SLAVNÍ (ZATÍM) NESLAVNÍ V ROCE 1965


Co dělali později slavní rockeři v pětašedesátém? Pro porovnání jsme se zaměřili na vybrané interprety z těch, o kterých jsme psali v Rock History 1973/1975. Rozdíl pouhé dekády a přitom kolikráte úplně jiný hudební vesmír. Někteří se k aktivnímu hraní dokonce ještě ani nedostali, viz kriminálník čekatel Ozzy, jiní měli svou profesionální hudební dráhu docela nastartovanou, byť zatím tak trochu za oponou velkých událostí roku 1965. Ve vyprávění a příbězích všech se tyčí Beatles jako maják, jenž je navedl na skalnatou cestu, dlážděnou úspěchy, ale i se spoustou výmolů a propadlišť.

     Brian May 1965

QUEEN
U budoucích členů Queen se v roce 1965 zatím jen tak nějak okukovalo, testovalo, stavělo, brnkalo.
Devatenáctiletý Farrokh Pluto Bulsara se v pětašedesátém rychle zabydloval v Londýně, kam se po nepokojích a masakrech v Indii uchýlila jeho rodina. Plandavé plátěné kalhoty vyměnil za obepnuté džíny a koženou bundu. Hudební ambice u něj nastartovala o rok později návštěva koncertu Jimiho Hendrixe.
Brian May se svým otcem Haroldem mezitím v roce 1965 po dvou letech práce dokončil nejslavnější samodoma kytaru světa, Red Special, vyrobenou z toho, co dům dal. O nástroji vyšly stovky článků, ba i kniha, proto jen telegraficky: krk pochází ze setleté krbové římsy, tělo ze starého dubového stolu, lem z poličky a tremolo z motorky. To se montovalo samoJ
V témže roce Roger Taylor opouští Beat Unlimited a připojuje se k Johnny Quale & The Reaction, místní skupině s vesměs převzatým repertoárem – od Muddyho Waterse, přes Raye Charlese, Swinging Blue Jeans, až po Elvise a Billyho Furyho. Pár nahrávek se dá dohledat na youtube.
Benjamínek John Deacon ve svých čtrnácti nastupuje zprvu coby doprovodný kytarista k The Opposition, hrajících hity úspěšnějších.

     Ritchie Blackmore v 60’s

DEEP PURPLE
Nejslavnější sestava Deep Purple byla seskládána z mladých, avšak zkušených a vyzrálých muzikantů.
Ritchie Blackmore v polovině šedesátých let už zejména v nahrávacích studiích řádil jako ďas, lze dohledat hned několik desítek záznamů s mnoha interprety, jejichž jména už nikomu nic neřeknou, a kapelami jako Crusaders, Savages, 3 Musketeers, The Lancasters, The Outlaws a The Wild Boys, se kterými doprovázel Toma Jonese na EP s titulní skladbou Little Lonely One.
Také Jon Lord byl již v pětašedesátém ostříleným interpretem, co od počátku sixties hrával klasiku, poté doprovázel jazzmany a nakonec řádil s rockery poměrně známých The Artwoods. 
Ani Ian Gillan netrhal partu. V dubnu 1965 nastoupil do Episode Six, kde už na něj čekal Roger Glover. Poslední z nejslavnější sestavy Deep Purple, Ian Paice, hrál v The Shindings a od roku 1966 v sestavě The MI5/The Maze.


RAINBOW
Kde jsou Deep Purple, tam musí být i Rainbow. Ronnie James Dio vystupoval na pódiích už koncem padesátých let, v pětašedesátém jej najdeme v sestavě Ronnie Dio & The Prophets. Cozy Powell prožil pětašedesátý ve své první opravdové kapele, Sorcerers.

     Zleva: David Byron a Mix Box v éře Stalkers

URIAH HEEP
Tentýž letopočet se souběžně na dvou frontách daly do pohybu události předcházející vzniku Uriah Heep o čtyři roky později.
Mick Box zakládá The Stalkers, hrající na školních plesech převzatý rhythm & bluesový repertoár. O rok později se na doporučení bubeníka Rogera Pendletona připojuje jeho bratranec, zpěvák David Garrick, uměleckým jménem David Byron.
Ken Hensley nastupuje k Gods svého kamaráda a spolubydlícího, Micka Taylora. Ve skupině působili i Brian a John Glasscockové, Brian bubnoval mj. u Captain Beyond, John basoval u Jethro Tull. Později se v sestavě Gods objeví také Lee Kerslake a Paul Newman, oba rovněž členové Uriah Heep.

     Horní řada zleva: Tony Banks a Peter Gabriel

GENESIS
V květnu 1965 vzniká skupina The Anon v sestavě s Anthony Phillipsem a Michaelem Rutherfordem. O něco později se dává dohromady trio Garden Wall: Tony Banks, Peter Gabriel, Chris Stewart (bicí).  K prolnutí obou školních seskupení a vzniku Genesis chyběl rok a půl.
Pár vysvětlujících slov o prostředí Charterhouse Public School, sídlící blízko Godalmingu v hrabství Surrey, kde všichni jmenovaní prožili svá jinošská léta a muzikantské začátky. Výběrová internátní střední škola byla ještě v polovině šedesátých let zkostnatělou institucí, lpící na viktoriánských tradicích britského impéria. Uniformy, upjatá pravidla chování, takřka vojenský dril, dlouhé tresty, krátké vlasy – nalinkovaný svět za dráty.  Ve svazujícím kasárenském prostředí mohli studenti své mimoškolní zájmy realizovat pouze o víkendech – ve sportu a muzice. Škola poskytovala solidní základy vzdělání v oblasti klasické (artificiální) i církevní hudby, a výrazně tak formovala estetické vnímání svých studentů. Peter Gabriel opakovaně v rozhovorech vzpomínal na nesmírný citový prožitek, jenž mu přinášel společný zpěv církevních hymnů, kdy se v kostelní kapli ocital, jakkoliv vyčerpaný a vykřičený, na vrcholu blaženosti.

              Alice Cooper
 
ALICE COOPER
Démonický Alice Cooper působil v polovině šedesátých let pod svým rodným jménem Vincent Furnier ve skupině The Spiders, po boku spolupachatelů jeho prvních velkých úspěchů: Glena Buxtona a Dennise Dunawaye. Repertoáru dominovaly předělávky skladeb invazivních Britů: Beatles, Rolling Stones, Who, Kinks. Prvním singlem se v roce 1965 stala Why Don't You Love Me z repertoáru The Blackwells, kde The Spiders znějí jako trochu neohrabaní Rolling Stones.


FREE /BAD COMPANY / WHITESNAKE
„První kapela mého táty, The Road Runners, foceno v roce 1965. Paul Rodgers (Free, Bad Company), vlevo nahoře a Micky Moody (Whitesnake), vpravo nahoře,“ napsala pod dvě parádní fotky zasmušilých klučíků dcera Colina Bradleye, doprovodného kytaristy kapely. Na bicí hrál Dave Usher, to pro úplnost.

     Jon Anderson ve filmu

YES
Chris Squire zpíval do svých patnácti v katedrálách coby člen církevního sboru. Nástup Beatles v třiašedesátém jej přesměroval a začal provozovat bigbít, nicméně širší vnímání hudby mu zůstalo. V roce 1965 se po několika personálních změnách proměnila jeho skupina The Selfs na The Syn. To už nejen zpíval, ale i hrál na baskytaru. V sestavě byl i první kytarista Yes, Peter Banks.
Jon Anderson působil v letech 1963-67 spolu se svým starším bratrem Tonym ve skupině The Warriors, hrající až na dvě výjimky po klubech pouze převzatý repertoár. Jedna z nich, Don’t Make Me Blue baskytaristy Davida Fostera, se kterým autorsky krátce spolupracovali i Yes. Kapela si díky ní zahrála sebe samu ve filmu Just For Your – roztomilé na první pohled.
Steve Howe piloval v letech 1963-65 v Syndicats především Berryho rokenrolovou klasiku. Od srpna 1965 pak působil v In Crowd s Keithem Westem u mikrofonu, kde pro změnu vládl převzatý repertoár Otise Redinga. Za každým z obou souborů zůstaly tři singly.
Rick Wakeman už jako jedenáctiletý zvládal klavírní soutěže, pokračoval ve studiu církevních varhan, hrál i na flétnu. Blues si vyzkoušel v místních Atlantic Blues, a v polovině šedesátých let poprvé hrál popík a taneční hudbu ve skupině The Concordes.

       Phil Lynott

THIN LIZZY
Phil Lynott se k hudbě dostal prostřednictvím sbírky gramodesek vydavatelství Tamla Motown svého strýce Timothyho. V roce 1965 se stal členem Black Eagles, hrajících po klubech a hotelech v Dublinu převzaté skladby. Tam potkal Briana Downeye, pozdějšího parťáka z Thin Lizzy.
Třináctiletý Gary Moore zatím drtil v Belfastu kytaru ve školních skupinách The Beat Boys/The Barones.
Nikdo z jmenovaných neměl na čele napsáno „budu hvězda“, a jejich cesty ke slávě a místu v historii rocku byly stejně pestré jako pozdější hudba. Beatlemánie byla především katalyzátorem, který mnoho umělecky založených mládenců nasměroval k muzice. Svět tak možná přišel o významné malíře, architekty, literáty, někdy i sportovce anebo stachanovce, ale jistojistě získal spoustu skvělé muziky.
Jen technická douška: skoro vše, o čem dnes byla řeč, se dá poslechnout a sem tam i zkouknout na youtube. Z pohledu hudebního archeologa a čmuchala boží vynález.

Jaromír Merhaut pro Rock History 1965

Gary Moore                    


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ČESKÁ STOPA LED ZEPPELIN [1969-1970]

CUBY & BLIZZARDS

Saxon: Into The Labyrinth (2009)

DÉMON A ČARODĚJ KEN HENSLEY (+ INTERVIEW 2002, 2007)

LEE KERSLAKE (1947 – 2020)

1969 09: ABBEY ROAD – POKLAD NA KONCI MAGICKÉ CESTY

Ladwig: Here We Stand (2009)

MARILLION

NAZARETH/DAN MC CAFFERTY: VYPNUTÍ NEJVĚTŠÍ CIRKULÁRKY SVĚTA

Vernon Joynson: The Tapestry Of Delights (An-Ar)