PŘÍBĚHY PROGRESIVNÍHO ROCKU (VI)
AMERICKÁ KRÁSA
Koncem první poloviny sedmdesátých let došlo na poli
progresivního rocku k zajímavému úkazu. Zatímco v Anglii a na starém
kontinentu vlna artrockové progresivity a hardrockové údernosti odeznívala, za
oceánem se k životu probouzeli rytíři urozeného rocku [(c) Jaromír Tůma].
Amerika nenabídla světu nové YES, GENESIS, PINK FLOYD, vnesla do světa rocku
pro dospělé hlavně pompéznost a okázalost, což se někomu může zdát z pohledu
progresivity málo, avšak od poloviny seventies kapely jako BOSTON, KANSAS,
STYX, JOURNEY a další, stanuly na rockerském výsluní i v našich končinách.
Společným jmenovatelem byly VELKÉ melodie, hlasy i hradby kláves.
Zámořský pomprock bezpochyby vděčí za svůj vznik
britským hard-art-rockovým souborům, jež svým progresivním a přitom libozvučným
pojetím konvenovaly mnohým mladým zámořským muzikantům i posluchačům. Svou roli
sehrál rovněž i bouřlivý vývoj v oblasti syntezátorů, Amíci jimi svůj
sound doslova vystýlali.
ORIGINÁLY KAŽDÝM COULEM
Ovšem i Nový svět měl své naprosté originály,
připomenu tři. Své debuty kupříkladu vydali v pětasedmdesátém TUBES a
PAVLOV’S DOG. Elpé „Tubes“ se výrazně vymyká z následné tvorby teatrálního
spolku muzikantů, jejichž šokující vystoupení plnilo stránky nejenom dobového
hudebního tisku. Velkokapelová až „symfonická“ produkce Al Koopera a skvělé
pěvecké výkony Johna Walda „Fee“
Waybilla posunuly sound alba na dohled parádní rockové opery.
Hard-art-prog skvost „Pampered Menial“ PAVLOV’S DOG
stojí především na vysokootáčkové diamantové pile Davida Surkampa a ďábelské houslové
virtuozitě Segfrieda Carvera. Neuvěřitelný vydavatelský šlendrián pohřbil
ambice a chuť pokračovat ve velkém stylu, další alba již byla komornější,
zaoblenější, bez jiskry geniality debutu. Poslech „Pampered Menial“ je jízdou
na horské dráze, úchvatným emočním zážitkem poprvé, …,
pokaždé.
Když gigantický Meat Loaf vydal „Bat Out Of Hell“
(1977), dosáhl klasický rokenrol vrcholu bombastičnosti. Elvis v jednom
pekelném kotli s Richardem Wagnerem. Zásadními muži v pozadí
čtrnáctimilionového úspěchu byli Jim Steinman, autor rokenrollově-operního
konceptu, navazujícího na „Rocky Horror Picture Show“ (1975), kde měl svůj part
i Meat Loaf, a producent plus kytarista Todd Rundgren, jenž dokonale ohlídal rockový
říz a švih, a jehož mnohotvárná UTOPIA prošlapávala leckterým cestu. Bezmála
hodinový souboj velkohubého Masáka s náctičlenným ansáblem za zády se
dočkal několik povedených pokračování.
RYTÍŘI UROZENÉHO ROCKU
Zdaleka nejúspěšnější skupinou pompézního rocku se
stali BOSTON novátorského kytaristy Toma Scholze, u nějž se vzácně snoubilo
technické nadání s hudebním.
Debutového alba z roku 1977 se prodalo dodnes na 20 milionů, je čtvrtým
nejprodávanějším albem sedmé dekády (za „The Wall“, „Led Zeppelin IV“ a
„Rumours“ FLEETWOOD MAC). Hlavním rozpoznávacím znamením byl kantilénově klenutý
„soprán“ Brada Delpa a „rotující“ kytara Toma Scholze. I druhé LP „Don’t Look
Back“ (1978)najdete v TOP 20 světově nejprodávanějších desek 70. let. Čtyřnásobně
platinový reunion z roku 1986, „Third Stage“, zněl slibně, baladická vážka
„Amanda“ se vznášela na vrcholu americké i kanadské hitparády, následovala však
další desetiletá pauza…
Velkých prodejů dosáhli i STYX. „Grand Illusion“
(1977) a „Pieces Of Eight“ (1978) jsou milionová komerčně i muzikou. Předcházelo
jim zhruba pětileté hledačské období. Průlom nastal angažováním Tommyho Shawa
s jeho chlapeckým hlasem i vizáží. Poprvé se zjevil na albu „Crystall
Ball“, a hned zabodoval na singlu „Mademoiselle“. STYX používali široký
rejstřík výrazových i kompozičních prostředků. Vedle masivních hammondů se
promenádují syntíky jarreovských barev, masivní kytarové riffy a fanfáry kláves
v sousedství rozněžnělých zpívánek. Postupný příklon k mainstreamu
vyvrcholil number one hity „Babe“, dodnes hranou průzvučnou „Boat On The River“
(oba z alba „Cornerstone“, 1979) a vocoderovou hopsačkou „Mr. Roboto“
(1983).
Je překvapivé, že KANSAS Steva Walshe svým
aranžérsky i kompozičně rozkošatělým, avšak stále posluchačsky přívětivým,
pojetím pomprocku neměli až takový okamžitý veleúspěch. Ne, že by se jejich
vrcholné desky neprodávaly po statisících, ba pár milionech, přeci jenom ale
nezpůsobili takové zemětřesení jako BOSTON či Meat Loaf. Měl jsem na pásku za
sebou nahranou čtyřku „Leftoverture“ a jedničku BOSTON, obě alba se mi navždy
spojila v jeden úchvatný pomprockový celek.
JOURNEY založili v třiasedmdesátém odpadlíci od
Carlose Santany – klávesák/zpěvák Gregg Rollie a kytarista Neal Schon. Gregg
byl zásadním členem zlaté sestavy prvních čtyř alb, Neal přistoupil na trojce
„Santana III“. Nová kapela jmenované dvojice vydala v rychlém sledu tři
slušná alba. Ti „praví“ JOURNEY, jak je zná celý svět, se ale zrodili až příchodem
zpěváka Steva Perryho. Na čtyřce „Infinity“ (1978) se jakoby rozkoukával, naplno
udeřil až na o rok mladším „Evolution“, jímž se JOURNEY vyhoupli mezi rockové megahvězdy.
Velká jména si zaslouží velké profilové články.
Slibuji, že se porozhlédnu v archivu Sparku, a na koho se ještě
v našem/vašem magazínu nedostalo, dočká se.
SKVOSTNÝ DRUHÝ SLED
Z kapel druhého dobového ami-prog sledu, tedy
těch, o kterých jsme věděli díky Vlčkově encyklopedii „Rock 2000“, vyzdvihnu STARCASTLE
a TRILLION. První jmenovaní byli de facto americkým klonem YES. Původně
studentská skupina z illionské university, fungující v letech 1969-74
pod názvem PEGASUS, povýšila příchodem zpěváka Terryho Luttrella (REO
SPEEDWAGON 1968-72). Jeden poslech desetiminutového opusu „Lady Of The Lake“
z debutového eponymního alba vydá za tisíc slov. Všechno a nic, mohl by
poukázat zlý jazyk, a měl by do určité míry pravdu. Vnějšími yessovskými znaky
– slavičím hlasem, líbeznými vokály vůkol, dynamickými i rytmickými přechody,
tématy, aranžemi – muzika sexteta doslova přetéká. Výsledek ale působí proti
originálu plošším, chvílemi až barvotiskovým dojmem. Rozdíl mezi Monou Lisou
v Louvru a perfektní fototapetou, prequel příběhu LED ZEPPELIN/KINGDOME
COME. Na druhou stranu nezapomínejme, že se psal šestasedmdesátý, invaze punku
a diska převracela náš ušlechtilý hudební svět naruby jak neukáznění kanci
zahrádku u lesa, a progeři byli vděčni za každý kousek rocku pro dospělé.
STARCASTLE vydali v rychlém sledu dvou let (1976-77) tři podobná alba:
„Starcastle“, „Fountains Of Light“, „Citadel“ – a nadlouho zmizeli ze scény. Krátký
reunion před deseti lety nenaplnil očekávání. V každém případě však
STARCASTLE stojí za opakovaný poslech. Badatelé se mohou porozhlédnout na www.starcastlerocks.com.
Když jsme se před pár lety na stránkách Sparku ve
zlé předtuše víceméně loučili s Fergie Frederiksenem, jméno TRILLION
nepadlo, v recenzi nebyl pro rozsáhlejší reminiscence prostor. Pompézní
sound, všudypřítomné vícehlasy, perryovská barva Fergieho hlasu = spojnice mezi
STYX a JOURNEY, na kterou poukázala i recenze debutu „Trillion“ (1978) v dobovém
Musik Expresu, což okamžitě katapultovalo chicagské TRILLION mezi mé pokusné
objednávky LP u Saturnu. Dodnes mám vinyl s tříhlavou šavlozubou potvorou
na přebalu ve sbírce, dodnes nechápu, jak se taková šestihvězdičková pecka
mohla neprosadit! Fošna doslova přetéká silnými a přitom neuondanými melodiemi,
gruntovní rockový fundament a nabroušené/vybroušené vokální nedopustí, aby
kapela padla do lepkavé pasti cukrové melasy. Druhé album, „Clear Approach“
(1980), s Thomem Griffinem u mikrofonu sice už nemá grády prvotiny, výraz
kapely lehce vyměknul, ovšem stále jde o parádní pomprockovku.
NEZAPOMENUTELNÉ ZAPOMNĚNKY
Mezi zapomenuté poklady americké progrockové scény
patří mimo jiné i prvotina LEVIATHAN ze čtyřiasedmdesátého. Kategorie: mellotron
& hammond náš vezdejší. Mladíci z Tennessee se inspirovali u nejedněch
anglických klasiků. Rytmika úvodní „Arabesque“ je z ranku raných YES,
k tomu si představte „MOODY JAMES HARVEST“. Fantastická, jakkoliv ne zcela původní hudba.
Nejvíce informací o LEVIATHAN vydoloval a do uceleného profilu dal na webu
rockovica.com dohromady hudební archeolog Zdeněk Veselka. Počtěte, poslechněte.
LP „Stainded Glass Stories“ (1978) od amerických CATHEDRAL
se slyšitelně pohybuje na ploše vytyčené alby „Relayer“ – „Lamb Lies Down A
Broadway“ – „Tubular Bells“.
Od YES si mládenci vypůjčili rytmiku (zejména basman Fred Callan se do role
Chrise Squiera doslova položil) a některé klávesové rejstříky, od GENESIS pak
vedle mellotronů i kousek Gabriela, zatímco Mike Oldfield dodal pár svých
kytar. Klasická anglická artrocková škola je znát z každé noty i
úhozu. Instrumentální pasáže „Introspect“ by mohly zdobit „Gates Of
Delirium“, a nikdo by si nejspíš ničeho nevšimnul. V druhé polovině kompozice se CATHEDRAL
přesunou blíže ke GENESIS, bankivské mellotronové chóry naplňují celý prostor.
Je docela zábavné poslouchat porůznu kombinované YESGENESIS prolínačky, jakkoliv
je Paul Seal v roli Petera Gabriela trochu přiškrcený a dýchavičný. Přestože se
alba prodalo 10000 kusů, skupině se nepodařilo uzavřít smlouvu s ani
jedním labelem. Konec byl neodvratný. V roce 2003 CATHEDRAL překvapivě
obnovili činnost, a po čase vydali ve vlastní režii album „The Bridge“ (2008).
Podobně rezonuje odkazy na anglickou klasiku elpé „Caverns Of Your Brain“ (1977) od neworleanských LIFT,
jež se dostalo do světa až díky oficiální reedici (1990, Syn-phonic) původního
podfuck „vydání“. Klávesák Chip Gremillion v nedávném obsáhlém rozhovoru s Klemenem
Breznikarem vzpomínal na iniciační poslech BEATLES, první Hammond L-100
s Leslie boxem, uhranutí ELP, KING CRIMSON, YES, MOODY BLUES, PINK FLOYD, GENESIS,
první pokusy o vlastní tvorbu, založení LIFT, podfuk ze strany Guiness Records,
existenci dvou souběžných sestav LIFT v New Orleans a Atlantě, ovlivnění MOODY
& CRIMSON, Emmersonem, Wakemanem, Banksem…
Více na: psychedelicbaby.blogspot.cz
MIRTHRANDIR z New Jersey vydali v roce
1976 „For You The Old Women“. Opět jedině díky novému vydání u Syn-phonic
můžeme žasnout nad muzikou, o jejíž existenci jsme v době vydání neměli
ani tušení, a přitom je každým svým záchvěvem nám, pamětníkům, tak blízká… Svojský artrock, těžící ponejvíce z anglické
školy typu GENTLE GIANT, aranžemi barvitý, s výtečným vokalistou
v popředí. Klenot, trpělivě čekající na své objevení dalšími a dalšími
vyznavači klasického artrocku.
YEZDA URFA se na svém dnes již v progresivních
kruzích kultovním debutu „Boris“ (1975) vydali komplikovanější cestou ve
stopách GENTLE GIANT a YES. Nebáli se
nových zvuků a kombinací, ale ani citací, reminiscencí. Náročná, avšak
posluchačsky překvapivě vstřícná muzika, rozprostřená od folku přes artrock až
k jazzu, syntíky vedle mellotronů a píšťal. Je neuvěřitelné, že i přes 300
vylisovaných promo vinylů nenašli vydavatele!
Rocková archeologie je v dnešní internetové
době zábavným a povznášejícím koníčkem. Zkuste se sami vydat za svou nepoznanou
muzikou do hlubin digitálního nekonečna. Nebudete chvílemi věřit, jaká krása
čekala na objevení právě vámi…
–
Příště se necháme unést první vlnou neoprogu počátku
osmdesátých let v čele s MARILLION, TWELFTH NIGHT, PALLAS, PENDRAGON,
NEUSCHWANSTEIN…
Jaromír Merhaut pro Spark 2016
Komentáře
Okomentovat