APPICE BROTHERS: Vládci hromů a bucharů


Je sice pravda, že tváří skupiny bývá nejčastěji zpěvák, případně kytarista, ale jak už kdysi dávno pronesl Mikkey Dee: „Můžeš mít špičkového zpěváka, báječného kytaristu, perfektního basáka, ale jak má bubeník mizerný den, všechno to jde do hajzlu.“ Carmine a Vinny Appice podobných dnů měli zatraceně málo, jestli vůbec nějaké. Spíše to bylo a je naopak. Tihle dva bráchové, před jejichž bicími soupravami hrála smetánka sedmdesátkového, osmdesátkového i devadesátkového hard rocku a metalu, psali a stále píšou historii těchto stylů. Momentálně ruku v ruce šíří do světa své první společné album „Sinister“, které navazuje na jejich koncertní bubenické bitvy, které se v minulých letech přehnaly i naší zemí. Byla velká čest vyzpovídat tyto mistry nástrojů nátlučných, a jak praví nepsané pravidlo, nejdříve dostal prostor starší z bratrů, Carmine.



CARMINE APPICE
JM: Na úvod rozhovoru dovol, abych ti složil poklonu coby otci všech hardrockových bubeníků. Proto nemohu začít jinak: Debut VANILLA FUDGE z roku 1967 ovlivnil anglickou hardrockovou čtveřici LED ZEPPELIN, DEEP PURPLE, BLACK SABBATH a URIAH HEEP jako žádné jiné album. Ostatně, věnovali jsme tomuto LP ve Spark magazínu jeden díl naší celoroční 1967 story. Máš na co být hrdý. Jak zpětně vnímáš to, co se vám, mladým začínajícím muzikantům, tehdy před padesáti lety podařilo? Byl to zázrak, souhra náhod, odraz kvasné doby, magie letopočtu 1967 nebo něco jiného?
 
Díky moc! V té době jsme museli zvuk bicích hodně umocnit, protože zbytek kapely používal zesilovače. Hudební průmysl byl tehdy ještě v podstatě v plenkách. Byli jsme jednoduše součástí newyorského dění. Tehdy s VANILLA FUDGE jsme samozřejmě nevěděli, že budeme následně psát dějiny; ani já sám jsem si nikdy nepředstavoval, že budu mít tak dlouhou kariéru. Když se teď ohlédnu zpět, tak jsem opravdu vděčný za takovou možnost – že jsem chytil tehdejší hudební byznys za koule a vytřískal z toho něco tak kreativního a snad přínosného.
 

JM: Změnil se podle tebe od té doby nějak zásadně rock? Anebo jen zvukový obal?
 
Změnil se úplně od podlahy. A to nejen rock, hudební průmysl se celkově změnil k nepoznání. Jestli ale k lepšímu nebo k horšímu – to je otázka. Já už dnes nevidím mezi kapelami žádné nové „hrdiny“. Šedesátá léta byla takovými hrdiny nacpaná k prasknutí, vezmi si Jimiho Hendrixe, Erica Claptona, Jeffa Becka, Jimmyho Page, Iana Paice nebo třeba mě. (smích)
To jsou ikony, které mají na svědomí ten obrovský hudební boom, tu evoluci rocku. Pak v sedmdesátých letech Alex Van Halen, Eddie Van Halen a třeba THE POLICE. Hrdiny najdeš i v osmdesátých, i v devadesátých letech, ale kde jsou teď? Dnes se na hudbu lidi dívají úplně jinýma očima. Všechno mi zní stejně. Muzikanti už neexperimentují. Bubeníci znějí stejně, kytaristé znějí stejně… Mám pocit, že tohle celé začalo METALLICOU. Pak už to šlo všechno dolů. To je ale pochopitelně jen můj názor. Vypadá to, jako by už dnes nikdo neměl ten svůj osobitý sound. Dřív si člověk mohl říct: „Hej, tohle je přece SOUNDGARDEN!“ nebo: „Hele, a tohle jsou THE EAGLES!“ Tohle se o dnešních kapelách říct nedá.
 

JM: Jakou pozici má dnes rock v USA?
 
Srovnám to zase se sedmdesátými nebo ranými osmdesátými lety, protože v té době se rock stal plnohodnotným žánrem. Lidé improvizovali, experimentovali a jamovali. Moje skupina BLUE MURDER se v podstatě ani tak moc nelišila od kapely, ve které jsem hrál předtím s Jeffem Beckem. Hráli jsme, pak přišlo na řadu sólo a pak se jamovalo. Jako v jazzu. Ale v sedmdesátých a osmdesátých letech se jazz postupně odsouval do pozadí, ale my i tak hráli pořád na tomhle principu. Myslím, že když nejsi třeba něco tak velkého jako U2, LED ZEPPELIN, THE POLICE nebo VAN HALEN, ale spíš něco středně velkého, budeš mít v dnešní době velký problém vyprodat arénu. Teď jsou koncertní haly plné pop music. Rock v USA ještě pořád žije, ale už to není tak velké, jako to bývalo. Dřív by taková kapela jako DEF LEPPARD vyprodala arénu i dva dny po sobě. Dnes už je to jištěné tak, že to je kupříkladu dvojkoncert DEF LEPPARD spolu s Alicem Cooperem a třeba ještě s někým dalším. Bohužel rock už není tak velký, jako býval. To jsem se ale rozpovídal, co? (smích)

 
JM: Projekt APPICE je první společnou studiovou prací tebe a bráchy. Kdy a kdo přišel s nápadem dát se dohromady nejenom na pódiu?
 
S Vinnym jsme něco takového řešili, když jsme připravovali naši živou desku „Drum Wars – Live!“, ale ani tehdy jsme nepřemýšleli o studiovém projektu. Přišel s tím náš manažer, zrovna když jsme koncertovali po světě. Říká: „Hele, chlapi, měli byste spolu nahrát desku.“ Víš, ta koncertní šňůra se jmenovala „Carmine and Vinny Drum Wars“ a pro lidi to bylo matoucí; nevěděli, jestli jde o klasický koncert nebo spíš o drum show. Náš manažer nám řekl, že když nahrajeme desku, tak se tohoto problému zbavíme a budeme moct odehrát daleko více koncertů – a bylo rozhodnuto. Podepsali jsme smlouvu s SPV a vše se rozjelo. Mimochodem, ten obrázek na přední straně alba… Docela to bolelo, když nám přišívali ty tváře k sobě, to ti teda povím. (smích)

 
JM: Hosty jste vybírali společně, anebo měl každý své tipy? Když se to vezme generačně, vypadá to, že jsi – byť starší – neměl hlavní slovo. Kterých z bezmála dvaceti muzikantů na albu si obzvláště považuješ?
 
Považuju si jich všech, a přesně proto taky na tom albu jsou. Vinny se spojil se dvěma kytaristy z Evropy, z Polska a Francie, a taky měl nějaký projekt s Joelem Hoekstrou z WHITESNAKE. Posílali nám své nápady na písničky, my si je poslechli a vybrali ty, které se nám zalíbily. Co se týče třeba Bumblefoota (SONS OF APOLLO, ex-GUNS N’ ROSES), s tím jsem hrál v projektu THE PLATINUM ROCK ALL STARS, a tak jsem ho pro naši věc nadchl. Celý pracovní proces bych shrnul do písničky „With a Little Help From My Friends“, protože přesně tak to bylo.

 
JM: Jak bys z pohledu muzikanta popsal rozdíly v tvém bubnování a v bubnování tvého bráchy? Do jaké míry jsi mu byl v jeho začátcích učitelem, rádcem?
 
Na úvod, já hraju líp. (smích) Samozřejmě jen žertuju. Srovnal bych nás s jazzmany, jako byl Gene Krupa a Buddy Rich. Gene hrál oslnivě, přitáhl si bicí k okraji pódia a lidé ho zbožňovali. A Buddy byl spíš takové brutální zvíře. Já jsem jako Gene Krupa a Vinny jako Buddy Rich. (smích) Vinny radši hraje hodně tvrdé věci a já jsem spíš na ty melodičtější tóny. Na tomto našem albu jsou Vinnyho bicí nahrané digitálně, kdežto ty moje na analog; ten rozdíl je tam docela slyšet. Když Vinny přišel na svět, mně už bylo dvanáct a už jsem hrál na bicí. Když mi bylo devatenáct, tak už jsem byl docela za vodou a Vinny mě vídal v televizi a v časopisech a to ho určitě inspirovalo. Brával jsem ho spolu se sestrou na svoje koncerty a pro něho to bylo něco neuvěřitelného, vidět všechny ty lidi, kteří kvůli jeho bratrovi šíleli. (smích)
Jednou jsem pak nechal jeden set bicích doma a on začal hrát. Máma mi tehdy říkala: „Dovádí mě s tím svým hraním k šílenství, stejně jako jsi to dělal ty.“ (smích) Když jsme si pak
všimli, že má opravdu talent, dali jsme ho k učiteli, který učil i mě. No a když mu bylo osmnáct, tak už hrál s Johnem Lennonem! A pak už mi dokonce i přebíral koncerty. (smích)
Já pak dostal nabídku přidat se k BLACK SABBATH, když Bill odcházel, ale hrál jsem tehdy s Rodem Stewartem, tak jsem odmítl, jenže pak náhodou našli nějakou Vinnyho nahrávku, která se jim zalíbila, tak ho zkontaktovali, vyzkoušeli a nakonec i vzali. Před lety jsi společně s bráchou absolvoval několik společných turné.

 
JM: Bude se něco podobného konat i u příležitosti vydání společného alba „Sinister“? Pokud ano,přijedete do Evropy a do Česka?
 
Ano, myslím, že v Česku koncert mít budeme, někdy kolem 15. května. A ano, turné k albu „Sinister“ již v lednu odstartovalo.
 


VINNY APPICE
JM: Ač jsi o jedenáct mladší než brácha, je tvá diskografie s tou jeho srovnatelná. Kterých alb z té spousty skvostných opusů si obzvláště ceníš?
 
To je hodně těžká otázka. Asi ale „Holy Diver“ s Ronniem DIO.


JM: Jak naznačil už Carmine, při výběru hostů jsi měl, byť generačně mladší, hlavní slovo. Účasti kterého z nich si nejvíce vážíš?
 
Samozřejmě že v tomto ohledu si vážím úplně všech. Nicméně můj oblíbenec je asi Bumblefoot, kterého ale paradoxně naverboval Carmine. (smích)
 

JM: Co a kde jste nahrávali společně a co každý zvlášť?
 
Ve skutečnosti jsme nahráli úplně všechno každý zvlášť. Bylo by asi obtížné natáčet dvoje bicí najednou. Mnoho sekvencí jsem pořídil ve svém domácím studiu v LA a Carmine zase ve studiu v New Yorku.
 

JM: Jak bys z pohledu muzikanta popsal rozdíly v tvém bubnování a v bubnování tvého bráchy? Do jaké míry ti byl v začátcích učitelem, rádcem?
 
Byl mi hlavně obrovskou inspirací. Když jsem vyrůstal, chtěl jsem být jako on. Když pak zjistil, že mám docela talent, ohromně mi ho začal pomáhat pěstovat a rozvíjet. Co se toho bubnování týče, já jsem hlasitější, rychlejší a silnější. Carmine je daleko větší prožitkář a showman. Když ale hrajeme spolu, máme naprosto totožný, takový funky feel.
 

JM: Můžeš pro naše čtenáře, mezi nimiž jsou i muzikanti, popsat svou bubenickou soupravu?
Jasně. Hraju na DDrum bicí, činely Istanbul a paličky ChromaCast. Mám malou soupravu s 12,13 přechody, 16,18 kotly a 24X14 kopáky. Velmi jednoduché, ale kvalitní.
 

JM: Podle všeho se můžeme těšit na váš další koncert i u nás v Česku…
 
Už jsme u vás dvakrát hráli, myslím, že v roce 2012 společně s Carminem v rámci „Drum Wars“. A ano,myslím, že se do Česka zase podíváme, protože teď v lednu jsme s bráchou rozjeli další turné.
 

JM: Jaká bude koncertní sestava?
 
Máme jednu kapelu v Evropě, další na východním pobřeží USA a taky kapelu tady v Los Angeles. To je naprosto ideální stav, protože není třeba muzikanty ze Států narychlo přesouvat na koncerty do Evropy. A myslím, že je na co se těšit. Všechny tyto sestavy jsou hodně ostré.

Jaromír Merhaut (otázky) pro Spark 2017



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vernon Joynson: The Tapestry Of Delights (A-Am)

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

CUBY & BLIZZARDS

AC/DC: Power Up (2020)

Ladwig: Here We Stand (2009)

Gotthard: Need To Believe (2009)

BLACKWATER PARK

1981: SPLNĚNÉ I MARNÉ HI-FI TUŽBY

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA

DÉMON A ČARODĚJ KEN HENSLEY (+ INTERVIEW 2002, 2007)