1968 09: ZRAZENÁ A ZASKOČENÁ ZEMĚ
Umlkly svobodné vysílače, bledly a mizely burcující nápisy, chodilo se dál do práce, začala škola. Zaskočená společnost fungovala v jakémsi šokovém setrvačném režimu, časopisy zatím vycházely v takřka nezměněné podobě, rozběhly se přípravy na druhý beatový festival, dál se vysílala rozhlasová Houpačka. Každé probuzení však začalo otázkou: nebyl to jen blbej sen?! Bohužel nebyl. A brzy bylo hůř…
TÍSNIVÝ PELMEL
První
kdo se probral, byly tuzemské rudé krysy. Zatím se ještě bály vystoupit
veřejně, začaly se ale houfovat v přítmí sekretariátů a vtírat do přízně
okupantů. Vlastizrádným stalinistům narostlo sebevědomí, a s ruskými tanky za
zády se začali mstít. Přidali se k nim bezskrupulózní kariéristé.
Představitelé obrozeneckého křídla se začali ohýbat i lámat.
Strohé
věcné záznamy posrpnových událostí roku šedesát osm, zvěčnělé na stránce
totalita.cz, křičí beznadějí, člověk bezděčně zatíná pěst, a začíná litovat, že
u nás neproběhla razantní debolševizace společnosti. Nemuseli jsme dnes čelit
Burešům a Falmerům. Co se dělo v září 1968?
§ Zatímco zástupci
občanských spolků podepisovali usnesení ÚV Národní fronty „Za plnou suverenitu
naší republiky“, kolaborantský
ministr národní obrany Martin Dzúr vydal rozkaz k navazování kontaktů se
sovětskými jednotkami na úrovni velitelů a štábů. Aktiv předválečných členů KSČ
ve Vítkovicích prohlásil vstup vojsk za internacionální pomoc a přihlásil se
k ní. Moskevská Pravda otiskla dopis tří starých komunistů z Ostravy,
kteří uvítali vstup sovětské armády do Československa. Svou podrazáckou
činnost zahájil Úřad pro tisk a informace (ÚTISK). StB je v čilém kontaktu
se sovětskou kontrarozvědkou při vojenském velení intervenčních vojsk.
§ Započal exodus
Čechů a Slováků, útěk za svobodou. Malá odbočka do současnosti: Nedávno byl
v televizi dokument o českém trampingu v Americe. Jako červená nit se
všemi příběhy vinula nenávist k proradným bolševikům a ruským okupantům, a
na druhé straně vděk Americe a Kanadě, jejím obyvatelům. Většina z exulantů
mluví dokonale a krásně česky, což se zdaleka nedá říct o našich rudohnědých
jakoževlastencích. A když slyšíte příběhy o tom, jak zrůdný režim nepustil
dotyčného ani na pohřeb vlastní matky, kudla se otevírá. Zpět do podzimu 68. Ze
známých pracovníků rozhlasu okamžitě emigrují: Sláva Volný, Richard Ernest, Karel Krautgartner, Jiří Stárek,
Zdeněk Bruderhans, Luděk Hulan, Pavel Pecháček, Danica Kostová, Karel Jezdinský
a Vilém Fuchs. Brzy následují další. Prchají ale i kovaní rozvědčíci,
například Ladislav Bittman, jeden z proslulých falzifikátorů dějin, viz
kauza Černé jezero a falešné „německé“ bedny na jeho dně.
§ Západ se teprve
vzpamatovává ze šoku. Nebyl připraven na jakoukoliv ráznou odpověď, nemůžeme se
divit, že nezasáhl silou, sféry vlivu byly jasně dány, a Rus to moc dobře
věděl. Objevilo se jen pár proklamací politiků v médiích a parlamentních
odsudků. Na druhou stranu, okupace ČSSR zlomila vaz jakýmkoliv snahám
„západních“ bolševiků proniknout do vládních struktur tamějších demokracií. Voliči
levice prohlédli, a u zářijových voleb zaplakali například komunisti ze
Švédska. Paradoxní a současně příznačné je, že podíl na moci jsme rudým
v demokracii dopřáli až my, v roce 2018! Byť president Johnson
oznámil, že obdržel od Moskvy ujištění, že neplánuje ve východní Evropě žádné
další akce, Amerika přitvrdila, jak co se týče své vojenské přítomnosti
v Evropě, tak i akcentem na modernizaci armády. Také díky tomu jsme se o
dvacet let později dočkali svobody, Amerika totiž Rusko v druhé polovině
osmdesátek de facto uzbrojila.
§ Albánie
vystoupila na protest z Varšavského paktu. A my je dnes máme za teroristy,
tedy někteří z nás, ti jednodušší.
§ Už během září je
na pokyn Moskvy odstaven ministr zahraničí Jiří Hájek. Na Vladimíra Škutinu,
redaktora Československé televize a jednoho z mediálně nejviditelnějších
protagonistů Pražského jara, bylo podáno trestní oznámení „pro vzbuzování falešných nadějí hromadnými
sdělovacími prostředky“. Odvoláni jsou ředitelé televize a rozhlasu: Pelikán a
Hejzlar. Odejit byl i Miroslav Sígl, rozhlasový hrdina pohnutých srpnových dnů,
kdy po celý týden po jednadvacátém srpnu řídil rozhlasové vysílání ve Svobodném
vysílači v Tesle Hloubětín.
§ „Někteří lidé si myslí,
že se budeme vracet do situace před lednem 1968, za slovenské komunisty říkám,
že ne. Ani Sověti to nežádají...", prohlásil
v září 1968 při příležitosti provolání vrcholných představitelů státu
licoměrný Gustáv Husák. O pár týdnů později již vyzývá obyvatele k sebekázni a
na obranu posrpnových opatření argumentoval požadavky spojeneckých států.
Gustav Hnusák. Poprvé se objevuje termín normalizace, zatím v poměrně nevinných
konotacích.
§ Východoněmecký
tisk vede proti obrozeneckému jaru v ČSSR zběsilou kampaň s falešnými
kauzami, vyrobenými v kancelářích Stasi. Naproti tomu,
v protestantských německých kostelech se čte intervenci odsuzující
prohlášení tamějších biskupů. Vychází tzv. Bílá kniha, propagandistický hnus
z východu. Dál vysílá okupační rozhlasová stanice Vltava, dál se tisknou
okupační letáky.
§ Zabito bylo na
140 našich spoluobčanů, materiální škody dosáhly podle bezmála 30 miliard Kčs,
v přepočtu cca. půl bilionu dnešních českých.
Máme
konec září 1968, a naše svoboda se začíná drolit.
MOTLITBA PRO
CELÝ NÁROD
Válečné
písně dodávaly sílů vojákům, symbolická „Motlitba pro Martu“ přinášela naději
nám všem nejenom v těžkých srpnových dnech, ale mnohým také po celou dobu
nenormální normalizace.
Původně
píseň Jindřicha Brabce s textem Petra Rady vznikla narychlo pro závěrečný
sedmý díl, „Hrabě Monte Christo“, televizního seriálu/muzikálu, „Píseň pro
Rudolfa III.“ Byly pouhé dva dny po vpádu vojsk Varšavské smlouvy. Petra Radu
inspirovala citace z díla Jana Ámose Komenského „Kšaft umírající matky,
jednoty bratrské“: „teď, když tvá
ztracená vláda věcí tvých zpět se k tobě navrátí, lide...“ Sám autor
vzpomínal: ,,Sedl jsem si k textu a do
hodiny ho dopsal." V podobném tempu pracoval i Jindřich Brabec.
Ještě třiadvacátého se měl sejít s Martou Kubišovou v televizním nahrávacím
studiu Na Petynce, podle jedné verze se ale nedostal přes ruskou hlídku na vltavském
mostě. Text písně proto nadiktoval Martě přes telefon. Ta „Motlitbu“ nazpívala první
verzi za improvizovaného doprovodu Angela Michajlova na klavír, Milana Dvořáka na varhany a Karla
Černocha na bicí. Od pozdějších známých verzí se liší refrénovou slokou:
„Kde
domov svůj můžeš vytvořit / K obrazu svého srdce víš / Však mocný stín musíš
překročit / Křivda lež a násilí kéž tvou hlavu nesdílí teď víš“.
Magnetofonový
pásek pak sama Marta Kubišová dovezla do Československého rozhlasu. Na událost
vzpomíná: „Mně už se vážně nechtělo
zpívat v Rudolfovi Cestu - tu srdceryvnou ódu, která se vztahovala k roku 45,
když kolem jezdily tanky. A tak se telefonovalo skladateli Jindrovi Brabcovi,
aby přijel do studia na Petynku, že nahrajeme novou skladbu z posledního dílu
seriálu Píseň pro Rudolfa III. A to byla právě Modlitba. Jindra schytal u
Libeňského mostu asi tři průstřely svého malého fiátku, a když přijel, klepaly
se mu ruce a noty, takže jsem se to ani nestačila pořádně naučit... Na to snad
nelze zapomenout. Na kdejakou jinou nahravku ano, ale... Modlitbu jsme točili
někdy kolem 23. srpna. Jak mi bylo, nelze ani vyprávět. Myslela jsem, že se
snad zřítil svět. Písnička sedla jak prdel na hrnec na situaci kolem. Už na
druhý den jsem se nějak ocitla u Prašné brány a lidi mi říkali: Paní Kubišová,
to byla tak nádherná písnička, uslyšíme ji ještě někdy? Říkala jsem, že určitě,
když se povede vysílání. Protože tehdy televize vysílala každý den z jiného
místa a jinak dlouhou dobu." (Autentická nahrávka se objevila až jako
bonus na CD reedici alba „Songy a balady“.) Ještě v srpnu vznikl první
„videoklip“, čili filmová verze, s hlavní protagonistkou v bílé kápi,
se záběry ruských tanků a vojáků v pražských ulicích. Druhé obrazové
ztvárnění bylo seriálové. Singlovou
verzi nahrál Orchestr Václava Hybše s doprovodem Sboru Lubomíra Pánka,
vyšla 11. října 1968 v nákladu deset tisíc kusů. Dočkala se během roku
jedenácti dolisů v celkovém sedminásobném objemu kopií. A pak se na dvacet
let nejenom nad „Motlitbou“, ale i Martou zatáhla rudá opona. O to krásněji se
pak 21. listopadu 1989 nesly z balkonu Melantrichu nad půlmilionovým
Václavákem.
HEY JUDE
Celé
září a říjen 1968 kralovala planetárnímu světu hudby „Hey Jude“ BEATLES. Ano,
je tomu půlstoletí, kdy masivní hymnus s nekonečným fade outem (coda) prolomil
svými sedmi minutami všechna nepsaná rozhlasová pravidla o přípustné délce hitů
a usídlil se v čele snad všech hitparád světa. Dodnes se umísťuje
v anketách mezi deseti „největšími“ písněmi všech dob, a prodalo se jej
jenom na singlech na osm milionů kusů.
„Mělo to být
,hey, Jules’, ale změnilo se to. Jel jsem jednoho dne autem do Weybridge navštívit Cynthii a Juliana a
začal jsem prostě zpívat ,hey, Jules, don’t make it bad’. Pak jsem to změnil na
,hey, Jude’,“
vzpomínal Paul, autor skladby, na svou misi utěšitele rozvádějící se Johnovy
manželky a syna.
Skladba
se ve studiu nerodila lehce. McCartney vetoval Harrisonovu představu kytarové
mezihry, vložené po každé frázi vokální linky. Nahrávání si také vyžádalo přesun
z domovského Abbey Road do osmi stopami vybaveného studia Trident. Na
doprovodné orchestraci se podílely čtyři desítky hudebníků, jen smyčcová sekce
byla desetičlenná. K nebývalé popularitě přispěl i klip, nazpívaný Paulem
na halfplayback naživo čtvrtého září, odvysílaný o čtyři dny později.
Jiří
Černý ve svém seriálu o beatlesovských albech do Melodie napsal: „Hledači skrytých významů se nedohodli, jestli Hey Jude
adresovali Beatles jako povzbuzení Bobu Dylanovi nebo bulvární novinářce
Fag-ash Lil, ale není sporu, že lepší první singl na své vlastní značce Apple
si Beatles nemohli přát. Byla to melodie probouzející v posluchači touhu být
lepší a zažívat samé krásné věci. Odborníci, kteří chtěli z jejich sedmi minut
krátit nejmíň polovinu, byli - jako u Beatles obvykle - vedle: za čas se
beatlovské nekonečné konce staly kopírovanou novinkou.“
Skladbu
převzali do svého repertoáru známí i neznámí interpreti. Například Elvis si na
„Hey Jude“ takříkajíc vylámal zuby, jakoby se jí bál, macho tygr Tom Jones ji pro
změnu svým mocným hlasem téměř zardousil. Skvěle ji naopak podala Marta Kubišová.
PS: Ještě perlička: při nahrávání doprovodných vokálů měl Lennon nasazena sluchátka, ale pořád nic z playbacku neslyšel. Zvukař z Trident Studios tedy vytočil playback na maximum, ale stále nic. V tu chvíli si všimnul, že má stisknuté tlačítko pro celkové ztišení zvuku a vypnul ho, ovšem stále s playbackem na naprostém maximu. John tak dostal plnou dávku přímo do uší, zařval „Oh!“, serval sluchátka z uší, hodil na zem a přidal „Fucking Hell!“. (Vše je dobře slyšet ve výsledném mixu, v poslední sloce.)
Jaromír Merhaut (Publikováno v magazínu Spark 9/2019)
Napsal jsi to velmi dobře, Jardo. I po letech je to dobré. Blahopřeji.
OdpovědětVymazat