CRESSIDA

Anglická rocková skupina z počátku 70.let. Vydala dvě alba u firmy Vertigo a je vnímána jako průkopník tzv. symfonického rocku.
 
V březnu 1968 odpovídá kytarista John Heyworth na inzerát v Melody Makeru. Za pár týdnů cestuje do Londýna a stává se členem Dominators, kde se seznamuje se zpěvákem Angusem Cullenem. Již osamostatněná dvojice začíná pracovat na novém materiálu, po čase se připojuje baskytarista Kevin McCarthy, bubeník Iain Clark a varhaník Lol Coker. Vznikají Charge.
 
Kapela začala poměrně brzy vystupovat, z části ale stále s převzatým repertoárem, uvádí se Spanish Caravan od The Doors, Save The Last Dance For Me The Drifters a Fresh Garbage od Spirit. V létě 1969, krátce po turné v Německu a nahrávání demozáznamů pro Vertigo, odchází Lol Coker; dává přednost podnikání ve firmě otce své přítelkyně. Na scéně se objevuje Peter Jennings, se zkušenostmi z hraní v duu s ex-Paramounts pianistou Andym Stainesem, kapelou White Rabbit (s budoucím bicmenem Blodwyn Pig Ronem Bergem a kytaristou Andym Rickellem, který působil coby Android Funnel u Arthura Browna). Po White Rabbit hrál Jennings s několika dalšími bandy, zkoušel to neúspěšně u Chicken Shack a Brinsley Schwarz.
V této fázi se kapela přejmenovává na Cressida. Inspiraci našli mládenci v názvu Shakespearovy hry Troilus a Cressida. První vystoupení pod novým názvem se odehrálo v Německu, kapela se dostala mj. do památného Star-Clubu, na podzim 1969 supportovala Colosseu i East Of Eden. Na pódiu se k sestavě občas připojil její tehdejší manažer, trumpetista Mike Rosen (později člen Mogul Thrash). Jeho povinnosti ale záhy převzal Mel Baister.
 
Cressida se na kontinentě vyskytovala poměrně často. Hrála dokonce i v Bratislavě coby zlatý hřeb 1. slovenského festivalu (a nezištně zapůjčila aparaturu brněnským Progress Organization). Předskakovala Black Sabbath, hrála v Bruselu, spolu s Brianem Augerem, Barclay James Harvest a Man i ve francouzském Rouenu. V Bavorsku pak Jennings potkal svou životní lásku Brigitte, pro kterou napsal milostnou píseň Mnichov. Doma v Anglii Cressida obrážela vysokoškolské koleje a londýnské kluby jako Speakeasy, Revolution, Blaises a Marquee.



První LP Cressida (1970) bylo nahráno ve studiu Wessex v produkci Ossieho Byrnea. Repertoárově dominovali Cullen s Heyworthem, po jedné skladbě přidal Jennings i Clark. Debut bývá občas označován jako proto-prog s dozvuky sixties. Užití mellotronů a melancholický patos v hlase Anguse Cullena vytvářejí názvuky na Moody Blues a Barclay James Harvest. Progresi zastupuje prosakující jazzík, klasika, tradice britské folkové školy a špetička psychedelického Canterbury. Oproti po všech stránkách rozvité dvojce nesmělá prvnička.
 
Do osudu kapela zasáhla tragédie, kdy po autohavárii rodičů musel John Heyworth upřednostnit před hraním starost o ně. Původní domluva prý byla, že až to bude možné, ke kapele se vrátí. Osud tomu chtěl jinak.
 
Posledním příspěvkem se tak stala jeho rozsáhlá kompozice Let Them Come When They Will dominující druhému albu, u kytary jej už ale nahradil John Culley s výpomocí akustické kytary Paula Martina Laytona z New Seekers. Asylum (1971) se nahrávalo v polovině roku 1970, produkci měl opět na starost Ossie Byrne a orchestrální pasáže Graeme Hall. Je perlou mezi ranými rockově symfonickými alby i dotekovou předzvěstí jazzrocku.

 
Dvojka vyšla posmrtně, Cressida se mezitím rozpadla. Důvodem prý byly mimo jiné i frustrace z různých vnějších tlaků na kapelu, což je celkem zvláštní, neboť tuto dobu mají všichni zafixovanou jak éru maximální muzikantské svobody a vydavatelské vstřícnosti.
Clark se připojil k Uriah Heep (trojka Look At Yourself), Culley k Black Widow a McCarthy k Tranquility.
 
Smutný dodatek, John Heyworth byl nalezen 15. ledna 2010 mrtev ve svém domě v americkém Portlandu (Oregon).
 
Obsazení:
Cullen, Angus (zpěv, akustická kytara, perkuse) A B C
Heyworth, John (kytary, zpěv) A B
Culley, John (kytary) (1970) C
Coker, Lol (varhany) A
Jennings, Peter (varhany, piano, mellotron) B
McCarthy, Kevin (baskytara) A B C
Clark, Iain (bicí, perkuse) A B C
Layton, Paul Martin (akustická kytara) C
 
Poznámka k obsazení: na Asylum hostoval jazzový flétnista Harold McNair (1931-1971)
 
Diskografie:
LP
1. Cressida (únor 1970) (Vertigo Vertigo VO 7) B
2. Asylum (1971) (Vertigo 6360 025) C
 
Reedice (výběr):
CD
Cressida (Repertoire, REPUK1126, 2010)
Asylum (Repertoire, REPUK1127, 2010)
Poznámka sběratele: jednoznačně nejlepší vydání. JM

Jaromír Merhaut pro Rock+ 2010

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vernon Joynson: The Tapestry Of Delights (A-Am)

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

AC/DC: Power Up (2020)

STILL LIFE

Ladwig: Here We Stand (2009)

Gotthard: Need To Believe (2009)

CUBY & BLIZZARDS

1981: SPLNĚNÉ I MARNÉ HI-FI TUŽBY

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA

PAVLOV’S DOG