OHNIVÁ KOMETA VYSTŘELENÁ ZE SKÁLY (DEEP PURPLE: Fireball)
Zatímco „In Rock“ byla
šupa na solar bez výstrahy, „Fireball“ jsme všichni nedočkavě vyhlíželi. V Anglii
se rockeři dočkali dlouho před vydáním LP v pravidelném pořadu Johna
Peela, kde zazněla countryovka „Anyone’s Daughter“, čímž DEEDP PURPLE zmátli
přátele i nepřátele víc jak Rusové Velkou říjnovou revolucí uskutečněnou
v listopadu. Moje maličkost si na samotné album o více jak půl roku
později vystála hodinovou frontu u pardubického Supraphonu, kam znenadání
přišly indické dum-dumky.
Ne, že by nás, tvrďáky,
„Fireball“ přímo zklamal, to ani omylem, jen vyžadoval jiný přístup k poslechu
než hrrgrrr „In Rock“. Výraz DP byl na novince hladší, kultivovanější, ne tak
nadržený. Každým dalším poslechem však rozinky rozeseté po albu sládly, například
sférická Blackmoreova kouzla v „No No No“ a „Fools“, anebo Gillanovo zvýrazněné
soulové pnutí ve vícero skladbách. Po čase se před každým vnímavým z nás
vyloupnul do krásy „Fireball“ jako celek, včetně všech netypických kusů. A
zůstal na piedestalu napořád. „In Rock“ je valcířská kalba, smršť, uragán, „Fireball“
vycizelovaná práce uměleckého kováře.
–
Jak se časem provalilo, uvnitř
kapely došlo po vydání úspěšně přelomového „In Rocku“ k prvním větším střetům,
zejména mezi Blackmorem a Gillanem. Ritchie si dělal největší zásluhy na
hardrockovém prozření DEEP PURPLE, a sám sebe pasoval do vůdčí role namísto
dosavadního neformálního kapelníka Jona Lorda. Ian se dal pro změnu na chlast. „Zdálo
se, že sjel ze zábradlí,“ vzpomíná si Roger Glover. „měl problémy s
přístupem k práci i pitím. On a Ritchie se neustále hádali, a Ian se možná
dostal do bodu, kdy si myslel: ,Jsem zpěvák, a pokud se Ritchie chová
zhovadile, můžu i já.’ Takže se stal úplně stejným kreténem.“ Mimochodem,
když vydavatel výroční verze „In Rocku“ vyzval Iana Gillana k napsání pár
slov, upřímně přiznal: „Na nic si nepamatuju.“
ROZTŘÍŠTĚNÝ TVŮRČÍ PROCES
Podívejme se na album
chronologicky – jak vznikalo. Nahrávání se z vícera důvodů několikrát odložilo,
úvodní session se tak odehrály až na přelomu září a října sedmdesátého. Mezi
první a poslední studiovou „klapkou“ uplynulo celých devět měsíců. Jon Lord, začerstva
vyzpovídaný magazínem Beat Instrumental, byl natěšen: „Jsme konečně se svým vývojem
naprosto spokojeni. Dříve jsme se snažili až nepřirozeně vkládat do naší hudby
co nejvíce nápadů najednou. Stále jsme hledali, avšak nenacházeli, vlastní
identitu. ,In Rock’ byl prvním a zatím jediným albem s vlastním silným směřováním.
Na právě zahájeném dalším zúročíme, co jsme se naučili, a budeme se samozřejmě dál
vyvíjet.“
ANYONE’S DAUGHTER
Výsledkem první studiové relace
ale nakonec byla jen „Anyone’s Daughter“. „Zaznamenali jsme ji pouhý den
poté, co jsme vedli velkou diskusi o tom, jak být vzrušující a heavy současně. Sedíme
ve studiu, čekáme na inspiraci, když Ritchie začne hrát onen akordový sled, a my
se pak jen postupně přidali,“ zavzpomínal Roger. „Ritchie vždy obdivoval
kytaristy žánru country & western, takže je přirozené, že napsal mimo jiné
i skladbu v tomto duchu," přidal Jon Lord. Ian Gillan je ke skladbě,
uzavírající první stranu britského vydání vinylu, poměrně odtažitý: „Zábavná,
ale byla chyba ji zařadit.“
STRANGE KIND OF WOMAN
Kapela si kvůli neustálému
vyrušování různými povinnostmi naplánovala dvoutýdenní prosincové autorské
soustředění na nějakém odlehlém místě a následně, v lednu, nahrávání
hotových skladeb. Protože si ale do vesnické farmy The Hermitage mládenci přibrali
nejen své ženy a přítelkyně, ale i roadies a další kumpány, tak se víc pařilo,
než pracovalo. Jediným hmatatelným výsledkem proto byl základní motiv „Prostitute“,
později po dohotovení přejmenované na „Strange Kind Of Woman“.
THE MULE
Při nahrávání hypnotické i
zuřivé „The Mule“ došlo k pracovnímu „úrazu“, když si kapela hrála
s pásy a bavila se jejich hraním pozpátku. Mládenci si neuvědomili, že při
prohození kotoučů dojde i převrácení pořadí stop, a začali na otočený pás
přidávat efekty. Než svůj omyl zaregistrovali, odmazali půlku bicích, mezitím
už sbalených a odeslaných v kontejneru do Evropy na další tour. Dohrávka
na jinak znějící vypůjčené sestavě je perličkou pro pozorné posluchače, zejména
muzikanty, bubeníky.
Mimoto vzniklo zkraje roku
1971 i pár dalších, ve finále vyřazených skladeb: „Freedom“, „Slow Train“.
NO ONE CAME
Závěrečná „No One Came“ je
poměrně dlouhé číslo s Ianovým kousavě chraplavým hlasem a typickými sóly Lorda
a Blackmora. K jejímu finále Glover poznamenává: „Když jsme skladbu
poprvé nahráli, nezdál se nám konec. Proto jsme vyrobili ,smyčku’ z osmi taktů
základního riffu a nechali ji běžet až do konce. Jon k tomu hrál na klavír
co ho zrovna napadlo, zatímco v kontrolní místnosti jsme na další pásek vše
různě zpomalovali, zrychlovali, pásek otáčeli – a na konec přidali k oné
smyčce.“
FIREBALL
Titulní svižný otevírák byl
nahrán během pár březnových frekvencí, krátce poté, co skladba poprvé zazněla
šestého února při vystoupení v Sheffieldu. Tamtéž se mimochodem odehrála i
premiéra „Highway Star“. Právě kvůli takovým kometám si Ian Paice nainstaloval
druhý kopák. Jak rychlá to byla doba svědčí také to, že na turné k jednomu
albu zazní nejen novinka z ještě nevydaného následujícího, ale i pecka
z třetího v pořadí!
Úvodní futuristický efekt
byl obyčejný zvuk spouštějící se klimatizace. Martin Birch jej nechal nahrát
víceméně jen pro pobavení, nakonec se stal poznávacím znamením celého alba.
Na druhou stranu se dá celkem
odpovědně napsat, že „Fireball“ je víceméně obšlehlý „Rock Star“ z debutového
alba (1970) kanadských WARPIG. Ríša určitě ví, ale nepoví.
NO NO NO
Hektické vypětí si vybralo
svou zdravotní daň. Nejdřív si nějaký čas musel dáchnout Glover, zakrátko se
Blackmoreovi zapálil slepák. Dokončení „No No No“ a „Fools“ se tím pádem
opozdilo. Výsledek však stál za to. Roger byl doslova ohromen Blackmoreovou
prací, pro NME řekl: „Ritchie je v současnosti velmi ovlivněn Shuggym Otisem,“
ani ne dvacetiletým kytaristou a zpěvákem, pohybujícím se na pomezí blues,
jazzu a rhythm & blues. Což samo o sobě napovídá o širokospektrálním
vnímání hudby nejenom Blackmoreem, ale i ostatními členy DEEP PURPLE.
FOOLS
„Fools“ bylo další
atmosférické číslo, vymezující se vůči bláznům, pokoušejícím se řídit svět.
Ritchie své proslulé zpívající sólo zahrál bez užití smyčce, jen pomocí
ovládání zpětné vazby. Techniku používal již dříve při koncertech v „Mandrake
Root“.
DEMON’S EYE
Jako poslední, až
v červnu, se dokončovala lehce puslující „Demon’s Eye“. Skladbu kapela
otestovala naživo v Birminghamu a Newcastlu 24. a 25. června. V repertoáru
se udržela i při následném americkém turné.
PODSTOLOVKY
Koncem 80. let se na dvou
CD „Blackmore Rock Profile“ vynořily odložené „Show Me The Way To Go Home“ a
„Guitar Job“.
–
Pokud jde o celkový vývoj
alba, odpověděl Roger jednomu z tazatelů: „Doufám, že lidé najdou na
novince hudbu ve stejném duchu jako na minulém albu, ale ocení širší záběr.“
Ian Gillan taktéž
neskrýval nadšení. „Zachovali jsme stejné základní schéma rockového alba, to
znamená, že je docela heavy, ale trochu jsme rozšířili perimetr.“
Blackmore uvedl pro Record
Mirror: „Obvykle začínáme stavět kolem riffů. Často máme předem jen rámcovou
představu, co budeme dělat, na druhou stranu tvůrčí spontánnost dodává naší
hudbě vitalitu a vzrušení.“
VYDÁNÍ A RESUMÉ
Album vyšlo ve dvou
verzích: v USA kvůli turné v červenci a se zařazenou „Strange Kind Of
Woman“, v září pak v Anglii a jinde (s „Demon’s Eye“).
Názory tisku byly smíšené,
všeobecně ale bylo znát mírné zaskočení recenzentů uhlazeností „Fireballu“ ve
srovnání se zběsilostí „In Rocku“.
Protože ale DEEP PURPLE
byli v kurzu, na prodejích a umístěních v žebříčcích se výtky
neprojevily, v domovské Anglii i většině evropských Charts zářila u
novinky jednička, což byl posun vpřed. Amerika zůstávala zprvu chladná (#32),
časem ale nakonec prodej zdolal metu půl milionu kusů. Také Japonci ještě
nějakou dobu vyčkávali (#66).
Co se týče samotných
aktérů, s odstupem času zůstali nejvíce nadšeni Lord s Gillanem. „Mohli
jsme přidat trochu páry a dát všemu delší čas,“ uvažoval Jon, „ale stále
si myslím, že je to lepší album než ,In Rock’. Je blíže mé představě rockové
kapely s různorodým přístupem. Myslím, že se ukázalo, že můžeme i ve
stresu vytvořit slušné album. Bohužel se ocitlo mezi dvěma ikonickými tituly, a
proto se může zdát vedle nich trochu pobledlé. Osobně si myslím, že je to velmi
dobré hardrockové album.“
Ian si později lehce
posteskl. „Myslel jsem, že jsme s tímto albem udrželi naše progresivní
standardy a jsem na ně hrdý. Byl jsem v kapele ale v menšině, protože
ostatní byli k albu dost kritičtí. Pro mě bylo dobrodružnější, než kdyby
zůstalo přímočaře hard rockové, uznávám však, že nejspíš zmátlo hodně
lidí."
Ian Paice dodává: „Vzniklo
v době, kdy jsme hodně cestovali a neměli jsme čas na psaní kvalitních trvalek.
Tři nebo čtyři dobré skladby je na celou desku málo. A navíc, když už se
dostanete do studia, musíte tam zůstat, dokud práci nedokončíte, a ne za tři
dny odjet koncertovat. “
Roger Glover dnes považuje
„Fireball“ za příliš vyumělkované, a v jednom z rozhovorů dokonce
použil slovo fiasko.
Nejotevřenější kritika
vzešla samozřejmě od Blackmora. „Mně osobně se to moc nelíbí. Byl jsem
trochu rozhořčený, že kapela odmítla mé nápady. Všechno jsme v podstatě
vymýšleli až narychlo ve studiu. Neměli jsme čas sednout si a promyslet co a
jak. Existují pouze tři skladby, které považuji za dobré – ,No No No’, ,Fools’
a ,Fireball’. “
V Československu se i
díky již zmíněné relativní dum-dum dostupnosti stal „Fireball“ povinnou výbavou
sbírky/fonotéky každého mladého rockera.
FIREBALL
HARVEST – 40:30
SKLADBY: Fireball; No No No;
Demon's Eye; Anyone's Daughter; The Mule;
Fools; No
One Came
NAHRÁNO: Londýnská studia
De Lane Lea, Olympic a The Hermitage
VYDÁNO: 9. července 1971
(USA); 1. září 1971 (Velká Británie)
PRODUKCE: DEEP PURPLE
ZVUKOVÁ REŽIE: Martin
Birch
SESTAVA: Ritchie Blackmore – kytara; Ian Gillan – zpěv; Roger Glover –
baskytara; Jon Lord – klávesy; Ian Paice –
bicí
UMÍSTĚNÍ #1: ve Velké Británii, Belgii, Dánsku,
Německu, Švédsku, Rakousku, Norsku, Finsku
Jaromír Merhaut pro Spark 2021
Komentáře
Okomentovat