LED ZEPPELIN II: DRUHÁ KOSMICKÁ RYCHLOST
Kdyby měla jedna jediná skladba
reprezentovat při setkáních třetího druhu vesmířanům rock, pustil bych jim
„Whole Lotta Love“. Je v ní všechno: rokenrol, hard rock, psychedelie, art
… A ufouni by buď zdrhli anebo nám sloužili, protože proti takovéto síle by
byli bezmocní.
Celosvětově druhé nejprodávanější
album šedesátých let, a zároveň první tvrďácké se soundem sedmdesátek. Rychlost
a razance, s jakou LED ZEPPELIN vystřelili během devětašedesátého do
nebeských výšin, bere dech i po půl století. Startující Saturn V & LED
ZEPPELIN, jsou tím nejhřmotnějším, co kdy lidstvo stvořilo a vyslalo ke
hvězdám.
Rodilo se po částech ve
víru turné zasvěceného debutovému elpé jako obří mozaika, střípek po střípku
v různých studiích všech koutů Států i domovské Anglie, ve chvílích
prozření i kocoviny, mezi koncerty, mejdany, bezvědomím. Jak pravil sám Jimmy
Page: „Našim cílem bylo vytvořit zvukové
obrazy.“
OSUDOVÝ VEČÍREK A EDDIE K RUCE
Když zástupci Atlantic
Records slavnostně předávali v hotelu La Plaza kapele její první zlatou
desku za jedničku, vzali si Jimmyho bokem a lakonicky mu oznámili, že label
očekává druhé album co nejdřívě, nejlépe na podzim. Page ani nemrkl, zavelel,
nenechal hochy ani dopít, a rovnou z večírku se jelo pracovat… „Byli jsme jako rozjetá mašina, žádné
zástavování, jízda dál a dál,“ popisuje euforii, jež u LED ZEPPELIN po celý
devětašedesátý vládla.
V tavícím kotlíku
nekonečné série koncertů se promyšlené nápady i spontánní improvizace slévaly v
žhavém proudu do studiových pásů. Čtveřice se dostala do tvůrčího transu, kdy
dokázala hrát v jakémkoliv studiu stejně jako na jevišti před davem blahem
šílených fanoušků. A to bude zřejmě ono tajemství úspěchu, a ne smlouva
s ďáblemJ
Recording a vše kolem
zvuku měl poprvé na starosti Eddie Kramer, spolutvůrce gigantického soundu
Jimiho Hendrixe. Jeho podpis najdeme na pěti následujících albech LED ZEPPELIN.
„Všude s sebou tahali obrovský kufr
plný pásů. Kdekoliv se na chvíli zastavili, už jsme sháněli nahrávací kutloch,“
vzpomíná. Je především jeho a Jimmyho zásluhou, že z desítek fragmentů
všelijakého původu nakonec při závěrečném mixu během pouhých dvou dnů vytvořili
v hollywoodských studiích A &M velkolepé bezešvé dílo.
FRAGMENTY Z TURNÉ
13. července 1969 vystoupili LED ZEPPELIN na hudebním festivalu
Schaefer Music ve Flushing Meadow's Singer Bowl. Magazín Cashbox označil vystoupení
za zářivé a Planta jako vynikajícího kandidáta na superstar. Většina z
25 000 přitomných si bude určitě pamatovat, vystrčenou prdel opilého
Bonhama i mamutí jam devíti členů LED ZEPPELIN, JEFF BECK GROUP, TEN YEARS
AFTER a JETHRO TULL při přídavku JBG „Jailhouse Rock“.
„Toto období pro nás bylo zcela zásadním," rekapituluje Plant. „Drsné časy, kdy naše hudba byla temnou stranou síly. Aniž bychom si to
uvědomili, často jsme se ocitli v kolizi s převládajícími trendy. Když
jsme hráli, jako bychom obývali paralelní vesmír, zcela odlišný od všeho ostatního
rockového světa.“
Nápor na psychiku musel
být enormní. „Celý náš život se naprosto
proměnil, zejména můj a Bonza," podotýká Plant. „Byla to taková náhlá změna, až jsme si nebyli jistí, jak všechno
zvládnout. Bonzo stále bydlel v obřím věžovém činžáku na Butterfield Court v Dudley,
kde měl vedle společného vchodu zaparkovaný svůj první Rolls-Royce.“
Čtvrté americké turné
odstartovala v pátek sedmnáctého října ohromujících show v newyorské
Carnegie Hall – prvním rockovým koncertem od zakázu po „nepokojném“ vystoupení ROLLING
STONES ve čtyřiašedesátém.
Chris Welch, jenž vystoupení
reportoval pro Melody Maker, vzpomíná, že tehdy poprvé poznal, jak rozdivočené
může být rockové publikum. „Když začali
LED ZEPPELIN hrát, lidi doslova zešíleli,“ vybavuje si, a přidává další
zkušenost: „Jakmile v Carnegie Hall
otevřeli vstup, vypadalo to jako scéna z ,West Side Story’. Dovnitř běžely
tisíce teenagerů a všichni se hnali k pódiu. Nikdo si nešel sednout,
všichni tam stáli, výskali, pokřikovali a potřásali si s Jimmym a Robertem
rukama. To z Anglie neznali.“
Jen pro představu, kapela odehrála
za 12 měsíců devětašedesátého na 168 vystoupení, převážně v USA. A
souběžně více jak polovinu roku nahrávala po všech čertech druhé album!
Neskutečné.
A CO WOODSTOCK?
Jedním z festivalových
vystoupení, které toho léta LED ZEPPELIN odmítli, byl také legendární Woodstock.
Jedná z fám, šířících se ve vlnách jak tsunami půlmilionovým davem,
pravila, že LED ZEPPELIN a JEFF BECK GROUP vystoupí v noci ze soboty na
neděli. Šlo jen o zbožné přání. Bohužel, nebo bohudík? Toť otázka. Proč se manažer
Peter Grant rozhodl, že ZEPPELIN pořadatelům
„nezapůjčí“, nebylo nikdy zcela objasněno. Nejpravděpodobnější verzí tak
zůstává, že Granta rozdráždila představa hraní „zadarmo“ jako červená býka. A
nic na jeho rozhodnutí nezměnila ani vidina dodatečných příjmů z filmu a
alba, či nátlak ze strany Atlanticu a amerického promotéra Franka Barcelony. Sám
k tomu poznamenal: „Ve Woodstocku
bychom byli jen další kapelou na seznamu." A měl pravdu, LED ZEPPELIN nevystoupením
jen podtrhli svou výjimečnost.
A tak onen víkend strávili
na třech vystoupeních v Texasu, New Jersey a Connecticutu. Je zajímavé, že
Joe Cocker, předskakující na dvou sobotních LZ koncertech v Asbury Parku,
do Woodstocku odletěl a vystoupil v neděli krátce po obědě.
LED ZEPPELIN II
Atlantic – 41:38
VYDÁNO: 22. října 1969
PRODUKCE: Jimmy Page
MIX: Eddie Kramer
SESTAVA: John Bonham – bicí; John Paul Jones – baskytara, klávesy; Jimmy Page – kytary, theremin; Robert Plant – zpěv, harmonika
Dvojka LED ZEPPELIN
vznikala v plném běhu. Žádné velké přemítání, soustředění, izolace od
světa, chytání lelků, meditace. Krev, pot, slzy i smích zběsilého kolotoče
koncertování a přesunů z místa na místo.
„Chtěl jsem celému světu ukázat,
co všechno už umíme,“ stvrzuje vnitřní natlakování Page.
WHOLE LOTTA LOVE
Page, Bonham, Plant,
Jones, Dixon
Page přišel na dějinný
riff ve svém domě v Pangbourne na konci léta 1968. „Řekl bych, že podprahovou inspirací byla moje slabost pro big intra
rockabillových kytaristů. Okamžitě poté, když jsem riff vymyslel, věděl jsem,
že mám v ruce něco mimořádného, z čeho může být skvělá celá
písnička,“ zavzpomínal Page před nějakou dobou pro Wall Street Journal. S vybroušením
surového diamantu do konečné podoby nijak nespěchal, nechal skladbu takříkajíc
uzrát, a teprve když cítil v kapele správnou konstelaci, předhodil ji
kolegům při zkouškách na druhé americké turné. „Whole Lotta Love“ debutovala ve
Winterland Ballroom v San Franciscu 26. dubna 1969. V téže době se
uskutečnily první studiové práce v londýnském Olympicu, pak přišla na řadu
studia A&M a finální mix v newyorských A&R ve dnech 29. a 30. srpna. Závěrečnu
relaci absolvoval s Pageem již zmíněný Eddie Kramer. „Rádi jsme s Jimmym nechávali na pásech chyby, pokud byly součástí
atmosféry.“ Tak například na nahrávce zůstaly průsaky Robertova zpěvu. Práci
s ozvěnou si Page vyzkoušel při námezdních pracích pro Mickieho Mosta,
přesto by ale bez Eddieho vkladu vypadal sound prostřední části Lotty
s thereminem, zpětnými echy, a dalšími libůstkami, jinak.
Opět vyvstal problém s
původnoctí, tentokráte textu. I proto byl po dohodě Willie Dixon přidán mezi
spoluautory.
Kdyby měla jedna jediná
skladba reprezentovat při setkáních třetího druhu vesmířanům rock, pustil bych
jim „Whole Lotta Love“. Je v ní všechno: rokenrol, hard rock, psychedelie,
art … A UFOUNI by buď zdrhli anebo nám sloužili, protože proti takovéto síle by
byli bezmocní.
WHAT IS AND WHAT SHOULD NEVER BE
Page, Plant
Text údajně odkazoval na jednu
z ženštin, potulujících se kolem muzikantů na turné – a je prvním
příkadem doposud skrývaných Plantových
schopností uchopit téma. Pološeptané úvodní verše připomínají Julie Driscoll
v její verzi Donovanovy „Season of The Witch“. A když krátce poté kvílí: „Naber vítr, zři, jak letíme, pluj dál,
odjeď ještě dnes,“ dokazuje, jak širokým výrazovým rejstříkem vládne u
mikrofonu i za psacím stolem.
Na skladbě začali LZ
pracovat v dubnu 1969 ve studiu Olympic. Červnové pokračování se odehrálo v
Mayfair a Groove studiích v New Yorku. Naživo měla skladba premiéru na Laurel
Pop Festivalu v Marylandu 11. července 1969.
THE LEMON SONG
Page, Plant, Jones,Bonham,
Burnett
Další ze skladeb, u nichř
byli LED ZEPPELIN donuceni přiznat autorské kredity černošskému bluesmanovi,
v tomto případě Howlin’ Wolfovi, občanským jménem Chesteru Burnettovi. Na
některých etiketách LP najdeme jako autora pouze Burnetta, jinde je coby
spoluautor a „The Lemon Song“ doplňuje anebo zcela nahrazuje původní název okopírovaného
songu: „Killing Floor.“ Základy se nahrávaly se v květnu v Mystic studiu v
Los Angeles přídavky pak o čtvrt roku později v hollywoodském A&M.
Chris Huston býval
v Mystic zvukařem: „Bylo to fakt malé
studio. Vybavuju si, jak mě Jimmy doslova ohromil schopností zhutnit skladbu a
vytvořit svůj zvuk pokaždé napoprvé. To, co na dvojce slyšíte, je produktem spontánní
chemie při jejich společném hraní. Nahrávali de facto naživo s Robertem uprostřed
místnosti a mikrofonem v ruce. Když Plant v ,Lemon Song’ zpívá ,Floor,
Floor, Floor' jde o ozvěnu zaznamenanou v reálném čase.“
„Lemon Song“ zachycuje pudovější
část Plantova já, „Ždímáš můj citrón tak,
že kvůli tomu padám zý postele,“ zpíval ne jako vzorný manžel, viz následující
„Thank You“, nýbrž coby milenec/samec.
THANK YOU
Page, Plant
Emotivní milostná píseň,
zaznamenaná v Morgan Studios v červnu 1969, je rozněžnělým Robertovým vyznáním
manželce Maureen – za doprovodu chrámového Jonesova Hammondu a Jimmyho
dvanáctistrunky.
Pátrači našli jistou
akordovou podobnost s „Dear Mr. Fantasy“ od TRAFFIC i inspirace slovními obraty
a textovými linkami „If Six Was Nine“ Jimiho Hendrixe a „Stand Be My“ Bena E
Kinga.
Skladba svým ničím
nerušeným poklidem poněkud vybočuje z výrazně kontrastního formátu alba.
HEARTBREAKER
Page, Plant, Jones, Bonham
Druhou stranu vinylu
otevírala jedna z největších zeppelinovských pecek, „Heartbreaker“. Úvodní
Pageův riff je prostě královský, i ostatní vyhrávky jsou základní kapitolou
hardrockové bible.
„Ovlivnilo mě hlavně na riffech založené chicagské
blues z padesátých let, hlavně práce Muddyho Waterse, Howlin’ Wolfa a
Billyho Boy Arnolda. A taky ,Boogie Chillun’ od Johna Lee Hookera, to je
panečku riff,“ vyznal se Jimmy
v rozhovoru pro Rolling Stone. Svou divokost, kdy se nechával sám sebou a
emoční sílu upřednostňoval před dokolečka dokalo cizelovanou technickou
precizností vysvětloval lapidárně a s úsměvem na rtech: „Ano, vždycky v nahrávce nechám
případné chyby, jsem v tomto trochu nekonvenční, možná i lajdák, je to můj
styl, nakonec ale z toho mišmaše vždycky něco vyleze.“ Ano, něco co
změnilo dějiny rocku!
„Heartbreaker“ byl
rozpracován A&R studiích v květnu a dokončen v Atlantic studiu v New
Yorku. Koncertní premiéru zažil v holandském Scheveningenu 3. října 1969.
LIVING LOVING MAID (SHE'S JUST A WOMAN)
Page, Plant
Další skladba
z červnových sessions v Morganových studiích. Na dobu vzniku až
překvapivě podbízivá rádiovka, jakou by si každý uměl představit na „Houses Of
The Holy“, ale v sousedství obřího „Moby Dicka“ či explozivně kontrastní „Ramble
On“ vypadá jako popárna. Nejvíce uspěla na playlistech amerických FM stanic, coby
singl se v zámoří dostala na # 65. U samotného Jimmyho i ostatních však
došla zatracení, a LED ZEPPELIN ji nikdy nehráli naživo.
RAMBLE ON
Page, Plant
Další skladba, nasekaná
postupně od května v Mystic a Mirror Sound v Los Angeles do června v Groove a Juggy Sound v New Yorku.
„Ramble On“ svými odkazy
na J. R. R. Tolkiena odhaluje lyrickou tvář skladatelské dvojice Page/Plant. Příběh
mladíků toulajících se pohádkovou krajinou obývanou bájnými bytostmi, je
nádhernou ukázkou zachycení dynamiky světla a stínu pomocí hudby, jak trefně
popsal jeden z recenzentů ostré přechody mezi poklidnými pasážemi a ataky
Pageova Gibsonu.
„,Ramble On’ je především o parádní Jonesově basové
lince," podotýká Eddie Kramer. „A samozřejmě také o rytmickém mistrovství
Johna Bonhama a Jimmyho kombinacích omamných harmonií a riffů ostrých jak
břitva,“ dodává.
Proč skladba až do
památného vzpomínkového vystoupení v 2007 nikdy nezazněla samostatně na
pódiu, jen v citacích, zůstává zeppelinovskou záhadou.
MOBY DICK
Bonham, Jones, Page
Na koncertech byl
instrumentální „Moby Dick“ erbovním kusem Johna Bonhama, kdy svým
dvacetiminutovým sólem vyhnal spoluhráče z pódia a vymetl všechny pavučiny
v sále. Studiová „desetinová“ verze jeho bubnování působí oproti
dochovaným živákům poněkud ušláple, možná Bonzovi v kukani chyběla
životadárné energie prýštící z nadšeného publika, kdo ví.
Základ je opět z Mystic
Studios, další práce pak z Mirror Sound v Los Angeles a Mayfair Studios v New
Yorku.
„,Moby Dick byla kusovka sestavená z pásků z
několika různých studií,"
vzpomíná Eddie Kramer: „Kdykoli skladbu slyším,
vybavím si odkud pochází ta která pasáž, i fakt, že Bonzo byl prostě nejlepší.“
BRING IT ON HOME
Dixon
Ačkoliv je dominantní hardrocková
vypalovačka ve střední části jednoznačně zeppelinovská, byli nakonec LED
ZEPPELIN znovu přinuceni přenechat autorství Williiemu Dixonovi, úvodní a
závěrečná pasáž je totiž čistou citací jeho stejnojmenné skladby. Live
provedení dominoval souboj Jimmyho kytary a Johnových bicích.
Závěrečná bluesovka
vznikla během návštěv TC studia při jejich druhém severoamerickém turné.
Nahrávalo se také v Mystic, harmonika se přidávala 10. května v R&D
studiu ve Vancouveru.
–
Tak jako na vše ostatní,
tak i na přebal se spěchalo. Jimmyho kamarád ze Sutton Art College, David
Juniper, měl jen pár dní na to, aby přišel s nějakým nápadem, co by
reflektoval hektičnost života kapely na útěku. Inspiraci našel na staré
zažloutlé fotografii elitní německé jednotky vzdušných sil z první
světové, Jagdstaffel, co ze Zeppelínů bombardovala Londýn. Vše další bylo
otázkou rutiny a zručnosti. Stačilo přemístit obličeje členů LED ZEPPELIN
namísto letců, trochu si pohrát s kompozicí a bylo hotovo. Page navrhl
přidat hlavy Petera Granta, tour managera Richarda Colea, bluesmana Blind
Willieho Johnsona a blonďatou herečku Glynis Johns, což prý byl špílec vůči po
jedničce propuštěnému zvukaři Glynu Johnsovi. Kvůli dominantní sépiové barvě se
fanoušky pro dvojku vžilo označení Hnědý bombardér. Vnitřní dvoustrana
přezentovala čtyřmi reflektory nasvícenou zlatavou vzducholoď, vznášející se
nad nápodobou akropole, u paty jejíhož schodiště jsou čtyři pomníky se jmény
členů kapely. No, žádný Hipgnosis tedy, zepředu/zezadu ani zevnitřJ
Recenze „Led Zeppelin II“
byly kupodivu příznivé. Pisálci se už probrali ze šoku z nástupu LED
ZEPPELIN na scénu. Londýnský Time Out ocenil album slovy „Je mnohem uvolněnější než prvotina“, a dodal, že stojí zato slyšet
mučivého Planta a jako pneumatiky před nehodou kvílící Pageovu kytaru“. Disc
& Music Echo zdůraznil: „Je obtížné
zachytit ve studiu vzrušující energii jeviště, ale ,Led Zeppelin II’ se
k tomuto velmi přibližuje.“ Dokonce i Rolling Stone, co tvrdě sjel
prvotinu, nazval dvojku „kurva těžkou
váhou!“ John Mendelssohn sice své nadšení vzápětí relativizoval poukazem,
že elpé poslouchal na nějakém vietnamském meskalinu, ale i tak…
SINGLY? JAK KDE
Jak známo, LED ZEPPELIN
nevydávali v Británii singly. Avšak v Americe, kde pětačtyřicítky
získávaly cenné rotace v rozhlasových airplay a následně zvedaly prodeje
alb, neměl manažer Peter Grant „kupodivu“ žádný problém s tím, aby Atlantic
Records vydala upravenou verzi „Whole Lotta Love“ (s vynechanou prostřední
improvizací). Totéž se opakovalo v Německu a Belgii, kde singl vystoupal
až na samý vrchol obou hitparád.
V Anglii však
Atlantic narazil. Když připravil k distribuci zkrácenou verzi „Whola Lotta
Love“, Grant neváhal uplatnit doložku ve smlouvě, kde měl právo veta nad
jakýmkoliv podobným pokusem. Vylisované, naskladněné promo kousky jsou dnes
vyhledávaným sběratelským artiklem.
–
Metla jako bejk!
Jaromír Merhaut pro Spark 2019
Komentáře
Okomentovat