1970 12: ROZLOUČENÍ S BEATLES … A PŘIVÍTÁNÍ RINGA, GEORGA, PAULA A JOHNA
Dnes
se ve svých půlstoletých ponorech rozloučíme s kapelou z největších,
ba největší, THE BEATLES. Stala se pojmem, jehož význam přesahoval hranice
hudby i šedesátých let. Od roku 1963 téměř každé její album znamenalo široce
sdílený i následovaný hudební progres. BEATLES se stali fenoménem i u nás
v Československu. Nenajdete tehdejšího muzikanta, jenž by jimi nebyl
zásadně ovlivněn, ať se později vydal jakýmkoliv směrem.
Počátkem
sedmdesátého roku však byli BEATLES ve stavu klinické smrti. V březnu vychází prvotina Ringo Starra,
„Sentimental Journey“, sestavená z evergreenů dvacátých až padesátých let.
Na apríla odezněly poslední údery jeho bicích ve skladbách „Across The
Universe“, „The Long And Winding Road“ a „I Me Mine“, čímž se uzavřelo poslední
nahrávání pod hlavičkou Fab Four.
A
pak to přišlo … až do desátého dubna šlo jen o fámy, onoho dne však na titulní
stránce Daily Mirror křičí do světa titulek zprávu, které jsme se všichni tak
nějak báli: „Paul opouští Beatles“. A
nic už nebylo jako předtím.
NAHÝ
PAUL NA CESTĚ
O
týden později vychází Paulova sólová prvotina, zvukem i produkcí spíše osobní
hudební deník než plnohodnotně album. George mluví o dvou dobrých skladbách a
John o trucu. Melody Maker stírá elpé jako to nejlepší i nejhorší od
výjimečného talentu.
Sám
Paul Mc Cartney později, u příležitosti vydání „Ram“ (1971), označil album „McCartney“
za zvláštní cestu, jíž musel projít.
Jiří
Černý pak napsal o dva roky později v Melodii: „Z obalu dýchá venkov červenou šťávou v bílé kameninové misce i
ovocem rozsypaným na prosluněném prkně. […] Měl jsem ten obal dlouho opřený
doma u piana a těšil se jím dlouho poté, co už jsem na desku samotnou téměř
zapomněl.“
BEATLES:
NECHME TO RADĚJI BÝT
8.
května vychází posmrtně „Let It Be“. Krátce předtím se Paul McCartney v rozhovoru
pro Evening Standard otřel o ex post produkci Phila Spectora: „Před několika týdny jsem dostal upravenou
verzi své písně ,The Long And Winding Road’ s harfami, dechovými nástroji,
orchestrem a ženským sborem. Nikdo se neptal na můj názor. Nemůžu tomu uvěřit! Nikdy
bych na desku Beatles nedal ženské hlasy… Poslal jsem aspoň dopis, ve kterém
požaduji určité změny. Zatím mi nepřišla žádná odpověď.“ A nikdy ani
nepřišla, dodejme.
20.
května mohou diváci poprvé prostřednictvím filmu „Let It Be“ nahlédnout do
tvůrčí dílny BEATLES. A jsou šokováni, namísto dřívější družné party čtyř kluků
sledujeme hádky, odchody, příchody. Původní Johnova vize, nahrát album naživo,
bez žádných dotáček, vyžadovala partu, co táhne za jeden provaz, a ne ega
vyšponovaná do krajnosti.
Není
divu, že George Martin raději zmizel a 35 hodin záznamů nakonec osiřelo
v depozitu studia. Alan Klein po nějaké době povolal Phila Spectora, aby
se popasoval s albem BEATLES bez BEATLES. I proto Jiří Černý označuje „Let
It Be“ za vizitku Kleinova pojetí desky a Specorovu práci za nadlidskou, ale
zároveň odlidštěnou.
Recenze
jsou kruté, NME označuje LP za „náhrobní kámen z kartonu“ a „smutný a
chatrný konec jednoho hudebního seskupení“. Přitom všichni vědí, jak de facto
předposlední album vznikalo.
SPOKOJENÝ
POHODÁŘ RINGO
Nejvíc
v pohodě se onoho roku zdál Ringo. Koncem září mu s pomocí přátel vychází další
album, „Beaucoups Of Blues“, o necelé dva měsíce později si i bez nich
připisuje zásluhu největší, narodí se mu syn Lee Starkey. Mezitím celý měsíc
bubnuje na Johnově novince „Plastic Ono Band“.
TIŠE
HLASITÝ ROCKER GEORGE
I
zde za oponou se o vánocích sedmdesátého všude hrálo „My Sweet Lord“ a Harrisonovo
trojalbum bylo vzýváno coby bezmála boží dílo: na Hlasu, Svobodce, BBC, Laxíku,
Caroline, Nordsee. A já je neslyšel.
Léta
plynula, skvostných alb přinášela doba po desítkách, stovkách, a tak nějak jsem
na tichého Harrisona pozapomněl.
Až někdy dlouho po vojně, se mi krabice s vinyly a plakátem konečně dostala
do rukou. Tak nějak podvědomě jsem obavy z nějakého sitárového fantazírování,
ale ono bylo všechno jinak, a já Harrisonovu dílu navždy propadl!
„All Things Must Pass“ je výsostně rockové – samozřejmě harrisonovsky vstřícně
nepichlavě – album, zdobené charakteristickými melodickými linkami a Georgovým
zpěvem. Co ale od první vteřiny dominuje, je aranžérská velkokapelová valivá
pompa. Takřka každá skladba je obehnána spektorovskou zvukovou zdí, nahrnutou z
desítek nástrojů, snad každý hráčský post je zdvojen ztrojen, za symfonickou „Isn’t
It A Pity (version one)“ by se nemuseli stydět ani MOODY BLUES, a některé
pasáže („Let It Down“) nejsou nijak vzdáleny od art/hard progresivního rocku. Zvukově
je pro mne „All Things Must Pass“ rockovější nevlastní bratr „Jesus Christ
Superstar“… Jakkoliv je Spectorova účast na díle předmětem diskusí i hádek, a
dokonce sám George označil později sound alba za příliš nahalený, je celkově velmi
působivý.
O to více v masivu vyniknou průzvučné barvité mňamky, jako Dylanova „If Not For
You“, nebo jím inspirovaná „Behind That Locked Door“ se slajdkou Peta Draka.
Prostřední část třídeskového monumentu je – zejména ke konci – spíše
posluchačská a gurmánská, melodie již nejsou napoprvé svůdné, o to více vše
lákalo zvídavé z nás. Boogie bluesovka „I Dig Love“ v mezihrách navozuje náladu
raného Petera Greena s jeho minimalistickým pobrnkáváním na kytaru, zde opět v
provedení Peta Draka. Cválavá „Art Of Dying“ měla prý zdobit „Revolver“ a něco
mi neodbytně připomíná, safra co…
V závěrečném dějství se na scéně se objevují DEREK AND THE DOMINOS, do popředí
se propracovávají Eric Clapton a Dave Mason. Jde v podstatě o bluesrocková
session, místy nedaleko stylu a soundu CREAM či COLOSSEA, na hony však vzdálené
do poslední noty a tónu cizelovaným kouskům. Skvěle doplňuje žánrovou a
náladovou mozaiku „All Things Must Pass“ a završuje tak jednu z nejúžasnějších
desek rockové historie.
„All
Things Must Pass“ má příběh i poutavé zákulisí. Skladby, soustředěné na prvních
dvou LP vznikaly postupně, některé neprošly na alba BEATLES, spalující „Wah-Wah“
je přímým důsledkem Georgeova dočasného odchodu ze skupiny. Další písně dal
dohromady při setkání s Bobem Dylanem koncem osmašedesátého, „If Not For
You“ dokonce Bob Dylan pro Harrisona složil. „My Sweet Lord“ napsal Harrison
při turné s DELANEY & BONNIE v devětašedesátém.
Samostatnou
kapitolou jsou doprovodní muzikanti. Už jen pouhý výčet nadchne. Zejména na
postech kytaristů a klávesám je doslova přeplněno osobnostmi, v čele s již
zmíněnými Petem Drakem, Ericem Claptonem a pátým Beatlem, Billym Prestonem.
Dobře se mi čtou i konspirativní spekulace o účasti Johna Lennona v „Isn’t It a
Pity“, Phila Collinse s bongy v „Art of Dying“, Ricka Wrighta z PINK
FLOYD, Maurice Gibba z BEE GEES… mám zkrátka rád podobná drobná tajemství,
která neboří ani neřeší svět, při poslechu ale dopřávají fantazii více
volnosti…
Album
se řadu týdnů drželo v čele prodejních žebříčků, „My Sweet Lord“ se stala
světovým evegreenem, jakkoliv pro Harrisona – po prohraném sporu o autorství –
s příchutí pelyňku.
JOHNOVY
VÝKŘIKY
11.
prosince – vychází album „Plastic Ono Band“. Inspiračním katalyzátorem byly
kurzy terapie prvotního výkřiku, jež John Lennon absolvoval u doktora Arthura
Janova v Londýně a Los Angeles. Souběžně usilovně psal nové písně.
Možná
i proto mě úvodní zvony „Mother“, v níž se Lennon vyřve z bolestné
ztráty svých rodičů, vždy uvedou do tranzu, odkládám cokoliv a „jen“ poslouchám
a vstřebávám energii, dnes, stejně jako téměř před padesáti lety lety, kdy jsme
na středoškolské bramborové brigádě hráli z tesláckého páskáče B4 kvílícího
Lennona každý den a večer, znovu a znovu …
LP
ukazuje, jaký mohl být Lennon ryzí rocker … kdyby chtěl a kdyby takříkajíc
neblbnul. Aby syrový a až na dřeň ořezaný zvuk kytary, klavíru, basy a bicích
vykouzlil tolika různých nálad, musíte mít k dispozici sakra kvalitní hráčský ansábl.
Každá nota a tón tria Lennon-Starr-Voorman jsou natolik bezprostřední, až máte
pocit, že se jich můžete dotknout.
První
světluškou, poletující převážně ztemnělou krajinou alba, je „Hold On“. Naopak,
drsanská, rozdrnčená kytara a kovářsky strojový rytmus „I Found Out“ ztělesňuje
tehdejší Johnovo rozpoložení. Slyšitelně dylanovská dělnická bojovka, burcující
„Working Class Hero“, narazila kvůli slůvku 'fuck' u britské BBC, naštěstí ne
jinde.
„Isolation“
i „Remember“ jsou plny vnitřního explosivního přetlaku. Kontrastní křehká smuténka,
„Love“, jest krásou zakletou do několika veršů, jednoho hlasu a piána.
Co
jiného než hardrockovou úderkou je „Well Well Well“? Nikdy bych neřekl, že
Ringo umí být zaťatý bubeník, a že je možné takhle rvát vzduch z plic, kdy
John svůj hlas dožene až k destrukci. Někde v dáli mi rezonuje
Greenova „Oh Well“. Odpočinku před závěrečným vzepjetím si užijeme u „Look At
Me“, písničky záclonky, povlávající, lehoulinké, nadýchnut, bělounké,
průzvučné.
–
Vpravdě
boží finále, vrchol, velkolepé opulentní blues, „God“:
„Nevěřím
v magii
nevěřím
v knihu proměn
nevěřím v bibli
nevěřím v karty
nevěřím v Hitlera
nevěřím v Ježíše
nevěřím v Kennedyho
nevěřím v Buddhu
nevěřím v mantru
nevěřím v Gitu
nevěřím v jógu
nevěřím v krále
nevěřím v Elvise
nevěřím v Zimmerman
nevěřím v Beatles
věřím
jen sobě
Yoko a sobě
a to je realita.“
Síla,
mráz po zádech …
„My
Mummy´s Dead“ je už jen tichou rozlučkou ve stylu japonského haiku.
31. prosince Paul podává na
své přátele žalobu … THE END
–
P.S.
Vánoce roku sedmdesát byly rockersky doslova úchvatné, v žebříčcích téměř
všechna alba, jimž jsme se letos vzpomínkově věnovali, počínaje debutem i
dvojkou BLACK SABBATH, druhým a třetí zápichem LED ZEPPELIN, dnešními kousky
(POST)BEATLES, „In Rockem“ DEEP PURPLE, prvotinou ELP, kravským srdcem PINK
FLOYD a dalšími a dalšími, i takovými, na něž se nedostalo. Ale nebojte se,
L.P. 1971 bude neméně zajímavý…
Komentáře
Okomentovat