ROZTRHANÉ HUDEBNÍ OBRAZY: KONEC HUDEBNÍCH ALB?


Byla to krásná i hrozná doba. S čerstvě uloveným Sweet Freedom, ledabyle a co nejvíc viditelně umístěném pod paží, si nakračovat ulicí a kochat se závistivými pohledy kamarádů i neznámých vrstevníků, současně ale pokradmu hlídat perimetr, zdali se někde neobjeví kšiltovka zvídavého Venouška s Bohouškem.

KATALYZÁTOR ROCKOVÉ PROGRESE

LP deska se stala fenoménem hudební revoluce s nástupem Beatles. Doposud byly dlouhohrající desky především sbírkou A + B stran singlů posledních měsíců, doplněnou několika novými nebo zbylými kousky.
Celistvá černá plocha dvaceti minut (oproti šelakovým třem) neotevřela mladým bigbítům stavidla jejich představivosti najednou. Museli dozrát, odhodit spoustu návyků, oprostit se od schématu verze-refrén-verze, inspirovat se kompoziční i aranžérskou stavbou u tzv. vážné hudby, začít vnímat estetiku přebalu coby nedílné součásti umělecké výpovědi, pracovat se zvukem, stereem, dynamikou, efekty a tak dále. Po prvních nesmělých pokusech do poloviny šedesátých let, se koncepční umělecko-technické uvažování s využitím úžasných možností long play desky stalo katalyzátorem rockové progrese. Vezměme si jenom přebal. Otevřené LP má plochu obrazu. A často i jeho přesvědčivost, stačí si vybavit Trespass, Aqualung, Fragile. Listování sbírkou LP je rozkoš, dřív nebo později to vždycky přijde, ruka šmátralka poskočí, a už se 2112 nese na talíř gramofonu… Však se také na tvorbě obalů podíleli i významní umělci, zmíním za všechny Andyho Warhola a jeho velvetovský banán a kameňácký zip, vznikala specializovaná grafická studia, například Hipgnosis (Wish You Were Here, Quatermass, Houses Of The Holy, Wishbone Four, ELO 2, Phenomenon, Pieces Of Eight, Tormato). Stovky obalů LP mají uměleckou kvalitu vrcholných děl vystavených ve slovutných galeriích.


Šedesátá léta byla revoluční ve všem, LP deska si nemohla vybrat pro svou expanzi vhodnější čas. Nebojte, nebudu se pouštět do nějakých sociologických, ekonomických či politizujících rozborů, stejně bych jen nezáživně opisoval. Vypomohu si raději myšlenkami Kena Hensleye, který v odpovědi na můj dotaz, v čem spatřuje důvody výjimečnosti hudby šedesátých let, poukázal nejenom na obligátní, že každý mladý kluk chtěl být muzikant, už jen proto, aby měl víc holek v rámci plnění úkolů sexuální revoluceJ Při našem povídání zmínil ekonomický rozvoj, v Anglii konečně vytržený ze spárů druhé světové války, přidal nástup nových technologií, zejména polovodičů, umožňující masivní výrobu přenosných tranďáků. Zásadní roli přisoudil Vietnamu a z něj vyvěrající generační frustraci, vyúsťující v touhu vykřičet ji odpovědným politikům do ksichtu: zase nás zatahujete do války!
Potvrdil svou osobní zkušeností i mou, byť o deset let posunutou. Mezi koncem padesátých a šedesátých let ležel celý vesmír změn. Úžasné na sixties bylo i to, že chladní kalkulátoři ve vydavatelských firmách rovněž podlehli kouzlu doby a otevírali kešeně i začínajícím souborům (co kdyby to byli noví Beatles, a já to prošvih!). Jen tak se mohlo stávat, že mnohým mladým kapelám až neskutečně podstrojovali, kupovali jim nástroje, najímali orchestry, realizovali i nejbláznivější nápady.
To vše provázelo rychlý výstup elpé desek na samý trůn zhmotnělého nositele světové kulturní avantgardy. Starší rozteskním, mladé vyděsím, nemohu ale jinak. Dodnes s sebou nosím vůně nových vinylů i omaky celofánových přebalů, jejichž odstraňování se ne nepodobalo lačnému stahování kalhotek nové přítelkyně. Jaká bude? Jako ta minulá? První nesmělé doteky vystřídala extáze, jen občas zklamání.

Všechna ta analogová krása se již třicet let rozpouští v nulách a jedničkách. Za své vzaly nejdříve obaly LP, zmenšené plochou CD na pouhou desetinu, a rituály spojené s poslechem vinylů. Na druhou stranu došlo nástupem cédéček obrovskému boomu prodejů jednotlivých titulů a k dočasnému vzedmutí délek alb až k samé technologické hranici 80 minut, což však již nevedlo k hudební progresi, ale naopak, k obsesi, ředění a rozmělňování nápadů. Není náhodou, že osmdesátá léta mají v žebříčcích nejprodávanějších alb největší zastoupení, v první stovce téměř celou třetinu! Na obhajobu cédéček se musím přiznat, že jsem jejich nástup uvítal. Ve své narůstající audioneuróze jsem totiž víc a víc prožíval každé lupnutí LP tak, že jsem kupoval některé tituly vícekrát, a nechal si je posílat až z Japonska. Naprosto nerušený sluchátkový poslech mého prvního CD Love Over Gold na jarním brněnském veletrhu v třiaosmdesátém byl pro mne iniciačním zvukovým zážitkem. Ve sbírce mám vedle sebe CD i LP. Je to můj život, a už to tak zůstane…


MATRIX PŘICHÁZÍ, POSLEDNÍ BOJ ZAČÍNÁ…

Ať chceme nebo ne, čeká nás předem prohraný boj o koncepci hudebního alba, tak jak ji známe bezmála padesát let.  Vládu nad trhem opět přebírají jednotlivé písničky, dnes ale mžikově šířené světelnou rychlostí od Grónska po Ohňovou zemi. Kde jsou lodě zvolna připlouvající do Liverpoolu…
Příčin je několik, počínaje menším tvůrčím potenciálem většiny dnešních mladých muzikantů, kteří často „objevují“ dávno objevené, točí se v kruhu, netvoří, ale jen zalévají své instantní polotovary horkou vodou. Hlavní je tržní rychlost, sekundová novota, vše ostatní je podružné. A především: do zachycení muziky začínajících kapel dnes nikdo mimo samotné muzikanty neinvestuje! Éra, kdy se ve výrobě a prodeji studiových alb točily velké peníze, je v důsledku exploze pirátských torrentů a megaúložišt navždy pryč. Klasičtí vydavatelé se ve své předsmrtné křeči upnuli na své zaběhnuté koně a archivy (aspoň to, nebýt ale třídecibelových hovad u remasteringových konzolí). Hledačské týmy byly zredukovány, nebo rovnou rozpuštěny. Distribuce fyzických nosičů kolabuje, měst bez prodejen CD přibývá každým měsícem. Zbývající fungují převážně na objednávky. Nové kapely proto mají jakou takou šanci zaujmout jedině tehdy, když se marketingově soustředí na jednu dvě skladby svého repertoáru, a ty pak zkusí prosadit jakýmkoliv net-způsobem. Někdy se tak někomu podaří zaujmout některého ze zbývajících hráčů na trhu, a vystřelit s jejich pomocí do hvězdných výšin, jsou to ale vesměs jen kusovky, výjimky, a při srovnání s druhou polovinou šedesátých let jen s procentní, promilovou šancí dobýt svět. 
Dobou diktovaná prvoplánová úsečnost osekává možnosti uměleckého vyjádření na minimum, nastupuje tvrdá autocenzura, kdy se většina začínajících kapel snaží zaujmout kohokoliv do pár sekund, do prvního kliknutí myši jinam. Děs, ale je to tak. A zkuste najít za takové situace (bez vydavatele) prostor pro hlubší umělecké a technicky dotažené vyjádření se na ploše celého alba, když i nejslovutnější světoví interpreti s velkou firmou za zády vydávají v současnosti jednu dlouhohrající desku za tři, pět, deset, i více let, zatímco kdysi tvořili fenomenální díla každý rok, i častěji, a nikomu to nepřipadalo divné: jim, nám, firmám. Byl to zkrátka jiný LP svět, kdy měli i začínající muzikanti šanci zaujmout investory a uspět umělecky na trhu i s náročnými a nelevnými nápady. Umíte si představit, jak by letos dopadl Robert Fripp, kdyby přišel za vydavatelem s konceptem In The Court Of The Crimson King, anebo neochmýření Barclay James Harvest s požadavkem na opravdový symfoňák, či neznámí Spring s vizí třídílného přebalu?

Zavedení interpreti top kategorie Springsteen, Rolling Stones, U2, Eagles apod. v relativním klidu objíždějí co druhý rok svět svými last-best-fabrika tour, ti jediní jsou takříkajíc „za vodou“, i když při nedávném Bossově pražském koncertu zazněl z úst kytaristy Stevena Van Zandta povzdech na probíhající ekonomickou krizí. Novinková alba gigantů jsou po jediné cestě zpravidla zapomenuta, což rovněž ledasco signalizuje. Ostatní dříve slavní v lepším případě plní kluby a festíky, v horším firemní večírky a šéfpárty, v nejhorším rezignují a prodávají v aukcích své svršky a věci z časů slávy, protože z reedic nemají kvůli blbým smlouvám z mládí ani dolar. Při svých badatelských toulkách po osudech muzikantů mého mládí narážím na hodně smutné příběhy. 
Návrat hudby především na pódia je jistě prima, prožitek z kvalitního domácího poslechu Seržanta, Zdi, Karmínového krále, Útesu, Noci v opeře… mi ovšem žádný koncert nezprostředkuje. 
Návod, jak gordický uzel příčin a následků rozetnout, neexistuje. Za deset budou podle mne celistvá studiová hudební alba v podobě, v níž je známe, vnímáme a máme rádi, uzavřenou historií. Jak bych si přál se mýlit, ne kvůli sobě, já si svou sbírku budu užívat, dokud mi nevyschne hlemýžď v uchu, ale kvůli dalším generacím. Jejich hudební svět bude bez hudebních alb výrazně plošší.


DEN POTÉ

O jakou hudbu bude svět po zániku produkčně i jinak velkolepých hudebních alb ochuzen? Ze stovek, nejspíš i tisíců titulů dotekově vybírám:
# Beatles – především Seržant a Abbey Road
# Pink Floyd, Gentle Giant, Van der Graaf Generator  – až na výjimky celá tvorba
# Yes, King Crimson, Genesis, Frank Zappa, Barclay James Harvest – větší část alb
# Who – Tommy, Quadrophenia
# Beach Boys – Pet Sounds
# Queen – II, Sheer Heart Attack, A Night At The Opera, A Day At The Races
# Bee Gees – Odessa

Mohl bych pokračovat týden, dva, a pořád bych nacházel další a další příklady v budoucnu zaniknuvšího hudebního formátu. Z první světové stovky nejprodávanějších alb by se dala za výrazně celistvá nebo dokonce koncepční alba označit zhruba dvacítka. Jsou to bohužel už jen dozvuky doby, kdy hudební kvalita a náročnost nevylučovaly masový prodejní úspěch.
Nic podobného v nové digi-singlové době nebude moci běžně vzniknout. Žádný rozumný investor nepůjde do finančně nákladných a nenávratných projektů. Určitou šanci vidím v působení mecenášů umění, ani ti ale nebudou své prostředky vkládat do jednorázových, finančně náročných a umělecky nevyzpytatelných studiových hudebních alb. Spíše plošně podpoří mladé muzikanty jinak – festivalem, tvůrčí dílnou apod.
Poslech celých alb bude stejně elitářský, jako návštěva koncertu klasické hudby nebo jazzu. Bádání po kořenech té které muziky se přesune ze stránek hudebních magazínů a fanzinů do knihoven, muzeí, ojedinělých diplomek a akademických konferenčních vystoupení. Nebude o kom psát jinak než ve stylu bulváru, jednoskladboví hitmakeři přijdou, vyletí nahoru, shoří a navždy zmizí do nicoty. Většina tzv. pecek budou jen vypeckované verze starých originálů. Opravdová muzika se přesune do klubového a síťového undergroundu, sbírky CD budou stejně „běžné“ jako nynější sbírky starých tisků. Ještě, že se pozemské hudební apokalypsy nedožiju. Nahoře si už uděláme rockerský pořádek, bude nás tam čím dál víc.

Že to všechno není jen má fantasmagorie, dokládá čerstvá zpráva agentury Reuters. Na základě analýzy – několika desítek parametrů mnoha tisíců skladeb z let 1955 až 2010 – potvrdili výzkumníci Španělské národní rady pro výzkum, pod vedením Joana Serry, skutečnost, vnímanou každým pamětníkem, atakovanému – bez možnosti úniku – současnou tvorbu: moderní populární hudba je stále dynamicky, kompozičně i jinak placatější, melodicky i rytmicky nenápaditější, využívá méně a méně hudebních nástrojů. Zkrátka a „vědecky“ řečeno, homogenizuje se do podoby karbanátku, potažmo ještě něčeho mazlavějšího:-)

Databáze a detaily z výzkumu jsou k dispozici na: http://labrosa.ee.columbia.edu/millionsong/www.nature.com



JINÝ SVĚT
Prodeje moderních „digitálních singlů“ neboli stažených písniček už dnes dosahují vysokých čísel. Ty nejúspěšnější, jako příkladově Rolling In The Deep od Adele, se pohybují na hranici 10 milionů placených downloadů, tedy v řádově srovnatelném množství jako prodeje klasických vinylových (šelakových) singlů. Historickou kategorií samou pro sebe navždy zůstanou Crosbyho Bílé vánoce a Tichá noc, pohřební Elton, průlomový Haleyho Rock Around The Clock, charitativní We Are The World a Elvisova Neapol, s prodeji nad 20 milionů výlisků.
Prodeje alb kulminovaly v osmdesátých a devadesátých letech. V kategorii nad dvacet milionů prodaných kusů obsazují tyto dekády dohromady ¾ žebříčku! Padesátá léta nezastupuje nic, šedesátky Seržant a In-A-Gadda-Da-Vida, obě LP s cca 30 miliony prodaných kusů. Pro rockery může být potěšující, že zhruba 40 % titulů v kategorii +20mega spadá do rocku, méně už fakt, že nejmladšímu zástupci je více než 10 let.
Souhrnný pohled na stovku nejprodávanějších singlů a alb napoví, že do konce padesátých let se prodávaly především SP, v první polovině šedesátých let se síly vyrovnaly, pak následovala dlouhodobá dominance prodejů LP/CD. V nastupující éře downloadů namísto fyzických nosičů vítězí singly zatím jen v nehmotných kategoriích (downloady, streamy), vzhledem k nezvratnému vývoji (prodej alb v USA klesl v letech 2005-2010 na ⅓, ze 705 na 225 milionů) je ale převzetí vlády i v absolutních číslech jenom otázkou kdy.
Rád bych upozornil na to, že u podobných tabulek milion sem, milion tam. Metodika není jednotná ani u certifikovaných seznamů, zejména výrobci a jejich IFPI tykadla svá gold-platina-železo-šrot pravidla neustále změkčují, stačí si porovnat údaje z jednotlivých databází a encyklopedií. Pro potvrzení trendů prodejů a poměrů – mezi LP/CD a SP/soubory – jsou údaje vypovídající. Technologicky i uživatelsky vše směřuje od vlastnění (LP/CD/HD) ke streamování (poslech online) někým doporučených a nasdílených písniček. V další etapě klidně i ve stylu předvoleb typu „a teď něco veselého“, „přijde holka, co chci sbalit“, „mám splín, doraz mě“, „pusť mi, co zrovna poslouchá soused“… fantazii se meze nekladou, všechny dosavadní prodejní statistiky budou v online světě bezpředmětné.


Jaromír Merhaut verze pro Rock+ 2012

 



Malé P.S. k úvodní zmínce o krásné i hrozné době
Co to máte na zadním sedadle? Prospekt. Ukažte to, jaký prospekt? Videa firmy Panasonic. Vy máte video? Ne. Tak proč máte prospekt? Mě to zajímá. Aha, vás to zajímá, a proč? Co nahráváte a kde máte schované videokazety? Otevřete kufr. Áááále, rezervu máte sjetou, bude to za 100,-Kčs…. Jeďte, a už neprovokujte“ – tak nějak vypadala v polovině osmdesátých let jedna má půlnoční debata s lemplem v uniformě, když jsem se vracel svým MB 1000 setmělým Gottwaldovem domů – za bdělého dozoru opáskovaného soudruha pomocníka VB s baterkou, co mu evidentně dodávala mužství, i když od pohledu byl velkej onen dost. Zrovna tak se debata mohla týkat LP, přebaly metalových fošen s lebkami proraženými křížem (jednička Grave Digger) nebo prsaticema rozvalenýma na hrobech (Witchfinder General) by soudruhy ve víře nejspíš uvedly do stavu bojové pohotovosti.
 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

CUBY & BLIZZARDS

Saxon: Into The Labyrinth (2009)

ČESKÁ STOPA LED ZEPPELIN [1969-1970]

QUEEN 1974: DUHOVÉ KRÁLOVSTVÍ HARDROCKU

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

DÉMON A ČARODĚJ KEN HENSLEY (+ INTERVIEW 2002, 2007)

1969 09: ABBEY ROAD – POKLAD NA KONCI MAGICKÉ CESTY

Ladwig: Here We Stand (2009)

BLACK SABBATH: Sabotage (Super Deluxe)

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA