LED CLONES: ÚSTŘICE I JEDNOHUBKY
Že
velikáni bývají kopírováni je přirozenou rekcí v jakémkoliv oboru, LED
ZEPPELIN nevyjímaje. Sice nedali vzniknout novému subžánru, jako se to zdařilo BLACK
SABBATH s doomem, přesto se ale vyrojilo mezi jejich kolegy, muzikanty,
tolik nohsledů i pokračovatelů, až se ujal zastřešující termín Led Clones,
sdružující mistry i nýmandy. Vydejme se tedy v dnešních speciálních
Klenotech na malou procházku uplynulými dekádami, kdy každá měla své Led Clones
různé velikosti.
Začneme
u soudobých a velkých jmen, poté se vydáme ochutnat gurmánské menu do všech koutů
světa, ústřice i jednohubky.
GRETA VAN FLEET
FROM THE FIRES (2017)
Nejenom
padesátka LED ZEPPELIN na krku, ale také mládežnická GRETA VAN FLEET zvedla
v roce 2018 zeppelinovské vlny v celém světě. Záplava článků, rozhovorů,
nová fošna… Ani Spark nezůstal stranou, a GRETA VAN FLEET zabrala na jaře 2018 pro
sebe celou dvoustranu. Z ní vyjímám: Joe Bonamassa po boku s Ben Hart
samozřejmě hrají vyšší muzikantkou ligu, jejich vrcholové pojetí tvrdého blues
se hlásí k prvotním inspirací, nenavazují přímo na LED ZEPPELIN, spíš se
postavili vedle nich. To mládenci od jezer bodují zejména svou mladistvou
muzikantkou čistotou, prostou všech kalkulů, jejich LED ZEPPELIN je jejich, je
to hudba jich samých. „Nejsme repliky, hrajeme
jak cítíme,“ zdůrazňuje Josh Kiszka. Opravdu, zaposloucháme-li se do GRETA
VAN FLEET důkladněji, všimneme si jinotajné kytary, která opravdu nekopíruje
Pageovu hru, samozřejmě až na typické zasekávané riffy, ale i ty jsou
v podání Jacoba „umravněnější“, pokornější ve vztahu k bluesovým
originálům praotců.
Joe Bonamassa / BLACK
COUNTRY COMMUNION
DON’T EXPLAIN (2011)
Gruntovním
pokračovatelem LED ZEPPELIN je, kdekoliv se objeví, Joe Bonamassa. Tím, že
zůstává bluesmanem, chápe podstatu jejich inspirací i odkazu lépe jak kdokoliv
jiný. Žádné polevy, glazury, omalovánky. Zem, hlína, kořeny, strom, plody. Jak psal před lety Spark: On, Američan, je,
jakkoliv to zní paradoxně, nejvýraznějším pokračovatelem britských
bluesrockových tradic, reprezentovaných v jeho případě především jmény
jako Jimmy Page, Rory Gallagher a Jeff Beck. Drnčivý, hutný, masitý,
dřevorubecký i řezbářský styl Joeovy hry má kořeny až u starých amerických zemitých
bluesmanů. Na kontě má na dvě desítky vlastních alb, tři s BCC, plus
spoustu hostovaček. Osmiminutová verze soulově vypjaté „I’d Rather Go Blind“ (původně
Etta James) je pak doslova hudební extází, drsně procítěná Beth Hart a
neskutečné Joeovo sólo se vzájemně střídají v konstelaci, jež se nebes
dotýká. JOE BETH ZEPPELIN.
BLACK CROWES
LIVE AT THE GREEK
BLACK
CROWES mají díky koncertní spoluúčasti Jimmyho Page v letech 1999 a 2000 zvláštní postavení. Setlist
tvořily především skladby LZ i staré bluesové standardy. „Bylo to jako vidět
LED ZEPPELIN,“ jásali fanoušci. Až dojemně působilo, když se při Pageově sóle v
„Heartbreaker“ stali fanoušky i členové ČERNÝCH VRAN, sledující pozorně
preludování Mistra. Atmosféru zachycuje dvojalbum „Live At The Greek“, vydané
pod hlavičkou Jimmy Page & THE BLACK CROWES, kam se ale ze smluvních důvodů
nedostaly odehrané skladby BLACK CROWES.
Zpěvák
Chris Robinson musel následně v rozhovorech tlumit vypuknuvší spekulace a
vášně o případném vzniku jakési stálejší sestavy s Jimmym. Přímo naštvaně
vyzněla jeho poznámka v rozhovoru pro Classic Rock v roce 2003: „Byla
to pro mě především práce, ne až taková zábava. Jimmy je fenomenální kytarista,
ale nejsem velký fanoušek Plantových textů nebo zpěvu, takže něco byla pro mě
docela nuda.“
A
bylo vymalováno, „Live At The Greek“ zůstalo pouhou vzpomínkou coby kdyby.
KINGDOM COME
KINGDOME COME (1988)
Marně
kytarista KINGDOM COME, Danny Stag, před třiceti lety naléhal na každého, aby
pořádně poslouchal, protože Jimi Hendrix, a ne Jimmy Page, byl jeho kytarovým
hrdinou. Když se do toho totiž opřel na bezejmenném debutu jeho parťák, germán
Lenny Wolf, zůstali všichni u vytržení jako před lety u jedničky MARILLION, kdy
jsme měli pro změnu pocit, že ožili GENESIS. Takže LED ZEPPELIN IIJ
My,
gurmáni, jsme díky Pepovi Horvathovi, zvanému Pompéz, samozřejmě už znali STONE
FURY, kde si dvojice Lenny Wolf / kytarista Bruce Gowdy (WORLD TRADE, UNRULY
CHILD, Glenn Hughes, James Christian) svými dvěma alby z let 1984-86,
„Burns Like A Star“ a „Let The Talk“, takříkajíc osahávala terén pro KINGDOM
COME.
KINGDOM
COME se na pár let stali synonymem pro termín LED CLONES. První dvě alba jsou
opravdu fenomenální, jakkoliv Robert Plant na potměšilé dotazy médií
metaforicky vzkazoval Lennymu: „Pane Wolfe, tahle postel je ještě příliš
teplá.“ Kapela zněla americky nablýskaně, hardrock s metalízou, blues
vespod.
GREAT WHITE
GREAT ZEPPELIN (1998)
Jacka
Russella jsem si na prahu nového milénia užil na zlínském koncertu
losangeleských GREAT WHITE z metru coby jeden ze splněných burzovních snů.
Hlavně dvojka, „Shot In The Dark“ z jara 1986, patřila v té době
k mým nejoblíbenějším deskám napříč žánry.
Vše vyvrcholilo albem coverů „Great Zeppelin“ s trefnou parafrází
přebalu jedničky LZ, kdy vzducholoď ZEPPELIN dostala tlamu VELKÉHO BÍLÉHO.
Nahrávalo se naživo v The Galaxy Theatre v kalifornské Santa Anně
v prosinci 1996. Nahrávka v celé parádě ukázala, jak měli GREAT WHITE
svůj vzor zmáknutý.
Bohužel,
tragédie, při které 20. února 2003 uhořelo v klubu The Station na Rhode
Island z 400 fanoušků sto z nich, navždy poznamenala nejen kariéru
kapely, z jejichž členů nepřežil kytarista Ty Christopher Longley. Od té
hrůzy GREAT WHITE už jen paběrkovali…
–
Mimo
kapel, které si na zvuku LED ZEPPELIN vybudovali kariéru, najdeme
v rockové historii spoustu příkladů, kdy si i jinak svébytní interpreti
zepp-soundem občas vypomohli v jednotlivých skladbách. Velikáni vedle
komiků. Ve sparkovských recenzích na ně často narážíme, dnes se koukneme po
dalších jménech, co se jich jen na stranu Sparku vejde.
LUCIFER’S FRIEND
RIDE
THE SKY (1970)
Když
v úvodu „Ride The Sky“ prořízne vzduch skalpel ječáku Johna Lawtona, a
přidají se duniví germání LUCIFER’S FRIEND, řekne si většina: hmm, další
„Immigrant Song“. Jenže ejhle, skladby byly nahrány/vydány téměř souběžně,
v druhé polovině 1970. A máme o čem bezmála padesát let diskutovatJ Eponymní debutové album Luciferových přátel patřilo svou syrovostí a
neotesaností k nejvýraznějším deskám hardrockového undergroundu. Hechtovy
varhany byly neskutečné.
MONTROSE
I
GOT THE FIRE (1974)
„I
Got the Fire“z druhé alba „Paper Money“ (1974) od MONTROSE je další ze
zeppelinovských kreací, které jsem v mládí zaregistroval. Ronnie Montrose
svou kapelu vystavěl na podobném blues hardrockovém základě, jeho kytarová hra
i přístup byly ale o něco vláčnější než Jimmyho. „Mohli jsme být americkými LED
ZEPPELIN,“ nicméně lamentoval ještě po letech Sammy Hagar.
AEROSMITH
SWEET
EMOTION (1975)
Postavte
„Sweet Emotion“ (3. LP „Toys In The Attic“) vedle „Trampled Under Foot“, a máte
zde další nerozlučnou dvojici, tentokráte AEROSMITH/LED ZEPPELIN. Jenže ZEPP
svou verzi, vydanou rovněž v pětasedmdesátém na „Physical Graffiti“, podle
všeho opírají o jednu ze skladeb Roberta Johnsona i „Superstition“ Stevieho
Wondera z dvaasedmdesátého. V každém případě ale nejvíce třesku a
rachotu natropili svou „Sweet Emotion“ AEROSMITH, v níž Joe Perry opravdu řádí
jako Jimmy zamlada.
HEART
DREAM
OF THE ARCHER (1977)
Sestry
Wilsonovy z HEART svou fascinaci LED ZEPPELIN nikdy nezakrývaly. Jejich
akustická krásněnka „Dream Of The Archer“ z alba „Little Queen“ (1977) by
mohla klidně zdobit trojku LED ZEPPELIN, anebo být směněna za „The Battle Of
Evermore“ z čtyřky. A nikdo by si ničeho nevšiml, každý z nás by se
jen olíznul.
BILLY SQUIER
LONELY
IS THE NIGHT (1981)
Pozapomenutý
Billy Squier kdysi dávno na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let plnil svou
do pompézna načančenou zepp-ozvěnou arény – poslechněte „Lonely Is The Night“
(1981, trojnásobně platinové album „Don’t Say No“) a uznáte, že One Man Zepp
měl hodně do sebe. Klidně si Billyho pecku pusťte na střídačku s od
bluesmana Blind Willieho Johnsona vypůjčenou „zeppelinovkou“ „It’s Nobody’s
Fault But Me“ z „Presence“ (1976). Neznámý Bobby Chouinard do toho buší stejně jako Bonham.
CULT
LOVE
REMOVAL MACHINE (1987)
Nejen
„Love Removal Machine“ (1987, album „Electric“) odkazuje v repertoáru THE
CULT směrem k odkazu LED ZEPPELIN, konkrétně na riff „Misty Mountain Hop“,
otevírající druhou stranu vinylu LZ IV. Vzpomínám si, jak jsem nabízel na
ostravské burze už předchozí elpé THE CULT, „Love“, coby parádně zeppelinovské.
Musím si obě znovu poslechnoutJ
SOUNDGARDEN
HANDS
ALL OVER (1989)
Seattle,
grunge, klasický rock v hajzlu, SOUNDGARDEN. Kde je sakra ZEPPELIN? Skoro
všude. Mohutný a rozostřeně lomozivý třebas v „Hands All Over“ (1989). „Když
nám fanoušci stále dokola říkali, že i LZ v naší muzice slyší, tak asi
fakt jo, i když jsme zamlada poslouchali spíše BAUHAUS a BLACK FLAG,“ dala by
se parafrázovat slova kytaristy Kima Thayila pro Rolling Stone.
WHITESNAKE
STILL
OF THE NIGHT (1987)
Na
módní vlně LED CLONES se svého času pár kousky svezli i WHITESNAKE Davida
Coverdala. Typickým příkladem budiž „Still Of The Night“ z alba „1987“. To
je v podstatě čistokrevný ZEPPELIN s lesklým metalickým nástřikem,
včetně psychedelicko kosmické mezihry, odkoukané z „Whole Lotta Love“. Že to
nebyla náhoda, dokázalo nepřímo i album dvojice Coverdale / Page z roku 1993.
Od Planta si za to vysloužil posměšné zkomolení jména na David Cover-version.
BLUE MURDER
VALLEY
OF THE KINGS (1989)
Odpadlík
z WHITESNAKE, kytarista JOHN SYKES, dříve ale také člen TYGERS OF PAN TANG
a THIN LIZZY, založil BLUE MURDER po potupném vyhazovu nejspíš coby trucpodnik.
Když získal do sestavy Carmina Appiceho z VANILLA FUDGE, k němuž
vzhlížel sám BONHAM, není divu, že na eponymním albu z roku 1989 najdeme
velkolepé opusy, vzdávající hold Zeppelínům, i když ne okatě a natvrdle, viz
kupříkladu „Valley Of The Kings“.
Lenny Kravitz
ROCK
AND ROLL IS DEAD (1995)
Lenny
Kravitz obdivoval LED ZEPPELIN od svých dětských let. Vzpomínal, jak se
v partě scházeli na plácku za kostelem, poslouchali „Led Zeppelin IV“,
kouřili trávu, probírali skateboarding a surfing. „Takže je pochopitelné, že se
prvky ZEPP opakovaně objevily i v mých písních,“ přiznal sám. Doplňme, že
například v „Rock And Roll Is Dead“ (ročník 1995), připomínající riffem i
bonhamovským groove „Bring It On Home“ z dvojky LZ.
WHITE STRIPES
ICKY
TRUMP (2007)
„Nevěřím
nikomu, kdo nemá rád LED ZEPPELIN,“ vyznává se Jack White na kameru
v hudebním dokumentu „It Might Get Loud“ z roku 2008. Stačí si
poslechnout „Icky Trump“ ze stejnojmenného alba (2007) a je jasné, že se jeho
obdiv k Jimmymu a Robertovi přetavil i do vlastní muziky.
WOLFMOTHER
WOMAN
(2005)
To
Andrew Stockdale z australských WOLFMOTHER naopak tvrdí, že ani neví, jak
se mu hen ten ZEPP do „Woman“ vlastně dostalJ Prý původně cílil někam
směrem k EARTH WIND & FIRE a skladbě „September“. No, a pak se mu to
„dooooeeee dee dooooo“ nějak zvrhlo. Když ale WOLFMOTHER vypálili při uvedení
LED ZEPPELIN do anglické hudební síně slávy, „Communication Breakdown“,
vysloužili si velké uznání narvaného sálu i přítomného Jimmyho Page.
RUSH
FINDING
MY WAY (1974)
Než
RUSH vykročili vlastní cestou, docela se oddávali zeppelinovským postupům.
Stačí si poslechnout bezejmenný debut. Hned úvodní „Finding My Way“ nemůže
nechat nikoho na pochybách, odkudže kanadský vítr tehdy ve čtyřiasedmdesátém
foukal a rozdmychával ohýnek noviců.
FAR CORPORATION
STAIRWAY
TO HEAVEN (1985)
Jedna
zapomenutá perlička. Schody do pekla diskotéky, tak nakonec vyzněla přes celkem
slibný začátek verze „Stairway To Heaven“ projektu FAR CORPORATION, za nímž se
v pětaosmdesátém usmíval Frank Farian. Ano, přesně ten Frank Farian, co má
na svědomí BONEY M. i podvod s MILLI VANILLI. Cesty klonů jsou někdy
nevyzpytatelné. On mu tedy s těmi Schody do pekla vypomohl Robin McAuley,
frontman GRAND PRIX a později mutace MSG, a co je horší, také Bob Kimball
z TOTO! Na druhou stranu, diskouši cukroušci se aspoň dovzdělali a někteří
při udělali.
JET
GET
WHAT YOU NEED (2003)
Nejznámější
dupačka australských JET, „Get What You Need“, je klasická déjà vu jednohubka,
obsahující ledasco, i ZEPP. Toho je ale daleko více v další skladbě alba
„Get Born“ (2003), „Cold Hand Bitch“, i když i tam lze vedle „Communication
Breakdown“ vnímat názvuky na další velikány, třebas ROLLING STONES. Spojnicí je
vytvrzené rhythm & blues.
BLACK MOUNTAIN
STORMY
HIGH (2008)
Další
ZEPP jednohubkou, vykutanou z hlubin internetu, je „Stormy High“. Jinak
neměla kapela BLACK MOUNTAIN z Vancouveru s LED ZEPPELIN až tak
společného, to spíše s VELVET UNDERGROUND, i když jejich druhé album, „In
Future“ z 2008, obsahuje vedle velké porce alternativního hlučení a psychedelie
i pár slušných riffů.
PRIESTESS
LADY
DOWN (2005)
Třináct
čtrnáct let mladá „Lady Down“ je další nalezenou vykrádačkou LED ZEPPELIN Made
In Canada. Stoneři PRIESTESS bohužel nepůsobí nijak sebejistě, druhá liga
klonů.
FASTWAY
FAR
FAR FROM HOME (1983)
Plnohodnotná
autonomní kapela spadla do ranku LED CLONES především díky vysokému pilovitému
vokálu Davida Kinga. Fast Eddie Clark měl po odchodu z MOTÖRHEAD určitě
s FASTWAY větší ambice, než být něčím klonem, i když riffy sázel rovněž sekernicky
ostré. A protože měl rád hardrock ryze bluesového ražení, tak se s LED
ZEPPELIN prostě potkal na stejné cestě, i když o více jak dekádu později. Jako
ochutnávku doporučuji jedničku „Fastway“ z roku 1983, a pokud ZEPP, tak se
proposlouchejte od úvodní statusárny „Easy Livin’“ až k závěrečné „Far Far
From Home“.
ZEBRA
TELL
ME WHAT YOU WANT (1983)
Ami
ZEBRA svůj zepp sound pilovala v jejich repertoáru na svých raných
klubových koncertech. Otevírák stejnojmenného debutového alba tria z roku
třiaosmdesát, „Tell Me What You Want“, se dá proto vnímat jako vzpomínka na
staré časy, protože ZEBRA měla stylově i soundem nakročeno poměrně zeširoka, od
melodického mainstream pompu až po hard rock. Na druhou stranu, bruska Randyho
Jacksona připomínala Planta v jakékoliv forte poloze.
TENACIOUS D
WONDERBOY
(2001)
Humor
a odkaz LED ZEPPELIN? Coby ne. Komici Jack Black a Kyle Gass vystavěli fantasy
příběh svého „Wonderboye“ záměrně pomocí „Stairway To Heaven“, prosakující
každým tónem. Takže spíše než o Led Clones šlo o Led Foores.
Gary Moore
LED
CLONES (1989)
Gary
Moore si spolu s Ozzym dělal na konci osmdesátých let v „Led Clones“ ze
všech KLONŮ sranduJ Ale dobře se ten jeho
Kašmírek poslouchal. Jestli on to ten Gary na nás tak trochu nehrál… „Ta píseň byla skvělá zábava,"
vzpomněl si Ozzy, "a bylo pro mě ctí nahrávat s Garym.“
Jaromír Merhaut pro Spark 2019 (nezkrácená verze)
Komentáře
Okomentovat