ANTHRAX 1984: ZABIJÁCKÝ ZROD THRASH METALU
„Vychováni
v ulicích nejtvrdších oblastí New Yorku City sešli se členové skupiny
Anthrax, aby stvořili nejlépe znějící metal, jaký kdy New York může vidět či slyšet,“
lákalo promo z počátků Anthrax, zakládají formace velké thrashmetalové čtyřky:
Anthrax, Megadeth, Metallica, Slayer. Termín thrash metal se poprvé objevil v
čísle 62 magazínu Kerrang!, vydaném 23. února 1984, tedy měsíc po Fistful
Of Metal. Autorem je hudební publicista Malcolm Dome, odkazující ovšem na
skladbu Anthrax: Metal Thrashing Mad.
Tudíž si Anthrax de facto sami pro sebe vymysleli i název svého styluJ Konkurenční
Metallica do té doby tvrdila, že hraje power metal, obratem přepřáhla na
ostnatý thrash.
Anthrax,
jinak známý též jako „černý mor“, zněl Scottovi Ianovi dostatečně zabijácky, tak
jak si představoval zvuk své kapely, kterou na podzim jedenaosmdesátého založil
se spolužákem Dannym Lilkerem. Zhruba po roce dvojici doplnil zpěvák ječák Neil
Turbin, za nějaký čas poté kytarista Dan Spitz a bubeník Charlie Benante. Když
Ianovu vstupní představu o hudbě Anthrax převedeme do člověčiny, přál si tehdy podle
vlastních slov, aby zněli jako kombinace Iron Maiden s Motörhead. Kapela
získávala ostruhy a první pozitivní ohlasy usilovným koncertováním na východním
pobřeží. Kluci byli divocí jako málokdo jiný, kytary i oni sami ve zvířecích
kůžích, na doraz hřímající aparatura, všudypřítomná agrese.
NA PRACH ROZEMELEM
STUDIOVÉ PÁSY!
Když
počátkem roku 1983 Anthrax poprvé vstoupili do studia, úkol zněl jasně: narvat
všechnu svou energii do zasraných magnetofonových pásů! Dopomoci jim k tomu
měl Ross The Boss z Manowar. Poté, co pětiskladbové demo uslyšel Johnny Z
(Zazula), okamžitě s Anthrax podepsal smlouvu pro svůj nový label Megaforce, u
nějž se právě chystala k vydání Metallica s prvotinou Kill
’Em All. Zajímavostí je, že některé skladby odbubnoval Greg D’Angelo,
později člen zdobných melodiků White Lion. A tak si na prvním singlu Anthrax, Soldiers Of Metal / Howling Furies,
zabušil na straně A Charlie a na B Greg. Bleskově prodaný celý náklad 3000 kusů
signalizoval, že Anthrax jsou na správné cestě.
Pětici
už nemohlo nic zastavit. Ani problém s producentem debutového alba, kdy
zaneprázdněný Ross The Boss musel uvolnit místo. Čas neměl ani Paul Curcio,
stojící za Kill ’Em All. Na desce se nakonec objevilo jméno Carl Canedy.
„Carl byl bubeník The Rods,“ vysvětluje Scott Ian. „Ale upřímně si vůbec
nevzpomínám, proč produkoval náš debut. Vím, že to ale nebyla naše
volba. The Rods jsem miloval, nicméně jsem nikdy nepomyslel na Carla coby
producenta. Carl podle mě navrhl Johnnymu Z, že by chtěl produkovat pár
kapel, a on s tím souhlasil.“ Chvíli trvalo, než Anthrax našli správné
studio. Ze čtyř nabídnutých a obhlídnutých si vybrali nejdražší a nejlepší: Pyramid
v Ithace. „Alex Perialas, majitel, byl skvělý chlap. Myslím, že polovina
alb, která vydalo Megaforce byla nahrána právě tam,“ pokračuje Scott. Kapela,
Canedy a zvukař Chris Bubacz strávili nahráváním a mixováním desky pouhé tři
týdny na konci roku 1983. Anthrax své skladby měli dokonale zažité, takže práce
odsýpala.
„Nemůžu
si vzpomenout, kdo vlastně přišel s nápadem udělat předělávku I'm Eighteen Alice Cooper. Předpokládám, že buď
Johnny Z anebo Carl. Domnívám se, že se tak stalo pod dojmem úspěchu Quiet
Riot s Cum On Feel The Noize od
Slade. Zkoušeli jsme i nějaké jiné věci, nakonec ale volba padla na I'm Eighteen. Já jsem nakonec odmítl ve skladbě hrát. Když už
cover, tak takový, co je v souladu s naší hudbou a postojem
k ní. Rytmickou kytaru proto hraje Dan Spitz. Šlo o můj způsob jak dát
najevo nesouhlas,“ objasňuje záhadu Scott Ian.
KDE JSOU KYTARY? CHCEŠ JEDNU SKRZ
DRŽKU?!
Daleko
fatálnějším zážitkem byl pro Iana zvuk alba z vinylu. „Neměli jsme ponětí
o studiové práci, a veškerý mix jsme nechali na Carlovi. První výsledky ve
studiu zněly dobře. Album tedy šlo do výroby. Poté jsem však poprvé slyšel
zkušební výlisek, a zůstal v šoku. Nejen já, vzpomínám si na Johnnyho ostré: ,Kde
jsou kytary? Co se s nimi stalo?’ Carl v sobě zkrátka nezapřel
bubeníka. Byl jsem opravdu nešťastný a chtěl, aby se deska znovu přemíchala. Nezbyly
peníze,“ rozčiluje se i po letech Ian. „Jednoho dne ji ale překopu! Já to
opravdu nemůžu poslouchat.“
Fistful Of Metal vychází ve velké Británii na
značce Music For Nation a stává se malou metalovou senzací. I v ČSSR. Na
burzách, samozřejmě. Deska poutala pozornost už svým přebalem. Ten se stal zvráceným
kultem, byť srdce estéta křičí a pláče, i sám Scott: „Je skutečně hrozný, šlo o
nápad Neila Turbina, realizovaný Kentem Joshpem. Když se podíváte pozorně,
zjistíte, že obě ruce – ta držící hlavu za vlasy, i ta okovaná co ji proráží
zezadu skrz hubu – jsou pravé. Co se však výsostně povedlo, je logo. Kent
přišel s několika návrhy, a společně vybraný používáme dodnes.“ U hudební kritiky
debut docela zabodoval, jednotliví recenzenti si tu všímali stokilometrové
rychlosti, tam operního antithrash vokálu Turbina, mám-li parafrázovat. V každém
případě Fistful Of Metal vrátil New York na metalovou mapu. Související
americké turné absolvovali Anthrax jako otevírák pro Raven.
Pro
mnohé je Fistful Of Metal, tak jak jej znají, poslouchají a zbožňují,
etalonem zrodu thrash metalu, byť krátce po vydání museli odejít Lilker i
Turbin (jehož byla opravdu škoda), a Anhrax se výrazně proměnili. Nakonec
rovněž sám Scott Ian uznává jeho důležitost: „Fistful Of Metal nám
nastartovalo kariéru. Kapela si získala pozornost na celém světě, a už jen
z tohoto důvodu musím být vděčný všem, co se na něm podíleli. Možná jsem k
nahrávce až příliš kritický, ale nikdy bych se neodvážil tvrdit nic jiného, než
že za všechno, co následovalo, vděčíme mimo jiné i naší první desce. Pokud by
neexistovala, možná byste o Anthrax nikdy neslyšeli.“
–
My
ale o Anthrax na stránkách Rock History určitě ještě nejedenkrát „uslyšíme“. A
mezi námi, ty kytary tam jsou. A parádně nabroušený!
Jaromír Merhaut pro Rock History 1984
Komentáře
Okomentovat