QUEEN 1974: DUHOVÉ KRÁLOVSTVÍ HARDROCKU


Svižně kráčím, s dvěma čerstvými vinylovými úlovky pod paží, listopadovým podvečerem k domovu, hlavou mi dokola běží útržky dylanovky
Father Of Day, Father Of Night v provedení kapely Manfreda Manna. Nemůžu se dočkat, až si v celé kráse přehraju ono desetiminutové rockové „Bolero“, poprvé slyšené den předtím na ruském tranďáku a zázrakem před půl hodinou ulovené v garsonce u Fouse, kde se tehdy scházela bigbítová nabídka i poptávka z celého Zlína. Právě on mi přibalil k Solar Fire ještě jedno čerstvě propašované elpé. Jakési Queen, panenské, v celofánu, mám si je nahrát a vrátit do frcu.
Když Solar Fire dohrálo potřetí, pokládám na talíř svého gramofonu Queen II, nechám dosednout Shurku, z dáli přichází smuteční Procesí a… A pak se mi změní hudební svět!

ROZJEZDY PRO HVĚZDY
Malé entrée. Členové Queen se hudebně formovali v první polovině tzv. zlaté rockové dekády (1967-76), vymezené seržantem Pepřem a nástupem punku. Brian May i Freddie Mercury zbožňovali Jimiho Hendrixe, navštěvovali jeho londýnské koncerty. May dokonce před vánoci 1967 hrál na stejném pódiu ze stejného aparátu, jen o pár hodin později.
Počátek 70. let byl v Anglii ve znamení nových jmen na poli hardrocku, artrocku i glamrocku. Vytvrzeně bluesoví Led Zeppelin, kovářští Deep Purple, navazující na sixties bigbít, pompézní rozezpívaní melodici Uriah Heep, potemníci Black Sabbath – ti všichni kopali hardrockovou extraligu. Proslunění Yes, classicalrockoví ELP, básniví Genesis, blues-art-folkoví Jethro Tull – zastupovali artrock. Za glam připomeňme z bubblegumu vyrostlé Sweet, ex protopunkové Slade a třpytný boogie válec T.Rex. V provazišti nad scénou se žánrovým lanovím proplétal chameleon Bowie.
Tím vším byli Queen obklopeni, když se utvářel jejich vlastní výraz. Queen se zkrátka rozkročili nad hardrockem, artrockem i glamem.Mám za to, že zpočátku určoval směr Brian May, podstatou řízný rocker. Freddie Mercury svou žánrovou rozevlátost zprvu utlumoval, jeho doménou bylo pódium. Taylor byl vždy na straně Briana, už od dob Smile, upozaděný John se neprojevoval. Tak nějak byly rozdány karty.
Queenům se podařilo v epoše velkých rockových originálů vymyslet hned napoprvé svojský nezaměnitelný zvuk. A že si Queen na své originalitě zakládali a byli si jí vědomi, svědčí i jejich poznámka na prvních pěti albech no synthesizers. V letech 1972-73 totiž prakticky všechny rockové kapely podlehly mámení minimoogu, jednohlasého syntezátoru, jehož kvílivý ohýbaný tón nahradil u mnohých doposud dominující hammondy a mellotrony. A tak Ken Hensley preludoval v Sunrise, Wakeman točil u Yes knoflíkama tohohle syntíku snad i ve spánku. Okamžitě se objevili hitparádoví skokani typu Chicory Tip, Hot Butter a další, u kterých se minimoog stal středobodem. O jazzmanech ani nemluvěJ Queen šli cíleně proti proudu, někoho možná napadne: podružnost; ne, šlo o projev muzikantské vyzrálosti a nekonformnosti. 
Zcela dominantním prvkem byli u Queen vokály. Tři zpěváci v kapele, to už byl nějaký potenciál! Zatímco dosavadní rockoví slavíci typu Uriah Heep svůj sound doprovodnými vícehlasy tapetovali, Queen včlenili zpěvohry přímo do podstaty svých skladeb. To před nimi ze známějších jmen praktikovali – ovšem jen coby občasné koření – pouze Yes. 
Zpívající kytaru Briana Maye jsem již zmínil. Nebyl a není blackmoreovský rychlostřelec, Page prstolamač, Iommi rifforanař, či tkalec Howe/Hackett. Od každého z jmenovaných si sice zobnul inspirace, vlastní styl ale zastřešil neopakovatelným zvukem svého samodoma Rudého speciálu. Je málo světových kytaristů, které i laik rozpozná. Brian May je jedním z nich, a jak píše Vítězslav Štefl v knize 33+333 kytaristů: "je to zajímavý kytarista, který si během své umělecké dráhy vytvořil vlastní kategorii, v níž je osamoceným, ale zato neomezeným vládcem, a který si osobitým zvukem a zpěvností svých sól dávno zajistil přední místo mezi nejznámějšími rockovými kytaristy". Debutové album Queen dosta svůj prostor v RH 1973, dokonce nadvakrát, posuňme se proto dál.


Zcela dominantním prvkem byli u Queen vokály. Tři zpěváci v kapele, to už byl nějaký potenciál! Zatímco dosavadní rockoví slavíci typu Uriah Heep svůj sound doprovodnými vícehlasy tapetovali, Queen včlenili zpěvohry přímo do podstaty svých skladeb. To před nimi ze známějších jmen praktikovali – ovšem jen coby občasné koření – pouze Yes.
Zpívající kytaru Briana Maye jsem již zmínil. Nebyl a není blackmoreovský rychlostřelec, Page prstolamač, Iommi rifforanař, či tkalec Howe/Hackett. Od každého z jmenovaných si sice zobnul inspirace, vlastní styl ale zastřešil neopakovatelným zvukem svého samodoma Rudého speciálu. Je málo světových kytaristů, které i laik rozpozná. Brian May je jedním z nich, a jak píše Vítězslav Štefl v knize 33+333 kytaristů: "je to zajímavý kytarista, který si během své umělecké dráhy vytvořil vlastní kategorii, v níž je osamoceným, ale zato neomezeným vládcem, a který si osobitým zvukem a zpěvností svých sól dávno zajistil přední místo mezi nejznámějšími rockovými kytaristy". Debutové album Queen dosta svůj prostor v RH 1973, dokonce nadvakrát, posuňme se proto dál.


L. P. 1974
Zvláštní to rok, vzpomínám. Poprvé zažívám zklamání z nových alb mých starých oblíbenců, příkladově Wonderland Uriah Heep, objevuju ale Queen, až do Dne na dostizích mé nové jedničky.
Na druhém albu se Queen, pod produkčním vedením Roy Thomase Bakera, naplno otevřeli studiovým možnostem. Brian začal vrstvit a splétat kytary, přibyly akustické vyhrávky, do popředí se dostalo Freddieho piáno i různé efekty, chorusy rozkvetly novými vůněmi. Queen posunuli hranice rocku, aniž si toho tehdejší širší veřejnost a hudební tisk výrazněji všimli.
Jak jsem na úvod předeslal, Queen II byla mým prvním dotykem s queenovskou čaromuzikou. Omamný první poslech neznámé kapely nevymizí z paměti: pozvolný příchod procesí za zvuků pohřebního marše, náhlý, až na kost proříznutý ječák, lavinový příval tónů, úlekové dynamické přechody, neslyšené kytarové laufy, gigantické bicí. Ruky se mi chvěly při otáčení elpíčka na druhou, Mercuryho stranu. Příval tónů se až na pár meandrů řítil vpřed jako divoká voda vysoko v horách. Skladby navazovaly jedna na druhou, dvacet minut na jeden nádech.
Několik týdnů jsem téměř neposlouchal nic jiného, kamarádi s magneťáky v ruce si u mě podávali kliku, stylově čistý přebal vévodil mé sbírce. Dvoudílné, dále nedělitelné celistvé dílo, průlomové a fascinující spojení artrocku s hardrockem, voda a oheň, černá a bílá. Magii díla podtrhuje i přebal. Vůbec mi nevadí masivní, a už napořád nerozbalitelná, zvuková koule, kterou z 24 stop uhnětl Roy Thomas Baker. Ani to, že Freddie v té době ještě plně nerozvinul svou vokální náladomalbu a zpíval pořád do plných, jednostrunně, naprosto skvěle.
Díky playbackovému vystoupení v televizní Top Of The Pops (únor 1974) se skladbou Seven Seas Of Rhye si Queen konečně všimla veřejnost, singl se ocitnul v první desítce, LP se došplhalo až na pátou příčku britských žebříčků.
Malá dobová reflexe. V roce 1974 rozhlasovým vlnám naposledy vládl glam. Zemitý hardrock rovněž ustupoval z vrcholových pozic. Artrock se ještě držel, hlavně díky svaté trojici Yes, Genesis, Pink Floyd. Nástup Queen byl pro tvrdší rock krátkodobým spasením.


Třetí elpé Sheer Heart Attack završilo první rozpukové queenovské období, kdy kapela hrála především pro nás, mladé rockery: tvrdě i artově, a nemuseli jsme se o ni dělit s masami trendařů, čajařů a bab. A podbízivá Killer Queen byla natolik nenápadně schovaná mezi skalami a tůňkami, že jsme její roli Trojského koně neodhalili. Celistvé, v několika vlnách gradované propojení tří skladeb Tenement Funster / Flick Of The Wrist / Lily Of The Valley bylo malým hudebním vesmírem, zhuštěným na plochu osmi minut.
U Sheer Heart Attack mi obzvláště chybí vinylový rituál, ono labužnické čekání až plavný tichý pohyb jehly přetne stratosférický Roger v úvodu In The Lap Of The Gods a předestře druhou stranu v celé její kráse. Speedová Stone Cold Crazy, pár miniatur a grandiózní finále She Makes Me / In The Lap Of The Gods (revisited) s neskutečnými sbory, společně charakterizují promyšlenou, oproti přívalové Queen II náladově i koncepčně obšírnější dramaturgii, kombinující větší celky i samostatné písničky.
 
DUHOVÉ DÉJÀ VU
Jak vypadaly dobové koncerty Queen připomíná nedávno vydaný Blu-Ray Live At The Rainbow ’74.
Je bezmála půlstoletí poté, a já si labužím u plazmy při vystoupení Queen v divadle Rainbow – z onoho pro mě tak památného listopadu – a vzpomínám: na půlmetrové zvony, límce přes ramena, deseticentimetrové platformy, lásky i nelásky, mejdany i povinné brigády, půlkilometrové magnetofonové pásky, voňavé asfalty s muzikou...  Naplno si uvědomuju, že jsem zde, za železnou oponou, rezonoval stejnou hudbou i podobnými radostmi a starostmi jako nadšení londýnští mládežníci pod pódiem. Hudba je všemocná, dokáže bořit ideové hranice i ploty, na druhou stranu se o ní na webu pohádají staří chlapi jak sopláci o kyblíček a lopatičku.
Věrnost studiovým předlohám, plus koncertní nástavba a nasazení, fungují na Live At The Rainbow ’74 v dokonalé symbióze. Stejně jako černobílá, upnutá i doširoka rozevlátá kostýmní stylizace, nedílná součást tehdejšího obrazu dlouhovlasých Queen. Tak jsem je poznal a měl nejraději. Seznam skladeb by zabral půl strany Rock History, pročež jen telegraficky: set byl rovnoměrně rozdělen mezi všechna tehdejší tři alba, navíc přibyly dva klasické rokenroly a jedna národní hymna.
Škoda, že teprve rozbíhající se kariéra a čerstvě vydaná studiová trojka, či jiné důvody, nedovolily okamžité vydání živáku na vinylu. Stalo by se nepochybně legendou jako párplovské Made In Japan.
Mimochodem, vůbec nepochybuju o tom, že mé osudové seznámení s Queen proběhlo ve středu 20. listopadu 1974. Určitě jste si všimli, jak Freddie v šatně škytnul, když za devatero horami a jednou oponou, dosedla ve Zlíně přenoska na vinyl…

Jaromír Merhaut pro Rock History 1974


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vernon Joynson: The Tapestry Of Delights (A-Am)

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

LED ZEPPELIN: DRTIVÁ EXPLOZE DEBUTU

Ladwig: Here We Stand (2009)

AC/DC: Power Up (2020)

PAVLOV’S DOG

STILL LIFE

CUBY & BLIZZARDS

1981: SPLNĚNÉ I MARNÉ HI-FI TUŽBY

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA