LED ZEPPELIN: DRTIVÁ EXPLOZE DEBUTU
Zatímco první koncerty LED ZEPPELIN zažilo jen pár stovek šťastlivců, exploze debutového alba zasáhla miliony fanoušků po celém světě.
Album se nahrávalo v podstatě naživo, dvanáct dní po návratu ze čtrnáctidenního skandinávského turné, kde se členové čerstvě založené kapely poznávali a sehrávali. Hotovo bylo pod technickým dohledem Glyna Johnse, Jimmyho kamaráda z let dospívání, za plus minus třicet šest hodin práce, rozprostřených do necelých dvou týdnů na přelomu září a října 1968. Zvláštností bylo, že se vznikla jen stereo verze, namísto dobových zvyklostí, kdy se ve finále mixovalo stereo plus mono. Účet za studio (Olympic v jižním Londýně, kde krátce předtím točili ROLLING STONES „Beggars Banquet“) činil přesně 1782 liber. Zaplatil jej Page s Grantem, kapela totiž ještě neměla smlouvu s žádným vydavatelem. Nejrychlejší a nejštědřejší byl nakonec Atlantic, záloha činila 200.000 USD, což byla na začínající kapelu neuvěřitelná částka, tatáž, jakou firma v téže době vydala za kontrakt se slavnými BEE GEES!
–
Ještě
před vydáním změnil grafik George Hardie koncept přebalu. Původní čelní strana
s portrétní fotografií (autor Chris Dreja z YARDBIRDS) LED ZEPPELIN
uvolnila své místo historické momentce, zachycující ohnivou zkázu vzducholodě
Zeppelin 129 Hindenburg v New Jersey 6. května 1937. Album vyšlo nejdříve v USA,
12. ledna 1969, a teprve posledního března v domovské Anglii. 50 let tomu!Good Times, Bad Times
(Page/Jones/Bonham) 2:46
Dvojice „Good Times, Bad Times / Communication Breakdown“ vyšla v USA jako první zeppelinovský singl a stala se úhelným kamenem pro tvrzení, že LED ZEPPELIN vynalezli heavy metal. A my víme, že ano i neJ
(Anne Brendon/Page/Plant) 6:42
Autorkou folkové písničky z konce padesátých let, která byla léta součástí Jimmyho zásobního „zpěvníku“, je Anne Brendon. Do povědomí se skladba dostala až díky Joan Baez, jež ji nevědomky zprvu zařadila do svého repertoáru coby tradicionál. Z alba „In Concert“ se pak skladba přesunula k Jimmymu, který ji podle svých slov poprvé nahrál pro Marianne Faithfull, a nakonec v přelomové úpravě na jedničku LED ZEPPELIN. Dlužno dodat, že od roku 1990 vystřídalo prvotní označení „tradicional, arranged Page“ přesnější „Anne Brendon/Page/Plant“. Jak Page později uvedl, objevil ve skladbě flamengo a skrytý kontrast světla a stínu. Rovněž připomněl, že jde o krásný příklad souznění mezi jím a Plantem, „Když jsem při našem prvním setkání zahrál na akustickou kytaru základní motiv, Robert jej svým neuvěřitelným vokálem doslova objal.“
Page v „Baby I’m Gonna Leave You“ použil gibsonku J-200, vypůjčenou od Big Jima Sullivana, věhlasného studiového muzikanta, s nímž se Page znal léta. „Byla to krásná kytara, opravdu skvělá, s masivními strunami. Nikdy jsem neměl v ruce jinou s podobnou kvalitou, kdy bych mohl tak snadno získat opravdu silný hutný zvuk,“ zavzpomínal pro magazín Guitar Player. Skladba si vyžádala více dotáček než jiné na prvotině. Jimmy experimentoval při snímání kytar s mikrofony, reverby, slajdy. Ve finální nahrávce zůstala i „duchařská“ stopa Robertova zvolání „I Can Hear It Calling Me“, zachycená nástrojovými mikrofony. Svými kontrasty překonává „Baby I’m Gonna Leave You“ podle mnohých i „Schody do nebe“. LED ZEPPELIN ji naživo bohužel hráli naposledy v roce 1969.
(Willie Dixon/ JB Lenoir) 6:28
Původní verzi „You Shock Me“ nahrál roku 1962 Muddy Waters. Vznikla z iniciativy Leonarda Chesse na základech „Blue Guitar“ Earla Hookera, text o šuk-sem-šuk-tam dodal baskytarista Willie Dixon za údajného přispění JB Lenoira.
Parťáci i kohouti Jimmy Page a Jeff Beck zřejmě skladbu objevili na singlu vydaném v Británii labelem Pye Records (1963).
V květnu 1968 nahrává „You Shock Me“ JEFF BECK GROUP. Najdeme ji na albu „Truth“. Stala se v prodlouženém provedení středobodem Beckových koncertů. Jedna z verzí příběhu vypráví, že Jimmy Page navštívil v osmašedesátém spolu s Grantem několik koncertů JBG. On sám ale tvrdí, že Beckovu verzi slyšel až po nahrání zeppelinovské. Těžko soudit, jisté je, že kauza nadlouho poznamenala vztah Page – Beck, viz samostatný box.
Nicméně, LED ZEPPELIN dotyčnou bluesovku pozměnili v textu, zpomalili, zatížili vibratem hammondek a roztáhli na celých šest a půl minuty. Page použil namísto Telecastera vypůjčený Gibson Flying V a pracoval novátorsky s pre-echem. Plant vyzkoušel harmoniku, hlasem se drží povětšinou ve spodních rejstřících, kdy si ale vyjede na výlet nahoru, stojí to pokaždé za to. V závěru si střihne nezapomenutelný duet s Pageovou kytarou. Už jen pro něj stojí za to žít. Gillan s Blackmorem se jej museli něco naposlouchat.
(Page / inspirace Jake Holmes) 6:28
Skladba přesahuje bluesový rámec natolik, že se občas hovoří a píše o proto-doomu, předcházejícímu vydání debutu BLACK SABBATH, potažmo díky kanonádě uprostřed o proto-thrash metalu. A pak prý LED ZEPPELIN nevynalezli metalJ Plant později označil svůj raný projev za poněkud hysterický, „Dost jsem to přeháněl s falzetem. Kéž bych mohl na každé kopii prvního alba vymazat všechno to – mm, mm, baby, baby… Moc mě chytla síla a vzrušení z toho, co jsme dělali, ale teď myslím, že jsem měl raději sklapnout, než dělat takový ptákoviny.“ No, ještěže nejde nic dodatečně mazatJ
Na koncertech LED ZEPPELIN „Dazed And Confused“ zbytněla až někam k třičtvrtěhodinové hranici, zahráli ji více jak čtyřistakrát a vede tak před „Whola Lotta Love“ pomyslný žebříček živých provedení.
(Page/Jones) 4:41
Tématem je nevěrnice, čas od času proto někdo Jimmymu předhodí v této souvislosti jeho tehdejší názory na ženy coby podřadné nádoby na bičíky.
Kapela skladbu až na malou citaci nehrála nikdy naživo. Přesto drží jeden primát. Je první někým jiným převzatou skladbou LED ZEPPELIN. Zasloužila se o to bosonohá štangle Sandie Shaw, když písničku zařadila na svou desku „Reviewing The Situation (1969). Jen tak pro zajímavost, na bicí ji doprovázel Ian Wallace, pozdější drummer KING CRIMSON. Ten se musel utlouct.
(Page) 2:06
Jimmy po letech sebekriticky uznal: „V té době jsem nebyl příliš originální, základní riff jsem objevil u folkařky Anne Briggs. Samozřejmě jsem znal i verzi Berta Janscha, který byl pro mé akustické hraní zcela zásadní.“
Page rovněž dává k dobru související příhodu, kdy se počátkem sedmdesátých let setkal v debatě s beatnikem Williamem Burroughsem a jedním z témat byla i hypnotická síla rocku v souvztažnosti s arabskou kulturou. „Po poslechu ,Black Mountain Side’ mně doporučil, ať navštívím Maroko, a poznal tamější hudbu z první ruky. Což jsem nakonec společně s Robertem učinil.“ Jak vidno, cesty ke Kashmiru byly klikaté.
Na koncertech Jimmy často „Black Mountain Side“ spojoval s „White Summer“ z repertoáru YARDBIRDS, kdy svou 1961 Danelectro 3021 ladil „kashmirovsky“ na D-A-D-G-A-D.
(Page/Jones/Bonham/Plant) 2:30
Jimmyho kytarový riff má předobraz v „Nervous Breakdown“ Eddieho Cohrana. Šlo o jednu z prvních společných prací Jimma s Robertem, byť Plant nebyl kvůli tehdejším závazkům v kreditech uveden.
Na koncertech kapela nastavovala krátkou stopáž roztaženou instrumentální částí. V USA vydaný singl v žebříčcích neuspěl.
(Willie Dixon) 4:42
Verze LED ZEPPELIN znovu ukazuje krásu jejich pojetí kontrastu světla a stínu. Temný spodní proud basové linky a zpomaleného riffu opět předznamenávají postupy doom metalu, nutno ale podotknout, že podobně pracovali s převzatým materiálem již jmenovaní VANILLA FUDGE. Plantův vokál se pne kolem masivního želeného sloupu vzhůru jako břečtan.
(Page/Jones/Bonham/Plant) 8:28
A protože se Page rozhlížel kde se co šustlo, postupně v „How Many More Times“ slyšíme pasáž ne nepodobnou Beckovu „Boleru“, opodál odkaz Plantových BAND OF JOY, mezitím ozvěny Howlina Wolfa a v samém začátku kladivo Alberta Kinga ze skladby „The Hunter“, Clouseau promine.
Skladba sloužila na koncertech jako rozlučková, kdy Plant v prostřední instrumentální části představoval členy kapely.
–
Výbuchem
Hindenburgu skončila éra vzducholodí. Vinylová exploze „Led Zeppelin“ naproti
tomu odstartovala velký hardrockový třesk, jehož dozvuky i rezonance
posloucháme dodnes v tisícerých podobách rocku i metalu.ŘEKLI O DEBUTU LED ZEPPELIN
Přestože je dnes jasné, že obě verze nejdou dost dobře srovnávat, pachuť z kroku Jimmyho Page zůstává v hudebních kruzích patrná. Dost možná proto, že stále není jasný motiv, který geniálního kytaristu vedl k cíli. Zda šlo o nevyřčenou mladickou challenge, nebo skutečně jen o náhodu, jak stojí v jeho oficiálním komuniké.
Jaromír Merhaut pro Spark 2019 (konec druhé, nezkrácené části)
Komentáře
Okomentovat