože obrázek vydá za tisíc slov, podívejte se na
vedlejší stránce na ukázku typické stránky joynsonovské encyklopedie.
rock+ a Tapestry, Fuzz a Dreams
Průběžně budu vedle autorských původních hesel přidávat i výběr z Joynsonových encyklopedií, počínaje Tapestry Of Delights, která pokrývá ostrovní scénu v rozsahu klasického rocku a popu, Merseybeatu, R & B, folku, folk-rocku, jazz-rocku, blues-rocku, psychedelie, freakbeatu, glamu i progresivního rocku.
Původní hesla nejsou nijak extra upravována ani rozšiřována, protože jde víceméně o dokument a spousta interpretů bude postupně detailně zpracována ve vlastní autorské encyklopedii.
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2013
Vernon Joynson
Vernon Joynson vyrůstal v Oxfordu. V šedesátém šestém, kdy mu bylo čtrnáct, začal intenzivně poslouchat muziku. Rozmezí let 1966-1968 považuje i on za nejvíce vzrušující období v historii rocku a popu. Zpočátku – spolu se všemi evropskými teenagery – lovil po nocích Radio Luxembourg, brzy však objevil Radio London a Radio Caroline. Vernon vzpomíná zejména na Johna Peela, jenž měl od března 1967 na Radiu London půlnoční pořad The Perfumed Garden (Voňavá zahrada), zaměřený na americkou psychedelickou a garážovou muziku. Na rozdíl od Laxíku se na pirátských stanicích dostaly do žebříčků i exotické kapely jako The Electric Prunes anebo Peanut Butter Conspiracy. Vernon s úsměvem vzpomíná, jak se na ně šel zeptat do místního obchodu s gramodeskami Taphouses. Vyděšené prodavače uklidnil a potěšil až koupí Light My Fire od Doors. Zato matka musela o pár hodin později rázně zakročit, když Doors rozvibrovali domek pošesté za sebou… Mezi další velké objevy teenagera patřili Love, Velvet Underground a It's A Beautiful Day.
Po absolvování bakalářských zkoušek se mladý Vernon Joynson v roce 1974 zapojil do pracovního procesu, nicméně současně začal ve velkém kupovat a shromažďovat muziku svého gusta, zejména v hudebních bazarech. Záhy zjistil, že ke spoustě starých pozapomenutých skupin nemůže sehnat detailnější informace. To byl spouštěcí impuls k vlastnímu psaní o hudbě z let 1963 až 1976.
Prvním jeho dílem byla publikace Acid Trip, vydaná u Babylon Book v roce 1984. Vernon dnes zdůrazňuje, že z dnešního pohledu je její faktografická hodnota mizivá, byla napsána v době, kdy rocková undergroundová psychedelie patřila k nejméně zmapovaným oblastem. Každá další Joynsonova variace na dané téma je obsažnější a přesnější. Poslední verze dosahují objemu daleko přes 1000 stran!
V oblasti rockové psychedelie považuje Vernon Joynson za zemi zaslíbenou USA, už jen pro kulturní rozmanitost jednotlivých regionů. Proto připravil zatím pětidílnou sérii An American History, zaměřenou na tu kterou oblast. Ale i jinde lze podle něj najít velmi zajímavé kousky, svým londýnským přátelům například vřele doporučil kanadské Plastic Cloud.
Vernon Joynson považuje za velmi zásadní zpětnou vazbu od svých čtenářů, protože při gigantickém objemu zpracovávaných informací se nelze vyhnout chybám a nepřesnostem, přestože mu při tvorbě pomáhá řada spolupracovníků, a své databáze a archivy neustále doplňuje.
Velká encyklopedická trojka
Tři obří encyklopedie Vernona Joynsona se prolínají v časovém období a mapovaných žánrech, každá z nich ale sleduje jinou oblast: USA, Velkou Británii a zbytek světa.
První vydání z roku 1993 mělo 432 stran, poslední má o tisícovku víc: 1422! Na stránce vydavatele Borderline najdete seznam všech zahrnutých interpretů: http://www.borderlineproductionsbooks.co.uk/fuzzband.html
První vydání z roku 1999 mělo 476 stran, aktualizované z roku 2008 dosáhlo na 766. V současnosti je tento titul „out of print“, takže běžně nedostupný.
První vydání z roku 1995 se 600 stranami nahradily postupně další dvě verze. V současnosti je v druhém dotisku tisícistránková verze z roku 2006. Bylo načase, ceny na Ebay se šplhaly ke 300 USD.
Průběžně budu vedle autorských původních hesel přidávat i výběr z Joynsonových encyklopedií, počínaje Tapestry Of Delights, která pokrývá ostrovní scénu v rozsahu klasického rocku a popu, Merseybeatu, R & B, folku, folk-rocku, jazz-rocku, blues-rocku, psychedelie, freakbeatu, glamu i progresivního rocku.
Původní hesla nejsou nijak extra upravována ani rozšiřována, protože jde víceméně o dokument a spousta interpretů bude postupně detailně zpracována ve vlastní autorské encyklopedii.
Komentáře
Okomentovat