KALEIDOSKOPIČTÍ BLUES PILLS & ROCK VČERA, DNES … NAVĚKY!
ROCK VČERA, DNES A ZÍTRA
Ztlum to! Okamžitě! Zítra
k holiči! A to pomalovaný tričko už na sebe nenavlíkneš, skončilo
v popelnici! Generační boj byl za bigbít, vlasy a džíny byl zkrátka tvrdý
a nesmlouvavý. Za co dnes mladý rocker dostává rodičovskou pochvalu, za to byl
jeho otec kdysi bezmála vyháněn z domu. A nejenom zde za železnou oponou…
Africké koule, evropská hlava, rokenrol
V polovině 50. let došlo v USA vlivem postupné
integrace černošského rhythm & blues a bílého country & western, plus rockabilly,
ke vzniku nového žánru, pojmenovaného rock´n´roll (rokenrol).
Jak pravil Lubomír Dorůžka v Encyklopedii jazzu a moderní
populární hudby [1983, část věcná, 329-331 s], parafrázuji: „vesměs se jednalo o účinné psychofyzické
působení jednotlivých jednoduchých složek: dvanáctitaktového harmonického
schématu, převzatého – tak jako jednoduchá, úryvkovitá melodická linka –
z blues, a rytmiky s akcentem na sudé doby. S tím souvisela i
expresivní, exaltovaná vokální a instrumentální prezentace.“
Pudové novinky se
okamžitě zmocnilo tamější mladé publikum všech ras, čemuž napomohl
především uhrančivý Elvis Presley. Rokenrol
udělal pro potlačení rasových předsudků víc než všichni politici světa!
Šíření rokenrolu nastartovaly i nové společenské a
ekonomické podmínky doby, a související technický rozvoj. Mladí v Americe měli peníze a výraznou potřebu odlišit se od
generace svých rodičů. Rock´n´roll se stal zásadním nástrojem generační revolty.
V tehdejší ČSR byl však zprvu rokec doslova kriminalizován, viz soud
s takzvanými výtržníky z Mánesu v roce 1957, kdy padaly
nepodmíněné tresty! Ano, komunisté zavírali za muziku a tanec! I dnes je
potřeba takové věci připomínat.
Ač bolševik vzteky šílel, účinky vln z Luxembourgu a
Mnichova stejně neměl šanci zastavit. Po večerech se lovily novinky, druhý den
foneticky přepisovaly texty a zkoušelo, třetí hrálo. Praotců českého bigbítu
bylo na přelomu padesátých a šedesátých let vícero, zmíním Petra Kaplana a jeho
SAMUELS BAND, Pavla Sedláčka, Sodomu staršího, Pavla Bobka, nemohu nezmínit
Mikiho Volka, duo Suchý/Šlitr a skupinu SPUTNICI.
Rozparáděný Londýn, rozechvělé Československo
V průmyslových centrech Anglie začíná počátkem
šedesátých let kvasit kvalitativně nová úroveň rokenrolu. Zrodil se beat, po
našom big-beat, čili bigbít. Obrovské množství tehdejších teenagerských skupin,
kdy například jen v Liverpoolu muzicírovalo amatérsky 20.000 mladých kluků
(!), se stalo podhoubím, které Anglii katapultovalo do čela světového vývoje. Dvě
základní větve beatu modelově představovali BEATLES a ROLLING STONES.
První jmenovaní byli melodičtější, načančenější, zpěvnější,
a brzy přesahovali i do hlavního proudu populární hudby. Vedle Beatles byli dalšími
hodnými hochy HOLLIES, SEARCHERS, HERMAN´S HERMITS, GERRY & PACEMAKERS...
O divočejší zemitější rozcuchanější část beatu se zasloužili
angličtí bluesmani a vyznavači syrového amerického rhythm & blues.
Klíčovými osobnostmi byli generačně starší Alexis Korner a John Mayall,
součástí rychle rostoucího okruhu ovlivněných kapel se stali ROLLING STONES,
YARDBIRDS, MANFRED MANN, ANIMALS. Za nejtvrdší beatmeny oné doby považuji DAVE
CLARK FIVE.
Oba směry se samozřejmě prolínaly, doplňovaly, obohacovaly,
ovlivňovaly – byl to zkrátka jeden vřící kotel inspirace. Anglie se stala novou
Mekkou rocku.
V Praze se mimo jiné zrodil OLYMPIC, v Bratislavě THE
BEATMEN. Objevil se nový fenomén: máničky, nebo-li vlasatí mládenci. Na pokyn
KSČ byl v roce 1965 rozpoután doslova hon na vlasatce. Okresní tajemníci a
jejich pohůnci z řad fízlů a donašečů se doslova předháněli v počtu
úlovků. Rudé soudy vesele odsuzovaly za takzvané výtržnictví a příživnictví.
Nebylo to naposledy…
Zpět k muzice. V polovině šedesátých let dozrála
doba k tomu, že se rock stal svébytným žánrem, nebyl to již rokenrol
stokrát jinak, nýbrž samostatný umělecký tvar, jenž do sebe nasál spoustu
inspirací ze života i beatnické literatury; byl ovlivněn politikou, zejména expanzí
války ve Vietnamu, sexuální revolucí, bouřlivým technickým a ekonomickým
rozmachem.
Výrazný kvalitativní zlom nastal v populární hudbě na
přelomu let 1965/66. BEATLES opouštějí jednoduchý písničkový tvar, jé-jé sound,
začínají experimentovat. Burcující elektrifikovaný folkař Bob Dylan se stává
názorovým mluvčím celé generace přemýšlivých nasraných teenagerů. Objevuje se Jimi
Hendrix s „Hey Joe“. Mayall vyškoluje a vypravuje do světa jednoho zásadního
kytaristu za druhým, Erica Claptona, Petera Greena, Micka Taylora. KINKS navazují
na anglický musichall, současně ale dávají do placu „You Really Got Me“,
zásadní skladbu tvrdého rocku, často uváděnou jako první metalový flák. WHO se
staví do čela frajerských Mods, jejich pozdější deska „Live at Leeds“ je taktéž
řazena k prvotní metalové klasice.
Znovuprobuzená Amerika
Dospělá Amerika se stále vzpamatovává
z atentátu na Kennedyho, u mladých doznívá opojení z první britské
invaze. BEACH BOYS opuštějí surfová prkna a předbíhají dobu albem „Pet Sounds“,
přichází vizionář Frank Zappa a jeho pobočník Captain Beefheart. Zástup
novátorů roste o GRATEFUL DEAD, Joplinku, DOORS, BYRDS, JEFFERSON AIRPLANE, a
další a další. Začíná krátká, ale navždy legendární éra kultury hippies (Flower
Power, West Coast). O slovo se hlásí i metaloví věrozvěsti BLUE CHEER, IRON
BUTTERFLY, STEPPENWOLF.
Na obou stranách Atlantiku se do
rocku stále více zapojují mladí intelektuálové, studenti a absolventi
uměleckých škol, dochází k prolínání hudby s dalším i uměleckými
obory, obal LP se stává nedílnou součástí umělecké výpovědi, objevují se první
představení se světelnými efekty, v textech se stále více zrcadlí i
závažná společenská témata. Spousta muzikantů začíná rozpínat svou mysl pomocí
halucinogenních látek, důsledkem je móda tzv. psychedelic music (acid rock a
další subžánry).
Přichází rok 1967, podle mne ten
nejvýznamnější v dějinách rocku. Stačí vyjmenovat pár desítek alb
z onoho léta lásky, a i průměrně znalý rocker si uvědomí onu sílu, ze které
těžil celosvětově rebelantský osmašedesátý, ale i brzký nástup hardrocku a
artrocku. Základní platformou pro seberealizaci se stává 45 minutová plocha
dlouhohrající desky, elpíčka.
THE DOORS
– „The Doors“, „Strange Days“; Donovan – „Mellow
Yellow“; GRATEFUL DEAD –
„Grateful Dead“; JEFFERSON AIRPLANE – „Surrealistic Pillow“, „After Bathing at Baxter's“; VELVET
UNDERGROUND and Nico – „Velvet Underground“; MOTHERS
OF INVENTION – Absolutely Free; YARDBIRDS – „Little Games“; LOVE – „Forever
Changes“; MOODY BLUES – „Days
of Future Passed“; VANILLA FUDGE – „Vanilla
Fudge“; BEATLES
– „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band“; PINK FLOYD
– „The Piper at the Gates of Dawn“; CREAM –
„Disraeli Gears“; ROLLING STONES – „Their Satanic Majesties Request“; JIMI HENDRIX EXPERIENCE – „Are You Experienced?“, „Axis: Bold As Love“; BEACH BOYS – Smiley
Smile.
Umělecky to byl doslova Velký
třesk. Muzikanti, producenti, i technický personál studií se doslova předháněli
v novátorských nápadech, dokonce i firmy sami podněcovaly své ovečky
k objevování a experimentování. Rovněž posluchači byli doslova lační po
progresivitě. Vpravdě revoluční doba, která se již nikdy neopakovala.
Zjednodušeně řečeno, vše co bylo
vymyšleno v tomto roce, dodnes emočně funguje a je obsaženo – až na pár
výjimek – v celé současné (post)rockové produkci, ovšem již ve značně
rozmělněné podobě.
Rocková hudba se koncem sixties stává fenoménem doby, je
nejenom odrazem, ale dokonce i hybatelem společenských změn, vlna hippies
s sebou přináší vznik tzv. komunit i monstrózních hudebních festivalů (Monterey,
Woodstock) se stovkami tisíc návštěvníků. Symbolem revolty se stává odpor
mládeže celého světa proti válce ve Vietnamu, rock nestojí bokem, část scény se
výrazně radikalizuje.
Nadechnuté/přidušené Československo
V ČSSR načas povolily opratě v letech 1967-69.
Podařilo se uspořádat dva ročníky beatového festivalu, vycházel magazín Pop
Musik Express, v němž se to západní muzikou jen hemžilo. Srpnová okupace
byla ale počátkem rychlého konce.
Ve světě na přelomu šesté a sedmé dekády společenský
revoluční zápal spjatý s rockem vychladl. Symbolickým koncem se stala
tragédie v Altamontu, kdy námezdní „hlídači pořádku“ z motorkářského
gangu Hell’s Angels ubodali kousek od pódia mladého černocha. Hnutí hippes
vyšumělo, salónní buřiči ze středních vrstev se poslušně vrátili k ekonomickým jistotám
svých rodičů. Generační symboly – Janis Joplin, Jimi Hendrix a Jim Morrison krátce
po sobě umírají v prokletém věku 27 let. Zbyvší květinoví fundamentalisté
prchají do Indie.
Neodvratnou kocovinu a depresi – rub navenek tak sladce
rozkvetlé éry – asi nejlépe a s prorockým předstihem zachytili na svých raných
albech VELVET UNDERGROUND s chladnou plavovláskou Nico, Lou Reedem a Johnem
Caleem.
Rock se v té době ve světě stává
stále více zábavou, společensky již zcela tolerovanou, asimilovanou. Kolem
hudby pro mladé se vystavěl velký byznys, zahrnující už i módu, časopisy,
filmy. Rocková alba se zmocňují žebříčků prodejnosti, zlatý věk mainstreamu nastupuje.
Z mnoha muzikantů, rebelů, se načas – sem tam i napořád - stali milionáři,
investoři, majitelé firem. Každý druhý rocker se fotí před letadlem
s logem kapely, popřípadě rozvalený na blatníku svého RR anebo ponořen do
sedačky Ferrari před svým sídlem. K tomu hromady koksu, hektolitry chlastu,
děvky od rána do večera.
Generační a celospolečenská úloha rocku definitivně skončila
v sedmdesátých letech. Nic na tom nezměnila budoucí krátkodechá punková
revolta.
Ne tak v ČSSR! Komunisté v represích proti
svobodomyslné mládeži pokračovali až do roku 1989. Jen heslovitě: počátkem
sedmdesátých let kampaň „Máš-li dlouhý vlas, nechoď mezi nás“, uvěznění Plastiků
(1976), akce „Nová vlna se starým obsahem“ (1983), kauza Jazzové sekce (1986), k tomu
zátahy na hudebních burzách, neustálá šikana na školách a učilištích… Více viz
doporučená literatura.
Dnes je rock „jen“ jedním z vícera hudebních směrů. Jen
ojediněle se dostává na první místa prodejů, stále však dokáže vyprodávat
stadiony a haly, být tahounem desítek festivalů – i když většinou zásluhou
slovutných veteránů.
Mladé rockové kapely už dávno žádní firemní skauti
nenahánějí, musejí se o sebe postarat samy, vyhrát v klubech, zaujmout na
internetu. Jen někteří dostanou následně šanci stát se součástí velkého
hudebního byznysu. A jen těm nejšťastnějším se dostane hvězdného statutu.
Vývojově jde o uzavřenou hudební kapitolu, jakkoliv
významnou. Nic na tom nezmění ojedinělé avantgardní pokusy. Rock se tak
definitivně zařadil po bok jazzu a blues.
–
Netřeba ale klesat na
mysli, rock nikdy nezhyne, podlehnou mu další a další generace mladých
muzikantů a fanoušků, stačí si poslechnout nové BLUES PILLS, anebo si vybavit
tisícovky mládežníků na nedávných koncertech Paula McCartneyho a BLACK SABBATH!
KALEIDOSKOPIČTÍ BLUES
PILLS
Jeníčci s Mařenkou, tedy BLUES PILLS, loupou perníček
leckde. S chutí, nepokrytě, s pokorou. Vizuální stylizací sebe sama i pseudosecesními
přebaly Marijke Koger evokují éru hippies, hudebně přitom na debutu jednoznačně
vycházeli z blueshardrockového alba „Then Play On“ (1969) anglické skupiny
FLEETWOOD MAC Petera Greena, jež shodou okolností patří do mé osobní absolutní
TOP10. Tudíž je jasné, že si mě kvarteto omotalo kolem prstu na první poslech. Zpěvačka
Elin Larsson se v rozhovorech hlásí ke svým vzorům s nebývalou otevřeností
i viditelnou radostí, že se může o zážitky podělit s fanoušky BLUES PILLS.
Vedle „Then Play On“ zmiňuje i „Frumpy 2“ (1971) německé krautrockové skupiny
FRUMPY s Inga Rumpf u mikrofonu. Právě ji považuji za zásadní předobraz
pěveckého projevu Elin. Na druhém albu, „Lady in Gold“, BLUES PILLS rozšířili
inspirační perimetr, opět si ale jakoby zvolili pomyslný středobod, kolem nějž
se vše točí. Santanovsky klokotavou rytmiku s tably vyměnili za drnčivě
vibrující twangování.
Média přilepují k BLUES PILLS ledasco, Woodstockem a
Easy Rider počínaje, přes Jimiho Hendrixe a Janis Joplin, až po HEART a
psychedelii. Všechno vedle, protože u mladých Švédů jasně dominuje britská
škola, vedle již zmíněných FLEETWOOD MAC jsou to na dvojce názvuky na LED
ZEPPELIN/FREE. Když už Amerika, tak například Lorraine Ellison, na jejíž „Stay
with Me (baby)“ z šestašedesátého, musela Elison myslet při „I Felt A Change“.
Podobnými déjà vu rezonuje celá tvorba skupiny. Vše
s lehkou rukou, srdcem na dlani, nevinností samou. Kaleidoskopický
retro-rock BLUES PILLS se musí parádně poslouchat pamětníkům i dorostencům.
Prvním připomene mládí, druhým otevře cestu za poznáním.
Lady
in Gold (2016)
Dvojkou
se BLUES PILLS ve svém „pátrání v archivech“ rozkročili možná až příliš.
Zatímco debut byl svými bluesrockovými odkazy na Greenovy FLEETWOOD MAC čitelný
a přehledný, na „Lady In Gold“ není chvílemi úplně jasné, kudy se vlastně mladí
Švédové chtějí ubírat. Zůstal (sem tam) LED ZEPPELIN, přibyly zdobné hammondky
a gospelové sbory, soulové balady jak z poloviny šedesátých let. Bicí se
z prvního plánu přesunuly někam dozadu, basa rozšafně twanguje, sem tam
zkusí funky, netvrdí muziku (spolu s kytarou například v „Gone So Long“).
Příkladem žánrové nevyjasněnosti je roztleskávačka „Bad Talkers“. Za skvosty
jsou pro mne: úderná titulka, psychedelická ťahavka „You Gonna Try“ a rytmicky
klokotavá „Elements And Things“.
Novinka
je přes všechny dílčí výhrady skvělá, navíc je vidět, že kapela si hlídá i
vizuál, přebal, stylizaci – vše okolo hudby. Firma pak přidává luxusní verze.
Návrat ke starým zlatým rockovým časům.
Na
závěr připomenu svou tezi – budoucnost rocku je v jeho minulosti. Ať se
BLUES PILLS daří obé spojovat jako doposud.
MINIMÁLNÍ TEMATICKÁ
DOPORUČENÁ LITERATURA
Pravdomluvní
lžou jenom občas [Marek Ivo. 2004. Havran. 216 s. ISBN 80-86515-50-8]
Pravdomluvní nelžou
[Marek Ivo. 2006. Havran. 235 s. ISBN 80-86515-68-0]
Pravdomluvní vědí,
že… [Marek Ivo. 2010. Primus. 272 s. ISBN 80-86207-76-6]
Vraťte
nám vlasy [Blažek Petr, Pospíšil Filip. 2010. Academia, edice
Šťastné zítřky. 592 s. ISBN 978-80-200-1873-1]
Kmeny 0
[Vladimír 518. 2. vydání. 2013. Big Boss. 744 s. ISBN 978-80-903973-8-5]
Jazzová sekce v čase a nečase (1971 – 1987) [Kouřil
Vladimír. 1999. Torst. ISBN 80-7215-095-2]
Hippie encyklopedie
[Hippie Dictionary. McCleary John Bassett. 2010. Volvox Globator. 765 s. ISBN
978-80-7207-790-8]
Encyklopedie
jazzu a moderní populární hudby I, II (AK/LŽ), III (Matzner A., Poledňák I. Wasserberger I. a
kolektiv. 1983-90. Supraphon. 416 s, 560 s, 544 s, 652 s. ISBN 02-003-83, 02-009-86, 02-006-87, 02-125-90]
Poznámka: S jedinou výjimkou [Hippie encyklopedie] jsem do tematické doporučené literatury
zahrnul díla domácích autorů. Faktografickou a hudebně publicistickou rovinu
příběhu rocku pokrývají čtyři díly Encyklopedie
jazzu a moderní populární hudby. Zpětný pohled pak dvě práce historika
Petra Blažka: Vraťte nám vlasy a
kapitola Máničky v Kmeny 0.
Třetím úhlem pohledu je pamětnické vzpomínání Vladimíra Kouřila [Jazzová sekce v čase a nečase (1971 –
1987)] a volnomyšlenkářská trilogie Iva Marka: Pravdomluvní…
Jaromír Merhaut pro Spark 2016 (v rámci pilotního článku BLUES PILLS)
Komentáře
Okomentovat