ZAKLADATELÉ ARTROCKU? YES! ALAN WHITE VZPOMÍNÁ
Yes patří vedle Genesis a King Crimson k artorockovému
triumvirátu, jenž před více jak čtyřiceti lety vytyčil základní postuláty
tohoto rockového subžánru. V ČSSR Yes patřili ke kultovním skupiná,
k nimž s obdivem vzhlíželi nejenom náročnější posluchači, ale i
muzikanti.
Současnou sestavu tvoří jediný zakládající člen:
baskytarista Chris Squire, plus dva veteráni: kytarista Steve Howe a bubeník
Alan White, jeden univerzál: klávesák Geoff Downes a novic (od roku 2012): Jon
Davison.
Kapela hraje 45 let, šestnáct již uplynulo od jejího prvního
koncertu v České republice – mimochodem nejnarvanějšího, jaký jsem kdy
zažil. Inovované Yes uvítáme 30. května opět v Praze, tentokráte s jejich
nejklasičtějším repertoárem, kdy v rámci Triple Album Tour přehrají celá tři alba: The Yes Album, Close
to the Edge a Going for the One. Druhá z nich
vyšla v roce 1974 v ČSSR u Supraphonu – pod hlavičkou Hi-Fi klubu, a i
proto patří v tuzemsku k nejznámějším albům klasického (art)rocku.
Zanedlouho pětašedesátiletý Alan White je od roku 1972
jedním z pilířů soundu Yes. Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let spolupracoval
s členy Beatles, Johnem Lennonem a George Harrisonem na jejich nejslavnějších
albech: Imagine (plus Live Peace in Toronto) a All Things Must Pass, i Jimmym Pagem v rámci
(nerealizovaného) projektu XYZ (Page/Squiere/White v roce 1981) – to když Yes
pauzírovali. S muzikou začínal jako klavírista, čehož využil na slavné Jealous Guy při hře na vibrafon. Před
nástupem k Yes bubnoval u Ginger Baker Airforce, Steva Winwooda a Joea
Cockera.
Právě jemu byly adresovány naše mailové otázky.
–
R&P: Yes patřili – navzdory železné oponě – i
v Československu ke kultovním skupinám, které znal každý mladý fanoušek
rockové muziky. Máte nějaké své vysvětlení pro to, že i tak posluchačsky
náročná hudba měla koncem šedesátých a v první polovině sedmdesátých let
velký masový úspěch, a že alba Yes se pravidelně dostávala do TOP 10 v USA
i UK?
AW: Věřím, že YES alba byly v 60 a 70 letech úspěšné, protože jsme
dělali hudbu, která byla dobrodružná a nezněla jako žádná jiná. V Americe
a v Anglii byla velmi dobře přijata, protože jsme v těchto zemích
pravidelně koncertovali.
R&P: Na Triple-Header
2014 European Tour přehrajete kompletní tři alba ze zlatého fondu Yes: The
Yes Album (1971), Close To the Edge (1972) a Going
for the One (1977). Bylo to těžké, nacvičit skladby po čtyřech
dekádách, o to víc, že členové Yes jsou známí i coby muzikanti –
perfekcionisté?
AW: Ani ne, protože tyto skladby jsme hráli na mnoha koncertních
šnůrách po celou dobu existence kapely. Naším cílem je reprodukovat hudbu na
vysoké úrovni.
R&P: Kolik času zabrala příprava na turné, a kde jste
nacvičovali?
AW: Moc dlouho ne, opravdu jen pár dnů a byli jsme nazpátek v zajeté
rutině. Na většině šnůr, včetně té poslední, se snažíme naplánovat zkoušky ve
městech, kde turné začíná. To nám umožňuje mít zkoušku při plné produkční
výbavě ještě před prvním koncertem.
R&P: Prozradíte nám, která skladba bylo pro Vás po těch
letech největší výzvou – jinými slovy, která byla nejnáročnější na přípravu?
AW: Je pár skladeb, které je těžší zahrát, než ty ostatní. Teď mě
zrovna napadají Sound Chaser, Ritual a Machine Messiah.
R&P: Sílu tehdejší hudby dokazuje i to, že se na
koncertech hraje i po čtyřiceti letech. Nejenom Yes, ale i další veteránské
skupiny přehrávají na koncertech svá skvělá historická alba. Vnímáte mezi
posluchači nové mladé tváře? Jsou pro Vás mladí fanoušci nadějí, že umělecky
náročný rock bude žít i nadále?
AW: Hodně kapel hraje podobně jako YES svoji starší hudbu spolu s
novější, protože tyhle skladby se dlouhé roky hrály v rádiích a posluchači je
rádi slyší naživo.
R&P: Jon Davison se narodil ve stejném roce jako Fragile.
Sám přiznává, že ranou tvorbu Yes poznával až zpětně, jeho iniciační yessovskou
písničkou byla Owner Of A Lonely
Heart z roku 1983. V šestnácti už ale znal všechna alba Yes. Jak
se Vám spolupracuje s o generaci mladším hudebníkem? Nebylo pro něj příliš
svazující, že Yes byli jeho hudebními vzory? Je dnes rovnocenným parťákem?
AW: Yes byla už od dětství Jonova oblíbená kapela, takže si nastudoval
hodně našich raných nahrávek. Je to extrémně profesionální a talentovaný
hudebník, který výjimečně dobře zapadá mezi osobnosti a muzikálnost Yes. To, že
do kapely perfektně zapadne, bylo jasné prakticky okamžitě.
R&P: Spolu s Chrisem Squierem jste po desítky a
desítky rytmickým motorem kapely. Co děláte pro to, aby se ze společného hraní
nestala rutina? Překvapujete se něčím na pódiu?
AW: Je vždycky velmi příjemné hrát s muzikanty Chrisova kalibru a
každé společné vystoupení si užiju. Určitou část hudebních partů měníme pokaždé
v zájmu toho, aby to bylo zajímavější, nicméně obecně vzato vzhledem
k struktuře hudby držíme originálních nahrávek, odehrajeme to co je
nezbytné.
R&P: Je na koncertech Yes místo pro improvizaci anebo
muzikantkou legrácku?
AW: Nějakou improvizaci děláme a občas v závislosti na situaci
spolupracujeme s publikem. Náš prvořadý cíl je ale hudba, kterou hrajeme.
R&P: Mohl byste zevrubně porovnat technické zázemí a
organizaci koncertů v době nahrávání Yessongs a dnes?
AW: Dříve jsme více času strávili produkcí. V současné době máme
sklony věnovat víc času vytváření hudby.
R&P: Jak se kupříkladu za těch 40 let vyvinuly bicí
nástroje a související technika? Jsou bicí Ludwig stejné jako tehdy?
AW: Bicí Ludwig jsou stejně dobré, ne-li lepší než před lety, nicméně
nyní věnují více času a pozornosti jemnějším detailům a mechanice nástroje.
R&P: Dá se porovnat relax po koncertě tehdy a teď? Pokud
to můžete prozradit
AW: Nemám mnoho tajemství. Po show obvykle popadnu nějaký žvanec,
protože několik hodin před vystoupením nejsem schopný jíst, a pak odpočívám ve
svém pokoji, než zalehnu.
R&P: Dovolte na závěr jednu mimoyessovskou otázku. Patříte
mezi muzikanty, kteří měli tu čest hrát s Johnem Lennonem na koncertech a
nádherném albu Imagine. Opravdu si Vás vyhlédnul na londýnském klubovém
koncertu Vaší tehdejší kapely? Můžete pro čtenáře Rock & Popu zavzpomínat
na spolupráci s Johnem Lennonem?
AW: John byl úžasně talentovaný člověk, se
kterým bylo skvělé spolupracovat a opravdu jeden z nejlepších autorů písní
všech dob. Jsem velmi pyšný na to, že můžu říct, že jsem ho znal a ještě víc
pyšný na to že jsem s ním vytvářel muziku. Byl to skutečný hudební génius
naší generace!
R&P: Mohl byste svými slovy pozvat naše čtenáře na
květnový koncert Yes?
AW: Děkuji za vaše otázky. V České republice jsem strávil hodně
času, mám zde přátele a čas strávený zde si pokaždé užiju. Prosím vyřiďte ode
mě vašim čtenářům vřelé pozdravy (pozn.: doslova píše lásku
a mír) a upřímně doufám, že se na koncert Yes v Praze přijdou
podívat.
–
Současná sestava Yes vzbuzuje mezi fanoušky kontroverze,
jedni se těší jak malé děti na klasická alba naživo, jiní tak nějak ohrnují nos
nad Yes bez Jona Andersona a Ricka Wakemana. Kvalitní hudba je radost, Yes jsou
mládí. Rád radostně omládnu.
Jaromír Merhaut pro Rock & Pop 2014
Komentáře
Okomentovat