COZY POWELL: PROKLA(E)TĚ RYCHLÝ GIGANT
Rychle a naplno žil i
bubnoval, v rychlosti bohužel také zemřel. I oněch patnáct let bez něj uteklo rychle.
Jakoby to bylo včera, kdy se na rozhlasových vlnách začala bleskově šířit
šokující zpráva o jeho tragické havárii. Cozy Powell hrál s tolika
muzikanty, že by bylo jednodušší vyjmenovat ty, se kterými neJ I proto je jeho muzikantský „náhrdelník“ pestrý jako
u málokoho z jeho kolegů…
KORÁL BARVY MLADÉ
KRVE
Narodil se jako Colin Flooks 29.12.1947 v Cirencesteru,
malém městečku na jihozápadě Anglie, ne moc daleko Birminghamu, sto padesát
kilometrů západně od Londýna. Jako všichni kolegové, i on hrál ve školním
orchestru a studentském bandu (THE CORALS). Svou (polo)profesionální kariéru
zahájil v šestnácti stylově rebelsky –
odchodem ze školy. Začal používat namísto Colina přezdívku Cozy, kterou
si vypůjčil od jazzového bubeníka Cozyho Colea (1909-1981), jenž inspiroval
mnohé mladé rockery svým gigantickým kopákem (a razantní hrou na něj,
samozřejmě). V polovině šedesátek se Cozy Powell přidal k THE SORCERER, s
nimiž opakovaně vycestovával na zkušenou do Západního Německa. Odtud také
pochází první Cozyho nahrávka: předělávka skladby YOUNG RASCALS „Love Is A
Beautiful Thing“ (1966, b-strana „Amen“). Mimoto THE SORCERER nahráli obskurní
skladbu v němčině „Baby Lass Uns Tanzen Gehn“. Po návratu si kapela mění
jméno na YOUNG BLOOD. Koncertuje hlavně v okolí Birminghamu, podepisuje
smlouvu s Pye Records, nahrává „Green Light“, skladbu Eddyho Granta, i
další krotké předělávky a nevýrazné vlastní pokusy. Cozy Powell začal být
bubblegumovým směrováním YOUNG BLOOD rozladěn, zvlášť když viděl, kam pevně mezitím
kráčejí jeho kamarádi Robert Plant, John Bonham, Noddy Holder a Tony Iommi. Koncem
roku 1968 odchází k ACE KEFFORD STAND, což byl truc band odpadlíků
z MOVE, ze kterých se později stali ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA, kde je mu
parťákem v rytmice Denny Ball. Spolupráce s vykolejeným zpěvákem Acem
Keffordem neměla dlouhého trvání, s bratry Bellovými to ještě zkusil v creamovské
nápodobě BIG BERTHA (a později v BEDLAM), které si je možno připomenout
koncertní nahrávkou (3.12.1970, Hamburk), vydanou v roce 1999 na 2CD pod
názvem „Cozy Powell’s Big Bertha“.
KOVOVÁ SPONA JEFFA BECKA
Události nabrali spád, když manažer Peter Grant, lovil
bubeníky pro NEW YARDBIRDS i Jeffa Becka. Doporučení Phila Myatta
z birminghamského Mothers Clubu bylo jasné: John Bonham a Cozy Powell, to
je to, co hledáš! Tak se psala historie. Vnikli LED ZEPPELIN, a Cozy se po
nějakém čase ocitnul na konkursu, který vyhrál. Prvním nahráváním po boku Jeffa
Becka byly covery starých pecek Motownu. Podle Cozyho vzpomínek bylo dokončeno
plus minus sedm skladeb, které ale oficiálně nikdy nevyšly. Cozy se také
v létě 1970 objevil na Isle Of Wight, kde ovšem dělal víceméně jen křoví
Joe Whiteovi. Daleko důležitější bylo jeho bubnování na dvou slavných albech
Jeffa Becka: „Rough And Ready“
(1971) a „Jeff Beck Group“ (1972). Po
odchodu v červenci 1972 se Cozy na přelomu září a října mihnul u SPIRIT. Koncem
roku byl již členem BEDLAM (původně BEAST), což bylo třetím pokračováním
spolupráce Cozyho s bratry Bellovými. Sestavu doplnil zpěvák Francesco
Aiello. Jediné studiové album „Bedlam“ z roku 1973 produkoval Felix
Pappalardi. Zkušení rockeři vědí, odkud vál vítrJ
CRAZY MOTANINY MICKIEHO MOSTA
Zatímco s BEDLAM navazoval Cozy na odkaz CREAM i
aktuální úspěchy DEEP PURPLE, jeho tři hitové singly z dvouletky 1973-74
byly teenagerské glam-dusárny zamířené na neochmýřené fanoušky SWEET, GARYHO
GLITTERA, či SUZI QUATRO. Cozy vzpomíná, že Mickie za ním přišel s nápadem na
bubenickej singl, když zrovna pracoval na desce CCS. Zahrál podle jeho pokynů
asi tak dvacet minut různých figur, brejků i riffů, a celé to pustil
z hlavy. A najednou o pár týdnů později: bum! Třetí místo v britské
hitparádě. Další instrumentálka, další úspěch. „Na Na Na“ byla už zpívaná,
křoví dělal Cozymu Frank Aiello z BEDLAMJ
Hitmakerový producent Mickie Most použil Cozyho bubnování
nejenom na pár skladbách Donovanova alba „Cosmic
Wheels“ (1973), či „You And Me“ skupiny
CHICK CHURCHIL, ale i mnoha dalších interpretů. Přesné údaje z Powellova
častého hostování se nedochovaly, některá jména rockery hodně překvapí, třebas
HOT CHOCOLATE. My starší ovšem víme, kolem čeho všeho se Mickie Most v sedmdesátých
létech motalJ Ze
stejné doby je zásadní setkání Cozy Powella s Bernie Marsdenem, jenž tehdy
hrál s WILD TURKEY Glena Cornicka z JETHRO TULL. Cozy bubnoval u
BEDLAM, a obě kapely se občas spolu setkaly na jednom pódiu, slovo dalo slovo,
a když Cozy hledal parťáky pro doprovod na již zmíněných glamových singlech „Dance
With The Devil“, „The Man In Black“ a „Na Na Na“, Bernie byl u toho, tako při
formování COZY POWELL’S HAMMER.
Škoda, že to v roce 1975 nevyšlo s projektem
STRANGE BREW, tria, ve kterém se měli sejít kytarista Clem Clempson (BAKERLOO,
COLOSSEUM), basák Greg Ridley (SPOOKY TOOTH, HUMBLE PIE) a Cozy. Ten dlouho
nemohl přijít na jméno Jonovi Hisemanovi (COLOSSEUM), který mu Clema odloudil
zpět k sobě. Tohle zklamání prý bylo i příčinou toho, že Cozy načas
opustil muziku, a naplno se věnoval automobilovému závodění (kočíroval
Mazdu v kategorii RX3 za tým Racing Hitachi).
RITCHIEHO DUHOVKY
Éru RAINBOW s Cozy Powellem za bicími není třeba
nějak extra rozebírat, alba jako „Rising“
a živák „On Stage“ jsou významnou
součástí rockových dějin. Sám Cozy si zejména dvoju RAINBOW považoval: „Zpětně viděno, myslím, že je to
pravděpodobně jedno z nejlepších alb, co jsem kdy udělal. Album vzniklo
v době, kdy se v hard rocku začaly prosazovat prvky heavy rocku, což se
projevilo i ve způsobu hry na bicí. Jsem hrdý na to, že spousta z mých
tehdejších vychytávek a postupů se dodnes kopíruje. Málo se ví, že třebas
’Light In The Black’ se nahrávala na jeden zátah.“
Přitom ovšem nebyla Cozyho cesta na post bicmena RAINBOW nijak
jednoduchá. Ritchie byl už zoufalý, vyzkoušel bezmála stovku adeptů, některé
nechal bicí jen rozbalit a zase zabalit, a vyhodil je, aniž by stihli zahrát
notu. Cozy obstál napoprvé, přiletěl do LA, sedl za baterii, kterou nikdy
neviděl, Ritchie se prý jen zeptal: „Can
you play a shuffle?“ a pod dvaceti minutách společného hraní suše pravil: „You've got the job“.
Pozvolné rozmělňování původního hardrockového fundamentu
RAINBOW na úkor amerického pojetí pomprocku nakonec po pěti letech dovedlo
Cozyho k rozhodnutí odejít. Sám k tomu říkal: „Blackmore chtěl za každou cenu dokázat, že prorazí i bez Párplů, že je
překoná. Zpočátku měl obrovské odhodlání, postupem let ale jakoby chládnul a
ztrácel tu prvotní hnací sílu.“
Poslední Cozyho vystoupení s RAINBOW
v Donningtonu v roce 1980 vstoupilo do dějin. Zajímavé je, že
zakrátko po odchodu se potkal s mezitím vyhozeným zpěvákem RAINBOW,
Grahamem Bonnetem, a přijal nabídku bubnovat v jeho projektu GRAHAM BONNET
THE HOOLIGANS. Hrál i na jeho albu „Line
Up“ (1981), které chvílemi pozdní RAINBOW docela připomínalo.
COZYHO OVER THE
TOP? NE TAK ÚPLNĚ
Na otázku, co jej vedlo k nahrání první sólovky „Over The Top“ (1979), odpovídal Cozy
lakonicky: „Peníze.“ Pak ale dodal: „ Ne, v té době jsem již byl rozhodnut
skončit u RAINBOW, a přemýšlel jsem, co dál. Můj manažer měl spoustu kontaktů v
Japonsku, a jednou přišel s tím, že by tam mezi mladými byl určitě zájem o
hvězdné bubenické album. Ukecal mě. Dal jsem dohromady partu svých kamarádů
muzikantů, a celkem brzy bylo hotovo. Za výdělek jsem si koupil FerarriJ“
Co se týče hudby samotné, tak vždycky zdůrazňoval, že nechtěl hrát jen heavy
rock. Proto jsou na „Over The Top“
citace z klasiky (Čajkovského 1812), něco jazzu, a trochu více blues.
Skladba „The Loner“ byla věnována Jeffovi Beckovi, původně na ní měl i hrát,
byl ale zaneprázdněn na turné, atak jej zastoupil Gary Moore. Na desce se vůbec
sešla zajímavá sestava: Jack Bruce, Don Airey, Clem Clempson, Max Middleton.
Kritikovo ucho vnímá nesourodost a nekoncepčnost výběru materiálu, je znát, že
se šilo takříkajíc horkou jehlou. Muzikantským výkonům ale nelze vytknout ani
to nejmenší. Nejen o zpívané dvojce z roku 1981 („Tilt“) by se dalo napsat to samé: hvězdní hosté, jejich brilantní
výkony, roztříštěnost, nevyrovnaná kvalita skladeb. V podstatě všechna
jeho sólová alba: „Octopus“ (1983),
„The Drums Are Back“ (1992) byla
podobnými skládačkami. Rozhodně bych je neoznačil za „Bollocks, a load of
boring old farts“ (něco jako: hovno, poháněné starými nudnými prdy“), jak si
dovolil kdosi v anglickém tisku (máme ve Sparku rezervy!:-)).
TŘPYTNÉ OZDOBY Z
OSMDESÁTEK A DEVADESÁTEK
Raná osmdesátá léta prožil Cozy coby člen all-stars
sestav MICHAEL SCHENKER GROUP a WHITESNAKE. Schenkera opusti kvůli drogám,
jimiž byla tehdy kapela doslova prolezlá, a hrozilo, že se mezi sebou všichni
pozabíjejí. U Coverdalea to prý byly smluvní problémy.
V pětaosmdesátém se přidal k hvězdnému projektu
PHENOMENA, nakrátko to zkusil i jako člen EL&PJ (EMERSON, LAKE &
POWELL), což tedy byl docela výbuch, nadvakrát pak během let s BLACK SABBATH.
Mezitím spolupracoval s Ray Fenwickem, Janem Akkermanem, Donem Aireym,
Berniem Marsdenem a dalšími muzikanty na všech čtyřech albech etapového projektu
FORCEFIELD (zpěv mj. Tony Martin, Graham Bonnet), hostoval kde se jen dalo, vyzdvihnul
bych nebeské klenby dotýkající se „K2“
Dona Aireyho (1988), a čas od času koncertně obnovil COZY POWELL HAMMER (1992-1993)
– s kytaristou Mariem Pargem, Tonym Martinem u mikrofonu a Neilem Murrayem
u basy. Sakra zářezů na pažbě, což?
TĚŽKÝ KŘÍŽ BLACK
SABBATH
K BLACK SABBATH přišel Cozy poprvé na jaře 1989, a sestavu
vedle něj tvořili: Tony Iommi, Tony Martin a jazzman Laurence Cottle. Podílel
se na albech „Headless Cross“ (1989)
a „TYR“ (1990). Nečekaný návrat Dia
a Buttlera do hry byl výsledkem managerských dohod. Cozy vzpomínal: „Z nějakého důvodu mezi námi nebyla ta
správná chemie.“ Dio přidal: „Opět se
vyskytly problémy v komunikaci. V podstatě jsme spolu nemluvili,
takže, když vznikl nějaký problém, lidé o sobě mluvili za zády, napříč kapelou
běhaly klepy o tom, co všechno je špatně, a tak. Z očí do očí jsme si nic
neřekli, k tomu jsme se nedostali.“ Cozy pokračuje: „Vrátil jsem se do Anglie, a blízko místa
kde bydlím navštívil výstavu koní. Jeden na mě spadnul a zlomil mi pánev, a to
byl můj konec v BLACK SABBATH.“
Pravou příčinou byla zřejmě Diova letitá nesnášenlivost,
kdo ví, co mu kdysi Ritchie při jeho odchodu z RAINBOW nakukalJ Cozyho
nahradil Vinnie Appice, čímž došlo k restaurování line-upu MK2 z let
1981-83. Nicméně, už v roce 1994 to Cozy s BLACK SABBATH zkouší
znovu, vzniká „Fobidden“, pak ale
Iommi příliš rozevláté a neukotvené BLACK SABBATH rozpouští.
ZKROCENÍ „ZLÉHO“
CHLAPCE: FACING THE ANIMAL
Malmsteena považuju ve všech ohledech za Blackmorea na
druhou. Stylem i soundem průhledně navazoval na RAINBOW. I obdiv a vykrádačské
sklony k tzv. vážné hudbě měl s Ritchiem společné, oba geniální
samožerové se mimo jiné považují za Paganiniho kytary. Jak jednali
s muzikanty je taky známo. „Facing
The Animal“ nahrané zhruba rok před Cozyho smrtí je klasická Yngwieho jízda
po hmatníku hore dole, jakkoliv se například v „Braveheart“ i „Like An Angel“
stylizoval do Garyho Moorea, že by je jeden až zaměnil. Cozy celý tenhle tak
trochu předváděčkový cirkus drží v rockových mantinelech, jeho úderná a
podstatou přímočará hra mi dává šanci se nadechnout. Zejména v říznějších
skladbách jako „Poison In Your Veins“ předvádí poctivou kovařinu. S „Air On A
Theme“ ale nenadělá nic ani on:-)
POSLEDNÍ HRST
PEREL
Jako člen doprodné kapely Briana Maye se Cozy podílel na albech
„Back To The Light“(1993), živáku „Live At The Brixton Academy“ (1994), „Another World“(1998) a „Red Special“ (1998). V polovině
devadesátých let se dal do holportu s Peterem Greenem. Jakoby chtěl
stihnout splatit nějaký bluesový dluh. Nemohl si k návratu ke kořenům
vybrat lepšího parťáka, než byl legendární kytarista FLEETWOOD MAC. Vidět ty
dva – Powella a Greena – pospolu na jednom pódiu aspoň na youtube je pro mne
zážitkem… V jeho SPLINTER GROUP se mimoto sešli: kytarista a zpěvák Nigel
Watson, basák Nel Murray a klávesák Spike Edney. Album z roku 1997 patří
ke klenotům bluesrocku. I když se na dalších nahrávkách kapely nepodílel, Peter
Green mu věnoval live dvojalbum „Soho
Session“. Nahrávalo se ve stejný den, kdy Cozy zemřel….
SPIRÁLA SMRTI („I
DRIVE LIKE I DRUM – MADLY“)
Život Cozyho Powella byla jedna velká jízda. Na motorce
se vymlátil několikrát, pod koněm zůstal sice jen jednou, stálo ho to ale post
u BLACK SABBATH, svá Ferrari proháněl často nadoraz, osudným se mu ale na
dálnici M4 u Bristolu stal Saab 9000, ruku v ruce s rychlostí,
počasím, prasklým kolem, nepřipoutáním, alkoholem a mobilem v ruce … vpravdě
ďábelské osudové sevření.
Sharon Reeve vypověděla, že onoho osudného dne kolem půl
deváté večer se svému příteli dovolala po několika pokusech na mobil, Cozy ji
ještě stačil říct, že jede něco přes sto mil za hodinu, a že má potíže
s převodovkou… pak jenom slyšela zakletí „Oh, shit“ a ránu. Snažila se
dovolat zpět, ale slyšela jen záznamník. Zavolala policii. Jak se objevilo
v protokolu, Cozy neměl šanci, jeho Saab po defektu levé zadní pneumatiky
narazil na svodidla, několikrát se převrátil, a vypadnuvšího Cozyho nakonec přimáčknul
pod sebe. Cozy Powell utrpěl mnohočetná zranění, do nemocnice Frenchay
v Bristolu byl přivezen již mrtvý. Jen pro úplnost dodám, že Cozy Powell
byl rozvedený, a jeho manželství bylo bezdětné. Prý říkával: „I drive like i drum – madly“ („řídím, jako
bubnuju – šíleně“).
Co napsat závěrem o muži, který údajně bubnoval na 162
albech, a kterého má nepochybně každý z nás na nejedné placce ve své
sbírce. Můžeme se jen dohadovat, jak by se odvíjela jeho další kariéra, který
z hvězdných projektů by se chlubil jeho účastí. Můžeme se donekonečna
oddávat představám, jak by zněli LED ZEPPELIN, kdyby pokračovali po smrti Bonza
právě s ním. Můžeme…
Pro mne osobně je nejvíc neuvěřitelné, jak Cozy dokázal
být užitečný kytaristům, kteří neměli zbla společného. Například Peter Green je
se svým úsporným, niterně krásným mahagonovým tónem úplným opakem narcise
Yngwieho – a přesto byl Cozy Powell jeden čas velkou rytmickou oporou oběma, a
takřka současně.
Věčný kluk, co dokázal proměnit Yamahu ve Ferrari.
Jaromír Merhaut pro Spark 2013
P.S.
HRAČIČKY: AUTA A KITY
Co jsem vygooglil a byl schopen pochopit, tak Cozy
nejdříve používal soupravu od firmy Ludwig, která zejména v šedesátých
létech patřila k nejvyhlášenějším (na Ludwigy hrál i Ringo Starr). Sestavě
vévodili dva 24 (60 cm) palcoví mamuti (CS-1224-10). Cozy používal pedály Premier
250S. Později přešel na sestavu Yamaha, kde měl dokonce 26 palcové kotle. Je
známo, že Cozy v nich nepoužíval žádné tlumení, i proto má jeho hra
nebývalý objem. Cozyho původní sestavu Yamaha používal, možná ještě používá,
Bob Richards ze skupiny MAN.
V garáži měl prý na desítky aut. Nevím, většina
fotek jej zachycuje, jak pózuje u některého z modelů Ferrari, svých i
cizích, nebo, jak se zálibně prochází fabrikou v Mondeně. Jeden autentický
kousek, rudě červený Ferrari Dino 246GT Coupe, model 1973 se objevil
v roce 2004 na aukci za 50000 anglických liber.
SHOWMAN
TV vystoupení, kdy se za šedesát sekund probubnoval hadem
400 bicích nástrojů je k vidění na youtube. Ne, že bych nějak podobné
atrakce vyhledával, je to ale celůkem zajímavá podívaná. Nevěřil bych, že to
jde stihnout. Nebyl žádný suchopár. Klidně šel, spolu s Robertem Plantem,
vyvádět do dětského dopolední pořadu Tiswas, a nechal se oplácat šlehačkovým
dortem, až se málem zadusil:-)
SNY I NÁDENIČINA
V rozhovorech Cozy poukazoval na to, že jediným
štěstím pro mladé anglické bubeníky z počátku šedesátých let bylo to, že
američtí jazzmani byli sakra daleko:-) Hodně uznával Buddyho Riche i Louie Bellsona, ti ale
byli nedostižní. Z anglických kolegů pak Briana Bennetta z SHADOWS a
Bobbyho Elliota z HOLLIES. Dával k dobru, že v době, kdy se živil
jako námezdní bubeník, patřil do okruhu zhruba deseti vyhledávaných londýnských
hráčů, jeho hru používali především ti, kteří akcentovali důrazné vyznění
písničky. Byly dny, kdy Cozy hrál na třech čtyřech různých nahrávkách! Přiznával,
že se nikdy nenaučil číst noty, jako handicap to ale nevnímal, umožňovalo mu to
prý hrát intuivně, přímo od srdc: „V
Africe lidé mezi sebou pomocí bubnů komunikují, a taky bez not“. Ve studiu
mu stačilo, aby někdo zahrál kus na klavír, nebo pustil demo, případně přidal
svou představu – a šlo se na věc.
Komentáře
Okomentovat