GEORDIE: RAŽONI I SRANDISTI Z NEWCASTLU


Kraj kolem Newcastlu byl vždy velkou líhní rockových talentů. Od The Animals přes Roxy Music a Dire Straits až po kupříkladu Stinga. Tvrdě pracující dělníci tohoto centra loďařského průmyslu, hornictví a strojírenství, vytvářeli posluchačské podhoubí především pro tvrdou a zemitou muziku. Není divu, že tamější bluesoví zpěváci a muzikanti zněli tak opravdově.
 
Geordie je dávnou místní variantou jména Georgie i označením pro místní „hantec“ – a taky název jedné z nejlepších kapel regionu raných sedmdesátých let. Navenek byl ústřední personou původních Geordie zpěvák Brian Johnson (5. října 1947, Dunston). Má hlas jako když se trhá smirkový papír, a celý svět jej samozřejmě zná z pozdějšího angažmá v AC/DC.
Vznik Geordie byl pro onu dobu celkem příznačný. Vic Malcolm v létě 1971 v podstatě odloudil kytaristovi Kenu Brownovi všechny členy tehdejších The Jasper Hart Band. Pod názvem U.S.A. vystupovala čtveřice na školních vystoupeních i místních festivalech.

Zakládající sestavu tvořili: již zmíněný Brian Johnson, kytarista Vic Malcolm (Albert Victor Malcolm, 3. prosince 1946, South Shields), basák Tom Hill (Thomas Hill, 11. dubna 1950, Newcastle) a bubeník Brian Gibson. Malcolm měl za sebou působení v Influence (s Paulem Thompsonem z Roxy Music) a Smokestack (s Johnem Milesem), Brian hrál v televizi, kabaretech i muzikálu, byl členem v roce 1967 založené skupiny Gobi Desert Canoe Club i jejích následníků – The Jasper Hart Band. Tom Hill začínal u Lusika State Group, hrál v místních Blondie i Yellow.

V roce 1972 se Geordie (U.S.A.) svým výrazem pohybovali nedaleko glamrockových juchtvrďáků Slade a Sweet. Když chtěli, uměli zahrát z gruntu jako pravá hardrocková kapela. V okolí Newcastlu si poměrně rychle vybudovali pozici skvělých bavičů, jednou z nejpopulárnějších skladeb jejich repertoáru byla hospodská vyřvávačka Geordie’s Lost His Liggy, „zpívaná“ v místním dialektu. Otrlí ji najdou na jedničce.


V březnu 1972 kapela – ještě jako U.S.A. – odchází do Londýna, kde podepisuje smlouvu s Red Bus Organisation. O tři měsíce později přichází na trh první singl Don’t Do That, již pod značkou Geordie. O rok později podepisují mládenci smlouvu s EMI, zakrátko vychází úderné debutové LP  Hope You Like It (do ČSSR putovalo v hojném množství z Jugošky, kde vyšlo rovněž v třiasedmdesátém) a první Top 20 hitovka All Because Of You (#6 v dubnu 1973). V Evropě měli Geordie úspěch i s Ain’t It Just Like A Woman. Prvních devět měsíců třiasedmdesátého řádili Geordie v domácí hitparádě jako zběsilí. Zhruba po tři roky patřili i ke stálým jménům evropských žebříčků, viz: Can You Do It (červen, 1973),  Electric Lady (září 1973) a Black Cat Woman (1974). Svůj výbušný styl a sound Geordie výrazně aranžérsky i kompozičně rozvinuli na druhém albu Don’t Be Fooled By The Name (1974). Vic Malcolm, až na dvě výjimky autor všech skladeb, byl v životní formě. Geordie podoba tradicionálu Domu u vycházejícího slunce byla holdem slavné verzi newcastleských The Animals.


Třetí a poslední řadové album klasické sestavy Save The World (1976) však bylo těžkým zklamáním. Úplně se vytratila melodická i rytmická chytlavost a drajv. Jako když vypustíte tlak z pneumatik. Navíc se na de facto kompilační desce vedle nových věcí objevují odloženinky z let 1974/75, přínosem není ani dvojí produkce. Nouzovka.

Nástup punku tvrdě poznamenal i kariéru Geordie. Kapela se najednou ocitla takřka  bez angažmá, Brian vystupoval v televizní reklamě, čtvrté album No Good Woman (1978) bylo už jen odvarem. Brian Johnson zpíval na pouhé třetině skladeb, jeho místo zaujal Dave Ditchburn. Na desce se na všech postech objevuje řada dalších muzikantů, mezi nimi i pozdější klávesák Dire Straits – Alan Clark.
 
Pak ale přišla v roce 1980 nabídka od AC/DC, a všechno bylo pro Briana Johnsona jinak. 
Bylo to až neuvěřitelné, prvního alba AC/DC s ním za mikrofonem, Back In Black, se zakrátko prodalo na 12 miliónů kusů. #1 v U.K. i Austrálii, navrch singlová pecka You Shook Me All Night Long. Brian Johnson, chlápek z pozapomenuté kapely, se stal světovou hvězdou. Samozřejmě, že se okamžitě vyrojila celá řada různých kompilací, v drtivé většině pro majitele řadových alb bezcenných, například Strange Man (1982), vydaná s kalkulačkou v ruce pod Brianovým jménem.


V roce 1982 se Geordie pokusili o reunion s novým zpěvákem Robem Turnbullem a druhým kytaristou Davidem Stephensonem. Nahráli cover Nutbush City Limits a album No Sweat (1983). Bez Briana to však zkrátka nešlo.
V 1985 si sirotci mění název na Powerhouse a nahrávají v sestavě: Rob Turnball, Brian Gibson, Tom Hill, Martin Metcalf (Hollow Ground) stejnojmenné CD Powerhouse (1986).
Pokus ale záhy končí, Turnball s Metcalfem poté hrají po klubech v sestavě Visitor, Martin Metcalf se časem objevuje po boku Toma Hilla v Dangerous.
A to byl nadlouho konec za existencí Geordie, bandy, jejíž nahrávky spolehlivě rozpohybují a potěší každého rockera.

Sem tam se objevily pokusy o obnovení činnosti aspoň na pódiu, například Brian Johnson vystoupil s Geordie v roce 2001, tedy v době kdy AC/DC nebyli příliš aktivní. Na youtube je několik fanouškovských záznamů, dokazujících, co všechno dokázal Brian naživo uzpívat, ukřičet, odeřvát.
Vic Malcolm pokračoval v nenápadné hudební kariéře jako muzikant i skladatel, ještě počátkem roku 2012 byl členem „kyperských“ No Off Switch, se kterými vystupoval na klubových pódiích. Tom Hill žije v městě Gateshead, podniká, hudbě se nevěnuje. Osud Briana Gibsona jsem nevystopoval.
První dvě alba Geordie řadím mezi zásadní opusy první poloviny sedmdesátých let. Význam Briana Johnsona netřeba zdůrazňovat, na rozdíl od zcela zapomenutého Vica Malcolma, jehož ale osobně považuju za jednoho z nejnápaditějších glam/hardrockových kytaristům své doby.
 
Jaromír Merhaut pro Rock+ 2013



P.S.
8. července 2012 se Geordie reformovali v sestavě: Paul Allinson (zpěv), John Artes (baskytara), Rick Kendall (kytara), Brian Burrell (bicí), Vic Malcolm (kytara). Podle tehdejších zpráv na facebookovém profilu zpráv bylo na pořadu dne nahrávání nového materiálu. Po roce je ale stále ticho po pěšině…
 

Tom Hill – baskytara              A B C
Brian Johnson – zpěv             A
Vic Malcolm – kytara             A B C
3. Save The World (EMI EMC 3134) 1976 (A)
4. No Good Woman (EMI, 7C 062-60773) 1978 (A/B)
5. No Sweat (Neat, NEAT1008) 1983 (C)
7. Brian Johnson – Strange Man (MCA Records, MCA-5351) 1982
8. Geordie Featuring Brian Johnson – same (Redbus RBMP 5001) 1981
9. Brian Johnson & Geordie – Keep On Rockin’ (Anchor, ANZ 700) 1989
2. CD (Repertoire 4124-WZ, 1991)
3. CD jako součást kompilace A Band From Geordieland (Repertoire, REP4515-WY, 1996)
All Because Of You/Ain’t It Just Like A Woman (EMI EMI 2008) 1973 #6
Can You Do It/Red Eyed Lady (EMI EMI 2031) 1973 #13
Electric Lady/Geordie Stomp (EMI EMI 2048) 1973 #32
Black Cat Woman/Geordie’s Lost His Liggy (EMI EMI 2100) 1973
She’s A Teaser/We’re All Right Now (EMI EMI 2197) 1974
Ride On Baby/Got To Know (EMI EMI 2226) 1974
Goodbye Love/She’s A Lady (EMI EMI 2314) 1975
Sestavy:
Brian Gibson – bicí                A B C
Dave Ditchburn – zpěv              B
Rob Turnbull  – zpěv                   C
David Stephenson – kytara           C
 
Základní albová diskografie:
1. Hope You Like It (EMI EMC 3001) 1973 (A)
2. Don’t Be Fooled By The Name (EMI EMA 764) 1974 (A)
 
Související albová diskografie, kompilace (výběr):
6. Powerhouse – Powerhouse (Ambush, HI 401003) 1986
 
 
Reedice (výběr):
1. CD (Repertoire, REP 4033-WZ, 1991)
1. CD (Air Mail Archive, AIRAC-1182, 2006, Japan)
1. CD (7T’s Records, GLAM CD 46, 2007)
1. LP (Lilith, LR346, 2012)
2. CD (Air Mail Archive, AIRAC-1183, 2006, Japan)
2. CD (7T’s Records, GLAM CD 48, 2008)
2. LP (Lilith, LR347, 2012)
3. CD (Air Mail Archive, AIRAC-1184, 2006, Japan)
3. LP (Lilith, LR348, 2012)
4. CD (Landmark, 15014-2) 2000
5. CD (Phantom, 726372) 2001
5. CD (Castle Music, CMRCD414) 2002
 
Bootleg:
Geordie Unreleased Tapes (OVC, Russia) 2005 (10 nepublikovaných skladeb z let 1973)
SP (UK):
Don’t Do That/Francis Was A Rocker (Regal Zonophone RZ 3067) 1972 #32
 
SP (mimo UK, výběr)
House Of The Rising Sun/Electric Lady (Odeon, EOR-10537, Japan) 1973
 
Internet:
www.jasperhartband.co.uk
en.wikipedia.org/wiki/Geordie_(band)
www.discogs.com/artist/Geordie
www.facebook.com/GeordieBand
 
Literatura:
Terry Hounsome – Rock Record 7 (ISBN 0 9506650 3 7) 1997 Record Reseasher Publications
Dave Thompson – Děti revoluce (historie glamrocku 1970-1975) (ISBN 978-80-7207-873-8) 2012 Volvox Globator
Vernon Joynson – The Tapestry of Delights - The Comprehensive Guide to British Music of the Beat, R&B, Psychedelic and Progressive Eras 1963-1976 (ISBN 1 899855 04 1) 1996 Borderline Productions
M.C.Strong – The Great Metal Discography (ISBN 1 84195 185 4) 2002 Mojo Books



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Saxon: Into The Labyrinth (2009)

ČESKÁ STOPA LED ZEPPELIN [1969-1970]

CUBY & BLIZZARDS

QUEEN 1974: DUHOVÉ KRÁLOVSTVÍ HARDROCKU

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

DÉMON A ČARODĚJ KEN HENSLEY (+ INTERVIEW 2002, 2007)

1969 09: ABBEY ROAD – POKLAD NA KONCI MAGICKÉ CESTY

Ladwig: Here We Stand (2009)

BLACK SABBATH: Sabotage (Super Deluxe)

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA