1969 01: MRAZIVÁ LEDNOVÁ POCHODEŇ
„Člověk musí bránit proti tomu zlu, na
které právě stačí.“ Jan Palach na smrtelném loži
Palachova
pochodeň zažehla nadlouho poslední celonárodní vzepjetí Čechů a Slováků proti
ruské okupaci. Tragický čin se stal mementem, k němuž má smysl vracet i po
půlstoletí, neboť relativizace a zpochybňování základních lidských hodnot i
statečnosti těch, co se postavili komunistickému zlu i za cenu útlaku, věznění
a dokonce svých životů, začíná hnědorudě víc s víc prorůstat do současného
společenského dění. Ne, že by lidé byli najednou jiní, jde spíše o neschopnost i
neochotu části našich spoluobčanů kriticky pracovat s informacemi, což
v době internetu znásobuje důsledky.
Přispějme
proto ve dnech padesátého výročí tragické a burcující události na stránkách
Sparku k nezapomínání na dějinné události a samozřejmě ani na muziku,
neboť ta nám i v dobách nejtěžších dává chuť a radost do života.
JAN PALACH (* 11 .8.
1948 +19. 1. 1969)
O půl čtvrté odpoledne šestnáctého ledna 1969 vzplála
na Václavském náměstí na protest proti postupující kapitulantské politice živá
pochodeň. Hořel student Filosofické fakulty Univerzity Karlovy Jan
Palach. Aby probudil národ z letargie, přinesl
oběť nejvyšší.
V dopise, zanechaném na místě, protestoval proti
šířící se beznaději a požadoval okamžité zrušení cenzury a zákaz rozšiřování
tiskoviny interventů Zprávy; pokud nebudou požadavky splněny a „nevystoupí-li
lid s dostatečnou podporou (tj. s časově neomezenou stávkou), vzplanou další
pochodně“. Totéž opakoval krátce po převozu do nemocnice. Zemřel o tři dny
později.
Záběry z lůžka patří k nejsilnějším momentům, i
přes utrpení zmučeného těla je zřejmé, že Jan Palach si do posledních chvil
zachoval jasnou mysl. Dodnes plně nevysvětlenou je ale role zpovídající
psychiatričky Kmuníčkové, strávivší s Palachem jeho poslední dny. Někteří
ji podezřívají ze spolupráce s StB, ona sama tvrdí, že jejím jediným zájmem
bylo ulehčit Palachovi utrpení a získat od něj informace ohledně dalších „živých
pochodní“ mladých studentů, připravených údajně k sebeobětování.
„Můj čin splnil svůj účel. Ale ať už to nikdo
neudělá. Ať se pokusí zachránit ty studenty, ať to nedělají, aby celý život
zasadili za splnění našich cílů. Ať žijí, ať se přičiní všichni o naše
vítězství…“, stálo v Palachově posledním vzkazu, vyslyšeném
kamarádkou Evou Bednárikovou a vystaveném spolu s jeho portrétem na
titulní straně Mladého světa.
V
neděli 19. ledna 1969 v 15.30 hod. konstatovali lékaři u Jana Palacha smrt.
Večer bylo jeho tělo převezeno do budovy Soudního lékařství, kde se podařilo
sochaři Olbramu Zoubkovi sejmout posmrtnou masku.
Z obavy
před dalšími oběťmi se do výzev směrem k mladým zapojila prostřednictvím
médií řada osobností, například šachový mistr Luděk Pachman po vystoupení
v televizi nechal zveřejnit své telefonní číslo s výzvou studentům,
uvažujících o následování Jana. Výzva: VOLEJTE ČÍSLA 72 35 51 NEBO 72 35 52 se
objevila v Mladém světě.
Na
universitách po celé republice se organizovaly se studentské pochody a mítinky,
debatovalo i přespávalo pod Václavem, vydávala prohlášení, zástupci studentů
vyjíždějí na Hrad a ministerstva.
ROZLOUČENÍ
„V tomto
cynickém století, v němž nás často děsí druzí, a my opět děsíme je,
a v němž se mnohdy lekáme, jak jsme všichni vnitřně malí, on nás přivedl k
tomu, abychom se ptali otázkou, která z nás může učinit velké lidi: Co jsem
udělal já pro druhé, jaké je mé srdce, za čím jdu, čemu sloužím, co je pro mne
nejvyšší životní hodnotou?“ Projev
faráře Jakuba S. Trojana nad hrobem Jana Palacha, 25. leden 1969,
Palachův pohřeb 25. ledna se stal, jak již bylo
předesláno, nadlouho posledním všelidovým protestem proti okupaci i snahám
umlčet odkaz ledna 1968 a nastolit normalizaci.
Smuteční obřad na nádvoří Karolina, kde byla od
předešlého dne vystavena rakev s ostatky Jana Palacha a k němuž se
Staroměstským náměstím po celý den mlčky vinula nekonečná černá lidská stuha,
zahájily projevy rektora Univerzity Karlovy Oldřicha Starého a studentů
Zdeňka Touše a Michaela Dymáčka. Jedinými zástupci vlády byli dva nově
instalovaní a veřejnosti neznámí ministři Bezdíček a Bosák.
Průvod za pohřebním vozem poté prošel přes Ovocný
trh, Celetnou ulicí na Staroměstské náměstí a před budovu Filozofické fakulty. Ticho
křičelo vzdorem tisíců přítomných občanů…
Smuteční rozhlasová Houpačká hrála písničky Karla
Kryla, Vladimíra Merty, Prúdů, prokládané citáty z Bible. Záznam pořadu
odvysílala i Svobodná Evropa. Mladý svět namísto slov zvolil fotografie
Miroslava Huceka.
Jako
místo posledního odpočinku Jana Palacha byly nakonec vybrány Olšanské hřbitovy.
Soustrast
nad smrtí Jana Palacha vyjádřil generální tajemník OSN U Thant, čest jeho
památce vzdal italský premiér Mariano Rumor. Indická předsedkyně vlády Indíra
Gándhíová prohlásila, že se přiřadil ke galerii světových mučedníků – po bok
Mahátmy Gándhího. Úctu jeho památce vzdal také papež Pavel VI., který ve svém
poselství 26. ledna 1969 uvedl: „Není možné schvalovat tragickou formu
tohoto svědectví, ale jeho hodnotu uchovejme, protože ukazuje na svrchovanost
oběti sebe sama z lásky k druhým.“
RUDÁ OZVĚNA A ŠPINAVÉ DOZVUKY
Palachův
čin odsoudili pouze dogmatici z okruhu libeňské organizace KSČ, kteří hovořili
o údajném zneužití Jana Palacha. Tuto lživou tezi rozvíjel především poslanec
Vilém Nový, který 29. ledna 1969 poskytl rozhovor zahraniční agentuře AFP, v
němž poprvé veřejně vyslovil teorii o „studeném ohni“. Palach měl být údajně
přesvědčen, že bude polit látkou, která sice hoří, ale přitom nepálí.
Demonstrativní akce se však nepovedla a Palach se popálil. Odpovědnost podle
Nového nesli „pravicoví“ spisovatelé a publicisté.
Dějinným
paradoxem je, že Palachův čin oznámila veřejnosti a pohřeb komentovala Nového
dcera, televizní ikona Kamila Moučková. Sama po letech zavzpomínala: „Kvůli
upálení Jana Palacha jsem s otcem 18 let nepromluvila. Táta o Palachovi
lhal!“
Dějiny
však nelze obelhat, události podrobně mapuje projekt týmu kolem historika Petra
Blažka, www.janpalach.cz, z něhož
Vám předkládáme zásadní informace k výročí sebeupálení Jana Palacha,
pokračujme tedy v Blažkově historicky přesném popisu souvisejících
událostí.
Dopis
prvního tajemníka KSSS Leonida Iljiče Brežněva a předsedy Rady ministrů SSSR
Alexeje Nikolajeviče Kosygina, který 23. ledna 1969 zaslali Alexandru Dubčekovi
a Oldřichu Černíkovi, jasně dokládá, odkud tento výklad o „zneužitém
studentovi“ pocházel. Sovětští představitelé vyslovili v dopisu velké
znepokojení nad situací v Československu a Jana Palacha označili za oběť
provokatérů.
Vilém
Nový opakoval tezi o „studeném ohni“ také 20. února 1969 na veřejné schůzi
poslanců s voliči v českolipském hotelu Merkur. Tentokrát přidal jména
viníků, kteří měli Jana Palacha přemluvit, aby čin provedl: spisovatelé
Vladimír Škutina a Pavel Kohout, studentský představitel Lubomír Holeček,
sportovec Emil Zátopek a šachista Luděk Pachman (v jeho případě to byla patrně
msta za jeho ocenění Palachova činu – Pachman v Československé televizi
prohlásil, že si jej velmi váží, současně se ovšem snažil odradit potenciální
následovníky). Nového výroky vedly zmíněnou pětici v březnu 1969
k tomu, že na něho podle občanského zákoníku podala žalobu na ochranu
osobnosti. Stejný krok učinila také Libuše Palachová, která si zvolila za svou
advokátku JUDr. Dagmar Burešovou (tento příběh je hlavním tématem filmové série
Hořící keř). Soudkyně JUDr. Jarmila Ortová nakonec ale vynesla 30. července
1970 rozsudek, kterým jasně ukázala, že justice se opět stala pouhou služkou
moci. Žalobu zamítla s odůvodněním, že Vilém Nový měl na kritiku činu Jana Palacha
nejen právo, ale byla to i jeho povinnost. Žalobce, kteří měli podle rozsudku
uhradit žalovanému náklady soudního řízení, pak označila za nepřátele
socialismu.
V říjnu 1973 však byly jeho ostatky tajně a bez
souhlasu pozůstalých policejně exhumovány, zpopelněny a urna s popelem uložena
na hřbitově v Palachově rodných Všetatech. Hrob byl ostře sledován
komunistickou tajnou bezpečností a dokonce ani Palachův bratr Jiří neměl
dovoleno položit na hrob kytičku. V roce 1990 se urna s popelem Jana Palacha vrátila
na Olšanské hřbitovy.
–
Byť se rudá sběř snažila
sebevíce, Palachův plamen nebyl nikdy zcela zadupán. Na konci osmdesátých let
zažehnul nejdříve pražský a nakonec všenárodní odpor, jenž smetl éru bolševika
do propadliště dějin. Jan Palach nakonec zvítězil. Nenechme jeho odkaz
vyhasnout.
JAN ZAJÍC A EVŽEN PLOCEK
Vzdejme
hold dalším dvěma našim hrdinům, kteří na protest proti ruské okupaci
Československa obětovali své životy. Osmnáctiletý student železniční
průmyslovky v Šumperku Jan Zajíc se od 21. ledna 1969 účastnil před Národním
muzeem v Praze hladovky na podporu Palachových požadavků. Do rodného Vítkova na
Opavsku se vrátil až po Palachově pohřbu. Zjitřená atmosféra v hlavním městě na
něj podle všeho silně zapůsobila. Již během hladovky hovořil o možnosti, že by
se obětoval stejným způsobem jako Palach, pokud to neudělá jiný z
vysokoškoláků. Tehdy mu to ale další účastníci hladovky rozmluvili. Po návratu
do Šumperku začal o této možnosti znovu přemýšlet, dokonce o svém plánu veřejně
hovořil. Nedal na přesvědčování svých kamarádů a s jedním z nich, Janem
Nyklem, odjel 25. února 1969 vlakem do Prahy. Zapálil se na chodbě domu č. p.
39 na Václavském náměstí a na místě zemřel, aniž by se mu podařilo veřejnost na
svůj čin výrazněji upozornit. O jeho činu i prohlášení, které napsal, se lidé
dozvídali jak z médií, tak z letáků.
Poslední
známou živou pochodní na československém území v roce 1969 byl Evžen Plocek z
Jihlavy, devětatřicetiletý otec rodiny, odborář a delegát Vysočanského sjezdu
KSČ. Zapálil se na největším jihlavském náměstí (dnes Masarykovo náměstí) na
Velký pátek 4. dubna 1969. Na místě zanechal letáky s hesly: „Pravda je
revoluční – napsal Antonio Gramsci“ a „Jsem pro lidskou tvář, nesnáším necit –
Evžen“. Mimo Jihlavu však zůstal jeho čin bez odezvy. Jedním z důvodů byla
skutečnost, že o něm již média nesměla na rozdíl od Palachova protestu
informovat. (www.janpalach.cz)
LEDEN V MUZICE
Veškerému
dění kraluje z pohledu dějin jednička LED ZEPPELIN, proto nám ostatně pro
sebe zabrala deset stran Sparku. Mimoto hned zkraje vyšla dvojka CREEDENCE
CLEARWATER REVIVAL, „Bayou Country“, jimž budeme v průběhu roku věnovat
celé jedno pokračování Historické studny, protože si zkuste představit, že by
dnes existovala kapela, co během jednoho roku vydá tři alba a prodá jich
každého miliony. CREEDENCE navíc stihli Woodstock, koncert tisíciletí, a jejich
„Fortunate Son“ se stala jednou nejvýraznější protiválečných písní
devětašedesátého.
IRON
BUTTERFLY vydali trojku „Ball“, pokračující v proto-metalické divočině
„In-A-Gadda-Da-Vida“, i když zdaleka ne s takovým ohlasem. Stejně dopadli
folkově psychedeličtí MOBY GRAPE s „Moby Grape ’69“. Do rádií se dostala a
dodnes v jejich playlistech zůstala kolosální „Crimson & Clover“ ze
stejnojmenného alba amerických Tommy James & THE SHONDELLS. Neil Young
vydává první sólovku. Album „Donovan’s Greatest Hits“ sice v ČSSR nevyšlo,
nicméně jeho obdobu, sestavenou pro Supraphon o rok později Zdeňkem Rytířem, by
leckteří čtenáři mohli najít ve sbírkách svých otců a dědů. Donovan se hrál
všude, i v dráťáku. A zase musíme zmínit LED ZEPPELIN, na vyšponované donovanovce
„Hurdy Gurdy Man“ hraje určitě John Paul Jones, pravděpodobně Jimmy Page (báje
tvrdí, že právě při nahrávání „Hurdy Gurdy Man“ se sčuchli), a možná přišel
zabušit i kouzelník John Bonham. Eponymní debut CARAVAN se stal jednou
z legend canterburské scény, zvláštní a vysoce ceněné odrůdě progresivního
rocku. Jak vidno, v lednu se událo docela dost. Nebojte, nezapomněl jsem
na…
POSLEDNÍ „KONCERT“ BEATLES
V polovině ledna vydávají Brouci soundtrack
ke Žluté ponorce, zdaleka zásadnější ale bylo, když 30. ledna zahráli náhodným
kolemjdoucím ze střechy své Apple Corp, sídlící v centru Londýna na Savile
Row 3. Je to poslední veřejné vystoupení čtveřice, v tomto případě
doplněné o varhaníka Billyho Prestona, o němž se v té době dokonce spekulovalo
jako o pátém Beatlovi. Zavzpomínal, že nápad se střechou byl Lennonův. U
nahrávací konzole neseděl nikdo jiný, než Alan Parsons. Sekundoval mu pod
vedením Georga Martina Glyn Johns, jehož v tomto čísle vzpomínáme v příběhu
LED ZEPPELIN. Některé skladby se točily nadvakrát, „Get Back“ natřikrát. Vše se
filmovalo.
Chlupatí rozevlátí mládenci stačili odehrát pět
skladeb, než se na střechu dostavili jiní chlupatí, přivolaní nějakým dementem,
pardon, uvědomělým občanem. Po pár minutách bylo hotovo, Lennonn se do
mikrofonu rozloučil po svém: „Chtěl bych vám
poděkovat jménem skupiny a doufám, že jsme prošli konkursem.“
Co zaznělo? „Get Back“, „Don’t Let Me Down“, „I’ve
Got A Feeling“, „One After 909“ a „Dig A Pony“, čili skladby, které se buď
objevily o rok později na „Let It Be“, anebo, jako „Get Back“ a „Don’t Let Me
Down“, vyšly v devětašedesátém (dubnu) coby singl.
Jaromír Merhaut pro Spark 2019







Komentáře
Okomentovat