BABE RUTH

Pozapomenutá, v počátcích celkem progresivní (hard/art) rocková skupina, založená v roce 1971 v anglickém Hatfieldu, Hertfordshire. Původně se jmenovali Shacklock, podle zakládajícího člena, absolventa Královské hudební akademie, Alana Shacklocka (ex-The Juniors, ex-Chris Farlowe And The Thunderbirds). Zhruba po roce, v létě 1972 se Shacklock proměnili v Babe Ruth, dle přezdívky legendárního amerického baseballového hráče George Hermana, údajně na přání zpěvačky Jenny Haan.

V raných sestavách Shacklock / Babe Ruth se objevovala zajímavá jména:
- baskytarista David Hewit (ex-Creed & Dr K‘s Blues Band, poznámka: později hrál v Georgia Satellites, Jenny Haan‘s Lion, mj. spolupracoval s Humble Pie).
- pianista s jazzovou průpravou, současně i skladatel z oblasti tzv. vážné hudby Dave Punshon
- bubeník Dick Powell, před nímž se mihl Jeff Allen
- a hlavně, zpěvačka Jenny Janita Haan, která ve své pozdější kariéře spolupracovala s Be Bop Deluxe, Strider, The Waterboys, The Pogues a dalšími.

Stali se členy stáje Harvest, sublabelu EMI, a pod dohledem Nicka Mobbse nahráli ve studiích Abbey Road na přelomu léta a podzimu dvaasedmdesátého své první album. LP First Base (1972) doma v Anglii příliš nezaujalo, zajímavostí je, že uspělo v Kanadě, kde se stalo zlatým albem. Tento kousek - se skvělým fantasy přebalem Rogera Deana (mj. tvůrce obalů alb Yes, Uriah Heep, Greenslade a mnoha dalších) - obsahuje syrové, úderné fláky (viz úvodní Well Fargo) i náročné, kompozičně rozkošatělé a bohatě - místy až classical-rockově - instrumentované songy, k čemuž výrazně dopomohlo hostující smyčcové kvarteto i hráči na hoboj a saxofon. Přímo výstavní jsou pak zdvojené kytary (a‘la Wishbone Ash) v gradujícím finále Black Dog.


Babe Ruth počátkem roku 1973 absolvovali po boku Spontaneous Combustion, ELO, Roy Wood‘s Wizzard, Kevina Ayerse, Roye Harpera a The Edgar Broughton Bandu tzv. Harvestmobile UK tour.
Sestavu pro druhé album Amar Caballero (1973) doplnil bubeník Ed Spevock (ex-Pete Brown‘s Piblokto, Amboy Dukes, Salt & Pepper, Bond & Brown). Chris Holmes (ex-Time Box) střídá Punshona. Kapela vyjíždí v roli předskokanů pro Three Dog Night a Iggyho Popa na první americko-kanadské turné: Toronto, Niagara Falls, Texas - Dallas, Houston, San Antonio…
Následující rok se Babe Ruth účastní několika zámořských festivalů, mj. po boku Aerosmith, Teda Nugenta, Beach Boys, ZZ Top. Po návratu do Anglie vystupují s Queen.
Na třetím - opět spíše v zámoří úspěšném - albu Babe Ruth (1975) se objevuje klávesák Steve Gurl z Wild Turkey.

Babe Ruth se díky americké poptávce rozhodli vypravit na další turné po Státech a současně si převzít v Kanadě zlatou desku za First Base. Vyčerpávající cestování však začalo družinu vnitřně rozkládat. Alan Shacklock odchází a je nahrazen Berniem Marsdenem (předtím ve Wild Turkey a U.F.O.), a po albu Stealin‘ Home, které se jako prvé zapsalo v UK, odcházejí v krátkém sledu Jenny Haan a Dave Hewitt. Z podivné dívčí kapely Ellie je nahrazují Ray Knott a Ellie Hope. V obměněné sestavě je nahráno poslední řádné album Kid‘s Stuff (pomíjíme obligátní kompilační Best Of). 

Poslední muzikantkou rošádou je Allan Ross + Sid Twinheman namísto Marsdena. Babe Ruth končí. Po rozpadu pokračoval Bernie Marsden především s Whitesnake, Alaska, Company Of Snakes, M3; Jenny Haan se přidala k Strider; zatímco nerozlučné duo Ray Knott a Ellie Hope se koncem 70.let objevuje v pokleslých Liquid Gold. Ed Spevock by vydal na samostatný profil, je na dvou albech Chicken Shack, spolupracoval s Richardem O’Brienem v muzikálu Disgracefully Yours i jeho albu, byl členem projektu Enigma, atakdále, atakdále…



V roce 2002, na pozvání DJ Hoocha, v sestavě Spevock, Haan, Punshon, Hewitt a Shacklock předvádějí Babe Ruth skladbu The Mexican v rámci B-Boy Championships Finale. Byla to odezva na úspěch remixované verze v hiphopové komunitě, kde Mexičan koloval ve vícero verzích. Obnovení Babe Ruth si dopřáli dárek, nové studiové album Que Pasa (2006). Inovovaná Mexican Millennium se dostává do nové verze Sony hry BBoy, která je jako celek odměněna za nejlepší doprovodnou hudbu pro PSP konzole.

Kotrmelce od progresu k hiphopu… I přes personální víření a hudební roztržitost patří raní Babe Ruth a zejména jejich první LP First Base do pomyslné rockové pokladnice.

Obsazení:
Jeff Allen (bicí)
Dick Powell (bicí) A
Jenny Haan (zpěv) A B C D
Dave Hewitt (baskytara) A B C D
Alan Shacklock (kytara) A B C
Dave Punshon (piano) A
Ed Spevock (bicí) B C D E F
Chris Holmes (klávesy) B
Steve Gurl (klávesy) C D E F
Bernie Marsden (kytara) D E
Ellie Hope (zpěv) E F
Ray Knott (baskytara) E F
Allan Ross (kytara) F
Sid Twineham (kytara) F

Diskografie:
LP
1. First Base (1972) (LP Harvest SHSP 4022; CD One Way Records CDLL-57343, 1991) B
2. Amar Caballero (1973) (LP Harvest SHVL 812; CD Repertoire REP 4554-WP, 1995) B
3. Babe Ruth (1975) (LP Harvest SHSP 4038) C
4. Stealin‘ Home (1975) (LP Capitol 11451) D
5. Kid‘s Stuff (1976) (LP Capitol 23739) E
6. Que Pasa (2006)

kompilace: Best Of (Harvest SHSM 2019, 1977)

SP a EP:
Rupert‘s Magic Feather / Flood (Decca F 13234, 1971)
Wells Fargo / Few Dollars More (Harvest HAR 5061, 1972)
Ain‘t That Livin‘ / We Are Holding On (Harvest HAR 5072, 1973)
If Heaven‘s On Beauty‘s Side / Doctor Love (Harvest HAR 5082, 1974)
Wells Fargo / Mexican (Harvest HAR 5087, 1974)
Private Number / Somebody‘s Nobody (Harvest HAR 5090, 1975)
The Duchess Of New Orleans / The Jack O Lantern / Tyrquoise (Harvest SPSR 377, 1976)
Elusive / Say No More (Capitol CL 15869, 1976)

Video:
Babe Ruth in Concert (DVD z koncertu v Montrealu 1975)

Jaromír Merhaut pro Rock+ 2010

P.S. 2020
K poslechu v CD kvalitě jsou reedice: First BaseAmar Caballero a Babe Ruth (Parlophone/Warner 2009), Que Pasa pak v původním vydání Revolver Music Limited.




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vernon Joynson: The Tapestry Of Delights (A-Am)

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

AC/DC: Power Up (2020)

STILL LIFE

Ladwig: Here We Stand (2009)

Gotthard: Need To Believe (2009)

CUBY & BLIZZARDS

1981: SPLNĚNÉ I MARNÉ HI-FI TUŽBY

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA

PAVLOV’S DOG