1970 02: BLACK SABBATH – ČERNÁ MAGIE, OKULTISMUS, SATANISMUS? PRDLAJS, DOOM!
Výstup BLACK SABBATH z hlubin
undergroundu na osvětlenou scénu vyvolal v únoru sedmdesátého roku
v dobovém hudebním tisku nejenom zvědavost, ale také bezmála zděšení a
občas až nevoli. Kapela od samého počátku své existence čelila (a doposud čelí)
obviňováním z černé magie, okultismu, ba i satanismu – což je mimochodem
kombinace hodna dortu pejska a kočičky. Nenašel jsem v dobovém tisku
jediná prorocká slova, jež by přisoudila kapele a jejímu prvnímu albu místo na
piedestalu tvrdé odnože rocku, hardrocku, natožpak dějinnou stylotvornost.
–
Protože jsme se na
stránkách Sparku věnovali BLACK SABBATH nastokrát a z různých úhlů, vrátíme se
o půlstoletí zpět prostřednictvím citací několika z prvních článků/interview
v Melody Makeru a New Musical Expressu. V ČSSR se ještě dlouho
neobjevila o BS ani řádka, byť páskové kopie jejich „Black Sabbath“ a „In Rock“
od DP vyřvávaly o prázdninách sedmdesátého z tisíců mládežnických
magnetofonů.
Jaká byla situace krátce
po vydání eponymního debutového alba v domovské Británii? BLACK SABBATH jsou
za novou, těžce bluesovou kapelu, oblíbenou mimo jiné slovutným Johnem Peelem.
Jenže každý druhý si myslí, že okultistickou.
MELODY MAKER 14/3/1970
BLACK SABBATH, čtyři
neznámí rockoví hudebníci z Birminghamu, se vynořili z obskurní temnoty
jakožto pravděpodobně první skutečný úspěch undergroundu od dob PINK FLOYD a
klubu UFO.
Bez účasti masmédií se
skupina z Birminghamu honosí úspěšným prvním albem, prodávaným jen silou svého
hard-rockového zvuku, fanaticky vzývaného publikem v navzájem izolovaných
oblastech.
BLACK SABBATH koncertují jak
v Británii, tak na kontinentu, a kdekoliv se objeví, tam okamžitě zaujmou. Její
pověst se šíří prostřednictvím živých vystoupení, ojedinělé účasti ve vánoční
Top Gear, a samozřejmě také vydáním debutu u Vertiga.
Album je přesným odrazem
jejich hudby, tvrdé a bluesové, hrané s drajvem, s texty ovlivněnými
černou magií, což je téma, o které se všichni zajímají, počínaje názvem. Život
i prostředí, jež je obklopuje, se, jak sami muzikanti věří, odrážejí v jejich
hudbě: „Birmingham je sám o sobě oblastí
zatěžkanou vším možným, a hodně z naší hudby s tím má spojitost. Černá
magie se objevila až po změně jména, moc jsme o tom nevěděli, jen Geezer se o
téma zajímal hlouběji. Hráli jsme do té doby bluesové věc a svůj vzrůstající
zájem o nadpřirozeno vyjádřili i právě změnou jména."
Skupina spolu funguje v
různých podobách 18 měsíců, v jednu chvíli však téměř ztratila svého
kytaristu a flétnistu Tonyho lommiho, jenž poté, co Mick Abrahams odešel do BLODWYN
PIG, přestoupil k JETHRO TULL. „Tony byl
s JETHRO asi tak týden, vystoupil s nimi v Rolling Stones Rock’n’Roll
Circus, a rád se vrátil do hnízda,“ podotýká Ward. Iommiho návrat posílil
autorskou sílu skupiny, v níž se na psaní nového materiálu podílejí
všichni. Kromě dvou čísel hrají samé původní věci.
Minulý rok strávili BLACK
SABBATH šest měsíců na kontinentu. Během roku pětkrát vystoupili ve slavném
hamburském Star-Clubu a vybudovali si v Německu velké jméno. Vzhledem k tomu,
že jejich první album se stále ohromně prodává a dostalo se vysoko v žebříčcích,
skupina nyní zahájila práce na druhém, které by mělo upevnit jejich překvapivý
první úspěch.
V případě BLACK SABBATH je
termín „underground“ pravděpodobně používán ve správném kontextu. Jejich úspěch
byl postaven na jejich vlastní „bezhumbukové“ přitažlivosti.
(Royston Eldridge)
NEW MUSICAL EXPRESS 4/4/1970
Zdá se, že část popových
skupin se rozhodla pro černou magii a obřady na jevišti. Takže když jsem
narazil na skupinu s názvem BLACK SABBATH, přirozeně jsem se domníval, že je
jen další z takových nočních můr. Není tomu tak. Navzdory jménu nechtějí
mít Ozzy Osbourne, Geezer Butler, Tony Iommi ani Bill Ward nic společného se
strašidly a démony – tedy alespoň v jejich hudbě. Hlavní kytarista Tony mi
řekl: „Každý si myslí, že jsme kapelou
černé magie, ale my jsme si prostě jen vybrali jméno, které se nám líbí.
Souhlasím, že některá čísla na LP jsou o nadpřirozených věcech. Ty nás zajímají
jako lidi, ale ne jako hudebníky. Další album bude obsahovat více
instrumentální práce.“
Tony popisuje hudbu BLACK
SABBATH jako heavy rock. Na LP jsou sice různorodé skladby, avšak na rozdíl od
desek jiných skupin žádná nevyčnívá. Výsledkem je kompaktnost a stejnorodá
imaginace. Když jsem se zeptal Tonyho, jestli si myslí, že undergroundová hudba
se začíná prosazovat, odpověděl: „Jde o
víc. Lidé se teprve učí naslouchat. Existuje mnoho dobrých amatérských skupin, ale
lidé jim nedávají šanci. V Cumberlandu na severu Anglie působí například skvělá
skupina zvaná HOT SPRING WATER, ale doposud nedostala příležitost. Kdyby lidé
poslouchali více různých skupin, poznali by nejeden talent. Je těžké získat
šanci, my máme štěstí, že se věci kolem nás daly do pohybu. Nešlo to ale hned.“
Tony se velmi zajímá o
jazz, má rád dechařské BLOOD, SWEAT AND TEARS a CHICAGO. Doufá, že oba soubory
uvidí během nadcházejícího amerického turné skupiny. „Bojíme se trochu označení ,black magic group’, v Americe by to
mohli brát vážně,“ poznamenal, a pokračuje: „Pro jistotu možná změníme slova některých písní, abychom neměli žádné
potíže! Pokud bude čas, rád bych naživo viděl též Joe Passa, je to skvělý
kytarista a jeden z mých raných vlivů. On a Alvin Lee se mi hodně líbí, mají
svůj vlastní styl. Můžete je poslouchat a myslet si: ,To jsem nikdy neslyšel’.
Mají svou vlastní tvář, a nesklouzávají do claptonovštiny, jako mnozí jiní.“
Na jevišti předvádějí BLACK
SABBATH 25 minutovou verzi „Warning“, včetně patnáctiminutového sóla Tonyho,
jenž v rozhovoru připouští, že často hraje cokoli, co ho zrovna napadne, a
ostatní jej svými nástroji následují, jak nejlépe umí, i když samozřejmě existují
předem domluvené vzorce, podle kterých na jevišti fungují. BLACK SABBATH jsou
již letos zadáni na několika festivalech. Nemusíte se bát je shlédnout, netřeba
si brát kladiva, kůly ani kříže, abyste odrazili zlé duchy, můžete jen sedět,
relaxovat a užívat si zdravou hudbu. Pokud vás nechají odpočívat.
(Richard Green)
NEW MUSICAL EXPRESS 13/6/1970
BLACK SABBATH jsou docela
naštvaní tím, jak jsou neustále spojováni s jinými skupinami s podobnými názvy
a černou magií v repertoáru. Skutečnost, že nyní mají BS v hitparádách úspěšné album,
situaci nepomohla, ba naopak. Jak mi jejich zpěvák Ozzy Osbourne řekl při něčem
silnějším než kávě: „Německý promotér, co
si nás rezervoval, nám nedávno poslal zpáteční letenky s tím, že
jednosměrné budou, pokud se rozhodneme přinést rituální oběť.“ Jakoby se
chránili před silami temnoty, skřítky a strašidly, každý z BLACK SABBATH měl
při našem povídání na krku velký stříbrný starožitný krucifix. Ozzy, jenž má
vytetováno na prstech jedné z jeho rukou „OZZY“, pokračuje: „Černá magie je věc, jíž se se snažíme z našeho
obrazu odstranit. O pravěké rituály byl vždy zájem, avšak časopisy jako Man
Myth & Magic jej proměnily v posedlost. S jménem BLACK SABBATH lidé předpokládají,
že černá magie je naším druhým já, a když se objevíme na pódiu, očekávají něco
neobvyklého,.“
Kytarista Tony Iommi (on je ten s nejdelším,
nejčernějším účesem) Ozzyho doplňuje: „Chceme
nadchnout publikum, ale pouze naší hudbou, která je založena hlavně na
jednoduchých riffech a těžkém rytmu. Někteří lidé nás kvůli tomu odmítají, ale
nám se líbí, co hrajeme, a zdá se, že i mnoha ostatním, tak to prostě je.“
Dokonce i po čtyřech
měsících mezi nejprodávanějšími tituly, jsou stále ještě ohromeni svým úspěchem,
jenž přišel navzdory negativním reakcím tisku, jakých se albu dostalo hned po vydání.
S téměř naivní nevinností se v onen památný den [13. února] rozběhli koupit
všechny hudební časopisy, jen aby zjistili, že byli brutálně napadeni prakticky
všemi kritiky. „Úplně nás to rozhodilo,“
přiznává Tony, a pokračuje „Co se
pokazilo? Byli jsme tak špatní, jak o nás píší? Opravdu jsme se zastavili a
přemýšleli.“
Basák Geezer Butler
doplňuje: „Pak, když jsme byli
v myšlenkách na samém dně, album se náhle objevilo v grafech.“ Bill
Ward přidává: „Zdá se, že 18 měsíců
dřiny, vedoucí k vytvoření tohoto díla se vyplatilo.“ Jak se tedy stane, že
prakticky neznámá skupina z Birminghamu, navíc s hrstí špatných recenzí,
se potká takovým velkým úspěchem? Ozzy má odpověď: „Asi jsme si půlročním non-stop koncertováním zajistili věrné fanoušky,
roztroušené po celé zemi. Když nakonec LP vyšlo, všichni běželi a koupili si
jej, a to stačilo k tomu, aby se dostalo do žebříčků a vytvořilo další
poptávku. Také je to o tom, že co kritici pomluví, to veřejnost obvykle nakopne
k poslechu.“
Geezer přitaká: „Vždyť kritici dokonce zabili i první album
LED ZEPPELIN. Začali jsme už pracovat na našem dalším albu, a doufáme, že je v
New Yorku dokončíme. Mohu prozradit názvy dvou skladeb – ,War Pigs’ a ,Faires
Wear Boots’.“
Ve snaze – definovat
postoj BLACK SABBATH vůči kultu černé magie v populární hudbě – Ozzy shrnuje: „Nemá zásluhy na naší hudbě. Nepotřebujeme
na jevišti zjevovat ďábla. Někteří lidé ale stále očekávají, že z obálky našeho
dalšího alba vyšlehnou plameny.“
(Roy Carr)
MELODY MAKER 11/7/1970
„NIKDY,
NIKDY (!)jsme na scéně nepraktikovali černou magii. Ve skutečnosti jsme zásadně
proti černé magii,“ zahájil naštvaně Bill Ward, bubeník BLACK SABBATH, náš
rozhovor.
SABBATI, jejichž první LP,
nazvané „Black Sabbath“, bylo v LP žebříčku Melody Makeru 13 týdnů, se ocitli
na pranýři. „Jsme neustále zařazováni do
stejného ranku jako BLACK WIDOW, kteří opravdu na jevišti praktikují černou
magii se všemi rituály. Některá naše čísla
jsou vysloveně proti černé magii a jejím důsledkům, například ,Black
Sabbath’,“ uzavírá. Když skupina – John Osbourne [sic!] (zpěv a harmonika),
Tony Iommi (kytara), Geezer Butler (basa) a Bill Ward (bubny) – změnila jméno
na BLACK SABBATH, začaly problémy. Pokud totiž máte v těchto dnech v názvu
kapely „black“, okamžitě se stanete okultní rockovou skupinou. „Na začátku bylo velmi obtížné se tohoto
cejchu zbavit,“ vysvětluje Bill. „Postupně
jej ale odstraňujeme, jak se navzájem s publikem lépe poznáváme, bariéry
předsudků se rozpadají.“
BLACK SABBATH začínali v jednom
birminghamském sklepě jako EARTH. „Název
vyjadřoval náš styl, zemité blues. Když jsme se ale vrátili z výletu do Německa
a znovu slyšeli starší nahrávky, byli jsme už jinde, a proto si změnili jméno
na BLACK SABBATH.“
[…] BLACK SABBATH právě
dokončují své druhé LP, které vyjde v září. „Toto LP je mnohem lepší než předchozí. Vložili jsme do něj hodně hodin
práce. Na jedničku jsme měli jen dva dny, kdy jsme museli všechno stihnout,
většina skladeb byla proto nahrána napoprvé. Nové LP je mnohem těžší, a tak se
mi líbí více,“ říká Tony. „Skladbu ,Paranoid’,
jsme napsali přímo ve studiu. Bude na albu i singlu,“ doplňuje.
Kapela, která pracovala
extrémně tvrdě, a vystupovala až na sedmkrát týdně, nyní zvolnila tempo. „Díky úspěchu LP, inkasujeme dvojnásobné
honoráře. To nám dává šanci si trochu odpočinout. Myslím, že budeme brzy
omezovat počet koncertů," říká Tony.
Skupina měla brzy odjet do
Států, avšak studentské nepokoje, jimž padlo za oběť vícero hudebních klubů,
plány nabouraly. „Doufali jsme, že budeme
hrát na Fillmores, ale oba jsou přes léto zavřeny. Takže musíme počkat do září,
až znovu otevřou,“ uzavírá interview Tony.
Poté se skupina rozloučila
a nasedla do své dodávky, připravené na další dlouhou cestu.
(Mark Plummer)
–
Jak vidno, autentické
dobové názory novinářů i samotných muzikantů přinášejí „nový“ vhled do jinak
notoricky známých událostí. Skvělé téma k další diskusi.
Pokračování sparkovského sabatího
vzpomínání na podzim sedmdesátého si dáme ke konci letošního dvacátého.
Jaromír Merhaut pro Spark 2020
Komentáře
Okomentovat