THE BLUES PROJECT: PŘÍLIŠ POZDNÍ ZADOSTIUČINĚNÍ
Málokomu
se podaří být současně prorokem i miláčkem davů. Hudbu nevyjímaje. Původní The
Blues Project došli většího uznání až po letech, a to ještě z velké části díky
hvězdné kariéře Al Koopera, posledního příchozího do klasické sestavy. Dnes
velebeni, tehdy kapela na odstřel.
„To,
jak s námi nakonec zametli, bylo hanebné. Byli jsme jednou
z nejzajímavějších skupin oné doby, hudbou i duchem,“ shrnul frustraci do
jedné věty kytarista skupiny, Danny Kalb
Al
Kooper, muzikant, skladatel, producent, objevitel, patří nepochybně mezi Bohem
vyvolené. „Nachomýtl“ se k tolika významným událostem, že to prostě nemůže
být náhoda: šel kolem a přisedl, když se elektrifikoval Dylan, založil jazzrockovou
úderku Blood, Sweat & Tears, spolu s Mikem Bloomfieldem a Stephenem
Stillsem nahrál dějinnou Super Session, podepsal se coby
producent pod nejvýznamnější alba Lynyrd Skynyrd, vtisknul nesmrtelnost debutu
Tubes, zahrál si na deskách Rolling Stones, The Who, Jimiho Hendrixe, a
desítkách dalších, a vždy pomáhal rozvíjet základní formuli toho, kterého
interpreta, v tu chvíli parťáka.
Zhruba
rok poté, co usedl ve studiu za varhany, aby okořenil Dylanovu Like A Rolling Stone – „Vytáhněte ty
varhany", poručil Bob producentovi Wilsonovi. „Hele, Bobe, ten kluk není
varhaník.“ „Neříkej mi, kdo je varhaník a kdo ne. Jen ty varhany vytáhni."
– přichází Al Kooper k The Blues Project.
PROJEKT
Biografii
prolétneme letmo: Skupinu z newyorské čtvrti Greenwich Village, založil mladý
bluesový kytarista Danny Kalb, jenž se v roce 1964 představil na
kompilačním albu Electra Records, nazvaném právě The Blues Project. Kalb, tak
jako mnoho jiných vrstevníků, co koketovali s blues a folkem, zapojil svou
akustickou kytaru do elektriky hned poté, co se k jeho uším přivalila
britská invaze.
Dohromady
s druhým kytaristou Artie Traumem, baskytaristou Andym Kulbergem a
bubeníkem Royem Blumenfeldem vzniká Danny Kalb Quartet. Po odchodu Trauma do
Evropy jej nahradil Steve Katz. Ještě v pětašedesátém sestavu rozšířil zpěvák
Tommy Flanders, vznikají The Blues Project. Koncem roku se pak na doporučení
již zmíněného Toma Wilsona přidává Al Kooper.
Když
ze smlouvy vycouvala Columbia, The Blues Project narychlo podepisují Verve
Records a v listopadu 1965 zaznamenávají v greenwichském Cafe Au Go
Go svá vystoupení pro první a současně živé album, Live at The Cafe Au Go Go.
Následovaly lednové dotočky v New Yorku a hledání náhrady za Flanderse,
jenž mezitím odešel. Nakonec si ale do budoucna pěvecké party mezi sebe
rozdělili Danny Kalb a Al Kooper. Tommymu na živáku zůstala druhá strana
vinylu.
Deska
je takřka celá postavena na bluesové klasice s odbočkami k jazzu, rokenrolu
a folku. Muddy Waters, Willie Dixon, Howlin’ Wolf, Bo Diddley, Chuck Berry,
Donovan – jména autorů mluví sama za sebe.
The
Blues Project přebíraný materiál upravovali a dochucovali podobně jako
kupříkladu britští Fleetwood Mac či Yardbirds. Šlo o evoluční, nikoliv revoluční
úpravy. Doba ještě nedozrála k Led Zeppelin.
The
Blues Project se poté vydávají na podpůrné turné, kde svými výkony ohromují
nejenom publikum, ale také kolegy.
PROJEKCE
Po
návratu do New Yorku kapela na podzim 1966 nahrává své druhé album, Projections,
spojující blues, rhythm & blues, folk rock, psychedelii i jazz
v zvláštní směsici, ukazující další vývojové možnosti stále ještě mladého
rockového žánru.
Desce
vévodí jedenáctiminutová „adaptace“ bluesového standardu z repertoáru
Muddyho Waterse, Two Trains Running. „Byl
to především Dannyho hold velkému bluesmanovi,“ skládá poklonu spoluhráči Steve
Katz. „Neustálým hraním byla skladba víc a víc naše,“ přidává Al Kooper. Ve
studiu panoval trochu chaos, technici se víc soustředili na práci pro Erica
Burdona, docházelo k výpadkům a drobným nehodám, možná i proto se The Blues
Project dostali do jakéhosi tvůrčího tranzu, kdy každý zásah shůry dokázali
včlenit do úžasného výsledku, „Ve vzduchu se vznášelo kouzlo,“ vzpomíná Danny
Kalb, a přidává až mystickou historku o tom, jak kdysi hrál v duu
s Davem Van Ronkem, coby začínající folkař/bluesman, právě Two Trains Running, a všimnul si, když
balil nástroj, že ze sálu odchází právě on, velký Muddy Waters. Neváhal,
dostihnul jej a zeptal se: „Pane Watersi… co myslíte?“. „A v tom okamžiku
jsem věděl, že přesně ví, na co jsem se ptal, ,Opravdu jsi mě dostal,’ pravil, a
já mohl v tu chvíli blažen umřít.“
Al
Kooper přispěl mimo jiné zajímavou aranží úvodní bluesové klasiky I Can't Keep From Crying – „Já ji jen
trochu přeskupil.“ Kooperovy úpravy nebyly Dannymu zprvu úplně po chuti,
nakonec ale uznává, že Al si ze skladby vzal to podstatné a posunul ji dál:
„surová energie, psychedelické dobrodružství a silná gospelová písnička v
jednom.“
Průzvučná
Steve’s Song lehce evokuje ve zpívané
části sound Doors. Nádherná miniatura se spoustou jemných detailů – počínaje
předehrou s flétnou a (možná) spinetem. Když chtěl Steve Katz přezpívat
svůj part, suše mu bylo Wilsonem oznámeno, že není čas, protože Eric Burdon už
čeká před studiem. Zmatky ilustruje i historka kolem názvu skladby, „Kdosi
z MGM volal našeho manažera [Jeff Chase], což byl tedy opravdu idiot:
,Máme přebal, master, nevíme ale název druhé skladby na první straně’, a Jeff
na to: ’Druhá píseň, první strana? Druhá píseň, první strana? Jo, to je
Steveova píseň.’ ,Díky Jeffe,’ a zavěsili. Já pak o týden později hledím na
přebal a říkám si: ,Co to sakra je?’. Osobně ji proto říkám September Fifth.“
Chuck
Berry ovlivnil tehdejší muzikanty, hrající bigbít, jako málokdo jiný. Jeho You Can’t Catch Me podala kapela
s velkou úctou k originálu, Danny zpíval a hrál na kytaru
s gustem i pokorou, však taky na rokenrolu doslova vyrůstal a hrál staré
r’n’r z padesátých let už se svou prní studentskou kapelou Gay Notes.
Wake Me Shake Me znal Al Kooper
z gospelového nočního klubu Sweet Chariot, kde byly servírky převlečené za
anděly, u vchodu jste dostali tamburínu, abyste se mohli připojit. Golden
Chords tam podle jeho slov hráli tradiční gospelovku Wake Me Shake Me naprosto dokonale, a tak ji pro The Blues Project
raději překopal k obrazu svému.
„Naše
verze Cheryl’s Going Home je výborná,
původní autorská Boba Linda pak vynikající – to nejlepší z obou světů,
rocku a folku,“ poznamenává k další skladbě Danny Kalb.
Na
až barokně laděnou Kooperovu instrumentálku Flute
Thing vzpomíná on sám: „Na jedné z prvních zkoušek, které jsem se
zúčastnil. mi Andy povídá: ,Já hraju i na flétnu, a chtěl bych ji v rámci
kapely využít, kdybys něco našel anebo napsal, bylo by to skvělé.’ A tak jsem
upravil pro flétnu jednu kytarovou kadenci Barneyho Kessela, přidal něco svého,
a skladba pro Andyho byla na světě. Samozřejmě jsme ji museli hrát jinak,
jazzově, ne jako rokenrol. Jasně, opravdoví jazzmani by asi při poslechu
zvraceli, ale vzhledem k tomu, že nám bylo něco přes dvacet a hráli jinou
muziku, nebyl výsledek až tak špatný.“ Roy Bloomfield přidává zajímavý postřeh:
„Flute Thing se na západním pobřeží stala
muzakem mnoha tripů.“
Dalším
černošským bluesmanem, jehož skladbu Caress
Me Baby The Blues Project pro své druhé LP převzali a upravili, byl Jimmy
Reed. „Nebyli jsme žádní imitátoři, i když jsme hráli hodně převzatých věcí.
Nemusíte psát vlastní písně, abyste se vyjádřili,“ připomíná Danny Kalb.
Závěrečnou
Fly Away se Al Kooper takříkajíc
umělecky vypořádal se svým prvním manželstvím. Přiznává, že verše byly
ovlivněny Dylanem.
Všichni
společně ve vzpomínkovém interview pak nadávají na vydavatele: „Na přebalu
nejsou vůbec naše jména! […] Svévolné změny názvů skladeb, chyby
v samotných nahrávkách. […] Album jsme poprvé viděli až v obchodě,“
vybírám namátkově pár hromů a blesků směrem k Verve/Folkways.
–
Zásadnější ale bylo, že krátce po vydání Projections
se The Blues Project začal drolit, Kooper odchází na jaře 1967, skupina ještě
stihne vystoupit v Monterey a ... a vy můžete otevřít Rock History 1967 a
další ročníky, kde se s Al Kooperem & spol. nejedenkrát setkáte.
Škoda, že se The Blues Project nedožil velkého
třesku rockové progrese. Mohli jsme se dočkat dalšího Then Play On anebo úplně
jiné podoby fúze blues, rocku, jazzu, folku, klasiky. Kdo ví…
Jaromír Merhaut pro Rock History 1966
Komentáře
Okomentovat