1970 06: VÁŽNĚ I NEVÁŽNĚ NA CESTĚ ZA PROGRESEM
… artrockové probouzení
sedmdesátého podruhé
Kdybychom měli projít
všechny komnaty artrockového království L.P. 1970, nestačily by nám veškeré
stránky tohoto čísla. Proto vzorově nahlédneme jen do několika dílen budoucích
hvězd, a přidáme i dva tři příběhy zapomenutých interpretů. Nejdřív však
nasajeme aspoň zprostředkovaně atmosféru doby. Stačí k tomu opět pár
Mlaďáků.
SPOLEČENSKO-EROTO-KULTURNÍ KRONIKA
Pod názvem Sexy není
pornomusic vyšel v MS 25/1970 polemický článek o podle autora (-V-)
rušivém stylu, jež jak píše: „bychom
mohli nazvat pornofonií, hudbou která je muzikální obdobou pornografie.“ Zřejmě se mu (-V-) ani při milostném sténání
Jane Birkin v „Je T'aime“ nepostavil, a tak se impotent mstilJ
Spolužáka Petra Pivodu ale
nový trend inspiroval natolik, že složil erotickou báseň, do níž zakomponoval
kamaráda Pepu V. a spolužačku Olivu T.: „Jožka
už se celý třese, na Tesáka hbitě leze. Řekl, ,Já jsem Veverka‘, a sáhl ji na
perka.“ Dvojka z chování, facka
od Olivy. Dílo totiž zadržela češtinářka Salaquartová, co neměla pochopení pro
brutální poezii. Abych nezapomněl, do kin vstoupil něžný horror „Valerie a
týden divů“ s třináctiletou Jaroslavou Schallerovou, a my viděli doposud
neviděnéJ
Nadlouho naposledy se
v Československu volila královna krásy. Zvítězila Miroslava Jančíková,
dívka krev a mlíko 171/63, viz titulka MS 26. Reklama v tom samém čísle
optimisticky sdělovala: kovralů bude dost. Že nevíte, o co šlo? Ptejte se
rodičůJ Spojení obého symbolicky předznamenalo smutnou éru
odhalených koberců a zahalených dívčin.
Jo, a Bohdalka si brala
Brzobohatého. To už jsme ale trochu mimo mládežnickou erotikuJ
PŠM
Telegraficky: ministr
národní obrany Martin Dzúr nařídil prověrky „třídně politických kvalit vojáků
z povolání“. Hlavní vojenský prokurátor začal šetřit činnost statečných
příslušníků čs. armády. Plénum ÚV KSČ potvrdilo vyloučení Alexandra Dubčeka ze
strany, krátce předtím odvolaného z potupného postu velvyslance
v Turecku. Lidovci se opět ohnuli až k zemi a na červnovém zasedání
svého ústředního sami sobě naordinovali nutnost urychleného dokončení
normalizačního procesu.
Nastupující doba temna
vedla některé občany k zoufalým avšak zavrženíhodným činům, a tak skupina
čtyř mužů a čtyř žen unesla letadlo Čs. aerolinií Il-14, které letělo na lince
Karlovy Vary - Praha s 24 cestujícími. Přistálo nakonec v Norimberku.
–
Raději zpět k muzice.
Zásadním GENESIS jsme se důkladně věnovali ve Sparku 8/2015 v Galerii
titánů, proto je dnes vynecháme. V sedmdesátém se většina budoucích
slovutných artrockerů probouzela, jejich tehdejší alba se poslouchají báječně,
nicméně vrcholná díla teprve měla přijít. Každé z dnes představených alb
prezentuje vlastní hledačskou cestu. Taková výsostná originalita je něčím dnes
naprosto nepředstavitelným. Muselo se
jednat o krásné muzikantské dobrodružství – objevovat a obsazovat svou tvorbou
doposud nezmapovaná území. Z historického pohledu je mimoto zajímavé, že
zatímco classical rockové trio EMERSON, LAKE & PALMER bodovalo u posluchačů
okamžitě, a stalo se první supergroup sedmé dekády, což se dá částečně přičíst
na vrub úspěchu NICE, tak YES si na svá léta slávy a pozici světové art rockové
jedničky museli ještě pár let počkat, a melancholičtí BARCLAY JAMES HARVEST se
žádného většího uznání mimo okruh svých skalních fans nedočkali nikdy.
NAMACHROVANÁ TROJKA
Pokud byl někdo schopen
přivést před půlstoletím nás, mladé bigbítové rozjívence, ke klasice, tzv.
vážné hudbě, nebyla to hudebka na základce, nýbrž trio EMERSON, LAKE &
PALMER.
Bezejmenný debut měl
všechno, pro co jedni ELP milovali a druzí nenáviděli: pompu, patos, ale též romantické,
melancholické adaptace lidových motivů a hybné melodie. Vše na nejvyšší
umělecké a instrumentální úrovni. Zkrátka, tři výstřední a mimořádné osobnosti se
hledaly a našly ve vlastním vlastním pohledu na široký svět mezi klasikou a
rockem.
Keithova klávesová
ekvilibristika je na debutu ze sedmdesátého ještě podřízena základnímu
classical-rockovému fundamentu, kdy vedle prstolamů sází i slušné riffy. Basák (a
producent LP), Greg Lake, si svým oduševnělým zpěvem podmanil rockery již na
debutu KING CRIMSON, kde, zrovna tak jako na „ELP“, nám dopřával po instrumentálních
náložích vydechnutí.
Mezi gurmány získali
EL&P výsostné postavení, obsazovali jako skupina i jednotlivci čelná místa
v různých dobových čtenářských anketách. V Československu si vysokou popularitu
Keith Emerson zajistil již vystoupením se svou předchozí skupinou NICE na
druhém čs. beatovém festivalu v prosinci 1968, kde hrál mimo jiné skladby
Bernsteina, Bacha i Sibelia. Na debutu se objevilo pár nepřiznaných
inspirací/citací z děl klasiků. Až dodatečně vyšlo najevo, že „Barbar“ je
jen přearanžovaný Béla Bártok („Allegro barbaro, 1911) a „Knife-Edge“ „není vlastně nic jiného než beatová verze
1. části ,Sinfonietty’“ Leoše Janáška,“ jak napsal Miloš Štědroň
v časopise Opus musicum v roce 1971.
Z dnešního pohledu je
až neuvěřitelné, jak se náročná neprvosledová muzika umísťovala na čelných
místech prodejů – vedle artrocku také bratrský classical rock, jenž se lišil
větším zastoupením klasiky a dokonce přejímal a po svém prezentoval některá
proslulá „vážnohudební“ díla. Album „Emerson, Lake & Palmer“ skončilo
v Ostrovním království těsně pod medailovou pozicí, za oceánem se dostalo
na # 18. V Německu desítka.
U nás bylo typickým
představitelem emersonovského classical rocku COLLEGIUM MUSICUM Mariana Vargy.
Myslíte, že se Emersonovi nebo Vargovi dostalo ze strany konzervativců a
jazzmanů nějakého uznání? Ne, ba naopak, jejich snaha byla shazována i
v čs. hudebním tisku, například v Melodii Petr Hannig označil přístup
CM za neosobitý a Martin Kratochvíl za nesmyslné spojení avantgardního beatu se
starou hudbou. To ovšem není nic proti výroku Johna Peela po zhlédnutí srpnového
vystoupení ELP na Isle Of Wight: „Promarněný
talent i elektřina.“
My, teenageři
v rozpuku, jsme vnímali classical rock a art rock jako argument proti
všem, co se snažili naši muziku shazovat jako primitivní. Co si však budeme
namlouvat, nakonec jsem se, po všech těch eskapádách a milionech tónů, stejně
nejvíc těšil na závěrečnou jednoduchou éterickou písničku „Lucky Man“, složenou
Gregem ve dvanácti.
YES? JEŠTĚ NE TAK ÚPLNĚ
Kdysi, na jaře 68‘, běžel
v československé televizi cyklus Seriál o seriálu. Byl jako zjevení, samá
Amerika, sci-fi, westerny, střílečky, horory. Mezi jinými byl předveden i jeden
kovbojský, Bonanza. Pádivá seriálová znělka mi dodnes vytane na mysli kdykoliv
poslouchám orchestrální mezihru v úvodní, od Richieho Havense převzaté, „No
Opportunity Necessary, No Experience Needed“ – i když se jedná o citaci
motivu z westernu Velká země (1958) s Gregory Peckem v hlavní
roli. A pak že má country music k artrocku nekonečně dalekoJ
„Time And A Word“ je do značné neprávem opomíjená deska, která se může zdát
v kontextu další tvorby YES málo revoluční a částečně ještě uvízlá
v šedesátých letech. Občas dokonce v dobových recenzích padala slova
jako opereta. Vnímavé ucho však rozpozná výrazný progres ve vícero aspektech,
byť kapela neměla vše plně pod kontrolou. Například producent Tony Colton
tlačil zejména Petera Bankse do tvrdšího výrazu. „On zřejmě čekal, že budu hrát jako Jimmy Page,“ uvedl po Banks letech.
Avšak i Steve Howe, co Petera vystřídal až po nahrání alba, v dubnu 1970,
v rozhovorech vychvaluje album jako: „jeden
z nejskvělejších nedoceněných mistrovských kousků YES, v jehož stopách
měli pokračovat“. Bubeníka Billa Bruforda pak Howe považuje za největšího
progresivistu tehdejší sestavy, v níž však hrál – co se týče průraznosti nástroje – dominantní
úlohu chlapácký baskytarista Chris Squire. Orchestrace Tonyho Coxe je naštěstí natolik
organicky včleněna do soundu kapely, až si jí posluchač většinou ani
„nevšimne“. Zřejmě to bylo i tím, že smyčce přebraly část partů kytary, jak si
Banks stěžoval: „Při poslechu finálního
mixu jsem v šoku zjistil, že moje kytary jsou pryč!“ Orchestr se tak nakonec
stal katalyzátorem jeho odchodu z kapely, jejíž sound pomáhal budovat. Až
časem vyšlo najevo, že se těleso skládalo ze studentů London Royal College of
Music. Zlé jazyky tvrdí, že na vyhazov Petera tlačil Jona právě Tony Colton, po
kterém kytarista při jedné nahrávací session vzteky hodil nástroj.
„Time And A Word“ je do značné neprávem opomíjená deska, která se může zdát
v kontextu další tvorby YES málo revoluční a částečně ještě uvízlá
v šedesátých letech. Občas dokonce v dobových recenzích padala slova
jako opereta. Vnímavé ucho však rozpozná výrazný progres ve vícero aspektech,
byť kapela neměla vše plně pod kontrolou. Například producent Tony Colton
tlačil zejména Petera Bankse do tvrdšího výrazu. „On zřejmě čekal, že budu hrát jako Jimmy Page,“ uvedl po Banks letech.
Avšak i Steve Howe, co Petera vystřídal až po nahrání alba, v dubnu 1970,
v rozhovorech vychvaluje album jako: „jeden
z nejskvělejších nedoceněných mistrovských kousků YES, v jehož stopách
měli pokračovat“. Bubeníka Billa Bruforda pak Howe považuje za největšího
progresivistu tehdejší sestavy, v níž však hrál – co se týče průraznosti nástroje – dominantní
úlohu chlapácký baskytarista Chris Squire. Orchestrace Tonyho Coxe je naštěstí natolik
organicky včleněna do soundu kapely, až si jí posluchač většinou ani
„nevšimne“. Zřejmě to bylo i tím, že smyčce přebraly část partů kytary, jak si
Banks stěžoval: „Při poslechu finálního
mixu jsem v šoku zjistil, že moje kytary jsou pryč!“ Orchestr se tak nakonec
stal katalyzátorem jeho odchodu z kapely, jejíž sound pomáhal budovat. Až
časem vyšlo najevo, že se těleso skládalo ze studentů London Royal College of
Music. Zlé jazyky tvrdí, že na vyhazov Petera tlačil Jona právě Tony Colton, po
kterém kytarista při jedné nahrávací session vzteky hodil nástroj.
Samostatnou kapitolou druhého
elpé YES jsou masivní, avšak neexhibující hammondy Tonyho Kaye. Slouží celku,
přesto si jich nelze nevšimnout, v některých skladbách vysloveně dominují,
viz úvod „The Prophet“. Závěrečná titulní skladba, zprvu svou hudební náladou
tesknivá, ve finále patetická, je mým osobním třetím vrcholem druhého elpé YES,
jímž sice skupina poprvé vstoupila do britského žebříčku (# 45), avšak kvůli
nízkým zaoceánským prodejům málem přišla o smlouvu s Atlanticem. Label zřejmě
doufal ve stejně rychlý úspěch jako u LED ZEPPELIN či KING CRIMSON.
NEDOCENĚNÝ SKVOST
Debut BARCLAY JAMES
HARVEST dokazuje, že koncem 60. let snad ani nemohla vzniknout špatná deska.
Někdo nahoře hlídal, aby se i mladým začínajícím kapelám dávala plnohodnotná
šance seberealizace. A tak se klidně napoprvé nahrávalo v Abbey Road a s požadovaným
orchestrem za zády, byť opět „jen“ studentským. Už ale nepohlídal úspěch …
Většina art-prog rockerů v pozdějších
letech nad BJH zlomila hůl – jako nad sladkým, unylým muzakem, naředěnou
nápodobou MOODY BLUES / PROCOL HARUM – aniž by znala jejich raná a zásadní
alba.
První album Barclays je
hymnické, symfonické, patetické, melancholické, má hloubku, ducha, žádná
cukrová poleva jako pozdější tvorba. Chvílemi zaujme pilovitou kytarou a zazní
rázné pasáže, je ovšem znát, že tvrdý rock nebyl pro BJH ta pravá cesta.
Těleso orchestru nebylo ani
u začínajících BJH přívěskem či aranžérskou pomádou, nýbrž přirozenou součástí
soundu kapely. Slyšíme „sláčiky“ i solidní dechařinu. Zásluhu na příznivém
dojmu má především Robert Godfrey, „pátý“ člen BJH, později bohužel ostatními záhy
vyobcovaný.
Album je vnitřně – v rámci
typického barclayovského soundu – pestré, hledačské. Kapela po svém
transformovala blues i rokenrol („Taking Some Time On“ je hutná „skotská“ –
kytara zní jako dudy – hardrockovka), adaptovala středověké popěvky („The Iron
Maiden“), do nadýchnutých zpívánek převlékla gotické příběhy („Mother Dear“),
nebála se razantně rozetnout melancholickou árii („The Sun Will Never Shine“).
Symfonický rock, předznamenávající stěžejní sound BJH zazní naplno v „When The
World Was Woken“. Na debutu zarezonují i důraznější kusy, viz „Good Love Child“.
Jistě nejen pro mne je absolutním vrcholem divadelně dramatický, až úlekově
dynamický, opakovaně gradovaný epos „Dark Now My Sky“, inspirovaný světoznámou
knihou „The Silent Spring Rachel Carson“, která v 60. letech rozbouřila
diskuzi veřejnosti a následně i politiků o problémech ničení životního
prostředí a negativních účincích průmyslových chemikálií na přírodu a zdraví
člověka. Skvost. Kdyby takhle BARCLAY JAMES pokračovali, měli by dnes možná mezi
zasvěcenými výsadní postavení vedle GENESIS, YES, PINK FLOYD, KING CRIMSON,
EL&P a dalších art-classical-rockových velikánů. Ty opakující se forte
pasáže – s klavírem obklopeným vazbenou kytarou, prokládané prosebným zpěvem –
jsou omamné jako crimsonovský „Epitaph“.
Jak takováto Anglická
krása mohla uniknout větší pozornosti? Vždyť i Disc And Music Echo 20. června
1970 napsal: „Výsledkem je neuvěřitelně
svěží, plný zvuk, který někdy zní spíše jako soundtrack pro velkofilm, s
velkolepými smyčcovými nástroji a klavírními díly ve stylu Ferrantiho (sic!) a
Teichera.“
–
Příště? Do třetice všeho
dobrého, artrockového – ale tentokrát fakt velká kláda: VAN DER GRAAF
GENERATOR.
Jaromír Merhaut pro Spark 2020
Komentáře
Okomentovat