DEEP PURPLE: MARK I-VIII (1)
Britský hardrock
stojí na čtyřech pilířích, zapuštěných do odkazu amerických Vanilla Fudge: Led
Zeppelin, Black Sabbath, Uriah Heep a Deep Purple. Posledně jmenovaní svou
jedinečnost budovali postupně. Kdysi proráželi beranidlem skály, v posledních
letech jsou jejich koncerty spíš nostalgickou projížďkou krajinou mládí za řídítky
choleru[P1] nebo harleje.
Novinka Now What?! je vítanou příležitostí k ohlednutí se za tvorbou Deep Purple. Procházku studiovými a vybranými live alby Deep Purple berte jako osobní vyznání a pobídku k poslechu, je jedno jestli tisícímu anebo prvnímu. Pozorní si jistě všimnou, že část písánek se již v různých podobách v pamětihodnostech Rock+ objevila.
Novinka Now What?! je vítanou příležitostí k ohlednutí se za tvorbou Deep Purple. Procházku studiovými a vybranými live alby Deep Purple berte jako osobní vyznání a pobídku k poslechu, je jedno jestli tisícímu anebo prvnímu. Pozorní si jistě všimnou, že část písánek se již v různých podobách v pamětihodnostech Rock+ objevila.
MARK I (3/1968 – 7/1969)
Rodokmen raných Párplů je pestrou směsicí desítek jmen a žánrů. Zvídavé a encyklopediky odkážu na příslušnou literaturu a internetové zdroje. V základní linii můžeme začít rhythm&bluesovými Artwoods Jona Lorda, pokračovat krátkodobými následníky Flowerpot Men, kdy se přidal baskytarista Nick Simper, a skončit Roundabout s Ritchiem Blackmorem, kytaristou z okruhu Lorda Sutche a Outlaws. Příchodem Roda Evanse a bubeníka Iana Paice (oba Maze) vznikají v březnu 1968 Deep Purple de facto. Na první skandinávské turné v dubnu 1968 vyjíždějí mládenci ještě coby Roundabount. V létě nahrávají během pár dnů debut a dočkávají se překvapivého úspěchu v USA, kdy jejich verze Hush Joea Southe vyšplhá na čtvrté místo singl-parády. Je ironií, že jde o největší úspěch kapely za Atlantikem.
Shades Of Deep Purple (1968)
Když slyším Shades Of Deep Purple, zní mi ozvěnou i mišíkovští Blue Effect na albu Meditace. Stejně uvolněný zpěv a doprovody, „hladíkovsky“ melodická Ritchieho kytara, kvítečková malebnost, špetka psychedelie, čitelná nástrojová scéna. V Mandrake Root se vedle santanovsky vyšponované a rytmicky perlivé jízdy tlačí do popředí Lordovo eruptivní hraní v duchu zárodečného classical rocku, postaveného na zbytnělých varhanách a odkazu artificiální hudby. V hypnotizujících zpomalovánkách – beatlesovské Help a „hendrixovské“ Hey Joe se španělskou Blackmoreovou koridou – se zřetelně zrcadlí vliv Vanilla Fudge. Je až kouzelné, jak se začínající Deep Purple se vší parádou „vylhali“ z nedostatku vlastního materiálu.
The Book Of Taliesyn (1968)
The Book Of Taliesyn si „v přímém přenosu“ samozřejmě nepamatuju, měl jsem třináct, a nikdo ze starších kámošů je neměl ani na Emgetonu. Kdykoliv si dvojku pustím, jsem vtažen do hořkosladkých vzpomínek na to památné jaro, léto, podzim. Když kuknu do bookletu, vynořují se mi z paměti podobně oblíkaní a naondulovaní starší hoši, jak se v italských riflích, pod prdel vytahaném svetru a se žvárem v tlamě (úspěšně) nakrucují před mými spolužačkami.
Deep Purple (1969)
Pro mne osobně jsou první tři alba Deep Purple rovnocenná, splývají mi, přehrávám si je většinou pohromadě v jakémkoliv náhodném pořadí. Jsou připomínkou nenapodobitelného kouzla pozdních šedesátek, té směsi nadšení, naivity, rozevláté mysli a nových možností, která prostoupila všechny mladé muzikanty na všech kontinentech. S odstupem doby je ale jasné, že v téhle dvojaké, art-classical a proto-progress podobě by Deep Purple nepřežili drtivý nástup hardrocku. Zakládající pětice v létě devětašedesátého končí. Rod Evans ani Nick Simper se z hudební branže úplně nevytratili, první hrál především s Captain Beyond, druhý u Warhorse, obě kapely patří k chuťovkám pro starší a pokročilé.
MARK II (7/1969 – 6/1973)
Ian Gillan a Roger Glover přešli k Deep Purple v červenci 1969 z Episode Six, detaily prolnutí obou sestav (I & II) pomineme, jen jako bonbónek připomenu, že Gillan byl osloven Nickem Simperem dva roky předtím, před Rodem Evansem, a tehdy odmítnul. První společnou skladbou nového line-upu byla líbezná coverovka Hallelujah. Na žádném řadovém albu ji nenajdete. Následoval explosivní Speed King, jenž se stal zjevením budoucnosti a klíčovou položkou koncertního repertoáru. Deep Purple se usídlili ve zkušebně v Hanwellu, kde mohli hrát bez omezení doby i hlasitosti (aby je nejspíš slyšeli i vedle zkoušející Uriah Heep), a současně koncertovali, co to jen šlo. Z výhně vzešel jejich navenek monolitický, avšak vnitřně barvitě prožilkovaný hardrock. Dobové živáky dokumentují, jak rychle se nová sestava dostala do in-rockové formy. Aby rozběh nebyl fádní, do děje vstoupily „vážnohudební“ ambice Jona Lorda, a o pár měsíců později i angažmá Iana Gillana na nepřekonatelné originální studiové verzi Jesus Christ Superstar, kde si s gustem odječel i odžil titulní roli Ježíše.
Concerto For Group And Orchestra (1969)
Koncert se uskutečnil v Royal Albert Hall 24. září
Díky novému vydání na DVD (2002) můžeme celé vystoupení posoudit na vlastní oči. Zejména na Blackmoreovi je podle mě znát, jak mu bylo vše proti srsti.
In Rock (1970)
S touto deskou, puštěnou z páté kopie na magiči jsem v srpnu sedmdesátého slavil své patnácté narozeniny, dodnes si cením, že jsem byl u toho, když se kovaly dějiny. In Rock se stal v pár týdnech fenoménem, byť tehdy během pár měsíců vyšlo i několik dalších úžasných titulů. Párplovská Skála byla ze všech nejmasivnější a nejtvrdší, a já si zapsal do notýsku foneticky Diep Parpl. A každého, kdo jel přes Brno jsem poté otravoval, aby mi v trafice naproti vlakového nádraží koupil nejnovější sady fotek Párplů, Uriášů, Sabbatů, Beatlů, Stounů – vesměs pajclých z Brava a dalších časáků. A na tranďáku zbožně poslouchal zarušenou Child in Time ze Svobodky, BBC, Caroline. Anebo – o něco později – se při ní tolikrát proploužil k... K tomu nádherné teenagersky vášnivé debaty u kofoly, rumu a cigára, kdo zpívá výš: Gillan, Plant, Byron? Kdo je nejrychlejší: Blackmore, Page, Box, Lee? Kdo má největší hammondy: Lord, Hensley, Emerson? A bicí s více hrncem, Bonham, nebo Paice? A který long drink je nej: Child In Time, July Morning, či Stairway To Heaven? Seismický otřes, kterým se In Rock vlomil na scénu, může plně ocenit pouze ten, kdo v té době žil a pamatuje, co se před ním a po něm hrávalo na mejdanech, točilo na magnetofony, lovilo v éteru, a pomocí papírových šablon a fixírek nanášelo na trička...
Úžasné, že i dnes, po více než čtyřiceti letech, působí In Rock jako strhující nářez, ke kterému si není nutno přidávat žádné fráze o dokumentech doby, legendárních, nadčasových, kultovních,... dílech. Byl, je, a navždy bude šutr-slabikář pro každého – i ještě nenarozeného – rockera!
Fireball (1971)
Zatímco In Rock byla šupa na solar bez výstrahy, Fireball jsme všichni nedočkavě vyhlíželi. Já si tehdy na něj vystál – namísto školy – hodinovou frontu u pardubického Supraphonu, kam nenadále přišly indické dum-dumky. Ne, že by nás tvrďáky přímo zklamal, ale vyžadoval jiný přístup než hrrgrrr. Výraz DP byl najednou hladší, ne tak nadržený. Každým dalším poslechem rozinky rozeseté po albu sládly, třebas sférická Blackmoreova kouzla v No No No a Fools, anebo Gillanovo soulové pnutí. Po čase se před každým vnímavým z nás vyloupnul do krásy Fireball jako celek, včetně netypických Demon’s Eyes a No One Came. A zůstal tak napořád. In Rock je valcířská smršť, uragán, Fireball vycizelovaná práce uměleckého kováře.
Zatímco In Rock byla šupa na solar bez výstrahy, Fireball jsme všichni nedočkavě vyhlíželi. Já si tehdy na něj vystál – namísto školy – hodinovou frontu u pardubického Supraphonu, kam nenadále přišly indické dum-dumky. Ne, že by nás tvrďáky přímo zklamal, ale vyžadoval jiný přístup než hrrgrrr. Výraz DP byl najednou hladší, ne tak nadržený. Každým dalším poslechem rozinky rozeseté po albu sládly, třebas sférická Blackmoreova kouzla v No No No a Fools, anebo Gillanovo soulové pnutí. Po čase se před každým vnímavým z nás vyloupnul do krásy Fireball jako celek, včetně netypických Demon’s Eyes a No One Came. A zůstal tak napořád. In Rock je valcířská smršť, uragán, Fireball vycizelovaná práce uměleckého kováře.
Machine Head (1972)
Za originál Machine Head se sázelo na prkno tři a půl sta. Dneska je skvost k mání za pár drobných, v dvoudiskovém provedení remaster & remix, s bonusovým Slepým mužem, co tak lkavě plakal, až se nejedno ňadérko ustrnulo a dovoleno bylo. Kdo nemá Machine Head v originále, ať se ani nehlásí.
Made In Japan (1972)
Od doby, co je na trhu mutace Live In Japan (1993) se třemi záznamy, ze kterých se Made In Japan kompilovalo, vedou se mezi fajnšmekry vášnivé debaty, která ze dvou, tří verzí Highway Star, Child In Time, Smoke, Lazy, Space Truckin’ je opravdu ta nej, a jak by vypadalo Made in Japan sestavené podle toho koho onoho. Jako bonus na trojcédé uslyšíte i na 2LP nezařazenou Black Night. Dnes si pouštím staré lajvky i takříkajíc piánko jako relax. Pořád ale platí, nejlepší je Japan naplno, Gillana na visuté vokální hrazdě v Child In Time už stejně jinak než doma neuslyšíte.
Who Do We Think We Are (1973)
Všechno je relativní. Dnes ono nadlouho poslední LP s Ianem u mikrofonu poslouchám ze všech mark-dvojek možná nejčastěji. Je pro mě doslova neoposlouchatelné: nahalený sound Our Lady, rytmicky nabušená Rat Bat Blue, všude klouzavý i swingující Gillan, Lord nalevo, napravo, uprostřed, dobový kontext, duhově barevné solitérní skladby...
Kdykoliv slyším Woman From Tokyo, vtírá se mi do povědomí tehdejší hit The Jean Genie Davida Bowieho, a naopak. Se mi tehdy v třiasedmdesátém, jak je zpoza opony pospolu zahuhlaně hrávala rádia, spojily v šišce jedné nerozlučné dvojiceJ
Já měl zamlada u Mark II pořadí oblíbenosti: Fireball, In Rock, Machine Head, Who Do We Think We Are – už ani nevím proč, dnes se nad tím popasováváním a bodováním muziky jen
shovívavě usmívám. Jisté je jedno, související čtyřletka 1970–73 byla
nejvýznamnější v dějinách hardrocku. Žánr byl vymyšlen, vystavěn a zpevněn do
podoby, kterou se dodnes inspiruje tvrdá scéna. A Deep Purple tomu všemu
veleli.
(konec první části)
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2013
Komentáře
Okomentovat