MIKE OLDFIELD 1984: ALPSKÉ NEBE I KAMBODŽSKÉ PEKLO
V roce
1984 Mike Oldfield vydal dvě alba, vzdálená jako vrcholky alpských velikánů od
rýžových polí v Kambodži. Discovery, volné pokračování Crisis, a ojedinělý pokus o filmovou
hudbu, Killing Fields. Mají něco společného? Navenek ne. Paradoxní je,
že Discovery,
kalkulované na úspěch, je dnes až na jednu dvě skladby pozapomenuto, zatímco Killing
Fields se stalo nedílnou součástí nadčasového a stále burcujícího filmového
díla.
LYŽNÍK OLDFIELD
Po
úspěchu hybridního modelu použitého poprvé na Crisis, kdy jednu stranu
LP obsadily písničky do rádií, a druhou náročnější hudba, byl z popudu Virgin
Records zvolen stejný koncept i pro následující, v pořadí deváté, album Discovery.
Zatímco Moonlight Shadow
s Maggie Reilly u mikrofonu a Shadow
On The Wall v expresivním podání Rogera Chapmana se ozývají v étéru
každou chvíli, a spolu s Crisis se svého času ocitly na
vrcholu několika evropských hitparád, To
France byl přeci jenom převařený čajíček, byť se Maggie snažila sebevíce a
na několikeré medailové pozice ze setrvačnosti singl i album dosáhly. Nevstoupíš
dvakráte do stejné řeky, praví známé pořekadlo. Mike Oldfield, Simon Phillips a
Richard Branson nejspíš také, ale zkrátka zkusili zopakovat úspěch a navázat na
veleúspěšnou formuli Crisis.
Discovery Oldfiel nahrával z daňových důvodů
mimo Anglii, ve svém švýcarském bydlišti s výhledem na Mont Blanc, ve
Villars-sur-Ollon. Plavby po Ženevském jezeře se staly inspirací pro Lake. Pobyt v zemi Helvetského
kříže si Mike zřejmě užíval, v rozhovorech vzpomíná na výlety po horách i
noční lyžovačky s pochodněmi.
Mimo
bicích Simona Phillipse všechny nástroje nahrál sám. Pěvecké party se točily
samostatně, Barry Palmer a Maggie Palmer se během nahrávání nesetkali, byť si
střihli duet Tricks Of The Light. Mike
zůstal zejména v delších instrumentálních kompozicích nadále hračičkou, co
neustále zkouší nové nástroje, zvuky, postupy. Rozvoj elektroniky za dekádu
jeho působení na hudební scéně byl samozřejmě obrovský, nástrojovému parku již
nevévodily kytary, nýbrž komputerový maslostroj Fairtlight CMI, sdružující
funkce syntezátoru, sampleru a digitální pracovní stanice. Věřím, že Oldfield
si dopřál verzi s maximální výbavou za 60000 anglických liber, což by
v dnešních cenách byl číselný několikanásobek, a v českých něco kolem
pěti šesti milionů.
Ještě
dvakrát, na Island (1987) a Earth Moving (1989), Mike zkusil štěstí
s písničkami, pak se ale zařekl, že tudy jeho cesta dál nepovede. „Když se
dívám zpět, svou kreativitu, co se týče písní, jsem už vyčerpal na albu Crisis,“
přiznává ve své autobiografii.
Následné
turné bylo v každém případě Oldfieldovým největším. Od poloviny srpna 1984
tři měsíce brázdil západní kontinentální Evropou křížem krážem. Více jak
padesát vystoupení, často každý den, 350 000 návštěvníků, v Německu večer co
večer v šatně nachystaná padesátilitrová bečka piva, jak vzpomíná baskytarista
Phil Spanding, jenž přiznává i konzumaci koksu a heroinu.
Koncertní
sestavu vedle něj a Oldfielda tvořili: Simon Phillips na bicí, jak jinak,
klávesák Mickey Simmonds, kytarista a krotitel syntezátorů Harald Zuschrader,
plus u mikrofonu Barry Palmer a nepostradatelná Maggie Reilly. Hrály se nejenom
hity a úryvky Zvonů, ale také celá dvacetiminutová Crisis.
Vypětí
z non stop živého hraní vedlo ke konci turné k Oldfieldovu nervovému
zhroucení. Vrátily se mu panické ataky, které pokládal za seancemi vymýcené
stíny minulosti. Obrátil se k transcendentálním meditacím pod vedením gurua
ze skupiny založené kdysi Maharishim Maheshem Yogim.
KILLING FIELDS
Jeden
z nejsilnějších filmů historie – ukazující na základě skutečného příběhu drsně,
pravdivě a varovně i pro dnešek, k jakým zvěrstvům vede komunistická
třídní nenávist – doprovází hudba Mika Oldfielda. On sám je za
onu ojedinělou zkušenost neskonale vděčný, jak se vyznává ve své biografii, byť
za prožitky při promítání postupně zasílaných částí díla zaplatil nočními
můrami. Neumím si představit opakované přepínání mysli mezi navenek až
optimisticky jásavým Discovery a spalujícím pohledem do
nejtemnějších hlubin lidské duše při psaní a nahrávání Killing Fields. Obě díla
totiž nahrával souběžně, na střídačku.
Ve
své autobiografii vzpomíná na spolupráci s producentem filmu, Davidem
Puttmanem, i dalšími spolutvůrci, v dobrém, a uznává, že to s ním Puttman
neměl vůbec lehké nejen kvůli odbíhání k Discovery a souvisejícímu
nedodržování termínů, ale také finálnímu požadavku na orchestr, což – byť s pomocí
Davida Bedforda s instrumentací – znamenalo odklad dokončení o několik dalších
měsíců. Nahrávalo se v Mnichově, Bavorský státní orchestr dirigoval
Eberhard Schroener, doprovodné vokály patřily členům Tölzerského chlapeckého sboru. Když už jsme u jmen, nesmíme
zapomenout na perkusisty, Prestona Heymana a Morrise Perta. Jinak se Mike opět
postaral o vše sám.
Možná
Oldfieldovi ani nevadilo, že některé z nejsilnějších momentů Zabijáckých
polí si pro sebe ukradli členové Beatles, kdy Paulova Band On The Run z tranďáku netečné khmerské partyzánky
doprovází v pozadí scénu, v níž se novináři, Sydney Schanberg a Al
Rockoff, poprvé ocitnou tváří v tvář brutalitě Rudých Khmérů, střílejících
zajaté kambodžské vojáky s mrazivou ledabylostí, a Johnovo Imagine dotváří náladu dojemného
závěrečného shledání Sydneyho a jeho domorodého přítele a spolupracovníka, Dita
Prana, po letech utrpení. Nessun dorma
v podání Franca Corelliho pak vytváří zvláštní kontrast k lidské řece
obyvatel Phnompenhu, směřujících do převýchovných pracovních lágrů, zkrátka
koncentráků. Na jedné straně hudba dotýkající se nebes a na druhé nepředstavitelné
utrpení. Obé stvořili/dopustili lidé.
Nevím,
nakolik Oldfielda hudební vsuvky trápily, neboť on sám svou hudbu zcela
podřídil filmu, a nesnažil se vytvořit žádný hitový motiv, možná mu to přišlo
vzhledem k tématu nepatřičné. A tak při scéně evakuace amerického
velvyslanectví znovu ani nedýcháme za zvuku nervních zvonů a zrychleného pulzu
syntezátoru, mísících se s doteky naděje čistých tónů, za rachotu vrtulí
helikoptér amerického námořnictva. Jedni Kambodžané míří k nebi, druzí
končí v bahně. Hudba splývá s filmem v jeden mocný prožitek.
–
Obě
alba v roce 2016 Oldfield pomyslně propojil na kompilaci 1984
Suite, jež je k dispozici jako součást de luxe reedice Discovery,
popřípadě jako samostatný vinyl. Obsahuje mimo jiné dvě nevydané skladby, Royal Mile a Zombies, jež mají ale své předobrazy ve starších skladbách, Afghan a Poison Arrows.
Jaromír Merhaut pro Rock History 1984
Komentáře
Okomentovat