1971 07: LETNÍ HARDROCKOVÁ VÝHEŇ (BLACK SABBATH: Master Of Reality)
Progresivní přístup
k tvorbě byl v jedenasedmdesátém vlastní každé kapele, tvrďáky
nevyjímaje. Ovšem i experimentování má svá pravidla, nemá-li sklouznout
k samoúčelnosti. U nastupující generace hardrockových velikánů byli
nejodvážnější LED ZEPPELIN, jejichž bezmála folková trojka zaskočila fanoušky i
konkurenty. URIAH HEEP na své pouti za svatým grálem pro změnu vyzkoušeli
spojení s orchestrem. A co zbývající dvojice z velké hardrockové čtyřky,
BLACK SABBATH a DEEP PURPLE? O nich si přečtete právě teď v prvním letním čísle
Sparku.
–
Obrovský domácí podzimní
úspěch LP i SP „Paranoid“ (# 1/4 v UK TOP) zúročují BLACK SABBATH odjezdem
na první americké turné, kde mimo předskakují MOUNTAIN a FACES. Na úvodních
štacích ještě narážejí na překvapené publikum, divící se mimo jiné, že kapela
není černošská, zakrátko ale už před svými fans dávají leckde na frak hlavním
hvězdám programu. Od listopadu sedmdesátého do dubna následujícího roku stihnou
BS ve zběsilém tempu projet kontinentální i ostrovní Evropu, navštívit
protinožce a znovu Ameriku a Evropu. Téměř dvě stovky bezmála každodenních
vystoupení.
ZPOVĚDNÍ DUŠENÍ
Dobový tisk sledoval BLACK
SABBATH pozorněji než kdy dříve. A nic jim nedaroval.
„Když skupina začíná,
lidé z médií mají tendenci pomáhat, jakmile ale dosáhnete určité úrovně, začnou
do vás bušit,“ odpovídá
v lednovém čísle New Musical Expressu Ozzy Osbourne na otázku, proč si
myslí, že jeho kapela je v současnosti nejoblíbenějším cílem hudebního tisku. „Předtím
takhle ponižovali LED ZEPPELIN. A teď nás. Nejvíc mě štve, když kritika nemá žádný
racionální základ, když není konkrétní ani konstruktivní. Co ale můžete, jen se
zasmát a vydržet. Ale fakt nechápu, proč do nás pořád buší.“
Ozzy ťal do živého,
opravdu někdy zůstává nad tehdejší záští části publicistů rozum stát.
Kritika však může mít i
pozitivní účinek, jak při tomtéž povídání naznačuje kytarista Tony Iommi
v souvislosti s rozhodnutím nevydávat SP: „Zkrátka, nesnášíme
singly. K vydání ,Paranoid’ se rozhodla firma, ne my. Jsme kapela, co
přemýšlí ve formátu LP, chceme, aby lidé kupovali naše elpíčka, a ne abychom
byli někde v jukeboxu. Hlavně potřebujeme hrát svou vlastní muziku, což
nás baví nejvíc.“
Ozzy dodává, že vnější tlak
je sblížil lidsky. „Nejsme kapela, která se po koncertu rozdělí do partiček.
My jsme všichni čtyři spolu, jako bratři, opravdu.“ Pokud jde o nové LP,
Iommi slibuje: „Bude nejtěžší, jaké jsme kdy udělali“, Ozzy přitakává: „Bude
těžší než předchozí, protože to po nás fanoušci chtějí. Nevím, zda LED ZEPPELIN
udělal chybu nebo ne s jejich třetím albem, ale osobně si myslím, že mnoho posluchačů
bylo z alba rozčarovaných.“ Toliko BLACK SABBATH v lednovém čísle
NME (9/1/1971).
Když BLACK SABBATH při
lednovém koncertu v Royal Albert Hall vyváděli tak, že dostali ve slovutné
londýnské hale stopku, vložil se pro plánované dubnové vystoupení do hry
manažér Pat Meehan. A uspěl, jak uvedl 3. dubna v Melody Makeru: „Promotéři
Albert Hall chtěli, aby byly splněny určité podmínky. Ukázali jsme jim texty
písní a donesli nahrávky, nevznesli žádné námitky. Věříme, že diváci jsou
odpovědní lidé, kteří si především užívají hudbu. Půjde o skvělou příležitost,
aby se Royal Albert Hall znovu stalo místem progresivního rocku. Rock Albert
Hall potřebuje, a koncert BLACK SABBATH bude testem pro budoucnost.“
NAHRÁVÁNÍ
Firma Vertigo tlačí již na
jaře na další album, ráda by je vydala k plánovanému červencovému
americkému turné. Zároveň ale otevírá měšec a svým koňům zaplatí více času v oblíbeném
londýnském studiu Island. Produkce se naposledy ujímá Rodger Bain.
Kapela využila luxusní
časový rámec ani ne tak k rozšíření svého záběru (to přišlo až se čtvrtým
albem), nýbrž k vycizelování vlastního stylu a zbavení se veškerých
reliktů/příměsí sixties minulosti. Díky tomu lze „Master Of Reality“ považovat
za opravdový etalon heavy doomu. BLACK SABBATH chtěli především udržet
kontinuitu, a ne po vzoru LZ vychovávat své publikum k širšímu vnímání
hudby. Progrese se soustředila spíše na detaily, například zdvojování
kytarových linek Iommiho, jenž převzal otěže směřování skupiny pevněji do svých
rukou.
V průběhů prací si mládenci
odskočili k rozhovoru pro NME (vydaného 8. května). Všichni si
pochvalovali svou nynější koncertní sehranost i muzikantské soustředění na
podstatné v jejich muzice.
„Rovnou z turné
jsme přešli k nahrávání dalšího alba, které by mělo vyjít v červnu
nebo červenci. Bude heavy jako ,Paranoid’, chceme ale zapracovat na studiovém
zvuku bicích. Ani Geezer nebyl minule spokojený se zvukem své baskytary. Oproti
dřívějšku připouštíme opravy jednotlivých stop, každý z nás má tak nad
svým partem plnou kontrolu. Já osobně chci s kytarou zkoušet různé věci, hrát
různým způsoby, zkrátka, aby má hra nenudila při poslechu ani mě samotného. Rád
bych do své hry také dostal více vlivů klasiky i jazzu,“ uzavírá Iommi svou zpověď k „Master Of Reality“.
DESKA, SKLADBY
Úvodní Iommiho zakašlání
se stalo poznávacím znamením třetího alba BLACK SABBATH
Pokud si první dvě LP
desky kapely stále uchovávaly stopy prvotních vlivů, například závany
psychedelie a záchvěvy blues, pak na „Master Of Reality“ kvarteto destiluje svůj
zvuk k doomové ryzosti, byť zrovna svou instrumentací tíživá „Sweet Leaf“,
vystavěná kolem hypnotizujícího Immiho riffu, v textu a Ozzyho ústy opěvuje
povznášející účinky marihuany.
To, že si BLACK SABBATH záhy
získali pověst uctívačů ďábla, bylo svým způsobem značně ironické. Geezer
Butler byl oddaným katolíkem, přesto se dodnes vedou debaty, jde-li v jím
otextované „After Forever“ o kacířství/rouhání, anebo jen o ostrý výpad proti
institucionalizaci víry. Středobodem těchto debat je verš o věšení papeže.
Hudebně jde o nejryzejší sabbatí klasiku s válečnickým podtónem, ukazující
současně v druhém sledu Iommiho kompoziční i aranžérskou nápaditost.
Pseudobarokní kytarová
mezihra „Embryo“ otevírá scénu pro další (viz „War Pigs“) protiválečnou píseň, „Children
Of The Grave“, varující před nukleárním Armageddonem. Pro poslední skladbu A
strany vinylu je příznačné, že uhání nemilosrdně vpřed jak démoničtí jezdci
apokalypsy, potažmo vlak s natlakovanou parní lokomotivou, záleží na vašem
naturelu a představivosti.
Druhou část LP otevírá
instrumentální „Orchid“, druhá Iommiho akustická miniatura, tentokráte svým
brnkáním navozující bezmála středomořskou náladu.
„Lord of This World“ je
opojné sludge-metalové boogie s posměšným Ozzym, jenž v Butlerově textu
hraje roli samotného Satana, svádějícího zdánlivě nevinné, využívaje přitom temných
stránek ukrytých v každém z nás. Jde o metaforické vypořádání se
s honbou za materiálními požitky. Svým způsobem by se v textu ovšem mohl
najít i kdejaký politik, kdyby ovšem byl takový schopen sebereflexe, takže nic.
V polovině druhé strany
přichází „Solitude“, chmurná pastorační balada v nezvyklém 6/8 taktu (jak
jsem vyčetl) a Ozzyho truchlivým hlasem, zdvojeným v působivém refrénu. Iommi v ní
opět sáhne po flétně. Text sice v úvodním verši variuje Dylana, jinak jde
o banální příběh o odchodu, rozchodu.
„Zkoušeli jsme nahrávat
,Into The Void’ v několika různých studiích, protože Bill stále nedokázal najít
správnou polohu svého partu,“ prozradil
Iommi okolnosti drobného zádrhelu.
Ozzy v závěrečné skladbě zpívá
o planetě dušené válkou a znečištěním, z níž prchá několik astronautů,
snažících se najít novou planetu pro život. Vizi apokalyptické hrůzy zvukově
podpořili Iommi a Butler podladěním svých nástrojů. Podobně postupovali pro
dosažení temnějšího soundu u „Lord of This World“ a „Children Of The Grave“.
Sevřená stopáž třiceti
čtyř minut pak už jen zvýraznila účinnost hustého materiálu i kontrast meziher.
„Master Of Reality“ sice nezopakovalo úspěch „Paranoid“, přesto dosáhlo
milionových prodejů i umístění v první desítce všech zásadních světových
žebříčků.
PŠM
Temno může mít vícero
podob. Za oponou se o ně zábavnou formou starali BLACK SABBATH,
v socialistickém Československu zdaleka ne tak zábavně vládnoucí komunistická
strana. Vzhledem k tomu, že jsem byl sám několikrát cílem policejních
ústrků a útoků, směrovaných na nás mladé studentíky, tak až tragikomicky na nás
zapůsobil – pro sichr nepodepsaný (ČJ) – článek Mladého světa: Amerika za
mřížemi, kde jsme se dočetli, cituji „Vzhled tváře, neuctivý pohled na
policistu, nebo delší vlasy byly důvodem k zadržení a odvezení
v připravených antonech.“ Kdyby onen pomatenec, co tohle napsal, vyšel
s námi kterýkoliv víkendový večer na zábavu anebo jen tak do hospody, mohl
šikanu, perlustraci, a v případě cukání se, i zadržení a anton zažít na
vlastním hřbetu.
Náladu nám nevylepšil ani
report z Bratislavská lyry, kde si přistřihnutý a znormalizovaný Matador Viktor
Sodoma v sáčku vyzpíval bronzovou, a nám došlo, že s tuzemským bigbítem
je utrum.
SATCHMO
6. července 1971 ke všemu zemřel
Louis Armstrong. Prý se svým proslulým širokým úsměvem na tváři. Louis byl
černý jazzový zpěvák a trumpetista, jenž svým umem a charismatem oslovil
posluchače různých žánrů, vyznání i politické příslušnosti – na celém světě.
Jako jeden z mála navštívil i ČSSR. Jeho desetidenní pobyt a koncert
v Lucerně se stal v pětašedesátém mimořádnou kulturně společenskou
událostí.
Byl rozeným showmanem,
někdo by řekl až podbízivým, jenž on měl opravdu své publikum rád nade vše. Již
za svého života se stal součástí celosvětového kulturního dědictví, a tak jeho
interpretace „Melancholy Blues“ putuje od sedmasedmdesátého, spolu
s dalšími třiceti skladbami, na zlaté desce Voyageru hlubinami vesmíru
vstříc mimozemské párty někde za hranicemi naší pozemské představivosti o
prostoru a času.
I ve svých bigbítových šestnácti
jsem vnímal Armstrongův odchod jako újmu. A ještě dnes, kdykoliv se odkudkoliv
ozve „What A Wonderful World“, tak se aspoň v myšlenkách zastavím,
rozhlédnu, a řeknu si spolu s ním pro sebe: „Svět je úžasný!“ I díky tobě,
Satchmo!
Jaromír Merhaut pro Spark 2021
Komentáře
Okomentovat